SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Blippa betalkortet i SL-trafiken
Region Stockholm skrev:Kostnaderna för alla resor under en dag bakas ihop och dras tidigast nästa dag.
I så fall borde det inte vara så svårt att begränsa den maximala kostnaden per dag till priset för en dygnsbiljett, vilket också görs i flera andra städer. Varför gör SL inte samma sak?
Ekonomi.
Vilket är en tankevurpa.

Ta exempelvis auktionssiter. Nu var det länge sedan jag lade ut saker, men de saker jag lade ut för 1 kr startbud och utan reservationspris gick alltid betydligt högre än de jag lade ut med högt startbud och/eller reservationspris. Det är nåt psykologiskt med det och jag läste en spekulation/krönika/text om det för läng tid sedan och jag minns inte vad fenomenet heter.

Poängen är att när man inte har reservationspris och har ett lågt utgångspris så upplevs det som att auktionen är transparent och de som är med i budgivningen är säkra på vad de beger sig in på. Om man i stället har ett högt, och för budgivarna dolt, reservationspris så vet dom inte om det bud dom lägger är giltigt.

På samma sätt tror jag det är här. Om man har en daily cap på ett förutsägbart pris så vet man att hur mycket man än åker under dygnet så finns det ett maxpris. Alltså vet jag att jag kan ändra mina planer senare utan att det kostar skjortan. Kostnaden blir transparent och lättförstådd för resenären, som då kanske, i stället för att betala 37 kr för en resa och skynda sig att åka tillbaka på samma biljett, i lugn och ro kan göra sina ärenden och veta att det kostar max 37 kr till, och att det då inkluderar eventuella resplaner senare på kvällen. Resenären vet alltså om att dagens resor kostar max 74 kr och vet dessutom att hen kan åka hem när hen vill från krogen vilken tid som helst senare på kvällen.

Samma för veckovis och månadsvis cap.

Så jag tror att SL har allt att vinna på ekonomiskt att införa en daglig, vecko och månatlig cap. Kanske till och med en årlig cap. På köpet skulle resenärerna slippa känna en stress över bortslösade månadskort om man blir sjuk och vet att hen kan åka mer eller mindre hur mycket som helst.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: Vilket är en tankevurpa.

Ta exempelvis auktionssiter. Nu var det länge sedan jag lade ut saker, men de saker jag lade ut för 1 kr startbud och utan reservationspris gick alltid betydligt högre än de jag lade ut med högt startbud och/eller reservationspris. Det är nåt psykologiskt med det och jag läste en spekulation/krönika/text om det för läng tid sedan och jag minns inte vad fenomenet heter.

Poängen är att när man inte har reservationspris och har ett lågt utgångspris så upplevs det som att auktionen är transparent och de som är med i budgivningen är säkra på vad de beger sig in på. Om man i stället har ett högt, och för budgivarna dolt, reservationspris så vet dom inte om det bud dom lägger är giltigt.

På samma sätt tror jag det är här. Om man har en daily cap på ett förutsägbart pris så vet man att hur mycket man än åker under dygnet så finns det ett maxpris. Alltså vet jag att jag kan ändra mina planer senare utan att det kostar skjortan. Kostnaden blir transparent och lättförstådd för resenären, som då kanske, i stället för att betala 37 kr för en resa och skynda
sig att åka tillbaka på samma biljett, i lugn och ro kan göra sina ärenden och veta att det kostar max 37 kr till, och att det
då inkluderar eventuella resplaner senare på kvällen. Resenären vet alltså om att dagens resor kostar max 74 kr och vet
dessutom att hen kan åka hem när hen vill från krogen vilken tid som helst senare på kvällen.
Samma för veckovis och månadsvis cap.

Så jag tror att SL har allt att vinna på ekonomiskt att införa en daglig, vecko och månatlig cap. Kanske till och med en årlig
cap. På köpet skulle resenärerna slippa känna en stress över bortslösade månadskort om man blir sjuk och vet att hen kan
åka mer eller mindre hur mycket som helst.
Ja håller gärna med, det här skapar förtroende hos resenärerna när man vet att man inte kan förlora. Vad jag vet har London haft ett sådant system under lång tid och det lär vara till belåtenhet. Sedan är ju lokaltrafiken, som SL , inte till för att tjäna pengar hos huvudman utan till nytta för oss alla.
Men det går väl att få till även med Acesskortet antar jag.
En nackdel med bankkort som betalning är att de inte får överlåtas, ett Acess kan användas av flera familjemedlemmar fast inte samtidigt.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Har SL en annan ekonomi än Skånetrafiken?
Ja.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Jämförelsen med aktioner haltar en del men jag förstår vad du menar. Jag har ingen inblick i vilket system som skulle ge SL mest pengar och jag har heller ingen åsikt om vilket system som är bäst. Sedan är bäst ekonomiskt inte alltid samma sak som bäst politiskt.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Enklare betalning gör att fler väljer kollektivtrafik

Enligt kontokortsföretaget Visa skulle 27 procent resa mer kollektivt i storstäder om det var enklare att betala. Samtidigt påpekas att de lösningar som används i Sverige är primitiva jämfört med en del internationella storstäder. Framför allt saknas maxavgifter. Har betalsystemet fått för låg politisk prioritet sett till dess betydelse?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Harald »

Betalsystemen har länge präglats av en strävan att göra det lätt för företagen snarare än att göra det lätt för de resande.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Betalsystemen har länge präglats av en strävan att göra det lätt för företagen snarare än att göra det lätt för de resande.
Det är väl rätt vanligt att man köper in ett ganska flexibelt biljettsystem och sedan ändå behåller en oflexibel taxa, ty när man väl har systemet och egentligen kan ändra rätt mycket som man vill, så visar det sig ofta ovanligt svårt rent politiskt att förändra taxan på ett sätt som riskerar att kosta något.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Kollektivtrafik i Sverige har oftast två inkomster - biljettavgifter och skatter. Båda av dessa vill många väljare ha så låga som möjligt. Samtidigt vill man ha en buss vid ytterdörren som går dit man ska vid tiden man behöver åka.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Kollektivtrafik i Sverige har oftast två inkomster - biljettavgifter och skatter. Båda av dessa vill många väljare ha så låga som möjligt. Samtidigt vill man ha en buss vid ytterdörren som går dit man ska vid tiden man behöver åka.
Självklart är det så! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Betalsystemen har länge präglats av en strävan att göra det lätt för företagen snarare än att göra det lätt för de resande.
Det är väl rätt vanligt att man köper in ett ganska flexibelt biljettsystem och sedan ändå behåller en oflexibel taxa, ty när man väl har systemet och egentligen kan ändra rätt mycket som man vill, så visar det sig ofta ovanligt svårt rent politiskt att förändra taxan på ett sätt som riskerar att kosta något.
Jag har tidigare ventilerat samma tankar.

När Accessystemet infördes så var det under en turbulent tid taxemässigt. Men när man införde Access så flyttade man bara över biljetten från att vara pappers och magnetremsebaserad till att vara på ett kort, men man förändrade i princip inte alls taxan, vilket jag har skrivit om tidigare. Inte heller när man flyttade över remsorna till Accesskortet så lyckades man komma fram till det självklara. Ett införande av periodisk cap skulle varit självklart men det fanns nog stor politisk rädsla för det då, som i dag. Periodisk cap tog jag upp hör i forumet för mer än 10 år sedan, även om mina tankar på implemtationen har förfinats sedan dess. Exempelvis fanns ju inte kontaktlösa konto/kreditkort då.
Genius on call
antaeus
Inlägg: 101
Blev medlem: lördag 12 augusti 2006 14:49
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av antaeus »

Enceladus skrev:Blippa betalkortet i SL-trafiken

Och varför kan man inte knyta sitt betalkort till ett månadskort? Eller som nån skrev det bästa vore så klart ett system med högkostnadsskydd som inom sjukvården; att kostnaden aldrig kan överstiga 930 kr i månaden. Det vore riktigt bra!
Region Stockholm skrev:Kostnaderna för alla resor under en dag bakas ihop och dras tidigast nästa dag.
I så fall borde det inte vara så svårt att begränsa den maximala kostnaden per dag till priset för en dygnsbiljett, vilket också görs i flera andra städer. Varför gör SL inte samma sak?
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Traesk »

antaeus skrev:
Enceladus skrev:Blippa betalkortet i SL-trafiken

Och varför kan man inte knyta sitt betalkort till ett månadskort? Eller som nån skrev det bästa vore så klart ett system med högkostnadsskydd som inom sjukvården; att kostnaden aldrig kan överstiga 930 kr i månaden. Det vore riktigt bra!
Region Stockholm skrev:Kostnaderna för alla resor under en dag bakas ihop och dras tidigast nästa dag.
I så fall borde det inte vara så svårt att begränsa den maximala kostnaden per dag till priset för en dygnsbiljett, vilket också görs i flera andra städer. Varför gör SL inte samma sak?
Tålamod. Det kommer helt säkert!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Nu ska man kunna ha periodbiljett i mobilappen. "Nytt beslut: Då kan du slänga SL-kortet".
P4 Stockholm skrev:"Vi vet att fler och fler vill det här", säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Bekvämligheten talar väl emot. Med Accesskort så är det bara att hala fram kortet och hålla mot läsaren. Med mobilapp ska i stället mobilen upp och sedan ska den tändas och låsas upp och sedan ska appen aktiveras och biljetten tryckas fram. Tar nog fem gånger så lång tid, minst. Dessutom är det aningen svårare att hålla telefonen rätt mot läsaren än att hålla kortet rätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Nu ska man kunna ha periodbiljett i mobilappen. "Nytt beslut: Då kan du slänga SL-kortet".
P4 Stockholm skrev:"Vi vet att fler och fler vill det här", säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Bekvämligheten talar väl emot. Med Accesskort så är det bara att hala fram kortet och hålla mot läsaren. Med mobilapp ska i stället mobilen upp och sedan ska den tändas och låsas upp och sedan ska appen aktiveras och biljetten tryckas fram. Tar nog fem gånger så lång tid, minst. Dessutom är det aningen svårare att hålla telefonen rätt mot läsaren än att hålla kortet rätt.
Och med lite otur så har mobilen laddat ur och då står man där.
Jag trivs bra med Acess och ser ingen vettig anledning att byta bara för att det är möjligt...
Ett talesätt är ju f.ö att inte ha alla ägg i en korg...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Om SL skulle införa automatisk staffling (caps) så skulle ju ingen längre behöva använda mobiltelefonen, utan man använder det betalkortsätt man brukar använda (som kan vara mobiltelefon).

Men jag vill fortfarande framhäva att den gamla remsan var bättre på att för användaren visualisera både vad resan gäller för och hur stor kredit man har kvar. Ännu bättre var ju naturligtvis Prodata-systemet som Göteborgs stadstrafik och några andra län hade, där kunde man se giltighetstiden och kvarvarande saldo oavsett vilken biljett man hade köpt.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Men jag vill fortfarande framhäva att den gamla remsan var bättre på att för användaren visualisera både vad resan gäller för och hur stor kredit man har kvar. Ännu bättre var ju naturligtvis Prodata-systemet som Göteborgs stadstrafik och några andra län hade, där kunde man se giltighetstiden och kvarvarande saldo oavsett vilken biljett man hade köpt.
Ja det gamla göteborgssystemet gillar jag. Stadsbussarna (eller om det är regionbussar) på Teneriffa hade det fortfarande kvar för två år sedan!

Men de flesta systemen visar väl trots allt vad som händer i själva transaktionsögonblicket. Visar inte till och med tunnelbanespärrarna kvarvarande tid/belopp nu?
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:
Odd skrev:Men jag vill fortfarande framhäva att den gamla remsan var bättre på att för användaren visualisera både vad resan gäller för och hur stor kredit man har kvar. Ännu bättre var ju naturligtvis Prodata-systemet som Göteborgs stadstrafik och några andra län hade, där kunde man se giltighetstiden och kvarvarande saldo oavsett vilken biljett man hade köpt.
Ja det gamla göteborgssystemet gillar jag. Stadsbussarna (eller om det är regionbussar) på Teneriffa hade det fortfarande kvar för två år sedan!

Men de flesta systemen visar väl trots allt vad som händer i själva transaktionsögonblicket. Visar inte till och med tunnelbanespärrarna kvarvarande tid/belopp nu?
Åker man på enkelbiljett hos SL så visar spärren beloppet på aktuell resa plus kvarvarande saldo på kortet, i förekommande fall blir det gul ram som visar att det är lågt saldo eller att kortet bör bytas ut (det gäller i ett antal år), vid byte inom 75min visas kvarvarande giltighetstid på resan.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Nu ska man kunna ha periodbiljett i mobilappen. "Nytt beslut: Då kan du slänga SL-kortet".
P4 Stockholm skrev:"Vi vet att fler och fler vill det här", säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Bekvämligheten talar väl emot. Med Accesskort så är det bara att hala fram kortet och hålla mot läsaren. Med mobilapp ska i stället mobilen upp och sedan ska den tändas och låsas upp och sedan ska appen aktiveras och biljetten tryckas fram. Tar nog fem gånger så lång tid, minst. Dessutom är det aningen svårare att hålla telefonen rätt mot läsaren än att hålla kortet rätt.
Med tanke på att många idag verkar ha mobilen uppe jämt så är det nog inga problem för gruppen som väljer att ha mobilen som "SL-kort". Sedan ser jag det som positivt att det finns en valfrihet i hur man kan välja att betala för sin resa. Kanske kommer betalningsgraden även öka tack vare denna valfrihet?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Nu ska man kunna ha periodbiljett i mobilappen. "Nytt beslut: Då kan du slänga SL-kortet".
P4 Stockholm skrev:"Vi vet att fler och fler vill det här", säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Bekvämligheten talar väl emot. Med Accesskort så är det bara att hala fram kortet och hålla mot läsaren. Med mobilapp ska i stället mobilen upp och sedan ska den tändas och låsas upp och sedan ska appen aktiveras och biljetten tryckas fram. Tar nog fem gånger så lång tid, minst. Dessutom är det aningen svårare att hålla telefonen rätt mot läsaren än att hålla kortet rätt.
Med tanke på att många idag verkar ha mobilen uppe jämt så är det nog inga problem för gruppen som väljer att ha mobilen som "SL-kort". Sedan ser jag det som positivt att det finns en valfrihet i hur man kan välja att betala för sin resa. Kanske kommer betalningsgraden även öka tack vare denna valfrihet?
Att ta fram mobilen är nog ingen större tidstjuv i sammanhanget. Utan att öppna appen och sedan välja att visa biljetten. Men visst är det bra med valfrihet. Inte minst för turister som ska ha biljett för tre eller sju dagar.

Sen har jag för mig att BSB101 var emot valfrihet. I alla fall när det gäller att få betala som man vill!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Hösten 2023 gäller inte accesskorten i SL-trafiken. Man inför ett eget kort, SL-kortet. (Välvalt och smart namn, eller hur? Det får heta det som de flesta ändå kommer att kalla det. :) )

"Nytt SL-kort införs i höst".
Kortet introduceras sannolikt i höst, för de kunder som vill använda det. 2023 ersätter det slutgiltigt accesskortet, säger Henrik Palmér, ansvarig för biljettsystemet vid trafikförvaltningen.
Lång övergångsperiod. Det tyder väl på att alla funktioner inte implementeras från början. Annars borde man väl ha all anledning att skynda på utbytet, tycker jag.
Jag undrar om man måste införa en tredje avläsningsenhet i spärrarna, eller om den befintliga kommer att användas för SL-kortet också?
Mitt i skrev:– Jag skulle tro att många kommer att välja betalkortet för enkelresor, och köper periodbiljetten i appen i mobilen, säger Henrik Palmér.
Får se om han har rätt. Jag lutar starkt åt att använda SL-kortet för periodbiljetten. Och eftersom den ska ha samma funktion som accesskortet så kommer man kunna ha reskassa och enkelbiljett på det också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar