CAF

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

CAF

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Til min tidning skriver jeg litt om CAF. Hvor mange A35/36 finnes og hvor mange er bestilt? Når kommer de nye?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Re: CAF

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Er det virkelig ingen i Sverige som vet noe om A35 og A36?
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Lidingöbanan har 7 st A36, 2 st är beställda och levereras nästa år.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det finns 15 A35. Såvitt jag vet är 8 vagnar beställda för Spårväg City (eller vad den nu heter den här veckan). Det ska även beställas vagnar till kistagrenen på Tvärbanan, men jag vet inte hur många eller när.
TKO

Inlägg av TKO »

Skulle inte ett bra tips vara att fråga Trafikförvaltningen?
Om man nu ska skriva en tidningsartikel behövs enligt min mening bättre källor än att ha läst vad någon tror på ett internetforum...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Nils Carl Aspenberg skrev:Til min tidning skriver jeg litt om CAF. Hvor mange A35/36 finnes og hvor mange er bestilt? Når kommer de nye?
Mitt försök till sammanfattning:

15 A35 för Tvärbanan (varav en är utlånad till Spårväg City)
7 A36 för Lidingöbanan.

8 nya A35B är beställda för Spårväg City. Leeverans inleds 2019. Dessa skall ersätta 6 st A34 Bombardier Flexity Classic, som flyttas till Norrköping.
2 nya A36 är beställda för Lidingöbanan. Leverans inleds 2019. Dessa skall användas för utökad trafik på grund av stort antal nya resenärer.
Ju förr dess bättre.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Skulle inte ett bra tips vara att fråga Trafikförvaltningen?
Om man nu ska skriva en tidningsartikel behövs enligt min mening bättre källor än att ha läst vad någon tror på ett internetforum...

/TKO
Det som hittills skrivits i denna tråd ÄR korrekt. Möjligheten att fråga TF kan nog sparas tills den behövs bättre :-)
TKO

Inlägg av TKO »

Följdfråga:
Hur skiljer sej A35B från de redan levererade A35?

/TKO
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

TKO skrev:Följdfråga:

/TKO
Tror jag ställde frågan här nånstans förr och fick svaret att A35B saknar GE-ATC för Tvärbanan.
TKO

Inlägg av TKO »

ADDE skrev:

/TKO
Tror jag ställde frågan här nånstans förr och fick svaret att A35B saknar GE-ATC för Tvärbanan.
Tack!
Det låter som en rimlig besparing.

/Thomas
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

ADDE skrev:

/TKO
A35B får utrustning för att föraren ska kunna lägga om gatupårsväxlar.
Vidare utrustas vagnarna med Fordons-PC såsom bussarna har. Via denna styrs destinationsskyltar och hållplatsutrop och föraren får besked om hur han/hon håller tidtabellen. Bland annat.
Ju förr dess bättre.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Thomas Lange skrev:[

A35B får utrustning för att föraren ska kunna lägga om gatupårsväxlar.
.
Trodde spårvagnar hade sådan utrustning. Hur går det annars till att lägga om en växel. Förr gick man ju ut med ett spett .
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev:
Thomas Lange skrev:A35B får utrustning för att föraren ska kunna lägga om gatupårsväxlar.
Trodde spårvagnar hade sådan utrustning. Hur går det annars till att lägga om en växel. Förr gick man ju ut med ett spett .
På Tvärbanan finns inte sådan utrustning (än). De få gatuspårsväxlar som finns manövreras med diverse egendomliga mackapärer (tryckknappar, fyrkantvred m m) som alla som kan något om spårväg skakar på huvudet åt :-)

Växlar på egen banvall är fjärrstyrda via signalsystemet, men kan vid fel läggas om med tryckknappar eller vev som på vilken järnväg som helst.
TKO

Inlägg av TKO »

Fast föraren har väl väldigt sällan någon anledning att lägga om växlar - gatuspår eller ej. Tvärbanan är ju mer 'metro light'... (jag tänkte först skriva 'tunnelbana light' men onödigt att provocera känsliga själar).

spekulerar
Thomas K Ohlsson
(efter några glas Sauternes även signalexpert)
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:Fast föraren har väl väldigt sällan någon anledning att lägga om växlar - gatuspår eller ej. Tvärbanan är ju mer 'metro light'... (jag tänkte först skriva 'tunnelbana light' men onödigt att provocera känsliga själar).

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Finns väl många tillfällen , om man ska vända vid Skansen, köra in i depå, vända vid Norrmalmstorg eller välja uppställningsspår vid T-centralen.
TKO

Inlägg av TKO »

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:Fast föraren har väl väldigt sällan någon anledning att lägga om växlar - gatuspår eller ej. Tvärbanan är ju mer 'metro light'... (jag tänkte först skriva 'tunnelbana light' men onödigt att provocera känsliga själar).

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Finns väl många tillfällen , om man ska vända vid Skansen, köra in i depå, vända vid Norrmalmstorg eller välja uppställningsspår vid T-centralen.
På TVÄRBANAN?

/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tvärbanan har redan nu ett vändspår vid Mårtensdal och kommer inom de närmaste åren att få fler gatuspårsväxlar. Det har dessutom konstaterats att signalprioriteringen vid vissa korsningar behöver styras av föraren för att minska onödiga väntetider för vägtrafiken. Därför kommer spårvagnarna att få en eller annan form av utrustning för förarmanövrering av växlar m m. Så man kan säga att Tvärbanan blir mer som en vanlig spårväg även om det naturligtvis sitter långt inne! ;-)
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Tvärbanan har redan nu ett vändspår vid Mårtensdal och kommer inom de närmaste åren att få fler gatuspårsväxlar. Det har dessutom konstaterats att signalprioriteringen vid vissa korsningar behöver styras av föraren för att minska onödiga väntetider för vägtrafiken. Därför kommer spårvagnarna att få en eller annan form av utrustning för förarmanövrering av växlar m m. Så man kan säga att Tvärbanan blir mer som en vanlig spårväg även om det naturligtvis sitter långt inne! ;-)
Vi får väl se om det slutar så illa!

/TKO
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:
daniel_s skrev:Tvärbanan har redan nu ett vändspår vid Mårtensdal och kommer inom de närmaste åren att få fler gatuspårsväxlar. Det har dessutom konstaterats att signalprioriteringen vid vissa korsningar behöver styras av föraren för att minska onödiga väntetider för vägtrafiken. Därför kommer spårvagnarna att få en eller annan form av utrustning för förarmanövrering av växlar m m. Så man kan säga att Tvärbanan blir mer som en vanlig spårväg även om det naturligtvis sitter långt inne! ;-)
Vi får väl se om det slutar så illa!

/TKO
Exakt, min käre ingenjör Ohlsson. Med tanke på att vändspåret i Mårtensdal används relativt sällan torde behovet av ombordutrustning på hela vagnflottan vara rätt litet, och några ytterligare gatuspårsväxlar är knappast aktuella på befintlig sträckning. Återstår då den nyligen påbörjade Kista/Helenelund-sträckningen, där det finns en betydande risk att man bygger in fler övergångsväxlar i gatuspår, eftersom den ska ha en "spårvägsmässig" utformning (som t.ex. den tidigare idén att korsa de stora vägtrafiklederna i plan), som ett resultat av att han med mustaschen kallade in "utländska experter".

Beträffande styrningen av kollektivtrafiksignaler är det väl egentligen bara vid hpl. Bällstabro det uppstår några konfliktpunkter med vägtrafiken. I den sk. Solnagrenens barndom (2013 och något år framåt, om nu någon minns denna) manövrerades de flesta KSI-erna i Solna/Sundbyberg av förarpersonalen (fast då med en handhållen enhet). Den tiden tror jag det är få som vill ha tillbaka.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Tillägas kan att ovanstående problematik (i den mån en sådan är förefintlig) med fördel diskuteras vidare i några av trådarna om den sk. Kistagrenens utbyggnad istället för här.

För att knyta ihop CAF-säcken kan vi då konstatera att A35 och A35B vagntekniskt skiljer sig obetydligt från varandra. Det är mest fråga om vilken ombordutrustning som installeras. I övrigt torde de olika varianterna i stort sett fungera lika illa.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar