Vilket är en tankevurpa.BSB101 skrev:Ekonomi.Enceladus skrev:Blippa betalkortet i SL-trafiken
I så fall borde det inte vara så svårt att begränsa den maximala kostnaden per dag till priset för en dygnsbiljett, vilket också görs i flera andra städer. Varför gör SL inte samma sak?Region Stockholm skrev:Kostnaderna för alla resor under en dag bakas ihop och dras tidigast nästa dag.
Ta exempelvis auktionssiter. Nu var det länge sedan jag lade ut saker, men de saker jag lade ut för 1 kr startbud och utan reservationspris gick alltid betydligt högre än de jag lade ut med högt startbud och/eller reservationspris. Det är nåt psykologiskt med det och jag läste en spekulation/krönika/text om det för läng tid sedan och jag minns inte vad fenomenet heter.
Poängen är att när man inte har reservationspris och har ett lågt utgångspris så upplevs det som att auktionen är transparent och de som är med i budgivningen är säkra på vad de beger sig in på. Om man i stället har ett högt, och för budgivarna dolt, reservationspris så vet dom inte om det bud dom lägger är giltigt.
På samma sätt tror jag det är här. Om man har en daily cap på ett förutsägbart pris så vet man att hur mycket man än åker under dygnet så finns det ett maxpris. Alltså vet jag att jag kan ändra mina planer senare utan att det kostar skjortan. Kostnaden blir transparent och lättförstådd för resenären, som då kanske, i stället för att betala 37 kr för en resa och skynda sig att åka tillbaka på samma biljett, i lugn och ro kan göra sina ärenden och veta att det kostar max 37 kr till, och att det då inkluderar eventuella resplaner senare på kvällen. Resenären vet alltså om att dagens resor kostar max 74 kr och vet dessutom att hen kan åka hem när hen vill från krogen vilken tid som helst senare på kvällen.
Samma för veckovis och månadsvis cap.
Så jag tror att SL har allt att vinna på ekonomiskt att införa en daglig, vecko och månatlig cap. Kanske till och med en årlig cap. På köpet skulle resenärerna slippa känna en stress över bortslösade månadskort om man blir sjuk och vet att hen kan åka mer eller mindre hur mycket som helst.