Vilket parti ska ni rösta på?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av hgsldf »

De flesta partier förväntar sig att vi skall rösta utifrån vad vi vill ha. Om man i stället värderar frågor som innebär att man inte vill ha det ena eller det andra, då fungerar inte heller dessa barometrar. Jag har två viktiga frågor.

1. Inget parti som förespråkar NATO-medlemskap, försvarssamarbete med NATO, England eller USA. Vad har vi då kvar?

2. Inget parti som har samarbetat med S vapendragare i riksdagen och Stockholms kommun, eller som kan tänka sig att göra det. Om vi talar om kommun och landsting, ja då är SD bästa försäkringen. I riksdagsvalet är det otänkbart, dom har förmodligen fler NATO-anhängare och sionister än Liberalerna.

/Göran
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Enceladus »

hgsldf skrev:De flesta partier förväntar sig att vi skall rösta utifrån vad vi vill ha. Om man i stället värderar frågor som innebär att man inte vill ha det ena eller det andra, då fungerar inte heller dessa barometrar. Jag har två viktiga frågor.

1. Inget parti som förespråkar NATO-medlemskap, försvarssamarbete med NATO, England eller USA. Vad har vi då kvar?

2. Inget parti som har samarbetat med S vapendragare i riksdagen och Stockholms kommun, eller som kan tänka sig att göra det. Om vi talar om kommun och landsting, ja då är SD bästa försäkringen. I riksdagsvalet är det otänkbart, dom har förmodligen fler NATO-anhängare och sionister än Liberalerna.

/Göran
Hur stor är risken att Spårväg City inte blir av om SD får inflytande i relevanta församlingar?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Verspieder »

Lennart Petersen skrev:Under svt.se nyheter kan man hitta valkompassen. Den finns för både riksdags,landstings och kommunalval. Man fyller i ett antal frågor och så kommer en analys av hur partierna motsvarar svaren i ordning från bäst till sämst och även vilka riksdagskandidater som är bäst och sämst i förhållande till dina svar. Jag tyckte det var kul försöka och fick ett rätt entydigt svar.
Allt annat än ett entydigt för mig. Försökte flera gånger, och varierade mina osäkra svar. Men ändå oftast höga siffror för L, V och ibland även SD (som jag definitivt inte kommer ge min röst)... S,C och KD i mitten, men alltid lägst siffror för M.
Antingen fungerar inte blockpolitiken alls, eller så är jag lika tvärpolitisk som jag alltid trott.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av hgsldf »

Enceladus skrev:
Hur stor är risken att Spårväg City inte blir av om SD får inflytande i relevanta församlingar?
Jag har inte hört något som skulle ge svar på Din fråga, däremot anser jag att Daniel har lyckats förstöra stora delar av Stockholm under den här mandatperioden, jag vill inte bo i Stockholm om Etanolpartiet får ett fortsatt inflytande här.
/Göran
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Verspieder »

Enceladus skrev:Hur stor är risken att Spårväg City inte blir av om SD får inflytande i relevanta församlingar?
Under valtider talar ju partiföreträdare sällan om sånt partiet är negativt inställd till, speciellt om många väljare är besvärliga nog att gilla dessa obekväma punkter. Undantag är väl kanske SD, där man under förra valet väldigt öppet visade tydlig bitterhet och irritation över alla former av framtida spårsatsningar. T.ex Roslagsbanan, och då på marknader och tillställningar i Roslagen. Spårtrafik var då "enbart slöseri med skattemedel" tydligen. De fick knappast applåder, minns jag.
S är ju lika skeptiska till Roslagsbanan, men de håller tyst om sin skepticism, då de inte vill reta upp folk som beklagligt nog vill ha kvar tåget i framtiden.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Man kan ju önska sig partier med speciella program. Det förekommer ju ibland på komunal nivå.
Att det förekommer på kommunalnivå (med framgång i visa fall) men inte (med samma framgång) på riksnivå tror jag till stor del beror på att i rikspolitiken vill många ha ett helt paket. På kommunalnivå är folk beredda att rösta på ett parti som har som enda fråga att rädda simhallen, på riksnivå vill man rösta på ett parti som har en plan för hur man vill styra landet. Detta göra att man som parti måste kunna presentera mer än att man vill avskaffa den eller den lagen.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Stefan Widén »

Ombytlighet gäller även för politiska åsikter!

Betänk att hos väldigt många partier har inställningen till olika frågor ex spårtrafik växlat med åren. Tillkomsten av Djurgårdslinjen var ett samarbete mellan S,M och FP.

Jag uppmanar alla, att när valstugorna kommer upp, gå in och ställ frågorna. Om frågan om mer spårvagn kommer upp så drar partiledningarna öronen åt sig och vi får upp frågan. Kanske kan vi få ett härligt vallöfte:
Rösta på Spårvägspartiet så blir det spårväg i hela staden!!!!

kanske fler partier vågar hänga på....eller inte vågar stå utanför massorna som kräver.

Detta är demokrati i folklig mening, dvs vill man ha något eller klaga på att politikerna inte gör som jag vill utan att man själv gjort något, är inte OK.

Idag finns ju oanaloga brev, ansiktsböcker och andra elektroniska mötesplatser där man ställa frågor och driva opinion.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Enceladus »

Verspieder skrev:
Enceladus skrev:Hur stor är risken att Spårväg City inte blir av om SD får inflytande i relevanta församlingar?
Under valtider talar ju partiföreträdare sällan om sånt partiet är negativt inställd till, speciellt om många väljare är besvärliga nog att gilla dessa obekväma punkter. Undantag är väl kanske SD, där man under förra valet väldigt öppet visade tydlig bitterhet och irritation över alla former av framtida spårsatsningar. T.ex Roslagsbanan, och då på marknader och tillställningar i Roslagen. Spårtrafik var då "enbart slöseri med skattemedel" tydligen. De fick knappast applåder, minns jag.
S är ju lika skeptiska till Roslagsbanan, men de håller tyst om sin skepticism, då de inte vill reta upp folk som beklagligt nog vill ha kvar tåget i framtiden.
Man måste skilja på retorik och politik. SD var det enda partiet som reserverade sig mot Roslagsbanans förlängning till City (liksom övriga projekt, så de är inte emot just Roslagsbanan, utan samhällsutveckling i allmänhet). S hade en del invändningar i sitt uttalande, men det är ändå rösterna som räknas, oavsett om de ges med eller utan entusiasm.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av BSB101 »

Att lägga sin röst på ett förslag men med en protokollsanteckning betyder inte att man saknar entusiasm. Oftast betyder det att man vill uppnå samma sak men på ett annat sätt.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:Att lägga sin röst på ett förslag men med en protokollsanteckning betyder inte att man saknar entusiasm. Oftast betyder det att man vill uppnå samma sak men på ett annat sätt.
Flera ville hellre satsa på tunnelbana till Täby. Den möjligheten försvårades dock kraftigt när gula linjen blev en gren på gröna linjen. Eftersom röda linjen är full och gröna linjens lediga kapacitet kommer att ätas upp så blir det ingen plats kvar för fler resenärer. Det skulle alltså behövas en ny bana genom stan, och en sådan tar ganska lång tid att bygga. Av den orsaken tycks opinionen ha förändrats något. Tunnelbana till Täby är fortfarande ett långsiktigt mål, men lite längre fram i tiden och inte på bekostnad av Roslagsbanan.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Att lägga sin röst på ett förslag men med en protokollsanteckning betyder inte att man saknar entusiasm. Oftast betyder det att man vill uppnå samma sak men på ett annat sätt.
Flera ville hellre satsa på tunnelbana till Täby. Den möjligheten försvårades dock kraftigt när gula linjen blev en gren på gröna linjen. Eftersom röda linjen är full och gröna linjens lediga kapacitet kommer att ätas upp så blir det ingen plats kvar för fler resenärer. Det skulle alltså behövas en ny bana genom stan, och en sådan tar ganska lång tid att bygga. Av den orsaken tycks opinionen ha förändrats något. Tunnelbana till Täby är fortfarande ett långsiktigt mål, men lite längre fram i tiden och inte på bekostnad av Roslagsbanan.
Jag vet inte om det finns en tydlig opinion, åtminstone tror jag inte opinionen styrde i detta fall.

Vad som har hänt är väl snarare att politiker och planerare har övervunnit sina egna fördomar och därefter valt det överlägset mycket bättre projektet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av LÅ1 »

Nu har valstugorna på Sergels torg öppnat. Men på andra torg som brukar ha valstugor är det få eller inga.I alla fall så är det väl lämpligt att passa på att framföra åsikter av olika slag till partifunktionärerna, samt höra deras och deras partis syn på saker. T.ex. om spårvägsutbyggnad i staden!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Hans Wibacke »

hgsldf skrev:[...] däremot anser jag att Daniel har lyckats förstöra stora delar av Stockholm under den här mandatperioden, jag vill inte bo i Stockholm om Etanolpartiet får ett fortsatt inflytande här.
/Göran
Under kommande vecka tänkte jag förtidsrösta. Och för första gången i mitt liv tänkte utnyttja möjligheten att göra ett personval - det blir ett kryss på en grön gubbe! :mrgreen:

Jag ser fram emot ytterligare fyra år av "förstörelse" (sommargågator med mera). 8)

(Och bättre lycka med "feministisk snöröjning" i fortsättningen, Daniel!)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av TKO »

Hans Wibacke skrev:
hgsldf skrev:[...] däremot anser jag att Daniel har lyckats förstöra stora delar av Stockholm under den här mandatperioden, jag vill inte bo i Stockholm om Etanolpartiet får ett fortsatt inflytande här.
/Göran
Under kommande vecka tänkte jag förtidsrösta. Och för första gången i mitt liv tänkte utnyttja möjligheten att göra ett personval - det blir ett kryss på en grön gubbe! :mrgreen:

Jag ser fram emot ytterligare fyra år av "förstörelse" (sommargågator med mera). 8)

(Och bättre lycka med "feministisk snöröjning" i fortsättningen, Daniel!)
Daniel "Förbifarten-kommer-aldrig-att-byggas" Helldén?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Hans Wibacke »

TKO skrev:Daniel "Förbifarten-kommer-aldrig-att-byggas" Helldén?

/TKO
Ja, Daniel "Bromma-flygplats-stängs-senast-2022" Helldén har helt klart lyckats bättre med sommargågatorna än en del annat... Men han får mitt kryss lika fullt. I övriga val lägger jag dock min röst på Vänsterpartiet.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av TKO »

Hans Wibacke skrev:
TKO skrev:Daniel "Förbifarten-kommer-aldrig-att-byggas" Helldén?

/TKO
Ja, Daniel "Bromma-flygplats-stängs-senast-2022" Helldén har helt klart lyckats bättre med sommargågatorna än en del annat... Men han får mitt kryss lika fullt. I övriga val lägger jag dock min röst på Vänsterpartiet.
Jag har egentligen inget att invända mot dessa val, även om jag kommer att lägga andra valsedlar i kuverten!

hälsar
kamrat Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av LÅ1 »

Nu drar det ihop sig!
Jag har bestämt mig för att splittra rösterna, d.v.s. ett parti i riksdagsvalet och ett annat i de två övriga valen. Båda är allianspartier.

En sak i retoriken tycker jag varit extra ohederligt. Om det ena av de två "gamla" blocken skulle bilda regering så sägs de bli beroende av stöd från SD. Men om det andra blocket skulle bilda regering så sägs det inget om sådant stöd. Men inget av blocken ser ju ut att få egen majoritet. Står då blocken mot varandra så är det ju stöd från SD som båda behöver, och kan sägas vara beroende av. Det är ju ingen skillnad.

Det är höst snart. Då faller löven och kanske Löfven. :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av TKO »

Det drar ihop sej!
Vad tror ni om kommunvalet i Stockholm?
Där finns en rimlig chans att det blir ett majoritetsblock, men det beror delvis på vilka partier som inte klarar spärren.
Och notera gärna att högeralliansen inte har någon som helst chans att nå egen majoritet, om dom inte plötsligt räknar in extremhögern.
Så för den som vill ha ett starkt och stabilt styre i staden finns bara ett alternativ - eller fyra om man så vill...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Det drar ihop sej!
Vad tror ni om kommunvalet i Stockholm?
Där finns en rimlig chans att det blir ett majoritetsblock, men det beror delvis på vilka partier som inte klarar spärren.
Och notera gärna att högeralliansen inte har någon som helst chans att nå egen majoritet, om dom inte plötsligt räknar in extremhögern.
Så för den som vill ha ett starkt och stabilt styre i staden finns bara ett alternativ - eller fyra om man så vill...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Valet i Stockholms kommun kan liknas vid rysk roulette där enstaka röster avgör om Fi och/eller KD klarar spärren. Båda ligger farligt nära gränsen, och därmed är det väldigt svårt att sia om mandatfördelningen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Det drar ihop sej!
Vad tror ni om kommunvalet i Stockholm?
Där finns en rimlig chans att det blir ett majoritetsblock, men det beror delvis på vilka partier som inte klarar spärren.
Och notera gärna att högeralliansen inte har någon som helst chans att nå egen majoritet, om dom inte plötsligt räknar in extremhögern.
Så för den som vill ha ett starkt och stabilt styre i staden finns bara ett alternativ - eller fyra om man så vill...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Valet i Stockholms kommun kan liknas vid rysk roulette där enstaka röster avgör om Fi och/eller KD klarar spärren. Båda ligger farligt nära gränsen, och därmed är det väldigt svårt att sia om mandatfördelningen.
Min enfödde son funderar på att rösta på Fi i kommunvalet - i de övriga valen inser han att det är en bortkastad röst.
Vilket råd bör jag ge honom? (Inte för att han följer det men ändå...)
Alternativet är en röst på Vänsterpartiet kan ju vara bra att veta.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar