Sida 1 av 4

C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: torsdag 16 augusti 2018 10:02
av LÅ1
Man har väl hört förslag om mer båttrafik inom SL-trafiken förut. Och det har väl börjat hända lite, även om det gått långsamt.
"Löftet: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm".

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: torsdag 16 augusti 2018 10:57
av TKO
Jag undrar om kartan som finns med i artikeln kommer från centerpartiet eller om det är tidningens försök att illustrera förlaget?

/TKO

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: torsdag 16 augusti 2018 11:01
av TKO
Jag besvarar min egen fråga - det blir säkert bäst så!

Centerns förslag finns här. Läs och häpna!

(Det är inte utan att jag vill utropa "Finn Fem Fel" - och då är jag ändå nästan överdrivet okritisk...)

/TKO

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: torsdag 16 augusti 2018 11:40
av twr
TKO skrev:Jag besvarar min egen fråga - det blir säkert bäst så!

Centerns förslag finns här. Läs och häpna!

(Det är inte utan att jag vill utropa "Finn Fem Fel" - och då är jag ändå nästan överdrivet okritisk...)

/TKO
Det hade ju varit enklare att förstå förslaget med en vanlig karta. Men de vill väl få båtarna att verka "tunnelbanelika".

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: torsdag 16 augusti 2018 11:40
av Odd
Det vore väl fantastiskt om man även kunde inkludera nuvarande skärgårdsnät till "pendelbåtnät" med tät trafik, så att skärgården kanske kan börja användas till åretrunt-boende på riktigt. Och med gemensam SL-taxa naturligtvis.

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: torsdag 16 augusti 2018 12:06
av TKO
Odd skrev:Det vore väl fantastiskt om man även kunde inkludera nuvarande skärgårdsnät till "pendelbåtnät" med tät trafik, så att skärgården kanske kan börja användas till åretrunt-boende på riktigt. Och med gemensam SL-taxa naturligtvis.
Yrkar bifall till "Odds" förslag!

(Med reservation att "tät trafik" till t ex Arholma nog ändå inte behöver vara så tät...)

/TKO

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: onsdag 22 augusti 2018 11:32
av Kantorn
TKO skrev:Jag besvarar min egen fråga - det blir säkert bäst så!

Centerns förslag finns här. Läs och häpna!

(Det är inte utan att jag vill utropa "Finn Fem Fel" - och då är jag ändå nästan överdrivet okritisk...)

/TKO
En hel del intressant finns där. Sedan att de klyddar ihop lite - de är ju bara politiker. Att bland annat Tappström har hamnat helt fel i förhållande till Ulvsunda är märkligt. Att de vill förlänga Riddarfjärdslinjen till bland annat Münchenbryggeriet är mer eller mindre obegripligt. Den stannar redan där. I stort sett. Bror min är en av de mer flitiga passagerarna, han åker den linjen två gånger varje vardag. Till och från jobbet - på Münchenbryggeriet.

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: torsdag 17 oktober 2019 15:33
av Enceladus
Klart: Regionens nya pendelbåtslinjer kommer gå till Vaxholm och Värmdö

Centerpartiet meddelar att två nya pendelbåtslinjer ska starta inom den närmaste tiden - en till Vaxholm hösten 2020 och en till Värmdö våren 2022. Linjerna beräknas kosta 70 miljoner kronor per år. När kommer Trafikförvaltningen att börja redovisa pendelbåtarnas personkilometerkostnad i årsrapporterna?

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: torsdag 17 oktober 2019 15:40
av TKO
Enceladus skrev:Klart: Regionens nya pendelbåtslinjer kommer gå till Vaxholm och Värmdö

Centerpartiet meddelar att två nya pendelbåtslinjer ska starta inom den närmaste tiden - en till Vaxholm hösten 2020 och en till Värmdö våren 2022. Linjerna beräknas kosta 70 miljoner kronor per år. När kommer Trafikförvaltningen att börja redovisa pendelbåtarnas personkilometerkostnad i årsrapporterna?
Det går väl redan båtar till Vaxholm, som lämpar sej för pendelresenärer? Idag har vi avgångar 16:30 och 17:30 - som även anlöper bryggor på Värmdö.

/TKO

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: söndag 20 oktober 2019 7:44
av NerdBoy
twr skrev:Det hade ju varit enklare att förstå förslaget med en vanlig karta. Men de vill väl få båtarna att verka "tunnelbanelika".
Ja, det ser lite kul ut när Ekensberg ligger på både linjen norrut mot Tappström och linjen söderut mot Hägersten. Och den snabbaste vägen mellan Djursholms torg och Djursholms torg verkar vara via Ropsten? :)

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: söndag 20 oktober 2019 7:48
av NerdBoy
TKO skrev:
Enceladus skrev:Klart: Regionens nya pendelbåtslinjer kommer gå till Vaxholm och Värmdö

Centerpartiet meddelar att två nya pendelbåtslinjer ska starta inom den närmaste tiden - en till Vaxholm hösten 2020 och en till Värmdö våren 2022. Linjerna beräknas kosta 70 miljoner kronor per år. När kommer Trafikförvaltningen att börja redovisa pendelbåtarnas personkilometerkostnad i årsrapporterna?
Det går väl redan båtar till Vaxholm, som lämpar sej för pendelresenärer? Idag har vi avgångar 16:30 och 17:30 - som även anlöper bryggor på Värmdö.

/TKO
Restiden till Vaxholm är 80 minuter med avgången 16:30 och 75 minuter med avgången 17:30. Detta kan jämföras med att det vid samma tid tar cirka 60 minuter att åka tunnelbana och buss Centralen-Söderhamnsplan.

Lokala (C)-företrädare hävdar dock att restiden kan "näst intill halveras" med en ny generation isgående fartyg som har en topphastighet på över 30 knop och gör så lite svall att de kan få dispens från hastighetsbegränsningar. Det här är självklart teknik som inte finns på världsmarknaden idag, men det bedöms inte vara ett hinder. :roll:

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: söndag 20 oktober 2019 9:15
av Claes Thure Moberg
Går vi 40 år tillbaka i tiden så gick pendelbåten Stockholm- Vaxholm på 50 minuter. Skillnaden är dels fler hastighetsbegränsningar men framför allt betydligt fler bryggor som dessutom ligger så att man måste korsa farleden tvärs över flera gånger utan att komma en meter närmare målet.

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: måndag 21 oktober 2019 8:57
av Kantorn
Claes Thure Moberg skrev:Går vi 40 år tillbaka i tiden så gick pendelbåten Stockholm- Vaxholm på 50 minuter. Skillnaden är dels fler hastighetsbegränsningar men framför allt betydligt fler bryggor som dessutom ligger så att man måste korsa farleden tvärs över flera gånger utan att komma en meter närmare målet.
Ja jag håller med. Borde det inte finnas någon snabblinje som enbart stannade på typ Nybroplan, Nacka strand, Gåshaga och Vaxholm?

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: måndag 21 oktober 2019 11:15
av TKO
Claes Thure Moberg skrev:Går vi 40 år tillbaka i tiden så gick pendelbåten Stockholm- Vaxholm på 50 minuter. Skillnaden är dels fler hastighetsbegränsningar men framför allt betydligt fler bryggor som dessutom ligger så att man måste korsa farleden tvärs över flera gånger utan att komma en meter närmare målet.
Det missade jag när jag kollade avgångstiderna, jag levde i tron att det fortfarande tog 50-55 minuter.

Då är väl en första åtgärd att snabba upp turerna?

/TKO

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: måndag 21 oktober 2019 17:26
av Claes Thure Moberg
För den historiskt intresserade kan jag påminna om att det redan år 1964 gick båttrafik mellan Stockholm och Vaxholm på 23 minuter. Det var bärplansbåten "Aquavite 1" som tog 50 pass och gick i regelbunden trafik. Tilläggsplats i Stockholm var Slussen vid pontonbryggan. Minns inte hur många rundturer det var var dag men vi snackar om något i stil med 5-6-7 stycken.

Den gången var det "flat pedal" från kaj till kaj. Olyckligtvis var tekniken inte helt pålitlig så det var tätt mellan de inställda turerna. Kort sagt man kunde inte lita på förbindelsen, reservbåt fanns ju inte. Men när den gick var det gott om folk. Reste själv med den, det var en "omskakande" upplevelse men fort gick det. Man började också trafik 1965 men mitt i Juli blev det stopp för gott.

När vi snackar om körtid Stockholm- Vaxholm så gick ångbåtarna normalt på 1 tim 5 min "in the good old days" vid direkttur. Kanske 1,10 om man hade Höganäs. Det som är den stora tidstjuven i dag är när man har både Hasseludden och Gåshaga. Ännu värre om man sedan måste tillbaka över till Riset eller Tegelön.

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: måndag 21 oktober 2019 18:03
av TKO
Finns det inte direktturer även idag under högtrafiksdagar?
Eller lägger alla till vid Gåshaga och Hasseludden?
(Sommartidtabellerna finns inte kvar på nätet så jag kan kolla!)

/TKO

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: tisdag 04 augusti 2020 10:58
av Enceladus
17 augusti: ny Vaxholmspendel i SL-trafiken

Start startar en ny pendelbåtslinje mellan Vaxholm och Strömkajen. SL:s kundundersökningar visar tydligt att dyra trafikslag som pendelbåtar har betydligt högre kundnöjdhet än billiga trafikslag som pendeltåg. Dessutom har boende nära vatten antagligen högre krav på kollektivtrafiken, speciellt jämfört med resenärer som inte har råd med bil eller cykel.

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: tisdag 04 augusti 2020 16:18
av Joakim W
Enceladus skrev:17 augusti: ny Vaxholmspendel i SL-trafiken

Start startar en ny pendelbåtslinje mellan Vaxholm och Strömkajen. SL:s kundundersökningar visar tydligt att dyra trafikslag som pendelbåtar har betydligt högre kundnöjdhet än billiga trafikslag som pendeltåg. Dessutom har boende nära vatten antagligen högre krav på kollektivtrafiken, speciellt jämfört med resenärer som inte har råd med bil eller cykel.
Vad skulle det kosta att bygga en pendeltågslinje till Vaxholm? Blir det billigare än en båtlinje?

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: tisdag 04 augusti 2020 17:35
av Lennart Petersen
Joakim W skrev:
Enceladus skrev:17 augusti: ny Vaxholmspendel i SL-trafiken

Start startar en ny pendelbåtslinje mellan Vaxholm och Strömkajen. SL:s kundundersökningar visar tydligt att dyra trafikslag som pendelbåtar har betydligt högre kundnöjdhet än billiga trafikslag som pendeltåg. Dessutom har boende nära vatten antagligen högre krav på kollektivtrafiken, speciellt jämfört med resenärer som inte har råd med bil eller cykel.
Vad skulle det kosta att bygga en pendeltågslinje till Vaxholm? Blir det billigare än en båtlinje?
10 miljarder typ, mellan tumme och pekfinger. Och Vaxholm har inte trafikunderlag för en sådan linje.
Kanske om man får bebygga Bogesundslandet så kan man dra en T-banelinje från Ropsten över (under) Lidingö och några stationer på Bogesundslandet för att sluta med station i Vaxholm. Men det förutsätter att man får ändra delar av naturreservatet och göra massiv bebyggelse .

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Postat: torsdag 13 augusti 2020 8:17
av NerdBoy
Alla resenärer är inte lika nöjda: "Man har tagit ifrån oss möjligheten att använda ö-kortet som man införde för att hålla skärgården levande."

https://mitti.se/nyheter/batpendel-saga ... n&view=app


Bland personalen finns oro för förvirring när det gäller hela olika regler för olika delsträckor på en och samma tur.

http://www.skargarden.se/risk-for-rora- ... dellinjen/