Vilket parti ska ni rösta på?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
swedas
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 18 juni 2018 13:37

Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av swedas »

Undrar vilket parti ni tänkt rösta på i år? Vet inte om alla vågar svara :lol:

Själv har jag tänkt att rösta blått

Ordet är fritt, antar att forum posten hamnat rätt? annars får ni skälla på mig
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av LÅ1 »

Rätt inställning. Hoppas fler röstar så! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Verspieder »

Det beror väl mycket på om det rör riksdag, landsting eller kommun, och de två sistnämnda på var man bor.
Dessutom är det inte längre så självklart vad som är "blått" och vad som är "rött", då dagens blockgränser känns väldigt otydliga idag. Liberalismen och konservatismen drar inte jämnt, vilket även gäller för socialdemokratin gentemot deras två stödpartier till vänster. I mitten finns socialliberaler som står precis mittemellan S och L, och kan rösta vilket som.

Det populistiska invandrarkritiska partiet har ju dock varit väldigt tydliga med sitt motstånd till spårtrafik överlag, så dessa lär väl knappast hitta många röster bland detta forums medlemmar.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Enceladus »

Verspieder skrev:Det beror väl mycket på om det rör riksdag, landsting eller kommun, och de två sistnämnda på var man bor.
Det är inte bara så att samma parti kan göra olika ställningstaganden i olika församlingar, även olika kandidater för samma parti i samma församling kan ha diametralt motsatta åsikter i vissa frågor. Därför kan det vara klokt att personrösta!
Senast redigerad av Enceladus den måndag 30 juli 2018 12:43, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av TKO »

Frågan är vad som menas med "rösta blått"?
Avses dom blåblåa, dom ljusblåa, dom mörkblåa eller möjligen dom grönblåa?

Förhoppningsvis avses inte dom brunblåa...

Och som redan nämnts är det ju flera val som skall göras. När det gäller landstingsvalet i Stockholms län har jag svårt att förstå att någon annan än den mest inskränkta Östermalmsbo kan tänka sej att rösta på de som ansvarar för NKS-haveriet - övriga som gör det bör snarast genomgå en liten sinnesundersökning!

Kollektivtrafiken tycker jag att högeralliansen hanterat ganska bra sedan Tamsons tog över, men nu är det ju hela landstingspolitiken som valet gäller.

Själv tänker jag naturligtvis rösta med Arbetarepartiet-Socialdemokraterna, allt annat skulle väcka stor förvåning.

det om detta!
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Kollektivtrafiken tycker jag att högeralliansen hanterat ganska bra sedan Tamsons tog över, men nu är det ju hela landstingspolitiken som valet gäller.
Den rekordlåga kundnöjdheten för pendeltågen tyder på att resenärerna uppfattar de senaste haverierna som något annat än ett "ganska bra hanterande"...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Kollektivtrafiken tycker jag att högeralliansen hanterat ganska bra sedan Tamsons tog över, men nu är det ju hela landstingspolitiken som valet gäller.
Den rekordlåga kundnöjdheten för pendeltågen tyder på att resenärerna uppfattar de senaste haverierna som något annat än ett "ganska bra hanterande"...
"Kundnöjdheten" är alltid låg när det gäller pendeltågen. Men visst - "ganska bra" innebär att det går att göra bättre!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Stefan Widén »

(S)pårvägspartiet :D

I något helt annan inlägg fick ni hela partiprogrammet........

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Per Lind »

Enceladus skrev:
Verspieder skrev:Det beror väl mycket på om det rör riksdag, landsting eller kommun, och de två sistnämnda på var man bor.
Det är inte bara så att samma parti kan göra olika ställningstaganden i olika församlingar, även olika kandidater för samma parti i samma församling kan ha diametralt motsatta åsikter i vissa frågor. Därför kan det vara klokt att personrösta!
Personrösta låter bra men hur är det med partipiskan?
Ofta har partiet bestämt en åsikt och då måste alla rösta så för att inte frysas ut. Inte många enskilda vågar gå emot partiet så frågan är om personröstning har så stor betydelse om personen ingår i ett större parti?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av LÅ1 »

Per Lind skrev:Personrösta låter bra men hur är det med partipiskan?
Ofta har partiet bestämt en åsikt och då måste alla rösta så för att inte frysas ut. Inte många enskilda vågar gå emot partiet så frågan är om personröstning har så stor betydelse om personen ingår i ett större parti?
-Per
De enskilda riksdagsmännen(*) kan ju tala för sin egen åsikt i olika frågor, åtminstone internt i riksdagsgruppen, men i omröstningen i kammaren så är det ju partipiskan som viner. Så man kan ju undra varför alla ledamöter skall samlas vid omröstningarna. Det borde räcka med en representant från varje part, som då företräder partiets samlade röster.

*/ Riksdagsman ser jag som ett könsneutralt ord.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: De enskilda riksdagsmännen(*) kan ju tala för sin egen åsikt i olika frågor, åtminstone internt i riksdagsgruppen, men i omröstningen i kammaren så är det ju partipiskan som viner. Så man kan ju undra varför alla ledamöter skall samlas vid omröstningarna. Det borde räcka med en representant från varje part, som då företräder partiets samlade röster.

*/ Riksdagsman ser jag som ett könsneutralt ord.
Fast så är det ju inte riktigt. Visst finns det många frågor där det råder partipolitik och ledamöterna förväntas rösta enligt vad riksdagsgruppen kommit fram till. Den enskilde ledamot som går emot blir inte väl sedd och kanske i värsta fall inte kommer i fråga på valbar plats vid nästa val. Men det är faktiskt många omröstningar som inte har skarp politisk anknytning utan det råder fritt val, ledamöterna får själva avgöra sitt val. Eftersom vi i princip röstar på partier, inte personer, så tror jag demokratin funkar bäst med gemensamma partilinjer.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Stefan Widén »

Alla ledamöter besitter ju ofta någon specialkompetens eller har ett starkt intresse för vissa frågor. Om de som man anser företräder ens egna åsikter, även om de ligger lite på gränsen vad i övrigt partiet tycker, kan det vara en poäng att personrösta. Den får då ett tydligt stöd och kanske lättare kan påverka övriga i partiet.

Men är det riktiga hjärtefrågor för ett parti lär inte personval kunna ändra på partiets inställning.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Odd »

Jag har inte bestämt mig för vad jag skall rösta på, men det blir inte rött eller brunt, eller något parti med rötter i, eller med partiprogram eller linje som liknar ett brunt parti som var aktivt mellan 1919 och 1945.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av BSB101 »

Som TKO varit inne på blir det lite intetsägande att säga "blått" då det finns en stor spridning på den blåa sidan.

Själv kommer jag nog rösta på Sollentunapartiet lokalt, S eller V i landstinget och riks lutar det även denna gång mot blankt.

När det gäller detta med att personrösta så skickar det en signal till partiet förutom att, om man är tillräckligt många, kan man få upp en person långt ner på listan så han eller hon kommer in.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Verspieder »

I år blir det faktiskt svårt. Jag kommer i alla fall på en massa partier jag inte alls blir sugen på att ge mina röster, då de misskött sig grovt i många olika fall. Dessutom ser kommunnivå, landstingsnivå och riksnivå totalt olika ut, så att ge ett och samma parti röster på alla tre nivåer är nog fullständigt uteslutet för min del. Att jag inte alls är en vän av dagens låsta block, där mittenväljare tvingas välja en ytterkant, komplicerar besluten ytterligare.

Dock vore det ju klädsamt (och allmän hyfs) om trådskaparen kunde utveckla sina tankar först, innan denne förväntar sig svar från andra.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av LÅ1 »

Man kan ju önska sig partier med speciella program. Det förekommer ju ibland på komunal nivå.

På riksdagsnivå skulle jag vilja ha ett avregleringsparti. Ett parti som går till val på att avskaffa ett antal väl valda lagar och regleringar. Finns säkert en hel del att göra där. Ett parti som gav medborgarna mer frihet, och kanske mer eget ansvar.

Jag röstade på Piratpartiet i de två senaste EU-valen. Det gick ju bra första gången, men nu är det väl bara det tyska Piratpartiet som är representerat där, har jag för mig. Får se hur det blir i vårens val. Jag tror faktiskt att om SD inte funnits så hade PP kunnat bli inröstat i svenska riksdagen för åtta år sedan. Det med hjälp av en massa missnöjesröster som i stället hamnade hos SD.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Lennart Petersen »

Under svt.se nyheter kan man hitta valkompassen. Den finns för både riksdags,landstings och kommunalval. Man fyller i ett antal frågor och så kommer en analys av hur partierna motsvarar svaren i ordning från bäst till sämst och även vilka riksdagskandidater som är bäst och sämst i förhållande till dina svar. Jag tyckte det var kul försöka och fick ett rätt entydigt svar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev:Under svt.se nyheter kan man hitta valkompassen. Den finns för både riksdags,landstings och kommunalval. Man fyller i ett antal frågor och så kommer en analys av hur partierna motsvarar svaren i ordning från bäst till sämst och även vilka riksdagskandidater som är bäst och sämst i förhållande till dina svar. Jag tyckte det var kul försöka och fick ett rätt entydigt svar.
Där blir väl alla folkpartister...
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilket parti ska ni rösta på?

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
Lennart Petersen skrev:Under svt.se nyheter kan man hitta valkompassen. Den finns för både riksdags,landstings och kommunalval. Man fyller i ett antal frågor och så kommer en analys av hur partierna motsvarar svaren i ordning från bäst till sämst och även vilka riksdagskandidater som är bäst och sämst i förhållande till dina svar. Jag tyckte det var kul försöka och fick ett rätt entydigt svar.
Där blir väl alla folkpartister...
Nej då. Själv blev jag "bara" 38% folkpartist!
(Och den korrekta procentsatsen är nog ännu lägre eftersom jag kryssade i "fel" alternativ på en fråga...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar