SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Hur kommer det sig egentligen att bara Stockholm saknar ett dagligt pristak för kontaktlösa betalningar? Jag har försökt att hitta en förklaring utan att lyckas. Det skulle kunna vara så att kontaktlösa betalningar har en underordnad betydelse eftersom de är mindre vanliga i Sverige än i grannländerna, men samtidigt har Östgötatrafiken den längsta perioden för pristak...
Vet inte vad du menar med kontaktlös betalning. Bara med bankkort eller även med accesskortet. Men när det gäller takpris så finns det inte alls i SL-trafiken, om man inte köper någon form av periodbiljett. Från 24-timmarsbiljett till årsbiljett.
Kontaktlös betalning avser betalning med betalkort genom att blippa kortet i en NFC-terminal. Betalkortet kan vara fysiskt eller virtuellt (t.ex. i en telefon eller klocka). Huvudsaken är att kortet (det fysiska kortet, telefonen eller klockan) har ett inbyggt RFID-chip som sänder information när det hålls nära NFC-terminalen.

SL:s Access-kort använder en liknande teknik, men det sker ingen betalning när det blippas. Det som finns på kortet - reskassa eller periodbiljetter - räknas inte som pengar, utan själva betalningen skedde när kortet laddades. Reskassan skulle förstås också kunna ha pristak när saldot täcker priset för aktuell periodbiljett.

Fördelen med kontaktlös betalning är att det inte finns något saldo som begränsar vad som kan köpas. Beloppet dras från kortet nästa dag och blir eventuellt en skuld - jämför Klarnas populära "köp nu, betala sen"-tjänst. Därmed kan en ny resa alltid påbörjas och den senaste enkelbiljetten omvandlas till aktuell periodbiljett.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Apropå användning av spärrade kort:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Många bankomater har nu en platta med kontaktlös-symbolen, men det funkade inte när jag provade. Så jag antar att det är på gång. Det är ju också så att med fel kod tre gånger i rad så behåller bankomaten kortet. Det funkar ju inte man använder det kontaktlöst. Å andra sidan kan ju kortet spärras i alla fall.
Vad är poängen med att behålla ett spärrat kort? Om det har skett ett missförstånd så behöver kunden inte skaffa ett nytt fysiskt kort. Mindre krångel och bättre för miljön. :wink:
Att använda ett spärrat kort för att öppna spärrarna i kollektivtrafiken är bedrägeri med två års fängelse i straffskalan. Det tar inte särskilt lång tid att upptäcka att ett kort är spärrat. Tillkallar SL polisen vid denna typ av händelse? Ett brott som är så pass enkelt att upptäcka och förebygga borde inte förekomma i praktiken.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Hur kommer det sig egentligen att bara Stockholm saknar ett dagligt pristak för kontaktlösa betalningar? Jag har försökt att hitta en förklaring utan att lyckas. Det skulle kunna vara så att kontaktlösa betalningar har en underordnad betydelse eftersom de är mindre vanliga i Sverige än i grannländerna, men samtidigt har Östgötatrafiken den längsta perioden för pristak...
Vet inte vad du menar med kontaktlös betalning. Bara med bankkort eller även med accesskortet. Men när det gäller takpris så finns det inte alls i SL-trafiken, om man inte köper någon form av periodbiljett. Från 24-timmarsbiljett till årsbiljett.
Kontaktlös betalning avser betalning med betalkort genom att blippa kortet i en NFC-terminal. Betalkortet kan vara fysiskt eller virtuellt (t.ex. i en telefon eller klocka). Huvudsaken är att kortet (det fysiska kortet, telefonen eller klockan) har ett inbyggt RFID-chip som sänder information när det hålls nära NFC-terminalen.

SL:s Access-kort använder en liknande teknik, men det sker ingen betalning när det blippas. Det som finns på kortet - reskassa eller periodbiljetter - räknas inte som pengar, utan själva betalningen skedde när kortet laddades. Reskassan skulle förstås också kunna ha pristak när saldot täcker priset för aktuell periodbiljett.

Fördelen med kontaktlös betalning är att det inte finns något saldo som begränsar vad som kan köpas. Beloppet dras från kortet nästa dag och blir eventuellt en skuld - jämför Klarnas populära "köp nu, betala sen"-tjänst. Därmed kan en ny resa alltid påbörjas och den senaste enkelbiljetten omvandlas till aktuell periodbiljett.
Vad jag reagerade på var att det som gemene man förstår med betalning för en SL-resa är när ett kort registreras i spärr eller på bussen, och det sker kontaktlöst. Därför är det olyckligt att säga "kontaktlös betalning" och bara avse betalning med bankkort. Även om det i teorin inte är en betalning att blippa accesskortet s¨uppfattas det så. Nog om detta.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av kildor »

Odd skrev:
kildor skrev:...
Det senare alternativet är helt orimligt. Då kan ju vilken plankare som helst alltid hävda att spärren lyste grönt för att slippa tilläggsavgift. Vad "förvalidering" innebär eller vad för typ av problem det skulle lösa förstår jag nog inte...
Varför är det orimligt? Jag ser det i stället som ett incitament för att fixa problemet och inte blunda för det! Ju förr de åtgärdar problemet, desto kortare tid slipper de dessa fuskare.

Jag tycker mig se en tendens där allt fler tycks tro att utvecklingen skall stanna av och att inga nya lösningar kan tas fram. Lyckligtvis finns det fortfarande listiga personer som kommer på lösningar på problem, när de väl har identifierat problemen. Att utvecklingen helt plötsligt skulle stanna av för att en del inte kan se annat än olösliga hinder tror jag är osannolikt.
Jag förstår faktiskt fortfarande inte vad det är för problem som måste lösas och vad det är som inte anses rättssäkert... Och jag tror inte att SL har några incitament att ändra dagens lösning till något av de två alternativ som du anser nödvändiga.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Kontaktlös betalning avser betalning med betalkort genom att blippa kortet i en NFC-terminal. Betalkortet kan vara fysiskt eller virtuellt (t.ex. i en telefon eller klocka). Huvudsaken är att kortet (det fysiska kortet, telefonen eller klockan) har ett inbyggt RFID-chip som sänder information när det hålls nära NFC-terminalen.

SL:s Access-kort använder en liknande teknik, men det sker ingen betalning när det blippas. Det som finns på kortet - reskassa eller periodbiljetter - räknas inte som pengar, utan själva betalningen skedde när kortet laddades. Reskassan skulle förstås också kunna ha pristak när saldot täcker priset för aktuell periodbiljett.

Fördelen med kontaktlös betalning är att det inte finns något saldo som begränsar vad som kan köpas. Beloppet dras från kortet nästa dag och blir eventuellt en skuld - jämför Klarnas populära "köp nu, betala sen"-tjänst. Därmed kan en ny resa alltid påbörjas och den senaste enkelbiljetten omvandlas till aktuell periodbiljett.
Vad jag reagerade på var att det som gemene man förstår med betalning för en SL-resa är när ett kort registreras i spärr eller på bussen, och det sker kontaktlöst. Därför är det olyckligt att säga "kontaktlös betalning" och bara avse betalning med bankkort. Även om det i teorin inte är en betalning att blippa accesskortet s¨uppfattas det så. Nog om detta.
Det är i och för sig en intressant tanke att SL skulle bedriva en sorts bankverksamhet där SL-kortet kan användas för betalning. Nuförtiden är ju tröskeln för att starta en nischbank ganska låg, och det var väl så ICA Banken började. Men jag tror inte att SL har tillräcklig kompetens för att bedriva sådan verksamhet - SL kan inte ens samordna olika trafikslag!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:...
Det är i och för sig en intressant tanke att SL skulle bedriva en sorts bankverksamhet där SL-kortet kan användas för betalning. Nuförtiden är ju tröskeln för att starta en nischbank ganska låg, och det var väl så ICA Banken började. Men jag tror inte att SL har tillräcklig kompetens för att bedriva sådan verksamhet - SL kan inte ens samordna olika trafikslag!
Det räcker väl med 50 miljoner kr eller så så beviljas alla bankverksamheter. Det finns ju inga som helst övriga krav längre, Klarna fick ju tillstånd att bedriva verksamheten som bank för att runda dataskyddsregler, trots att de egentligen inte behöver vara bank för att bedriva sin verksamhet.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Kontaktlös betalning avser betalning med betalkort genom att blippa kortet i en NFC-terminal. Betalkortet kan vara fysiskt eller virtuellt (t.ex. i en telefon eller klocka). Huvudsaken är att kortet (det fysiska kortet, telefonen eller klockan) har ett inbyggt RFID-chip som sänder information när det hålls nära NFC-terminalen.

SL:s Access-kort använder en liknande teknik, men det sker ingen betalning när det blippas. Det som finns på kortet - reskassa eller periodbiljetter - räknas inte som pengar, utan själva betalningen skedde när kortet laddades. Reskassan skulle förstås också kunna ha pristak när saldot täcker priset för aktuell periodbiljett.

Fördelen med kontaktlös betalning är att det inte finns något saldo som begränsar vad som kan köpas. Beloppet dras från kortet nästa dag och blir eventuellt en skuld - jämför Klarnas populära "köp nu, betala sen"-tjänst. Därmed kan en ny resa alltid påbörjas och den senaste enkelbiljetten omvandlas till aktuell periodbiljett.
Vad jag reagerade på var att det som gemene man förstår med betalning för en SL-resa är när ett kort registreras i spärr eller på bussen, och det sker kontaktlöst. Därför är det olyckligt att säga "kontaktlös betalning" och bara avse betalning med bankkort. Även om det i teorin inte är en betalning att blippa accesskortet s¨uppfattas det så. Nog om detta.
Det är i och för sig en intressant tanke att SL skulle bedriva en sorts bankverksamhet där SL-kortet kan användas för betalning. Nuförtiden är ju tröskeln för att starta en nischbank ganska låg, och det var väl så ICA Banken började. Men jag tror inte att SL har tillräcklig kompetens för att bedriva sådan verksamhet - SL kan inte ens samordna olika trafikslag!
Vem har pratat om SL som bank? Vad jag skrev var hur det uppfattas! Man blippar sitt kort och då har man gjort rätt för sig för den kommande resan. Det uppfattas som att man betalt för resan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Men jag tror inte att SL har tillräcklig kompetens för att bedriva sådan verksamhet - SL kan inte ens samordna olika trafikslag!
Självklart har SL troligtvis ingen tillräcklig kompetens för att bedriva bankverksamhet då man aldrig gjort det eller mig veterligen har några planer på att göra det. Om man skulle få för sig att starta bank är jag dock övertygad om att man skulle skaffa sig kompetens, precis som vilken organisation som helst som utökar sin verksamhet med nya områden.

Dock ser jag inte riktigt vad detta har med trådens ämne att göra.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Vem har pratat om SL som bank? Vad jag skrev var hur det uppfattas! Man blippar sitt kort och då har man gjort rätt för sig för den kommande resan. Det uppfattas som att man betalt för resan.
Skribenten pratade om att använda SL:s egna kort för betalning. Det är en intressant idé. En bankverksamhet kan vara mycket lönsam, och den skulle kunna subventionera kollektivtrafikverksamheten. MTR började som en tågoperatör, men nu är den Hongkong-baserade koncernen huvudsakligen en fastighetsutvecklare som också råkar köra tåg.

SL kan lära sig av ICA och Klarna hur ett bolag med många kunder framgångsrikt kan starta en bankverksamhet. Istället för cashback skulle kunderna kunna få billigare resor med SL. Det finns definitivt en marknad för detta - både SJ och SAS erbjuder egna kreditkort. Vidare kan SL erbjuda relaterade lönsamma banktjänster. Men som sagt, kompetensen finns inte.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av NerdBoy »

Enceladus skrev:Apropå användning av spärrade kort:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Många bankomater har nu en platta med kontaktlös-symbolen, men det funkade inte när jag provade. Så jag antar att det är på gång. Det är ju också så att med fel kod tre gånger i rad så behåller bankomaten kortet. Det funkar ju inte man använder det kontaktlöst. Å andra sidan kan ju kortet spärras i alla fall.
Vad är poängen med att behålla ett spärrat kort? Om det har skett ett missförstånd så behöver kunden inte skaffa ett nytt fysiskt kort. Mindre krångel och bättre för miljön. :wink:
Att använda ett spärrat kort för att öppna spärrarna i kollektivtrafiken är bedrägeri med två års fängelse i straffskalan. Det tar inte särskilt lång tid att upptäcka att ett kort är spärrat. Tillkallar SL polisen vid denna typ av händelse? Ett brott som är så pass enkelt att upptäcka och förebygga borde inte förekomma i praktiken.
Brottet är snarare ringa bedrägeri som kan ge sex månader. Det kan även vara värt att notera att brottet kräver uppsåt, d v s att resenären förstår att kortet är spärrat.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: Vidare kan SL erbjuda relaterade lönsamma banktjänster. Men som sagt, kompetensen finns inte.
Som sagt har SL troligtvis ingen tillräcklig kompetens för att bedriva bankverksamhet då man aldrig gjort det eller mig veterligen har några planer på att göra det. Finns få verksamheter som satsar på att ha kompetens för saker man inte bedriver eller inte har planer på att bedriva.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Men det finns väl många som bedriver verksamhet utan att ha kompetens för det :cheesygrin: eller i alla fall startar verksamhet utan att ha kompetensen från början.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

NerdBoy skrev:[q
Brottet är snarare ringa bedrägeri som kan ge sex månader. Det kan även vara värt att notera att brottet kräver uppsåt, d v s att resenären förstår att kortet är spärrat.
Mjaa.. jag är inte helt säker , man kan se det på olika sätt, gränsen för ringa bedrägeri är ca 1000kr men att åka utan giltigt färdbevis kostar 1554kr.
Men som sagt ska det även vara uppsåt, man ska vara medveten om att kortet är spärrat.
Och om kortet tillhör någon annan så är det väl tveklöst ett brott av viss dimension.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Ytterligare en artikel om en person som råkat betala enkelbiljett med bankkortet trots att han har ett giltigt periodkort. "SL:s teknikmiss kostade Björn 1400 kronor".

Det som förundrar mig är hur lite koll folk har på sina banktransaktioner. Om jag hade otur skulle det ta två veckor innan jag märkt att något var fel, men troligen efter kortare tid än så.

Nu kan man bara köpa biljett på det gröna kortet via app i telefonen. Jag frågar mig förstås om man i framtiden kan köpa periodbiljett på detta kort med kontanter någon stans. Eller blir det omöjligt att resa anonymt med SL? Precis som det är på det Nationella järnvägsnätet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Det finns två stora samhällstrender som kommer att minska förekomsten av den här typen av incidenter:

1. Virtuella betalkort. Risken att betala oavsiktligt med mobilen eller klockan är nästan obefintlig.
2. Kontaktlös betalning. Det är svårt att betala dubbelt om betalkortet och SL-kortet är samma kort. SL måste bara få ändan ur vagnen och införa pristak som alla andra.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Y

Nu kan man bara köpa biljett på det gröna kortet via app i telefonen. Jag frågar mig förstås om man i framtiden kan köpa periodbiljett på detta kort med kontanter någon stans. Eller blir det omöjligt att resa anonymt med SL? Precis som det är på det Nationella järnvägsnätet.
Enligt SL så kommer det från ”någon gång i vår 2022” bli möjligt att köpa resor till gröna kortet hos ombud och spärrexpeditioner. Spärrarna tar ju kontanter så gissningsvis behöver man inte skylta med namnuppgifter för att köpa resor till kortet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Y

Nu kan man bara köpa biljett på det gröna kortet via app i telefonen. Jag frågar mig förstås om man i framtiden kan köpa periodbiljett på detta kort med kontanter någon stans. Eller blir det omöjligt att resa anonymt med SL? Precis som det är på det Nationella järnvägsnätet.
Enligt SL så kommer det från ”någon gång i vår 2022” bli möjligt att köpa resor till gröna kortet hos ombud och spärrexpeditioner. Spärrarna tar ju kontanter så gissningsvis behöver man inte skylta med namnuppgifter för att köpa resor till kortet.
OK. Den informationen man hör och läser mest i ämnet är att man kan fylla på kortet via nätet på olika sätt.
Pressbyrån är ju ofta ombud. Och de tar kontanter. Av allt att döma kommer det i framtiden inte behöver någon extra teknisk utrustning utan ombudet behöver bara skanna kortet i kassan för att rätt kort ska få den inköpta biljetten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:[q
OK. Den informationen man hör och läser mest i ämnet är att man kan fylla på kortet via nätet på olika sätt.
Pressbyrån är ju ofta ombud. Och de tar kontanter. Av allt att döma kommer det i framtiden inte behöver någon extra teknisk utrustning utan ombudet behöver bara skanna kortet i kassan för att rätt kort ska få den inköpta biljetten.
Det är alltså,just i nuläge bara möjligt köpa resor till kortet med appen men systemet med de gröna korten ska byggas ut vartefter.
Vill man vara helt anonym mot SL så ska det väl gå bra.
Men det finns en möjlighet att registrera det gröna kortet med förlustgaranti på samma sätt som med Access-kortet.
Tappar man bort kortet eller blir bestulen kan man förlustanmäla och får då ett nytt med posten och med samma innehåll som fanns när förlustanmälan gjordes.
Det kan ju i och för sig ta några dagar och man går miste om några dagar om det är en periodbiljett, man kan ju undra om inte spärren kunde utfärda ett nytt ? Vi har ju spärrvakter som ofta är rätt sysslolösa och kunde göra lite ”knåp och knep”.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev: Eller blir det omöjligt att resa anonymt med SL? Precis som det är på det Nationella järnvägsnätet.
På vilket sätt är det omöjligt att resa anonymt på det "Nationella järnvägsnätet"? Finns väl säljare till alla stora tågopratörer som tar kontanter?
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av NerdBoy »

Lennart Petersen skrev:
NerdBoy skrev:[q
Brottet är snarare ringa bedrägeri som kan ge sex månader. Det kan även vara värt att notera att brottet kräver uppsåt, d v s att resenären förstår att kortet är spärrat.
Mjaa.. jag är inte helt säker , man kan se det på olika sätt, gränsen för ringa bedrägeri är ca 1000kr men att åka utan giltigt färdbevis kostar 1554kr.
Men som sagt ska det även vara uppsåt, man ska vara medveten om att kortet är spärrat.
Och om kortet tillhör någon annan så är det väl tveklöst ett brott av viss dimension.
Uppsåtet är troligen att resa gratis, alltså att lura SL på cirka 39 kronor. Uppsåtet är troligen inte att åka fast.
Skriv svar