SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Vidling
Inlägg: 51
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Vidling »

abc123 skrev:
Odd skrev:Nåväl, hur man än vänder och vrider på det så är det fortfarande ett problem, ett problem som måste lösas.
Dubbeldebiterades för 37 resor med SL
SL om dubbeldebiteringarna

Ni som fortfarande viftar bort detta som något oviktigt, var går gränsen för när man har förenklat för mycket, tycker ni?
Med tanke på att bara ett litet fåtal börjat använda det gröna kortet än misstänker jag att detta med dubbeldebiteringar kommer bli ett jätteproblem i vår när kortet lanseras på bred front.
Infon finns i alla fall numera. https://sl.se/biljetter/biljettregler/d ... ma-planbok

Även om man informerar om risken är det dock ett problem att få folk att bete sig rationellt i en spärrlinje, p g a de ofta är så stressade.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

ADDE skrev:Systemet borde detektera alla betalbara kort och känna igen vissa kort som tar prioritet. Har resenären ett grönt SL-kort så tas den prio 1, därefter ett känt kort som har använts tidigare t.ex. för att den får en enkelbiljett eller att någon har köpt en månadskort knytet till bankkortet eller apple pay. För Grönt SL-kort borde det inte vara någon fördröjning iaf.
Hur skall systemet göra om den detekterar alla betalbara kort och inte känner av det gröna kortet förrän några ögonblick efter att systemet har genomfört valideringen. Scenariot som du beskriver inträffar endast om det gröna kortet är inkluderat i den bunt med kort som läsaren når först.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:Systemet borde detektera alla betalbara kort och känna igen vissa kort som tar prioritet. Har resenären ett grönt SL-kort så tas den prio 1, därefter ett känt kort som har använts tidigare t.ex. för att den får en enkelbiljett eller att någon har köpt en månadskort knytet till bankkortet eller apple pay. För Grönt SL-kort borde det inte vara någon fördröjning iaf.
Det finns en prioritetsordning, men det kan ändå bli problem om det gröna kortet sitter långt bak:
DN skrev:Det gröna kortet ska avläsas i den gröna läsaren, samma som läser av qr-koder för mobiler och betalkort. Enligt SL har teknikutvecklarna lagt in en prioritet i avläsningssystemet så att grönt kort ska läsas av före de andra, sedan qr-kod och sist betalkort. Ska det fungera måste dock läsaren uppfatta att det finns ett grönt kort att läsa. Ligger ett betalkort närmast finns risk att det läses först.
Jag håller med signaturen "kildor" om att informationen måste bli bättre.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

abc123 skrev:
Odd skrev:Nåväl, hur man än vänder och vrider på det så är det fortfarande ett problem, ett problem som måste lösas.
Dubbeldebiterades för 37 resor med SL
SL om dubbeldebiteringarna

Ni som fortfarande viftar bort detta som något oviktigt, var går gränsen för när man har förenklat för mycket, tycker ni?
Med tanke på att bara ett litet fåtal börjat använda det gröna kortet än misstänker jag att detta med dubbeldebiteringar kommer bli ett jätteproblem i vår när kortet lanseras på bred front.
Enligt ovan länkad artikel är det gröna kortet främst tänkt att vara ett andrahandsval:
DN skrev:Kortet är främst tänkt för dem som inte vill blippa med mobilen eller med sitt betalkort.
Men förstahandsvalet är inte bättre:
DN skrev:Man får heller inte ha sitt betalkort inlagt i mobilen – vilket allt fler har – när man blippar en biljett i telefonen.

– Vi har exempel på att det blivit dubbeldebiteringar då plånbok eller mobil lagts mitt emellan läsarna, det vill säga, ett inlagt betalkort i en mobil har debiterats samtidigt som ett Accesskort debiterats, säger Claes Keisu.
Enligt betalleverantören Nets använder svenskar kontaktlös betalning i mindre utsträckning än andra européer, och samma sak kan förmodligen sägas om mobila plånböcker. Detta beror gissningsvis på att de svenska bankerna har varit långsamma med att introducera kort med NFC-teknik samt rulla ut stöd för tjänster som Google Pay och Apple Pay. Men trenden är ökande, och förr eller senare kommer Sverige troligen ikapp länder som Danmark och Schweiz. Då kan det bli problem om inget görs.

SL måste informera bättre och även införa takpriser för kontaktlös betalning. Risken för dubbeldebitering minskar väsentligt med kontaktlös betalning, speciellt med klocka eller mobil. Mobilen fungerar utmärkt som biljettbärare i andra delar av världen, men i denna region behöver hjulet alltid uppfinnas två gånger...

Här är en intressant kommentar:
Amandus Lande Lundqvist skrev:Motsvarande har hänt mig, men då använde jag köpt enkelbiljett i appen. Samtidigt som jag skannade QR-koden hittade den mitt digitala kort i mobilen och drog från det också. Insåg också efter detta att det nästan hänt tidigare också, men att jag då lyckats skanna QR-koden tillräckligt snabbt för att den inte ska hinna registrera blippen, men mobilen har fortfarande reagerat på att den försöker läsa av kortet.

Den gång det faktiskt gick genom fi k jag pengarna tillbaka relativt enkelt (kanske för att det drogs fullpris trots att jag är student :P) men fick samma svar att det var ett undantag och att jag skulle avaktivera NFC i mobilen om jag använder motsvarande biljett igen. Jag tycker det låter som en väldigt dålig långsiktigt lösning och kommer själv inte gå över till att ha biljetten i mobilen inom den närmsta tiden...
Det är 2022. SL kan inte förvänta sig att resenärerna offrar sina mobila plånböcker för att deras app kräver det.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Jag har svårt att se att Samsung pay skulle vara smidigare är att hala fram bankkortet i nästan alla sammanhang. Visserligen föredrar jag sedlar och mynt, åtminstone om beloppet inte är fyrsiffrigt. Men att betala med kortet är ganska smidigt vid köptillfället, men mindre smidigt efteråt om man vill hålla koll på sina konton. Men att betala med Samsung pay betyder att jag måste öppna appen, även om det finns en genväg genom att svepa uppåt, om jag förstått det rätt. men sedan ska jag välja kort och till sist verifiera med PIN eller fingeravtryck. Efter allt det så är jag redo att blippa telefonen i butikens betalterminal. Det ser jag som ett mycket omständligt sätt att betala!

(Jag föredrar att låsa upp telefonen genom att rita mönster. Enklare än pin-kod och känns säkrare än fingeravtryck. Man kan ju få sår på fingret och kanske rent av behöva sätt å ett plåster.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev:Jag har svårt att se att Samsung pay skulle vara smidigare är att hala fram bankkortet i nästan alla sammanhang. Visserligen föredrar jag sedlar och mynt, åtminstone om beloppet inte är fyrsiffrigt. Men att betala med kortet är ganska smidigt vid köptillfället, men mindre smidigt efteråt om man vill hålla koll på sina konton. Men att betala med Samsung pay betyder att jag måste öppna appen, även om det finns en genväg genom att svepa uppåt, om jag förstått det rätt. men sedan ska jag välja kort och till sist verifiera med PIN eller fingeravtryck. Efter allt det så är jag redo att blippa telefonen i butikens betalterminal. Det ser jag som ett mycket omständligt sätt att betala!

(Jag föredrar att låsa upp telefonen genom att rita mönster. Enklare än pin-kod och känns säkrare än fingeravtryck. Man kan ju få sår på fingret och kanske rent av behöva sätt å ett plåster.)
Det går att ställa in att man ska använda ett visst betalkort i Samsung Pay för kollektivtrafikresor. Har man gjort det räcker ett att blippa telefonen på läsaren utan att behöva låsa upp telefonen eller använda pinkod/fingeravtryck. När SL sedan inför att man kan ha ett betalkort som bärare för periodkort så blir det en mycket smidig lösning. Men redan idag fungerar det för enkelresor.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev:
LÅ1 skrev:Jag har svårt att se att Samsung pay skulle vara smidigare är att hala fram bankkortet i nästan alla sammanhang. Visserligen föredrar jag sedlar och mynt, åtminstone om beloppet inte är fyrsiffrigt. Men att betala med kortet är ganska smidigt vid köptillfället, men mindre smidigt efteråt om man vill hålla koll på sina konton. Men att betala med Samsung pay betyder att jag måste öppna appen, även om det finns en genväg genom att svepa uppåt, om jag förstått det rätt. men sedan ska jag välja kort och till sist verifiera med PIN eller fingeravtryck. Efter allt det så är jag redo att blippa telefonen i butikens betalterminal. Det ser jag som ett mycket omständligt sätt att betala!

(Jag föredrar att låsa upp telefonen genom att rita mönster. Enklare än pin-kod och känns säkrare än fingeravtryck. Man kan ju få sår på fingret och kanske rent av behöva sätt å ett plåster.)
Det går att ställa in att man ska använda ett visst betalkort i Samsung Pay för kollektivtrafikresor. Har man gjort det räcker ett att blippa telefonen på läsaren utan att behöva låsa upp telefonen eller använda pinkod/fingeravtryck. När SL sedan inför att man kan ha ett betalkort som bärare för periodkort så blir det en mycket smidig lösning. Men redan idag fungerar det för enkelresor.
OK, där har man tänkt till. Men i butiker etc. tycker jag det bara verkar krångligt. Och dagens accesskort, och då förmodligen även det kommande gröna kortet, verkar smidigare för mig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Jag har svårt att se att Samsung pay skulle vara smidigare är att hala fram bankkortet i nästan alla sammanhang. Visserligen föredrar jag sedlar och mynt, åtminstone om beloppet inte är fyrsiffrigt. Men att betala med kortet är ganska smidigt vid köptillfället, men mindre smidigt efteråt om man vill hålla koll på sina konton. Men att betala med Samsung pay betyder att jag måste öppna appen, även om det finns en genväg genom att svepa uppåt, om jag förstått det rätt. men sedan ska jag välja kort och till sist verifiera med PIN eller fingeravtryck. Efter allt det så är jag redo att blippa telefonen i butikens betalterminal. Det ser jag som ett mycket omständligt sätt att betala!

(Jag föredrar att låsa upp telefonen genom att rita mönster. Enklare än pin-kod och känns säkrare än fingeravtryck. Man kan ju få sår på fingret och kanske rent av behöva sätt å ett plåster.)
Virtuella betalkort i mobilen eller klockan har samma fördelar som fysiska biometriska betalkort, nämligen att användaren inte behöver komma ihåg en pinkod, inte behöver knappa in koden samt inte behöver röra en potentiellt smutsig knappsats. Enligt olika undersökningar är intresset för biometriska betalkort mycket stort, främst på grund av infektions- och stöldrisker.

Jag använder inte Samsung Pay själv, men både Google Pay och Apple Pay låter användaren välja ett standardkort som kan användas utan att öppna appen. Jag tror att Samsung Pay har samma funktion. Expresskort kan ibland användas även när batteriet har dött, vilket annars är den största nackdelen med virtuella betalkort i mobilen.

Slutligen vill jag passa på att påminna skribenten om att det går att registrera flera fingeravtryck. Vi som har tio fingrar behöver därför inte oroa oss för sår eller plåster.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Diripsi »

Jag måste säga att jag känner en oerhörd avsmak inför alla olika Företagsnamn Pay som alla kräver att man ska en speciell mobiltelefon.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev:Jag måste säga att jag känner en oerhörd avsmak inför alla olika Företagsnamn Pay som alla kräver att man ska en speciell mobiltelefon.
Jag håller verkligen med om att samhällets beroende av privat infrastruktur som ägs av några få företag är obehaglig, men här finns det ingen inlåsning till Företagsnamn Pay. Virtuella betalkort är helt utbytbara med fysiska betalkort som är oberoende av Apple, Google eller Samsung. Det finns också digitala plånböcker från mindre företag, exempelvis Garmin Pay.

(EU utreder om betaltjänsten Apple Pay bryter mot unionens konkurrenslagar, men det har att göra med låsningen av Apples mobiler, inte själva betaltjänsten.)

Den inlåsning som faktiskt finns med SL:s framtida betalsystem är att betalkorten måste vara kopplade till något av de tre kortnätverken Visa, Mastercard och American Express. Det är inte oproblematiskt, men det är något annat än att systemet skulle vara beroende av Apple Pay eller Google Pay. Dessutom är hela samhället redan beroende av Visa och Mastercard.

Skånetrafiken verkar anse att American Express tar ut för höga avgifter och accepterar bara betalkort kopplade till Visa och Mastercard. SL gör uppenbarligen en annan bedömning, kanske för att Stockholm har fler internationella besökare. SL accepterar däremot inte Diners Club som har ungefär lika höga avgifter. Jag antar att Diners Club inte har lika många användare.

I slutändan är det EU:s uppgift att reglera avgifterna för trepartsnätverk som American Express och Diners Club. Somliga misstänker att det ligger en del lobbyverksamhet bakom den nuvarande regleringen. Andra menar att American Express och Diners Club har för få användare i EU för att någon ska bry sig.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Efter att ha följt resonemangen så blir jag än mer övertygad om att SLs lösning idag inte är oproblematisk. De använder ångvältsmetoden, dvs att man trycker ut tekniken trots kända brister och kör sedan över de som drabbas. Jag tror inte det är en långsiktigt hållbar strategi och SL måste nog anpassa sig till verkligheten på ett eller annat sätt.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
Diripsi skrev:Jag måste säga att jag känner en oerhörd avsmak inför alla olika Företagsnamn Pay som alla kräver att man ska en speciell mobiltelefon.
Jag håller verkligen med om att samhällets beroende av privat infrastruktur som ägs av några få företag är obehaglig, men här finns det ingen inlåsning till Företagsnamn Pay. Virtuella betalkort är helt utbytbara med fysiska betalkort som är oberoende av Apple, Google eller Samsung. Det finns också digitala plånböcker från mindre företag, exempelvis Garmin Pay.

(EU utreder om betaltjänsten Apple Pay bryter mot unionens konkurrenslagar, men det har att göra med låsningen av Apples mobiler, inte själva betaltjänsten.)

Den inlåsning som faktiskt finns med SL:s framtida betalsystem är att betalkorten måste vara kopplade till något av de tre kortnätverken Visa, Mastercard och American Express. Det är inte oproblematiskt, men det är något annat än att systemet skulle vara beroende av Apple Pay eller Google Pay. Dessutom är hela samhället redan beroende av Visa och Mastercard.

Skånetrafiken verkar anse att American Express tar ut för höga avgifter och accepterar bara betalkort kopplade till Visa och Mastercard. SL gör uppenbarligen en annan bedömning, kanske för att Stockholm har fler internationella besökare. SL accepterar däremot inte Diners Club som har ungefär lika höga avgifter. Jag antar att Diners Club inte har lika många användare.

I slutändan är det EU:s uppgift att reglera avgifterna för trepartsnätverk som American Express och Diners Club. Somliga misstänker att det ligger en del lobbyverksamhet bakom den nuvarande regleringen. Andra menar att American Express och Diners Club har för få användare i EU för att någon ska bry sig.
SL har säkert fått rabatt hos Visa och Mastercard. För det är väl inte förbjudet? Däremot är det förbjudet för butiker att ta extra avgift av dem som betalar med kort. Har hett en skylt som säger att man får rabatt om man betalar med kontanter. Undra om det är tillåtet? Det blir ju ingen extra avgift för de som betalar med kort.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:...
SL har säkert fått rabatt hos Visa och Mastercard. För det är väl inte förbjudet? Däremot är det förbjudet för butiker att ta extra avgift av dem som betalar med kort. Har hett en skylt som säger att man får rabatt om man betalar med kontanter. Undra om det är tillåtet? Det blir ju ingen extra avgift för de som betalar med kort.
Jag har också sett en sådan skylt för ett par år sedan. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara förbjudet, det skulle ju helt gå emot principen om fri prissättning. Iofs så är jag inte säker på att avtalsvillkoret om att förbjuda att ta ut en avgift mot kund vid kortköp heller är lagenligt men så länge som ingen har prövat det i domstol så lär det fortsätta. Visa/Mastercard/Apple/Google/Klarna har ju trots allt övertaget affärsmässigt, det är bara att rätta in sig i ledet om man vill kunna ta kort eller resp betallösning.

Det finns motsvarande fall som är uppe i diverse domstolar runt om i världen där Apples krav på att en vara eller tjänst inte får ha ett lägre pris utanför Appstore än inne i appstore. Det är alltså otillåtet att kompensera för den 30-procentiga avgift som Apple tar för betalningar. Exempel, om spårvägssällskapet skulle erbjuda medlemskapet som prenumeration via Apple Appstore så får inte avgiften vara högre där än vad den är om man betalar på annat sätt. Om sällskapet tog ut medlemsavgift via Apple appstore så skulle de ta ut en avgift på 127:50 och sällskapet skulle få 297:50 av de 425 kronorna för sådana prenumeranter.

I spårvägssällskapets fall så kanske det skulle gå att lösa genom en månatlig prenumeration på 47 kr per månad (medlemskapet kostar egentligen 35:40 per månad) om man inte erbjuder månadsbetalning till lägre pris någon annan stans. Om inte denna avgift skulle vara så hög så tror jag att medlemskap i ideella föreningar genom app-prenumerationer skulle vara mycket vanligare.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Efter att ha följt resonemangen så blir jag än mer övertygad om att SLs lösning idag inte är oproblematisk. De använder ångvältsmetoden, dvs att man trycker ut tekniken trots kända brister och kör sedan över de som drabbas. Jag tror inte det är en långsiktigt hållbar strategi och SL måste nog anpassa sig till verkligheten på ett eller annat sätt.
Trafikförvaltningen skyller på att det "krävs ett beslut i landstingsfullmäktige" innan införande av pristak. Ändå har andra RKTM, både i Sverige och utomlands, lyckats införa funktionen direkt.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:SL har säkert fått rabatt hos Visa och Mastercard. För det är väl inte förbjudet? Däremot är det förbjudet för butiker att ta extra avgift av dem som betalar med kort. Har hett en skylt som säger att man får rabatt om man betalar med kontanter. Undra om det är tillåtet? Det blir ju ingen extra avgift för de som betalar med kort.
SL har säkert fått rabatt hos sin kortinlösare, d.v.s. Swedbank Pay (se SL:s allmänna köp- och resevillkor). Normalt sett tar Swedbank Pay 0,95 procent per köp med bank- och kreditkort från EU, men SL sägs ha förhandlat ner priset till 23 öre per blipp. Avgifterna som debiteras av kortnätverket och den kortutgivande banken ingår i detta pris, och dessa regleras av EU. SL har alltså ingen anledning att förhandla med Visa och Mastercard.
Odd skrev:Visa/Mastercard/Apple/Google/Klarna har ju trots allt övertaget affärsmässigt, det är bara att rätta in sig i ledet om man vill kunna ta kort eller resp betallösning.
Från säljarens perspektiv får varken Apple/Google eller Visa/Mastercard någon del av kakan. Apple delar mellanbanksavgiften med kortutgivande bank. Google säger att företaget inte tar ut några avgifter från säljare, men förhandlar säkert med bankerna.
Senast redigerad av Enceladus den fredag 21 januari 2022 20:36, redigerad totalt 2 gång.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:...
SL har säkert fått rabatt hos Visa och Mastercard. För det är väl inte förbjudet? Däremot är det förbjudet för butiker att ta extra avgift av dem som betalar med kort. Har hett en skylt som säger att man får rabatt om man betalar med kontanter. Undra om det är tillåtet? Det blir ju ingen extra avgift för de som betalar med kort.
Jag har också sett en sådan skylt för ett par år sedan. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara förbjudet, det skulle ju helt gå emot principen om fri prissättning. Iofs så är jag inte säker på att avtalsvillkoret om att ta ut en avgift mot kund vid kortköp heller är lagenligt men så länge som ingen har prövat det i domstol så lär det fortsätta. Visa/Mastercard/Apple/Google/Klarna har ju trots allt övertaget affärsmässigt, det är bara att rätta in sig i ledet om man vill kunna ta kort eller resp betallösning.
Så här skriver Hallå konsument (Konsumentverket):
Företag har normalt inte rätt att ta ut kortavgift, varken när du handlar i butik eller på nätet.
Däremot har jag läst någonstans att en butik kan vägra kortbetalning för mycket små belopp.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Däremot har jag läst någonstans att en butik kan vägra kortbetalning för mycket små belopp.
En butik har alltid rätt att vägra att sälja så länge det inte handlar om olaglig diskriminering.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:...Så här skriver [url=https://www.hal[url]https://www.hal[url[/url]lakonsument.se/konsumentratt/kortavgifter/]Hallå konsument[/url] (Konsumentverket):
Företag har normalt inte rätt att ta ut kortavgift, varken när du handlar i butik eller på nätet.
Däremot har jag läst någonstans att en butik kan vägra kortbetalning för mycket små belopp.
Där ser man. Dock väldigt märkligt att det finns undantag från reglerna för vissa branscher.

Men då dyker plötsligt frågan upp, varför är det tillåtet att förbjuda att ta emot kontanter och hänvisa till avtalslagen? Borde inte samma avtalslag även reglera huruvida man får prissätta sina tjänster, exempelvis tjänsten att kunna betala med kort?

Sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken är lagliga betalningsmedel och det innebär att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning, som huvudregel. Men regeln gäller inte utan undantag.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Däremot har jag läst någonstans att en butik kan vägra kortbetalning för mycket små belopp.
En butik har alltid rätt att vägra att sälja så länge det inte handlar om olaglig diskriminering.
Ja, men i många fall handlar det inte om att de inte vill sälja, utan hur de vill ha betalt. Typ köp under10 kronor kan bara ske kontant. Och det finns det inget förbud mot.

Men det är märkligt att butiker kan få rabatt hos kortinlösaren och därmed snedvrida konkurrensen. Om Ica betalar 1% av inköpsbeloppet + 50 öre men den lilla butiken "på hörnet" måste betala 3% + 1 krona så blir det inte konkurrens på lika villkor. (Siffrorna är rena påhittet, men det skulle kunna vara något liknande.) Att detta är tillåtet men inte att ta ut avgift från köparen är märkligt.

Om man tittar i den helt öppna Facebookgruppen Bojkotta kontantfria affärer och restauranger så visas det många avfotograferade skyltar på temat "Betala gärna kontant så vi slipper bankernas höga avgifter".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Ja, men i många fall handlar det inte om att de inte vill sälja, utan hur de vill ha betalt. Typ köp under10 kronor kan bara ske kontant. Och det finns det inget förbud mot.

Men det är märkligt att butiker kan få rabatt hos kortinlösaren och därmed snedvrida konkurrensen. Om Ica betalar 1% av inköpsbeloppet + 50 öre men den lilla butiken "på hörnet" måste betala 3% + 1 krona så blir det inte konkurrens på lika villkor. (Siffrorna är rena påhittet, men det skulle kunna vara något liknande.) Att detta är tillåtet men inte att ta ut avgift från köparen är märkligt.

Om man tittar i den helt öppna Facebookgruppen Bojkotta kontantfria affärer och restauranger så visas det många avfotograferade skyltar på temat "Betala gärna kontant så vi slipper bankernas höga avgifter".
Ja, små butiker betalar i regel högre avgifter än stora kedjor. Därför kan viljan (eller oviljan) att ta emot kontanter variera väsentligt mellan olika aktörer. Situationen är jämförbar med bolån. Alla bolånetagare har inte samma ränta, inte ens hos samma bolåneinstitut. För att stärka kundernas makt måste bolåneinstitut sedan 1 juni 2015 redovisa sina verkliga snitträntor. En sådan regel borde kanske också finnas för kortinlösare. Annars kan det ju vara svårt för små butiker att veta vilka avgifter som är rimliga.

Jag undrar om mindre RKTM skulle tjäna på ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafik där staten gemensamt förhandlar om transaktionsavgifterna. Kommuninvest påstår sig "spara miljarder åt kommunerna". 294 kommuner och regioner är medlemmar i Kommuninvest, vilket är nästan alla kommuner och regioner. De största kommunerna och regionerna är dock inte med. Skulle staten kunna förhandla fram lägre transaktionsavgifter än SL?
Skriv svar