C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

Man har väl hört förslag om mer båttrafik inom SL-trafiken förut. Och det har väl börjat hända lite, även om det gått långsamt.
"Löftet: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av TKO »

Jag undrar om kartan som finns med i artikeln kommer från centerpartiet eller om det är tidningens försök att illustrera förlaget?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av TKO »

Jag besvarar min egen fråga - det blir säkert bäst så!

Centerns förslag finns här. Läs och häpna!

(Det är inte utan att jag vill utropa "Finn Fem Fel" - och då är jag ändå nästan överdrivet okritisk...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av twr »

TKO skrev:Jag besvarar min egen fråga - det blir säkert bäst så!

Centerns förslag finns här. Läs och häpna!

(Det är inte utan att jag vill utropa "Finn Fem Fel" - och då är jag ändå nästan överdrivet okritisk...)

/TKO
Det hade ju varit enklare att förstå förslaget med en vanlig karta. Men de vill väl få båtarna att verka "tunnelbanelika".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Odd »

Det vore väl fantastiskt om man även kunde inkludera nuvarande skärgårdsnät till "pendelbåtnät" med tät trafik, så att skärgården kanske kan börja användas till åretrunt-boende på riktigt. Och med gemensam SL-taxa naturligtvis.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av TKO »

Odd skrev:Det vore väl fantastiskt om man även kunde inkludera nuvarande skärgårdsnät till "pendelbåtnät" med tät trafik, så att skärgården kanske kan börja användas till åretrunt-boende på riktigt. Och med gemensam SL-taxa naturligtvis.
Yrkar bifall till "Odds" förslag!

(Med reservation att "tät trafik" till t ex Arholma nog ändå inte behöver vara så tät...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:Jag besvarar min egen fråga - det blir säkert bäst så!

Centerns förslag finns här. Läs och häpna!

(Det är inte utan att jag vill utropa "Finn Fem Fel" - och då är jag ändå nästan överdrivet okritisk...)

/TKO
En hel del intressant finns där. Sedan att de klyddar ihop lite - de är ju bara politiker. Att bland annat Tappström har hamnat helt fel i förhållande till Ulvsunda är märkligt. Att de vill förlänga Riddarfjärdslinjen till bland annat Münchenbryggeriet är mer eller mindre obegripligt. Den stannar redan där. I stort sett. Bror min är en av de mer flitiga passagerarna, han åker den linjen två gånger varje vardag. Till och från jobbet - på Münchenbryggeriet.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Klart: Regionens nya pendelbåtslinjer kommer gå till Vaxholm och Värmdö

Centerpartiet meddelar att två nya pendelbåtslinjer ska starta inom den närmaste tiden - en till Vaxholm hösten 2020 och en till Värmdö våren 2022. Linjerna beräknas kosta 70 miljoner kronor per år. När kommer Trafikförvaltningen att börja redovisa pendelbåtarnas personkilometerkostnad i årsrapporterna?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Klart: Regionens nya pendelbåtslinjer kommer gå till Vaxholm och Värmdö

Centerpartiet meddelar att två nya pendelbåtslinjer ska starta inom den närmaste tiden - en till Vaxholm hösten 2020 och en till Värmdö våren 2022. Linjerna beräknas kosta 70 miljoner kronor per år. När kommer Trafikförvaltningen att börja redovisa pendelbåtarnas personkilometerkostnad i årsrapporterna?
Det går väl redan båtar till Vaxholm, som lämpar sej för pendelresenärer? Idag har vi avgångar 16:30 och 17:30 - som även anlöper bryggor på Värmdö.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av NerdBoy »

twr skrev:Det hade ju varit enklare att förstå förslaget med en vanlig karta. Men de vill väl få båtarna att verka "tunnelbanelika".
Ja, det ser lite kul ut när Ekensberg ligger på både linjen norrut mot Tappström och linjen söderut mot Hägersten. Och den snabbaste vägen mellan Djursholms torg och Djursholms torg verkar vara via Ropsten? :)
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av NerdBoy »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Klart: Regionens nya pendelbåtslinjer kommer gå till Vaxholm och Värmdö

Centerpartiet meddelar att två nya pendelbåtslinjer ska starta inom den närmaste tiden - en till Vaxholm hösten 2020 och en till Värmdö våren 2022. Linjerna beräknas kosta 70 miljoner kronor per år. När kommer Trafikförvaltningen att börja redovisa pendelbåtarnas personkilometerkostnad i årsrapporterna?
Det går väl redan båtar till Vaxholm, som lämpar sej för pendelresenärer? Idag har vi avgångar 16:30 och 17:30 - som även anlöper bryggor på Värmdö.

/TKO
Restiden till Vaxholm är 80 minuter med avgången 16:30 och 75 minuter med avgången 17:30. Detta kan jämföras med att det vid samma tid tar cirka 60 minuter att åka tunnelbana och buss Centralen-Söderhamnsplan.

Lokala (C)-företrädare hävdar dock att restiden kan "näst intill halveras" med en ny generation isgående fartyg som har en topphastighet på över 30 knop och gör så lite svall att de kan få dispens från hastighetsbegränsningar. Det här är självklart teknik som inte finns på världsmarknaden idag, men det bedöms inte vara ett hinder. :roll:
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Går vi 40 år tillbaka i tiden så gick pendelbåten Stockholm- Vaxholm på 50 minuter. Skillnaden är dels fler hastighetsbegränsningar men framför allt betydligt fler bryggor som dessutom ligger så att man måste korsa farleden tvärs över flera gånger utan att komma en meter närmare målet.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Kantorn »

Claes Thure Moberg skrev:Går vi 40 år tillbaka i tiden så gick pendelbåten Stockholm- Vaxholm på 50 minuter. Skillnaden är dels fler hastighetsbegränsningar men framför allt betydligt fler bryggor som dessutom ligger så att man måste korsa farleden tvärs över flera gånger utan att komma en meter närmare målet.
Ja jag håller med. Borde det inte finnas någon snabblinje som enbart stannade på typ Nybroplan, Nacka strand, Gåshaga och Vaxholm?
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av TKO »

Claes Thure Moberg skrev:Går vi 40 år tillbaka i tiden så gick pendelbåten Stockholm- Vaxholm på 50 minuter. Skillnaden är dels fler hastighetsbegränsningar men framför allt betydligt fler bryggor som dessutom ligger så att man måste korsa farleden tvärs över flera gånger utan att komma en meter närmare målet.
Det missade jag när jag kollade avgångstiderna, jag levde i tron att det fortfarande tog 50-55 minuter.

Då är väl en första åtgärd att snabba upp turerna?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Claes Thure Moberg »

För den historiskt intresserade kan jag påminna om att det redan år 1964 gick båttrafik mellan Stockholm och Vaxholm på 23 minuter. Det var bärplansbåten "Aquavite 1" som tog 50 pass och gick i regelbunden trafik. Tilläggsplats i Stockholm var Slussen vid pontonbryggan. Minns inte hur många rundturer det var var dag men vi snackar om något i stil med 5-6-7 stycken.

Den gången var det "flat pedal" från kaj till kaj. Olyckligtvis var tekniken inte helt pålitlig så det var tätt mellan de inställda turerna. Kort sagt man kunde inte lita på förbindelsen, reservbåt fanns ju inte. Men när den gick var det gott om folk. Reste själv med den, det var en "omskakande" upplevelse men fort gick det. Man började också trafik 1965 men mitt i Juli blev det stopp för gott.

När vi snackar om körtid Stockholm- Vaxholm så gick ångbåtarna normalt på 1 tim 5 min "in the good old days" vid direkttur. Kanske 1,10 om man hade Höganäs. Det som är den stora tidstjuven i dag är när man har både Hasseludden och Gåshaga. Ännu värre om man sedan måste tillbaka över till Riset eller Tegelön.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av TKO »

Finns det inte direktturer även idag under högtrafiksdagar?
Eller lägger alla till vid Gåshaga och Hasseludden?
(Sommartidtabellerna finns inte kvar på nätet så jag kan kolla!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

17 augusti: ny Vaxholmspendel i SL-trafiken

Start startar en ny pendelbåtslinje mellan Vaxholm och Strömkajen. SL:s kundundersökningar visar tydligt att dyra trafikslag som pendelbåtar har betydligt högre kundnöjdhet än billiga trafikslag som pendeltåg. Dessutom har boende nära vatten antagligen högre krav på kollektivtrafiken, speciellt jämfört med resenärer som inte har råd med bil eller cykel.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:17 augusti: ny Vaxholmspendel i SL-trafiken

Start startar en ny pendelbåtslinje mellan Vaxholm och Strömkajen. SL:s kundundersökningar visar tydligt att dyra trafikslag som pendelbåtar har betydligt högre kundnöjdhet än billiga trafikslag som pendeltåg. Dessutom har boende nära vatten antagligen högre krav på kollektivtrafiken, speciellt jämfört med resenärer som inte har råd med bil eller cykel.
Vad skulle det kosta att bygga en pendeltågslinje till Vaxholm? Blir det billigare än en båtlinje?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Lennart Petersen »

Joakim W skrev:
Enceladus skrev:17 augusti: ny Vaxholmspendel i SL-trafiken

Start startar en ny pendelbåtslinje mellan Vaxholm och Strömkajen. SL:s kundundersökningar visar tydligt att dyra trafikslag som pendelbåtar har betydligt högre kundnöjdhet än billiga trafikslag som pendeltåg. Dessutom har boende nära vatten antagligen högre krav på kollektivtrafiken, speciellt jämfört med resenärer som inte har råd med bil eller cykel.
Vad skulle det kosta att bygga en pendeltågslinje till Vaxholm? Blir det billigare än en båtlinje?
10 miljarder typ, mellan tumme och pekfinger. Och Vaxholm har inte trafikunderlag för en sådan linje.
Kanske om man får bebygga Bogesundslandet så kan man dra en T-banelinje från Ropsten över (under) Lidingö och några stationer på Bogesundslandet för att sluta med station i Vaxholm. Men det förutsätter att man får ändra delar av naturreservatet och göra massiv bebyggelse .
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av NerdBoy »

Alla resenärer är inte lika nöjda: "Man har tagit ifrån oss möjligheten att använda ö-kortet som man införde för att hålla skärgården levande."

https://mitti.se/nyheter/batpendel-saga ... n&view=app


Bland personalen finns oro för förvirring när det gäller hela olika regler för olika delsträckor på en och samma tur.

http://www.skargarden.se/risk-for-rora- ... dellinjen/
Skriv svar