SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Nu ska SL:s biljettsystem göras om – nya priser att vänta

SL funderar äntligen på att införa capping i Stockholm, vilket introducerades i London redan för 16 år sedan! Lider SL av "inte uppfunnet här"-syndromet? Det finns ju i princip inga nackdelar med capping, förutom då att det inte är uppfunnet här...
En eventuell nackdel som spelar stor roll för SL är om det blir lägre intäkter när fler kommer åka på periodkort istället för att köpa enkelbiljetter.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Nu ska SL:s biljettsystem göras om – nya priser att vänta

SL funderar äntligen på att införa capping i Stockholm, vilket introducerades i London redan för 16 år sedan! Lider SL av "inte uppfunnet här"-syndromet? Det finns ju i princip inga nackdelar med capping, förutom då att det inte är uppfunnet här...
En eventuell nackdel som spelar stor roll för SL är om det blir lägre intäkter när fler kommer åka på periodkort istället för att köpa enkelbiljetter.
Med en modell som bygger på hur ofta man reser, så är alla biljetter enkelbiljetter, men med ökande rabatter.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:
BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Nu ska SL:s biljettsystem göras om – nya priser att vänta

SL funderar äntligen på att införa capping i Stockholm, vilket introducerades i London redan för 16 år sedan! Lider SL av "inte uppfunnet här"-syndromet? Det finns ju i princip inga nackdelar med capping, förutom då att det inte är uppfunnet här...
En eventuell nackdel som spelar stor roll för SL är om det blir lägre intäkter när fler kommer åka på periodkort istället för att köpa enkelbiljetter.
Med en modell som bygger på hur ofta man reser, så är alla biljetter enkelbiljetter, men med ökande rabatter.
Med risk att intäkterna blir lägre då folk kommer slå i taket och därmed betala mindre per resa.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:
Odd skrev:
BSB101 skrev:...

En eventuell nackdel som spelar stor roll för SL är om det blir lägre intäkter när fler kommer åka på periodkort istället för att köpa enkelbiljetter.
Med en modell som bygger på hur ofta man reser, så är alla biljetter enkelbiljetter, men med ökande rabatter.
Med risk att intäkterna blir lägre då folk kommer slå i taket och därmed betala mindre per resa.
Den kundgruppen måste ju vara extremt marginell, eller? Men det är klart, det är ju inte för inte som en större andel av 90-talisterna och noll-nollorna figurerar oftare hos kronofogden och i Lyxfällan än i övriga åldersgrupper. Så det kanske är så att många reser för över 900 spänn per månad och betalar enkelbiljetter...

Men jag har ändå svårt att tro att det har någon ekonomisk betydelse för SLs intäkter.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: Den kundgruppen måste ju vara extremt marginell, eller? Men det är klart, det är ju inte för inte som en större andel av 90-talisterna och noll-nollorna figurerar oftare hos kronofogden och i Lyxfällan än i övriga åldersgrupper. Så det kanske är så att många reser för över 900 spänn per månad och betalar enkelbiljetter...

Men jag har ändå svårt att tro att det har någon ekonomisk betydelse för SLs intäkter.
Ingen aning om hur stor gruppen skulle tänkas bli men det är något man måste ha med i beräkningarna i alla fall.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Att lita på att kunna betala biljett med Swish är vanskligt. Jag registrerade mig för driftinformation från Swish. Under maj månad var det 12 avbrott. Gällde ofta enstaka banker men fyra gånger var det Swish själva som hade avbrott, vara tre var planerat underhåll, och dessa sker efter 03.00. Men nio oplanerade avbrott är väl mycket. Ett var tredje dag!

Både betalarens och betalningsmottagarens bank måste väl ha Swishsystemet i gång för att en betalning ska kunna ske och verifieras. Vilken bank använder SL är ju ingen oväsentlig fråga i sammanhanget.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Att lita på att kunna betala biljett med Swish är vanskligt. Jag registrerade mig för driftinformation från Swish. Under maj månad var det 12 avbrott. Gällde ofta enstaka banker men fyra gånger var det Swish själva som hade avbrott, vara tre var planerat underhåll, och dessa sker efter 03.00. Men nio oplanerade avbrott är väl mycket. Ett var tredje dag!

Både betalarens och betalningsmottagarens bank måste väl ha Swishsystemet i gång för att en betalning ska kunna ske och verifieras. Vilken bank använder SL är ju ingen oväsentlig fråga i sammanhanget.
Finns det någon anledning att använda appen när SL äntligen inför capping? På längre sikt ska väl Swish ersättas av den mer resilienta e-kronan, men det är ett annat ämne. För kollektivtrafiken är det kontaktlösa betalningar som gäller i framtiden, eller egentligen redan nu i många andra städer.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Flitigt betalkortsblippande i Storstockholm
Bussmagasinet skrev:Var femte enkelbiljett i kollektivtrafiken i Storstockholm betalas nu genom att resenären blippar sitt betalkort.

– Att det skulle gå så snabbt för ett nytt system att bli en given del i stockholmarnas vardag är en överraskning. Att blippa betalkortet har blivit om inte en folksport så en succé och är nu snabbt på väg att bli en given del i stockholmarnas vardag, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
Varför har SL slösat så mycket tid på appar och optiska läsare när det finns en bättre lösning?
Bussmagasinet skrev:Än så länge är dock SL:s lösning underlägsen många internationella sådana. I London, t ex, får resenärer som blippar sitt kort rabatt ju oftare de reser. För den som gör flera resor under en dag kan priset för den sista resan till och med bli noll.
Varför har SL slösat så mycket tid på appar och optiska läsare när det finns en bättre lösning?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Än så länge kan man bara köpa fullprisbiljett genom att blippa betalkort.
Har man någon plan för hur man ska kunna köpa rabatterad biljett på samma sätt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Än så länge kan man bara köpa fullprisbiljett genom att blippa betalkort.
Har man någon plan för hur man ska kunna köpa rabatterad biljett på samma sätt?
SL sa när det här kom att man tittade på möjligheten att blippa betalkort även för rabatterade resor. Gissningsvis måste man då registrera betalkortet i förväg hos SL . Hos affären är mitt betalkort registrerat så bonusen registreras automatiskt.
Men det finns ju risker med sådan registrering.
En sak är att banken verkar vilja att jag någon gång då och då måste slå pinkoden till mitt kort fast beloppet är under gränsen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Än så länge kan man bara köpa fullprisbiljett genom att blippa betalkort.
Har man någon plan för hur man ska kunna köpa rabatterad biljett på samma sätt?
SL sa när det här kom att man tittade på möjligheten att blippa betalkort även för rabatterade resor. Gissningsvis måste man då registrera betalkortet i förväg hos SL . Hos affären är mitt betalkort registrerat så bonusen registreras automatiskt.
Men det finns ju risker med sådan registrering.
En sak är att banken verkar vilja att jag någon gång då och då måste slå pinkoden till mitt kort fast beloppet är under gränsen.
Enklare hade naturligtvis varit en "rabattknapp" på spärren, så åker man till rabatt så gör man det med tryck-blipp.

F ö så borde alla kort egentligen förregistreras hos SL eftersom det skulle lösa problemet med att man bara kan ha ett kort "synligt" för läsaren.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Än så länge kan man bara köpa fullprisbiljett genom att blippa betalkort.
Har man någon plan för hur man ska kunna köpa rabatterad biljett på samma sätt?
SL sa när det här kom att man tittade på möjligheten att blippa betalkort även för rabatterade resor. Gissningsvis måste man då registrera betalkortet i förväg hos SL . Hos affären är mitt betalkort registrerat så bonusen registreras automatiskt.
Men det finns ju risker med sådan registrering.
En sak är att banken verkar vilja att jag någon gång då och då måste slå pinkoden till mitt kort fast beloppet är under gränsen.
Enklare hade naturligtvis varit en "rabattknapp" på spärren, så åker man till rabatt så gör man det med tryck-blipp.

F ö så borde alla kort egentligen förregistreras hos SL eftersom det skulle lösa problemet med att man bara kan ha ett kort "synligt" för läsaren.
Har inte London hunnit lösa dessa problem under sina 16 år som modern stad?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:
Odd skrev:...
Enklare hade naturligtvis varit en "rabattknapp" på spärren, så åker man till rabatt så gör man det med tryck-blipp.

F ö så borde alla kort egentligen förregistreras hos SL eftersom det skulle lösa problemet med att man bara kan ha ett kort "synligt" för läsaren.
Har inte London hunnit lösa dessa problem under sina 16 år som modern stad?
Vad jag vet så har inte London använt konto/kreditkort för att blippa i spärrarna under så lång tid.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Enceladus skrev:
Odd skrev:...
Enklare hade naturligtvis varit en "rabattknapp" på spärren, så åker man till rabatt så gör man det med tryck-blipp.

F ö så borde alla kort egentligen förregistreras hos SL eftersom det skulle lösa problemet med att man bara kan ha ett kort "synligt" för läsaren.
Har inte London hunnit lösa dessa problem under sina 16 år som modern stad?
Vad jag vet så har inte London använt konto/kreditkort för att blippa i spärrarna under så lång tid.
Capping introducerades i London för 16 år sedan, vilket var det första steget mot ett modernt betalsystem. Capping är i praktiken en förutsättning för att utnyttja de fördelar som kontaktlös betalning för med sig. Skåne, som i kollektivtrafiksammanhang brukar leda utvecklingen i Sverige, införde capping i samband med introduktionen av kontaktlös betalning. Men SL vill uppfinna hjulet på nytt. Googla gärna "not invented here"...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:
Odd skrev:
Enceladus skrev:...
Har inte London hunnit lösa dessa problem under sina 16 år som modern stad?
Vad jag vet så har inte London använt konto/kreditkort för att blippa i spärrarna under så lång tid.
Capping introducerades i London för 16 år sedan, vilket var det första steget mot ett modernt betalsystem. Capping är i praktiken en förutsättning för att utnyttja de fördelar som kontaktlös betalning för med sig. Skåne, som i kollektivtrafiksammanhang brukar leda utvecklingen i Sverige, införde capping i samband med introduktionen av kontaktlös betalning. Men SL vill uppfinna hjulet på nytt. Googla gärna "not invented here"...
Nu handlade det inte om staffling (som det heter på svenska) utan om hur man skall kunna tala om huruvida man skall resa med en viss taxa, exempelvis reducerat pris.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:F ö så borde alla kort egentligen förregistreras hos SL eftersom det skulle lösa problemet med att man bara kan ha ett kort "synligt" för läsaren.
Att ha krav på förregistrering är inte särskilt kundvänligt. Om man menar allvar med viljan att fler ska ställa bilen och åka kollektivt gäller det att underlätta inte tvärtom.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:
Odd skrev:F ö så borde alla kort egentligen förregistreras hos SL eftersom det skulle lösa problemet med att man bara kan ha ett kort "synligt" för läsaren.
Att ha krav på förregistrering är inte särskilt kundvänligt. Om man menar allvar med viljan att fler ska ställa bilen och åka kollektivt gäller det att underlätta inte tvärtom.
Nä, det är ju en poäng. Men det är fortfarande ett problem som måste lösas på något sätt, och vad finns det för alternativ?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Flexibla biljettsystem efterlyses i Storstockholm
Bussmagasinet skrev:Vänsterpartiet efterlyser således ett system med fler typer av periodbiljetter med varierande giltighetstid och utformning. Som exempel på det pekar partiet på Skånetrafikens biljett Flex 10/30 med tio valfria resdagar under en 30-dagarsperiod. Partiet vill också att biljettsystemet ska utformas så att resenären kontinuerligt och automatiskt erbjuder den förmånligaste biljettlösningen utifrån resenärens resmönster – alltså en lösning i linje med Östgötatrafikens takpris. I London tillämpas en sådan lösning sedan många år.
Det är märkligt att capping fortfarande inte har införts i Stockholm. De begränsade resurserna tycks ha gått till att utveckla mobilappar och installera optiska läsare, vilket är synd eftersom detta spår förefaller vara en återvändsgränd.

Samtidigt är det en stor förbättring att besökare och sällanresenärer åtminstone kan köpa och verifiera enkelbiljetter genom att blippa fysiska betalkort eller mobiler med virtuella betalkort (personligen har jag helt gått över till virtuella kort). Mobilen är ett fantastiskt verktyg, men den måste användas rätt!

Det är emellertid ganska förvånande att Östgötatrafiken - och inte Skånetrafiken - blev först med capping i Sverige. Till Skånetrafikens försvar var Skånetrafiken först med daglig capping medan Östgötatrafiken hann bli först med månatlig capping:
Bussmagasinet skrev:Ett blipp ger en biljett som gäller i 60 minuter. Andra gången betalkortet blippas inom ett dygn blir biljetten automatiskt en 24-timmarsbiljett. Efter 15 stycken 24-timmarsbiljetter under en period på 30 dagar skapas en ny biljett som är giltig under resten av 30-dagarsperioden.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev:Jag vill nog gärna ha kvar Acesskortet och vill inte använda bankkort för sådant, jag vill ha koll på vad jag betalar med bankkortet och ett minimikrav är att det krävs pinkod för att betalning ska ske. Access är förvisso ett extra kort men det tar minimalt med plats. Nu fonns ju också displayer i spärrarna som tydligt talar om vad som gäller på kortet, för reskassa anges vad som betalas och åtetstående belopp, vid byte anges återstående tid. För periodkort anges giltighet helt eller reducerat och hur lång tid som perioden varar. Access kan utan vidare lånas ut till annan, knappast att man lånar ut mobilen och bankkort får man inte låna ut. Och ovanpå det alltså hela problematiken med utländska besökare. Så slopa inte Access tack utan låt oss få välja.

Jag tycker det är sjukt smidigt att blippa mitt Master Card när jag ska åka med SL. Vad är det för koll du efterlyser?
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag vill nog gärna ha kvar Acesskortet och vill inte använda bankkort för sådant, jag vill ha koll på vad jag betalar med bankkortet och ett minimikrav är att det krävs pinkod för att betalning ska ske. Access är förvisso ett extra kort men det tar minimalt med plats. Nu fonns ju också displayer i spärrarna som tydligt talar om vad som gäller på kortet, för reskassa anges vad som betalas och åtetstående belopp, vid byte anges återstående tid. För periodkort anges giltighet helt eller reducerat och hur lång tid som perioden varar. Access kan utan vidare lånas ut till annan, knappast att man lånar ut mobilen och bankkort får man inte låna ut. Och ovanpå det alltså hela problematiken med utländska besökare. Så slopa inte Access tack utan låt oss få välja.

Jag tycker det är sjukt smidigt att blippa mitt Master Card när jag ska åka med SL. Vad är det för koll du efterlyser?
Javisst är kontaktlösa betalningar fantastiska. Med EU:s avgiftstak blir korttransaktioner dessutom billigare än Swish för små belopp som enkelbiljetter. Vidare erbjuder neobanker som Revolut och Klarna så kallade engångskort, d.v.s. virtuella kort för engångsbruk, som ger extra säkerhet.
Skriv svar