CAF
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
CAF
Til min tidning skriver jeg litt om CAF. Hvor mange A35/36 finnes og hvor mange er bestilt? Når kommer de nye?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: CAF
Er det virkelig ingen i Sverige som vet noe om A35 og A36?
Re: CAF
Skulle inte ett bra tips vara att fråga Trafikförvaltningen?
Om man nu ska skriva en tidningsartikel behövs enligt min mening bättre källor än att ha läst vad någon tror på ett internetforum...
/TKO
Om man nu ska skriva en tidningsartikel behövs enligt min mening bättre källor än att ha läst vad någon tror på ett internetforum...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: CAF
Mitt försök till sammanfattning:Nils Carl Aspenberg skrev:Til min tidning skriver jeg litt om CAF. Hvor mange A35/36 finnes og hvor mange er bestilt? Når kommer de nye?
15 A35 för Tvärbanan (varav en är utlånad till Spårväg City)
7 A36 för Lidingöbanan.
8 nya A35B är beställda för Spårväg City. Leeverans inleds 2019. Dessa skall ersätta 6 st A34 Bombardier Flexity Classic, som flyttas till Norrköping.
2 nya A36 är beställda för Lidingöbanan. Leverans inleds 2019. Dessa skall användas för utökad trafik på grund av stort antal nya resenärer.
Ju förr dess bättre.
Re: CAF
Det som hittills skrivits i denna tråd ÄR korrekt. Möjligheten att fråga TF kan nog sparas tills den behövs bättreTKO skrev:Skulle inte ett bra tips vara att fråga Trafikförvaltningen?
Om man nu ska skriva en tidningsartikel behövs enligt min mening bättre källor än att ha läst vad någon tror på ett internetforum...
/TKO

Re: CAF
Tror jag ställde frågan här nånstans förr och fick svaret att A35B saknar GE-ATC för Tvärbanan.TKO skrev:Följdfråga:
Hur skiljer sej A35B från de redan levererade A35?
/TKO
Re: CAF
Tack!ADDE skrev:Tror jag ställde frågan här nånstans förr och fick svaret att A35B saknar GE-ATC för Tvärbanan.TKO skrev:Följdfråga:
Hur skiljer sej A35B från de redan levererade A35?
/TKO
Det låter som en rimlig besparing.
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: CAF
A35B får utrustning för att föraren ska kunna lägga om gatupårsväxlar.ADDE skrev:Tror jag ställde frågan här nånstans förr och fick svaret att A35B saknar GE-ATC för Tvärbanan.TKO skrev:Följdfråga:
Hur skiljer sej A35B från de redan levererade A35?
/TKO
Vidare utrustas vagnarna med Fordons-PC såsom bussarna har. Via denna styrs destinationsskyltar och hållplatsutrop och föraren får besked om hur han/hon håller tidtabellen. Bland annat.
Ju förr dess bättre.
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: CAF
Trodde spårvagnar hade sådan utrustning. Hur går det annars till att lägga om en växel. Förr gick man ju ut med ett spett .Thomas Lange skrev:[
A35B får utrustning för att föraren ska kunna lägga om gatupårsväxlar.
.
Re: CAF
På Tvärbanan finns inte sådan utrustning (än). De få gatuspårsväxlar som finns manövreras med diverse egendomliga mackapärer (tryckknappar, fyrkantvred m m) som alla som kan något om spårväg skakar på huvudet åtLennart Petersen skrev:Trodde spårvagnar hade sådan utrustning. Hur går det annars till att lägga om en växel. Förr gick man ju ut med ett spett .Thomas Lange skrev:A35B får utrustning för att föraren ska kunna lägga om gatupårsväxlar.

Växlar på egen banvall är fjärrstyrda via signalsystemet, men kan vid fel läggas om med tryckknappar eller vev som på vilken järnväg som helst.
Re: CAF
Fast föraren har väl väldigt sällan någon anledning att lägga om växlar - gatuspår eller ej. Tvärbanan är ju mer 'metro light'... (jag tänkte först skriva 'tunnelbana light' men onödigt att provocera känsliga själar).
spekulerar
Thomas K Ohlsson
(efter några glas Sauternes även signalexpert)
spekulerar
Thomas K Ohlsson
(efter några glas Sauternes även signalexpert)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: CAF
Finns väl många tillfällen , om man ska vända vid Skansen, köra in i depå, vända vid Norrmalmstorg eller välja uppställningsspår vid T-centralen.TKO skrev:Fast föraren har väl väldigt sällan någon anledning att lägga om växlar - gatuspår eller ej. Tvärbanan är ju mer 'metro light'... (jag tänkte först skriva 'tunnelbana light' men onödigt att provocera känsliga själar).
spekulerar
Thomas K Ohlsson
(efter några glas Sauternes även signalexpert)
Re: CAF
På TVÄRBANAN?Lennart Petersen skrev:Finns väl många tillfällen , om man ska vända vid Skansen, köra in i depå, vända vid Norrmalmstorg eller välja uppställningsspår vid T-centralen.TKO skrev:Fast föraren har väl väldigt sällan någon anledning att lägga om växlar - gatuspår eller ej. Tvärbanan är ju mer 'metro light'... (jag tänkte först skriva 'tunnelbana light' men onödigt att provocera känsliga själar).
spekulerar
Thomas K Ohlsson
(efter några glas Sauternes även signalexpert)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: CAF
Tvärbanan har redan nu ett vändspår vid Mårtensdal och kommer inom de närmaste åren att få fler gatuspårsväxlar. Det har dessutom konstaterats att signalprioriteringen vid vissa korsningar behöver styras av föraren för att minska onödiga väntetider för vägtrafiken. Därför kommer spårvagnarna att få en eller annan form av utrustning för förarmanövrering av växlar m m. Så man kan säga att Tvärbanan blir mer som en vanlig spårväg även om det naturligtvis sitter långt inne! 

Re: CAF
Vi får väl se om det slutar så illa!daniel_s skrev:Tvärbanan har redan nu ett vändspår vid Mårtensdal och kommer inom de närmaste åren att få fler gatuspårsväxlar. Det har dessutom konstaterats att signalprioriteringen vid vissa korsningar behöver styras av föraren för att minska onödiga väntetider för vägtrafiken. Därför kommer spårvagnarna att få en eller annan form av utrustning för förarmanövrering av växlar m m. Så man kan säga att Tvärbanan blir mer som en vanlig spårväg även om det naturligtvis sitter långt inne!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: CAF
Exakt, min käre ingenjör Ohlsson. Med tanke på att vändspåret i Mårtensdal används relativt sällan torde behovet av ombordutrustning på hela vagnflottan vara rätt litet, och några ytterligare gatuspårsväxlar är knappast aktuella på befintlig sträckning. Återstår då den nyligen påbörjade Kista/Helenelund-sträckningen, där det finns en betydande risk att man bygger in fler övergångsväxlar i gatuspår, eftersom den ska ha en "spårvägsmässig" utformning (som t.ex. den tidigare idén att korsa de stora vägtrafiklederna i plan), som ett resultat av att han med mustaschen kallade in "utländska experter".TKO skrev:Vi får väl se om det slutar så illa!daniel_s skrev:Tvärbanan har redan nu ett vändspår vid Mårtensdal och kommer inom de närmaste åren att få fler gatuspårsväxlar. Det har dessutom konstaterats att signalprioriteringen vid vissa korsningar behöver styras av föraren för att minska onödiga väntetider för vägtrafiken. Därför kommer spårvagnarna att få en eller annan form av utrustning för förarmanövrering av växlar m m. Så man kan säga att Tvärbanan blir mer som en vanlig spårväg även om det naturligtvis sitter långt inne!
/TKO
Beträffande styrningen av kollektivtrafiksignaler är det väl egentligen bara vid hpl. Bällstabro det uppstår några konfliktpunkter med vägtrafiken. I den sk. Solnagrenens barndom (2013 och något år framåt, om nu någon minns denna) manövrerades de flesta KSI-erna i Solna/Sundbyberg av förarpersonalen (fast då med en handhållen enhet). Den tiden tror jag det är få som vill ha tillbaka.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: CAF
Tillägas kan att ovanstående problematik (i den mån en sådan är förefintlig) med fördel diskuteras vidare i några av trådarna om den sk. Kistagrenens utbyggnad istället för här.
För att knyta ihop CAF-säcken kan vi då konstatera att A35 och A35B vagntekniskt skiljer sig obetydligt från varandra. Det är mest fråga om vilken ombordutrustning som installeras. I övrigt torde de olika varianterna i stort sett fungera lika illa.
För att knyta ihop CAF-säcken kan vi då konstatera att A35 och A35B vagntekniskt skiljer sig obetydligt från varandra. Det är mest fråga om vilken ombordutrustning som installeras. I övrigt torde de olika varianterna i stort sett fungera lika illa.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".