Jag håller med om att kollektivtrafikens subventionsgrad är för låg, men finns det någon anledning att just skärgårdstrafiken ska ha en lägre taxa? Behovet är väl större i socioekonomiskt utsatta områden.NerdBoy skrev:Alla resenärer är inte lika nöjda: "Man har tagit ifrån oss möjligheten att använda ö-kortet som man införde för att hålla skärgården levande."
https://mitti.se/nyheter/batpendel-saga ... n&view=app
Bland personalen finns oro för förvirring när det gäller hela olika regler för olika delsträckor på en och samma tur.
http://www.skargarden.se/risk-for-rora- ... dellinjen/
C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Nu sjösätts Stockholms nya pendelbåtslinje
Det mest intressanta med artikeln är kommentarerna. En pendeltågsresenär från Kungsängen befarar att denna satsning tar resurser från de delar av kollektivtrafiken där behovet av förbättringar är störst. Just Mälarbanan har ju en katastrofalt dålig standard. Bara 15-minuterstrafik dagtid med drygt 100 000 resenärer per vardag är något som är helt unikt i Norden, och möjligtvis även i Europa utanför Paris och London.
Det mest intressanta med artikeln är kommentarerna. En pendeltågsresenär från Kungsängen befarar att denna satsning tar resurser från de delar av kollektivtrafiken där behovet av förbättringar är störst. Just Mälarbanan har ju en katastrofalt dålig standard. Bara 15-minuterstrafik dagtid med drygt 100 000 resenärer per vardag är något som är helt unikt i Norden, och möjligtvis även i Europa utanför Paris och London.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Skärgårdstrafiken kan flyttas ut från Strömkajen
Direkttrafiken mellan centrala Stockholm och skärgården kostar mer än den smakar.DN skrev:Sjötrafikutredningen skriver också att nollalternativet medför en sjötrafik som fortsatt bedrivs under ineffektiva förhållanden. Både kostnader och negativa miljöeffekter är höga per resenär.
Resenärerna vill inte heller ha dyr direkttrafik på bekostnad av turtäthet och trafikdygn.DN skrev:Den enkätundersökning som sjötrafikutredningen har genomfört med fastboende på kärnöar i skärgården, visar tydligt att de är mer positiva till att flytta tyngdpunkten i trafiken utåt, 76 procent tycker det. Det är också tydligt att de fastboende på kärnöarna tycker det är viktigt att samordningen mellan land- och sjötrafik fungerar väl, likväl som att de efterfrågar högre turtäthet och längre trafikdygn.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Vi har hört argumentet förr! Det blir inte bättre av att det upprepas...Enceladus skrev:Nu sjösätts Stockholms nya pendelbåtslinje
Det mest intressanta med artikeln är kommentarerna. En pendeltågsresenär från Kungsängen befarar att denna satsning tar resurser från de delar av kollektivtrafiken där behovet av förbättringar är störst. Just Mälarbanan har ju en katastrofalt dålig standard. Bara 15-minuterstrafik dagtid med drygt 100 000 resenärer per vardag är något som är helt unikt i Norden, och möjligtvis även i Europa utanför Paris och London.
Är det trångt på Bålstalinjens pendeltåg under mellantrafiken? Om inte, behövs det tätare trafik?
(Dessutom torde det göra varken till eller om SL sparade in småpengar på pendelbåtslinjerna.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Mälarbanans trängsel på lördagar är välbelagd: "Alltså blir trängseln större då än under maxtimmen, vilket förstås är orimligt." Mälarbanan och Södertäljelinjen har Nordens i särklass sämsta trafikutbud sett till antalet resenärer. Det är klart att resenärerna på dessa linjer reagerar när politikerna lägger mycket pengar på annan trafik.TKO skrev:Vi har hört argumentet förr! Det blir inte bättre av att det upprepas...Enceladus skrev:Nu sjösätts Stockholms nya pendelbåtslinje
Det mest intressanta med artikeln är kommentarerna. En pendeltågsresenär från Kungsängen befarar att denna satsning tar resurser från de delar av kollektivtrafiken där behovet av förbättringar är störst. Just Mälarbanan har ju en katastrofalt dålig standard. Bara 15-minuterstrafik dagtid med drygt 100 000 resenärer per vardag är något som är helt unikt i Norden, och möjligtvis även i Europa utanför Paris och London.
Är det trångt på Bålstalinjens pendeltåg under mellantrafiken? Om inte, behövs det tätare trafik?
(Dessutom torde det göra varken till eller om SL sparade in småpengar på pendelbåtslinjerna.)
Se även ovanstående utredning där det konstateras att resurserna kan användas bättre om dyr båttrafik matar till effektivare trafik.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
I höstas genomförde Österåker en enkät om kollektivtrafiken. De svarande ville både ha högre turtäthet och mer direkttrafik, men fler ville ha högre turtäthet än mer direkttrafik. Troligen föredras matartrafik med högre turtäthet framför direkttrafik med lägre turtäthet generellt, vilket även tycks vara fallet här. Direkttrafik är ju inte gratis, och det verkar skärgårdsborna förstå!Enceladus skrev:Skärgårdstrafiken kan flyttas ut från Strömkajen
Direkttrafiken mellan centrala Stockholm och skärgården kostar mer än den smakar.DN skrev:Sjötrafikutredningen skriver också att nollalternativet medför en sjötrafik som fortsatt bedrivs under ineffektiva förhållanden. Både kostnader och negativa miljöeffekter är höga per resenär.
Resenärerna vill inte heller ha dyr direkttrafik på bekostnad av turtäthet och trafikdygn.DN skrev:Den enkätundersökning som sjötrafikutredningen har genomfört med fastboende på kärnöar i skärgården, visar tydligt att de är mer positiva till att flytta tyngdpunkten i trafiken utåt, 76 procent tycker det. Det är också tydligt att de fastboende på kärnöarna tycker det är viktigt att samordningen mellan land- och sjötrafik fungerar väl, likväl som att de efterfrågar högre turtäthet och längre trafikdygn.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Skulle man göra pendeltåg av Roslagsbanan så hade man ju kunnat dra en linje från Rydbo österut. Eller låta Österskärlinjen fortsätta i tunnel under västra Trälhavet till Resarö (kanske med en station i Svinninge) till Resarö och vidare till Vaxholm.Joakim W skrev:Vad skulle det kosta att bygga en pendeltågslinje till Vaxholm? Blir det billigare än en båtlinje?Enceladus skrev:17 augusti: ny Vaxholmspendel i SL-trafiken
Start startar en ny pendelbåtslinje mellan Vaxholm och Strömkajen. SL:s kundundersökningar visar tydligt att dyra trafikslag som pendelbåtar har betydligt högre kundnöjdhet än billiga trafikslag som pendeltåg. Dessutom har boende nära vatten antagligen högre krav på kollektivtrafiken, speciellt jämfört med resenärer som inte har råd med bil eller cykel.
Annars ska väl Ropstenlinjen ha tänkt fortsätta till Lidingö och till en ny stad i Bogesundslandet på 70-talet. Istället blev det naturreservat.
En 70-talsstad hade inte varit vackert (betong och miljonprogram i skärgården? Usch), men nog hade det varit trevligt med lite mer bebyggelse på Bogesundslandet. Askrikefjärden kan vara den tråkigaste delen att åka båt på i hela Sthlms skärgård.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Snabb eldriven färja testkörs i SL-trafiken
Regionrådet Gustav Hemming (C) hävdar att den nya elfärjan är en "gamechanger för pendelbåtstrafiken i Stockholm":DN skrev:Nästa år ska en ny eldriven bärplansfärja börja testas i SL:s pendelbåtstrafik. Restiden mellan Ekerö och city kan då halveras till bara 25 minuter.
Restiden blir svårslagen på aktuell sträcka, men hur är det med kapaciteten och driftskostnaderna? Erbjuder färjan nattrafik som i vissa andra städer?DN skrev:Nu är det bestämt att den nya eldrivna bärplansfärjan som DN tidigare berättat om ska börja testas på pendelbåtlinje 89 nästa vår. Båtresan mellan Ekerö och stadshuskajen som i dag tar 55 minuter kommer i direkttrafik att kunna kortas till 25 minuter. Elfärjan har beviljats undantag av länsstyrelsen från hastighetsbegränsningen på 12 knop i city och har en marschfart på 25 knop.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Kapaciteten är 30 pers, så det kan inte bli mer än ett test så länge det bara finns ett exemplar av färjan.Enceladus skrev: ↑torsdag 23 juni 2022 11:31 Snabb eldriven färja testkörs i SL-trafiken
Regionrådet Gustav Hemming (C) hävdar att den nya elfärjan är en "gamechanger för pendelbåtstrafiken i Stockholm":DN skrev:Nästa år ska en ny eldriven bärplansfärja börja testas i SL:s pendelbåtstrafik. Restiden mellan Ekerö och city kan då halveras till bara 25 minuter.
Restiden blir svårslagen på aktuell sträcka, men hur är det med kapaciteten och driftskostnaderna? Erbjuder färjan nattrafik som i vissa andra städer?DN skrev:Nu är det bestämt att den nya eldrivna bärplansfärjan som DN tidigare berättat om ska börja testas på pendelbåtlinje 89 nästa vår. Båtresan mellan Ekerö och stadshuskajen som i dag tar 55 minuter kommer i direkttrafik att kunna kortas till 25 minuter. Elfärjan har beviljats undantag av länsstyrelsen från hastighetsbegränsningen på 12 knop i city och har en marschfart på 25 knop.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Än så länge finns det exakt noll exemplar av färjan, alla inblandade borde ta det lite lugnt och avvakta resultatet av provkörningarna. Det skulle inte vara första gången en tillverkare lovar guld och gröna skogar och verkligheten visar sig vara annorlunda.4330 skrev: ↑torsdag 23 juni 2022 20:26Kapaciteten är 30 pers, så det kan inte bli mer än ett test så länge det bara finns ett exemplar av färjan.Enceladus skrev: ↑torsdag 23 juni 2022 11:31 Snabb eldriven färja testkörs i SL-trafiken
Regionrådet Gustav Hemming (C) hävdar att den nya elfärjan är en "gamechanger för pendelbåtstrafiken i Stockholm":DN skrev:Nästa år ska en ny eldriven bärplansfärja börja testas i SL:s pendelbåtstrafik. Restiden mellan Ekerö och city kan då halveras till bara 25 minuter.
Restiden blir svårslagen på aktuell sträcka, men hur är det med kapaciteten och driftskostnaderna? Erbjuder färjan nattrafik som i vissa andra städer?DN skrev:Nu är det bestämt att den nya eldrivna bärplansfärjan som DN tidigare berättat om ska börja testas på pendelbåtlinje 89 nästa vår. Båtresan mellan Ekerö och stadshuskajen som i dag tar 55 minuter kommer i direkttrafik att kunna kortas till 25 minuter. Elfärjan har beviljats undantag av länsstyrelsen från hastighetsbegränsningen på 12 knop i city och har en marschfart på 25 knop.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Här sjösätts Candelas nya passagerarbåt
Långsam kollektivtrafik är dyr. Det förbryllar mig varför så många regioner i Sverige har en avståndsbaserad snarare än tidsbaserad taxa. Exempelvis har Skånes snabba regionaltåg låga subventioner medan de långsamma tätortsbussarna istället har låga intäkter. Det kostar inte mer att åka längre men snabbare!Di skrev:”Om kostnaden kan sänkas med 40 procent innebär det att man för samma pengar kan driva nästan dubbelt så mycket trafik”, säger Gustav Hemming.
[...]
”25 minuter kan inget annat trafikslag slå för sträckan. Det betyder också att det kan finnas fler sträckor i Stockholms län där pendelbåten i praktiken kan både det snabbaste och trevligaste sättet att resa”, fortsätter Gustav Hemming.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Mitti: Här är Stockholms nya pendelbåtslinjer
Det är rätt många linjer som föreslås!
En sak jag tycker man borde göra är att skapa en sorts hub eller båtterminal precis utanför Gamla stans tunnelbanestation vid mälarsidan. En tydligare bytespunkt mellan Tunnelbana och pendelbåtar än så finns inte.
Utöver det så skulle båtpendlarlinjen som föreslås gå till Danderyds sjukhus kunna förlängas till Edsberg med stopp i Silverdal, Sjöberg, Sollentuna sjukhus och till sist Edsberg. Det känns som en naturlig fortsättning på den linjen som kan bättre knyta ihop Danderyd och Sollentuna tillsammans och med Ropsten.
Och linjen som ska gå till Hägersten-Skärholmen? Förläng den till Vårberg också!
Det är rätt många linjer som föreslås!
En sak jag tycker man borde göra är att skapa en sorts hub eller båtterminal precis utanför Gamla stans tunnelbanestation vid mälarsidan. En tydligare bytespunkt mellan Tunnelbana och pendelbåtar än så finns inte.
Utöver det så skulle båtpendlarlinjen som föreslås gå till Danderyds sjukhus kunna förlängas till Edsberg med stopp i Silverdal, Sjöberg, Sollentuna sjukhus och till sist Edsberg. Det känns som en naturlig fortsättning på den linjen som kan bättre knyta ihop Danderyd och Sollentuna tillsammans och med Ropsten.
Och linjen som ska gå till Hägersten-Skärholmen? Förläng den till Vårberg också!
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Gustav Hemming säger att "Stockholm blir en av städerna i världen där båtar är en del av kollektivtrafiken". I New York går färjorna hela tiden. Exempelvis har färjan till Staten Island 15-minuterstrafik i rusningen och 30-minuterstrafik utanför. Den som missar färjan till Ekerö behöver vänta minst en timme - i värsta fall hela natten - på nästa avgång. Turtätheten och trafikeringstiden är helt enkelt för dåliga för att pendelbåtar ska vara något mer än en kuriositet.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Mjaa nu är väl Staten Island och Ekerö inte helt jämförbara.Enceladus skrev: ↑fredag 25 november 2022 2:13Gustav Hemming säger att "Stockholm blir en av städerna i världen där båtar är en del av kollektivtrafiken". I New York går färjorna hela tiden. Exempelvis har färjan till Staten Island 15-minuterstrafik i rusningen och 30-minuterstrafik utanför. Den som missar färjan till Ekerö behöver vänta minst en timme - i värsta fall hela natten - på nästa avgång. Turtätheten och trafikeringstiden är helt enkelt för dåliga för att pendelbåtar ska vara något mer än en kuriositet.
Sen finns det ju busstrafik, tror knappast någon står och väntar hela natten på en färja , knappast ens en timme på dagen utan man anpassar sig ju till vad som förefaller bäst vid aktuell resa.
Men det är ju en intressant början som kan utvecklas om det finns intresse bland resenärerna.
Minns Vancouver där det går tät färjetrafik till North Vancouver med stora färjor som går in i en tunnel med anslutning till Skytrain,lokaltåg och annan trafik vid Waterfront. Färjorna har en rad dörrar längs långsidorna som på ett tåg så embarkering/debarkering går mycket fortare än för våra färjor där alla får trängas mot fören.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Stockholm får tre nya pendelbåtslinjer – servering av starköl ska utredas
När kommer bistro till pendeltågen?DN skrev:Det nya styret i Region Stockholm bestående av S, C och MP med stöd av V, har utlovat att ytterligare tre linjer ska tillkomma, med start under mandatperioden. Dessa är sträckorna Sundbyberg till Gamla stan, Norra Ulvsunda till Hägersten och Ropsten till Täby.
[...]
En annan fråga som är aktuell för sjötrafiken är huruvida försäljning av starköl och vin på pendelbåtarna ska tillåtas eller inte. Både Centerpartiet och Moderaterna drev frågan om att tillåta starköl på båtarna i valrörelsen.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Stockholmarna får vänta på flygande el-båt – i reguljär trafik först 2024
Kommer konceptet någonsin att förverkligas efter alla förseningar?Di skrev:Först i april nästa år kommer Stockholms SL-resenärer kunna ta plats på världens snabbaste elektriska fartyg, bärplansbåten Candela P-12. Komponentbrist skjuter lanseringen på framtiden.
[...]
Region Stockholm räknar med 40 procent minskade driftkostnader jämfört med nuvarande dieselfärjor. Anledningen till att Candelas båt är så energieffektiv är den så kallade bärplanstekniken. Med hjälp av två bärande vingar nedsänkta i vattnet så flyger Candelas båtar cirka en meter ovanför vattenytan, vilket minskar friktionen radikalt.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Planer på självkörande färja i Riddarfjärden
Det finns som bekant redan självkörande tåg och bussar. Nu kommer självkörande färjor!Infrastrukturnyheter skrev:Norska rederiet Torghatten planerar till våren att trafikera Riddarfjärden mellan Södermalm och Kungsholmen. Färjan som sätts in är självkörande, elektrisk och batteridriven. Den är ritad och byggd av båtvarvet Bröderna Aa i Hyen i Norge och har ett autonomisystem från teknikleverantören Zeabuz i Trondheim i Norge.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Är SLs pendelbåtstrafik fortfarande den övelägset dyraste gormen av kollektivtrafik sett till kostnaden per resa?
Få spårväg att framstå som billigt.
Få spårväg att framstå som billigt.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Ja, men SL:s pendelbåtstrafik är onödigt dyr:Hechtwagen skrev: ↑måndag 20 februari 2023 5:43 Är SLs pendelbåtstrafik fortfarande den övelägset dyraste gormen av kollektivtrafik sett till kostnaden per resa?
Få spårväg att framstå som billigt.
Klart för färja utan förare över fjärden
Den självkörande färjan är elektrisk och har således inte Putinpriser (tyvärr utan SL-giltighet). Eldrift är nämligen billig:Mitt i skrev:Torghatten och teknikleverantören Zeabuz har för avsikt att färjan ska avgå en gång i kvarten – 15 timmar per dag – från respektive kaj på Södermalm och Kungsholmen. Sedan laddas båten under natten.
Färjan rymmer 24 passagerare och en biljett ska kosta 35 kronor. Den 25 maj siktar rederiet på att börja köra.
[...]
Till en början finns en operatör ombord som ser till att allt går som det ska, men senare ska färjan styras helt från ett kontrollrum på land.
Citatet ovan är hämtat från den tidigare länkade Di-artikeln. Candelas bärplansfärja P-12 som ska gå mellan Ekerö och City byggs i Rotebro - om nu de anställda kan ta sig dit. Som bekant har SL:s pendeltågstrafik en tendens att inte gå.Di skrev:Att gå över till eldrift är – i ett längre perspektiv – också en ekonomisk fördelaktig affär enligt bolaget självt. En resa med Candelas mindre båt, C-8, tur och retur mellan Stockholm city och Sandhamn ska kosta under en hundralapp, att jämföra med runt 2.000 kronor för samma resa med motsvarande fossildrivna båt.