Spam

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Spam

Inlägg av Lennart Petersen »

Ett trist inslag i forumet är det frekventa spammandet. Forumets moderatorer har all heder av att de gör ett idogt arbete med att sopa rent men tyvärr kommer det nytt hela tiden. Kunde det gå att hitta striktare regler för registrering ?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spam

Inlägg av TKO »

Håller med!
Utan att rikta kritik mot de som ansvarar för forumet tycker jag att vi ska fundera på striktare registeringsregler.
Jag är säker på att det bland moderatorer/adminstratörer finns en djup kunskapsbank att dra nytta av!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
365
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 20 april 2018 18:03

Re: Spam

Inlägg av 365 »

Vi håller på att diskutera det! Så det är nog påväg!

Ja, vi tar dagligen bort flertalet konton och inlägg - riktigt tråkigt och kämpigt att behöva göra. Så vi hoppas att en ny lösning är på gång snart! :)

Mvh
Anders
Jourmaster
Användarens profilbild
365
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 20 april 2018 18:03

Re: Spam

Inlägg av 365 »

Sådär!

Numera krävs att en moderator godkänner alla inträden - dessutom har jag rensat bort cirka 150 spam-konton. Så jag hoppas att vi kommer att ha mindre spam framöver! Givetvis kan lite grand slinka igenom - men vi börjar såhär så får vi se hur det går! :D
Jourmaster
LasseW
Inlägg: 62
Blev medlem: fredag 20 september 2013 16:56
Ort: Haninge

Re: Spam

Inlägg av LasseW »

:D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spam

Inlägg av LÅ1 »

365 skrev:Sådär!

Numera krävs att en moderator godkänner alla inträden - dessutom har jag rensat bort cirka 150 spam-konton. Så jag hoppas att vi kommer att ha mindre spam framöver! Givetvis kan lite grand slinka igenom - men vi börjar såhär så får vi se hur det går! :D
Det betyder att ingen kan registrera sig och direkt lägga upp ett inlägg. (Rätta mig om jag har fel.) Det är väl inte idealiskt, men fullt förståeligt, efter hur det sett ut den senaste tiden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
365
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 20 april 2018 18:03

Re: Spam

Inlägg av 365 »

LÅ1 skrev:
365 skrev:Sådär!

Numera krävs att en moderator godkänner alla inträden - dessutom har jag rensat bort cirka 150 spam-konton. Så jag hoppas att vi kommer att ha mindre spam framöver! Givetvis kan lite grand slinka igenom - men vi börjar såhär så får vi se hur det går! :D
Det betyder att ingen kan registrera sig och direkt lägga upp ett inlägg. (Rätta mig om jag har fel.) Det är väl inte idealiskt, men fullt förståeligt, efter hur det sett ut den senaste tiden.
Det är alldeles korrekt! Dock granskas användarna så snart vi bara kan. Det är inte många "riktiga konton" per år som skapas - så tror det kommer gå rätt bra! :)
Jourmaster
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spam

Inlägg av Lennart Petersen »

365 skrev:
Numera krävs att en moderator godkänner alla inträden - dessutom har jag rensat bort cirka 150 spam-konton. Så jag hoppas att vi kommer att ha mindre spam framöver! Givetvis kan lite grand slinka igenom - men vi börjar såhär så får vi se hur det går

Det är alldeles korrekt! Dock granskas användarna så snart vi bara kan. Det är inte många "riktiga konton" per år som skapas - så tror det kommer gå rätt bra! :)
Verkar ha varit mycket lyckat hittils. Det har varit snyggt och rent från spam nu en tid.
Det är bara att grattulera och tacka för förtjänstfullt arbete.
Användarens profilbild
365
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 20 april 2018 18:03

Re: Spam

Inlägg av 365 »

Lennart Petersen skrev:
365 skrev:
Numera krävs att en moderator godkänner alla inträden - dessutom har jag rensat bort cirka 150 spam-konton. Så jag hoppas att vi kommer att ha mindre spam framöver! Givetvis kan lite grand slinka igenom - men vi börjar såhär så får vi se hur det går

Det är alldeles korrekt! Dock granskas användarna så snart vi bara kan. Det är inte många "riktiga konton" per år som skapas - så tror det kommer gå rätt bra! :)
Verkar ha varit mycket lyckat hittils. Det har varit snyggt och rent från spam nu en tid.
Det är bara att grattulera och tacka för förtjänstfullt arbete.
Tack! Nu är det bara vi moderatorer som får allt spam istället :) Varje dag får vi cirka 10 mail om nya konton som väntar på aktivering. Därefter kollar vi igenom om det ser ut som spam eller inte och väljer då att radera kontot om det är spam. Är vi osäkra mailar vi och hör om det är spam eller en riktig person som vill gå med på forumet!

Ingenting är 100%igt men hoppas vi lyckas att inte släppa in något spam! :) Men det ser rätt lovande ut ja!
Jourmaster
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spam

Inlägg av TKO »

Bra jobbat!
Generellt sett tycker jag att modereringen fungerar utmärkt på detta forum - speciellt i jämförelse med "våra grannar"

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
365
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 20 april 2018 18:03

Re: Spam

Inlägg av 365 »

TKO skrev:Bra jobbat!
Generellt sett tycker jag att modereringen fungerar utmärkt på detta forum - speciellt i jämförelse med "våra grannar"

/TKO
Kul att höra! :D
Jourmaster
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spam

Inlägg av Diripsi »

Varför tillåts spam på forumet? https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 69#p388290 är ett inlägg som bara innehåller rent nonsens och en reklamlänk i signaturen. Signaturen har bara skrivit detta enda inlägg. När jag försöker anmäla inlägget händer inget annat än att rapporten markeras som avklarad och stängd efter en längre tid.
Användarens profilbild
365
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 20 april 2018 18:03

Re: Spam

Inlägg av 365 »

Diripsi skrev:Varför tillåts spam på forumet? https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 69#p388290 är ett inlägg som bara innehåller rent nonsens och en reklamlänk i signaturen. Signaturen har bara skrivit detta enda inlägg. När jag försöker anmäla inlägget händer inget annat än att rapporten markeras som avklarad och stängd efter en längre tid.
Hej!

Nej, spam tillåts givetvis inte. Just det inlägget du pekar mot är svårt att avgöra om det verkligen är spam eller inte. Jag håller med om att mycket tyder på det - men användaren har loggat in på forumet sedan det inlägget skrevs och heller inte skrivit något mer spam. Användaren är dessutom knuten till en gmail-adress som matchar användarnamnet rätt bra (väldigt ovanligt bland alla spamkonton).

Någon admin har godkänt användaren vid tillträdet (inte jag) och antar att man skickat iväg ett kontrollmail för att kolla om det är ett spamkonto. Men jag kan slänga iväg en extra fråga till detta konto!

Men faktum är att vi granskar samtliga medlemsansökningar och förra året var det typ 20 per dag, men nu för tiden är det cirka 5 ansökningar i veckan varav 4 av 5 är spamkonton. Och är vi osäkra skickar vi en fråga per mail - och får man inget svar så raderar man kontot.

Fortsätt anmäla allt ni anser vara spam :D
Jourmaster
Skriv svar