SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Skånetrafiken varnar för att flera kort kan debiteras.
Om du förvarar ditt reskort tillsammans med ett betalkort kan det hända att det dras pengar från betalkortet istället när du blippar det på bussen. Det är därför bäst att du alltid tar upp ditt reskort från din plånbok eller annat fodral när du ska använda det.
Tänk på att ta upp ditt betalkort ur plånboken eller fodralet när du ska blippa om du har flera kort tillsammans. Annars finns det risk att läsaren inte vet vilket kort biljetten ska köpas med.
Men blippfunktionen finns inte på tåg och inte på alla busslinjer. Det betyder väl att man måste vara säker på att man inte ska resa med något av de trafikslag innan man köper resan med betalkort.

Rabatter, inklusive takpris, tycks variera beroende på hur man köper biljetten.

Men det verkar lätt att få kvitto på resan. Kan man få kvitto på resa betande med betalkort på SL?
Ja om man köper biljetten i en automat.
I övrigt är det väl lätt undvika problem med debitering av kort bara man har förstånd att hålla isär dem.
Ser ibland folk som håller en väska ovanför läsaren eller plockar fram en hel bunt med kort.
Och ger en ficktjuv en vink om var denne ska leta...
För mig funkar det bra med att plocka fram Access-kortet och betala resan... har faktiskt fungerat oklanderligt sedan Access kom.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Skånetrafiken varnar för att flera kort kan debiteras.
Om du förvarar ditt reskort tillsammans med ett betalkort kan det hända att det dras pengar från betalkortet istället när du blippar det på bussen. Det är därför bäst att du alltid tar upp ditt reskort från din plånbok eller annat fodral när du ska använda det.
Tänk på att ta upp ditt betalkort ur plånboken eller fodralet när du ska blippa om du har flera kort tillsammans. Annars finns det risk att läsaren inte vet vilket kort biljetten ska köpas med.
Men blippfunktionen finns inte på tåg och inte på alla busslinjer. Det betyder väl att man måste vara säker på att man inte ska resa med något av de trafikslag innan man köper resan med betalkort.

Rabatter, inklusive takpris, tycks variera beroende på hur man köper biljetten.

Men det verkar lätt att få kvitto på resan. Kan man få kvitto på resa betande med betalkort på SL?
Ja om man köper biljetten i en automat.
I övrigt är det väl lätt undvika problem med debitering av kort bara man har förstånd att hålla isär dem.
Ser ibland folk som håller en väska ovanför läsaren eller plockar fram en hel bunt med kort.
Och ger en ficktjuv en vink om var denne ska leta...
För mig funkar det bra med att plocka fram Access-kortet och betala resan... har faktiskt fungerat oklanderligt sedan Access kom.
Jag har också acceskortet lätt åtkomligt, löst och skilt från alla andra kort.
Problemet är väl att det finns accesskortanvändare son inte har en aning om att bankkort kan blippas, och därför måste hållas på avstånd från kortläsaren i spärren.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev:Kan man få kvitto på resa betande med betalkort på SL?
Ja, se här:
https://sl.se/biljetter/res-med-betalko ... talningen/
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Jag har också acceskortet lätt åtkomligt, löst och skilt från alla andra kort.
Problemet är väl att det finns accesskortanvändare son inte har en aning om att bankkort kan blippas, och därför måste hållas på avstånd från kortläsaren i spärren.
Hur vanligt är det egentligen att gå runt med flera fysiska kontokort nuförtiden? Jag brukar ha med mig ett av mina kort som reserv till mobilen, väl undangömt i en dold ficka. Övriga kort förvarar jag hemma och använder i princip aldrig i fysisk form. Vissa av kontokorten har inte ens en fysisk ut­gåva!

För SL:s del använder jag fortfarande Access-kortet då kontaktlös betalning saknar periodbiljetter och det gröna SL-kortet saknar reskassa. Jag uppskattar flexibiliteten att kunna ha både periodbiljetter och reskassa på samma kort. Optiska mobilbiljetter är inget alternativ för mig. Jag vill inte behöva fippla med mobilen när jag åker i sista minuten.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Observationer i butiker tyder på att fysiska kort är betydligt vanligare än att ha korten i mobilen.
Jag har två kort ett bankkort, där beloppet dras direkt, och ett kreditkort. Brukar använda det senare när jag måste betala med kort mot min vilja. Tror det är marginellt sämre för betalningsmottagaren.
Kanske skulle man ta och registrera det ena i mobilen.

Någon som vet ett kort som är mycket dyrt för betalningsmottagaren? :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Men blippfunktionen finns inte på tåg och inte på alla busslinjer. Det betyder väl att man måste vara säker på att man inte ska resa med något av de trafikslag innan man köper resan med betalkort.

Rabatter, inklusive takpris, tycks variera beroende på hur man köper biljetten.
Nu förstår jag inte vad skribenten menar. Pristak gäller automatiskt vid kontaktlös betalning. Poängen med att blippa är ju att det ska vara enkelt!

I Skåne finns ett dagligt pristak motsvarande två enkelbiljetter.
I Östergötland finns ett dagligt pristak motsvarande två enkelbiljetter samt ett månatligt pristak motsvarande 15 dygnsbiljetter.
I Åbo finns ett dagligt pristak motsvarande mellan två och tre enkelbiljetter samt ett veckoligt pristak motsvarande mellan tre och fyra dygnsbiljetter.
I Bryssel finns ett dagligt pristak motsvarande mellan tre och fyra enkelbiljetter.
I London finns ett dagligt pristak samt ett veckoligt pristak beroende på zoner och rusningstid.

I samtliga fall ger kontaktlös betalning också det lägsta priset för en enkelbiljett. Så vitt jag vet är det bara Stockholm i Europa som inte har ett dagligt pristak för kontaktlösa betalningar!
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 30 december 2021 17:41, redigerad totalt 1 gånger.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Observationer i butiker tyder på att fysiska kort är betydligt vanligare än att ha korten i mobilen.
Jag har två kort ett bankkort, där beloppet dras direkt, och ett kreditkort. Brukar använda det senare när jag måste betala med kort mot min vilja. Tror det är marginellt sämre för betalningsmottagaren.
Kanske skulle man ta och registrera det ena i mobilen.

Någon som vet ett kort som är mycket dyrt för betalningsmottagaren? :cheesygrin:
American Express. Trepartsnätverk omfattas inte av EU:s senaste reglering av mellanbanksavgifter. Observera dock att American Express inte accepteras överallt. SL accepterar det (se sidan 7), men inte Skånetrafiken (se sidan 7). Diners Club är ett annat dyrt kort som är ännu mindre accepterat. Inte ens SL accepterar det.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:American Express. Trepartsnätverk omfattas inte av EU:s senaste reglering av mellanbanksavgifter. Observera dock att American Express inte accepteras överallt. SL accepterar det (se sidan 7), men inte Skånetrafiken (se sidan 7). Diners Club är ett annat dyrt kort som är ännu mindre accepterat. Inte ens SL accepterar det.
Jo, men de två korten är det många som inte tar. AE fick man ju erbjudande ifrån rätt ofta en period. Men de kostar årsavgift. Det gör inte det kreditkort jag har på Nordea.
Men det finns kort där man får pengar tillbak på alla köp. Under im de är dyrare för butikerna.

Men jag har märkt att jag sparar pengar på min ovilja att betala med kort.

Hela den här diskussionen har för övrigt hamnat i fel tråd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:American Express. Trepartsnätverk omfattas inte av EU:s senaste reglering av mellanbanksavgifter. Observera dock att American Express inte accepteras överallt. SL accepterar det (se sidan 7), men inte Skånetrafiken (se sidan 7). Diners Club är ett annat dyrt kort som är ännu mindre accepterat. Inte ens SL accepterar det.
Jo, men de två korten är det många som inte tar. AE fick man ju erbjudande ifrån rätt ofta en period. Men de kostar årsavgift. Det gör inte det kreditkort jag har på Nordea.
Men det finns kort där man får pengar tillbak på alla köp. Under im de är dyrare för butikerna.

Men jag har märkt att jag sparar pengar på min ovilja att betala med kort.

Hela den här diskussionen har för övrigt hamnat i fel tråd.
Samtliga kort från Nordea har dock ett valutapåslag på 1,55 procent, vilket gör korten ganska dyra att använda för betalningar i andra valutor. I det här fallet är det alltså Nordeas kunder som betalar dessa extra avgifter, inte betalningsmottagarna. Komplett Bank har också ett kreditkort utan årsavgift och med valutapåslag, men där kompenseras kunderna med cashback på alla betalningar. Det finns emellertid kort som har cashback utan vare sig årsavgift, uttagsavgift eller valutapåslag, t.ex. Rockerkortet. Generellt sett är storbankernas alla tjänster överprisade.

Notera återigen att det är kunderna som betalar dessa extra avgifter. För butikerna spelar det ingen roll om besökarna har dyra kort från storbankerna så länge det är Visa eller Mastercard. Kort med cashback är alltså inte dyrare för butikerna, utan det är kortutgivarna som delar med sig av vinsten till sina kunder (vilket storbankerna naturligtvis aldrig skulle göra frivilligt).
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:Nu förstår jag inte vad skribenten menar. Pristak gäller automatiskt vid kontaktlös betalning. Poängen med att blippa är ju att det ska vara enkelt!

I Skåne finns ett dagligt pristak motsvarande två enkelbiljetter.
I Östergötland finns ett dagligt pristak motsvarande två enkelbiljetter samt ett månatligt pristak motsvarande 15 dygnsbiljetter.
I Åbo finns ett dagligt pristak motsvarande mellan två och tre enkelbiljetter samt ett veckoligt pristak motsvarande mellan tre och fyra dygnsbiljetter.
I Bryssel finns ett dagligt pristak motsvarande mellan tre och fyra enkelbiljetter.
I London finns ett dagligt pristak samt ett veckoligt pristak beroende på zoner och rusningstid.

I samtliga fall ger kontaktlös betalning också det lägsta priset för en enkelbiljett. Så vitt jag vet är det bara Stockholm i Europa som inte har ett dagligt pristak för kontaktlösa betalningar!
Hur kommer det sig egentligen att bara Stockholm saknar ett dagligt pristak för kontaktlösa betalningar? Jag har försökt att hitta en förklaring utan att lyckas. Det skulle kunna vara så att kontaktlösa betalningar har en underordnad betydelse eftersom de är mindre vanliga i Sverige än i grannländerna, men samtidigt har Östgötatrafiken den längsta perioden för pristak...
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev:Som resenär hamnar man i en situation där du i praktiken är rättslös och helt är i händerna på trafikhuvudmannens godtyckliga och oftast delegerade beslut. Det är en vågskål av skäl att ta hänsyn till.
Så har det ju varit länge. Det är alltid ditt eget ansvar att ha giltig biljett, är ju SL:s ständiga mantra. Har du inte det får du skylla dig själv om du får kontrollavgift, även om det är SL som har brustit.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Hur kommer det sig egentligen att bara Stockholm saknar ett dagligt pristak för kontaktlösa betalningar? Jag har försökt att hitta en förklaring utan att lyckas. Det skulle kunna vara så att kontaktlösa betalningar har en underordnad betydelse eftersom de är mindre vanliga i Sverige än i grannländerna, men samtidigt har Östgötatrafiken den längsta perioden för pristak...
Vet inte vad du menar med kontaktlös betalning. Bara med bankkort eller även med accesskortet. Men när det gäller takpris så finns det inte alls i SL-trafiken, om man inte köper någon form av periodbiljett. Från 24-timmarsbiljett till årsbiljett.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Diripsi skrev:
Odd skrev:Som resenär hamnar man i en situation där du i praktiken är rättslös och helt är i händerna på trafikhuvudmannens godtyckliga och oftast delegerade beslut. Det är en vågskål av skäl att ta hänsyn till.
Så har det ju varit länge. Det är alltid ditt eget ansvar att ha giltig biljett, är ju SL:s ständiga mantra. Har du inte det får du skylla dig själv om du får kontrollavgift, även om det är SL som har brustit.
Hittills har du som resenär hela tiden haft möjlighet att själv validera giltigheten. Det finns till och med en app till Androidlurar som man kan använda för att kontrollera innehåll på accesskort och övriga trafikhuvudmäns motsvarighet. Dessutom, om spärren eller valideraren har visat grönt ljus så har man kunna lita på det.
För första gången så kan du som resenär inte längre veta säkert om du har ett giltigt färdbevis och det är den enda motiveringen som behövs, anser jag, för att kontrollavgifter inte längre skall kunna utfärdas.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av kildor »

Odd skrev:Hittills har du som resenär hela tiden haft möjlighet att själv validera giltigheten. Det finns till och med en app till Androidlurar som man kan använda för att kontrollera innehåll på accesskort och övriga trafikhuvudmäns motsvarighet. Dessutom, om spärren eller valideraren har visat grönt ljus så har man kunna lita på det.
För första gången så kan du som resenär inte längre veta säkert om du har ett giltigt färdbevis och det är den enda motiveringen som behövs, anser jag, för att kontrollavgifter inte längre skall kunna utfärdas.
Jodå, du kan kontrollera giltighetstiden på din blippade biljett på den här sidan:
https://sl.se/biljetter/res-med-betalko ... betalkort/

Men det finns ju ingen anledning att gå in där enbart för att kontrollera att man har en giltig biljett. Det räcker med att kontrollera att man får grönt ljus och att spärren öppnas när man blippar betalkortet. Om biljetten har gått ut så köper man ju automatiskt en till enkelbiljett när man blippar. Även om man har för lite pengar på kortet så kommer det anses vara en giltig biljett vid biljettkontroll - beloppet dras ju från kortet först nästa dag. Det som händer i så fall är att man har en skuld till SL för enkelbiljetten och SL kommer försöka debitera beloppet upprepade gånger. Enda gången man riskerar tilläggsavgift trots grönt ljus/öppen spärr är om man använder t.ex. ett stulet eller borttappat kort som har spärrats av banken.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

kildor skrev:
Odd skrev:Hittills har du som resenär hela tiden haft möjlighet att själv validera giltigheten. Det finns till och med en app till Androidlurar som man kan använda för att kontrollera innehåll på accesskort och övriga trafikhuvudmäns motsvarighet. Dessutom, om spärren eller valideraren har visat grönt ljus så har man kunna lita på det.
För första gången så kan du som resenär inte längre veta säkert om du har ett giltigt färdbevis och det är den enda motiveringen som behövs, anser jag, för att kontrollavgifter inte längre skall kunna utfärdas.
Jodå, du kan kontrollera giltighetstiden på din blippade biljett på den här sidan:
https://sl.se/biljetter/res-med-betalko ... betalkort/

Men det finns ju ingen anledning att gå in där enbart för att kontrollera att man har en giltig biljett. Det räcker med att kontrollera att man får grönt ljus och att spärren öppnas när man blippar betalkortet. Om biljetten har gått ut så köper man ju automatiskt en till enkelbiljett när man blippar. Även om man har för lite pengar på kortet så kommer det anses vara en giltig biljett vid biljettkontroll - beloppet dras ju från kortet först nästa dag. Det som händer i så fall är att man har en skuld till SL för enkelbiljetten och SL kommer försöka debitera beloppet upprepade gånger. Enda gången man riskerar tilläggsavgift trots grönt ljus/öppen spärr är om man använder t.ex. ett stulet eller borttappat kort som har spärrats av banken.
Men riktigt så är det inte. Har man inte nog med reskassa som täcker en biljett så lyser det rätt och det står otillräckligt med saldo på displayen. Man får ingen giltig biljett. Såg det så sent som för någon dag sedan när jag tog fel Accesskort men det gick ju snabbt att byta. Ett undantag är om man har automatisk påfyllning från ett bankkonto till Acesskortet.
Då får man en kredit för resan och detta debiteras sedan när kortet fylls på med kassa.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av kildor »

Lennart Petersen skrev:Men riktigt så är det inte. Har man inte nog med reskassa som täcker en biljett så lyser det rätt och det står otillräckligt med saldo på displayen. Man får ingen giltig biljett. Såg det så sent som för någon dag sedan när jag tog fel Accesskort men det gick ju snabbt att byta. Ett undantag är om man har automatisk påfyllning från ett bankkonto till Acesskortet.
Då får man en kredit för resan och detta debiteras sedan när kortet fylls på med kassa.
Det blev nog lite otydligt - men det jag kommenterade handlar om de nya kontaktlösa betalningarna med betal- och kreditkort.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

kildor skrev:
Lennart Petersen skrev:Men riktigt så är det inte. Har man inte nog med reskassa som täcker en biljett så lyser det rätt och det står otillräckligt med saldo på displayen. Man får ingen giltig biljett. Såg det så sent som för någon dag sedan när jag tog fel Accesskort men det gick ju snabbt att byta. Ett undantag är om man har automatisk påfyllning från ett bankkonto till Acesskortet.
Då får man en kredit för resan och detta debiteras sedan när kortet fylls på med kassa.
Det blev nog lite otydligt - men det jag kommenterade handlar om de nya kontaktlösa betalningarna med betal- och kreditkort.
O.k för det. Och jag läste kanske inte helt rätt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Tyvärr hjälper inte det när det är ett tekniskt fel utan endast när (i detta fall SLs) förvalideringen (den på en krona) fungerar men själva transaktionen inte går igenom. När det är ett tekniskt fel så genomförs aldrig någon transaktion och det finns ingen teknisk möjlighet att i efterhand korrigera detta med mindre än att köra kortet igen. Lampan lyser grönt oavsett om det är ett tekniskt fel eller övertrassering eftersom själva proceduren utförs ögonblicket efter att spärren eller validatorn har avslutat processen med att släppa igenom personen. Dessutom hjälper det inte alls om det läser av ett kort som ej avsågs att användas.

Jag ser fortfarande ingen annan lösning än att alla kort som skall godkännas av spärrarna måste förvalideras ELLER att tilläggsavgifter aldrig kan utfärdas när resenären hävdat att en spärr eller validator släppt igenom ett kort, för att det skall vara rättssäkert. Väljer man den senare lösningen så kan man ju faktiskt med tiden automatiskt utöka spärrlistan och att man helt enkelt får ta den uteblivna intäkten för de relativt låga antal tillfällen som inträffar. Det är ändå marginalintäkter för SL.
Som jag tidigare talade om russin i kakor och att man inte både kan äta tårtan och ha den kvar, om den enda nackdelen är för stor så måste man hantera det.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av kildor »

Odd skrev:Tyvärr hjälper inte det när det är ett tekniskt fel utan endast när (i detta fall SLs) förvalideringen (den på en krona) fungerar men själva transaktionen inte går igenom. När det är ett tekniskt fel så genomförs aldrig någon transaktion och det finns ingen teknisk möjlighet att i efterhand korrigera detta med mindre än att köra kortet igen. Lampan lyser grönt oavsett om det är ett tekniskt fel eller övertrassering eftersom själva proceduren utförs ögonblicket efter att spärren eller validatorn har avslutat processen med att släppa igenom personen. Dessutom hjälper det inte alls om det läser av ett kort som ej avsågs att användas.
Jag förstår inte riktigt. Jag uppfattar det som att du beskriver ett scenario där spärren visar grönt men att det vid en kontroll kommer se ut som att du aldrig blippat ditt kort och därmed anses sakna en giltig biljett? Exakt hur menar du att det skulle kunna uppstå i så fall?
Odd skrev:Jag ser fortfarande ingen annan lösning än att alla kort som skall godkännas av spärrarna måste förvalideras ELLER att tilläggsavgifter aldrig kan utfärdas när resenären hävdat att en spärr eller validator släppt igenom ett kort, för att det skall vara rättssäkert.
Det senare alternativet är helt orimligt. Då kan ju vilken plankare som helst alltid hävda att spärren lyste grönt för att slippa tilläggsavgift. Vad "förvalidering" innebär eller vad för typ av problem det skulle lösa förstår jag nog inte...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

kildor skrev:...
Det senare alternativet är helt orimligt. Då kan ju vilken plankare som helst alltid hävda att spärren lyste grönt för att slippa tilläggsavgift. Vad "förvalidering" innebär eller vad för typ av problem det skulle lösa förstår jag nog inte...
Varför är det orimligt? Jag ser det i stället som ett incitament för att fixa problemet och inte blunda för det! Ju förr de åtgärdar problemet, desto kortare tid slipper de dessa fuskare.

Jag tycker mig se en tendens där allt fler tycks tro att utvecklingen skall stanna av och att inga nya lösningar kan tas fram. Lyckligtvis finns det fortfarande listiga personer som kommer på lösningar på problem, när de väl har identifierat problemen. Att utvecklingen helt plötsligt skulle stanna av för att en del inte kan se annat än olösliga hinder tror jag är osannolikt.
Genius on call
Skriv svar