Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9977
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

I ett tjänsteutlåtande skriver Täby kommun följande:
Täby kommun skrev:När det gäller Roslagsbanan vill polisen i Norrort tillsammans med Trygg i Täby att den trafikeras till 03:15 på helgnätter eftersom det blir mycket störningar och otrygghet när restaurangbesökare går genom Täby centrum till nattbusshållplatsen på Attundavägen. En inledande kontakt med TF:s järnvägssektion togs redan under 2017.
Tydligen har otryggheten på och kring nattbussarna i Täby ökat under de senaste åren. Det är inte första gången nattbussar kritiseras för otrygghet, men i det här fallet är det polisen som framför kritiken, vilket är anmärkningsvärt. Stämmer det att nattbussar skapar större otrygghet än nattlig spårtrafik? Är detta ett speciellt stort problem i just Täby? Borde Stockholm ompröva sin fixering vid nattbussar i allmänhet?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av TKO »

Jag tror inte det är trafikslaget utan klientelet som är problemet när det gäller natttrafik på helgnätter. Folk som varit och festat tenderar att var stökiga - det minns jag själv från min ungdom! Och det är inte förvånande om "pappas" pojkar och flickor från Danderyd är extra besvärliga när dom åker hem från Stureplan - fast jag trodde i o f s att dom tog svarttaxi...

Så jag tror inte det blir bättre om det går tåg istället för bussar.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3097
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:Jag tror inte det är trafikslaget utan klientelet som är problemet när det gäller natttrafik på helgnätter. Folk som varit och festat tenderar att var stökiga - det minns jag själv från min ungdom! Och det är inte förvånande om "pappas" pojkar och flickor från Danderyd är extra besvärliga när dom åker hem från Stureplan - fast jag trodde i o f s att dom tog svarttaxi...

Så jag tror inte det blir bättre om det går tåg istället för bussar.

/TKO
Man ersatte ju T-banans nattrafik ett tag med nattbussar och erfarenheten då var rätt dålig när det blev mycketbstök speciellt vid och runt hållplatserna. Av någon anledning verkar det enklare att hålla ordning på stationerna, dom är färre och man kan punktmarkera med lite vakter. Mina egna erfarenheter av T-banans nattrafik är mycket god, det brukar vara hyggligt bra ordning särskilt då på blå linje som är påfallande ”nykter”. Lite mer stim kanske på grön men fortfarande fullt godkänt. Mest stök är det nog annars på sen kvällstid (och då pratar vi fredag-lördag ) när kaxiga fortisar är ute och många byter ställe . Sen kan väl sägas att nattrafiken långt ifrån handlar om att frakta hem berusade kroggäster, väldigt många ser prydliga ut läser en bok och är väl bara på väg hem från jobbet eller något annat ärende.
Enceladus
Inlägg: 9977
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag tror inte det är trafikslaget utan klientelet som är problemet när det gäller natttrafik på helgnätter. Folk som varit och festat tenderar att var stökiga - det minns jag själv från min ungdom! Och det är inte förvånande om "pappas" pojkar och flickor från Danderyd är extra besvärliga när dom åker hem från Stureplan - fast jag trodde i o f s att dom tog svarttaxi...

Så jag tror inte det blir bättre om det går tåg istället för bussar.

/TKO
Jag känner inte alls igen mig i den här beskrivningen. Trots rödmarkeringen har jag upplevt blå linjen som väldigt lugn (nu talar jag om själva resorna). Gröna och röda linjerna kan ibland bli lite mer livade, men det är alltid civiliserat. Nattbussarna är som natt och dag i jämförelse. Här skildrar en bussförare sin verklighet:
ehrsa skrev:Jag skulle kunna berätta om mig ensam med en blodig 'yxman' i min buss 704 från Fruängen mot Huddinge en marsnatt.. eller folk som ska döda varann i min överfulla natt- ledbuss från Sergelstorg mot Södertälje, där polis och väktare mer eller mindre stormar bussen i Huddinge.. Slagsmål i bussen, inte helt ovanligt.. Ungdomar som vid midnatt slår sönder två fönsterrutor från insidan med en hammare, eftersom dom blev sura att dom fick betala med en biljett för att få åka från Salem till Tumba.. Folk som ställer sig upp i bussen och predikar för mina passagerare.. när jag slängt av honom så är det sista jag hör att jag "kommer att brinna i helvetet".. och det är nog sant, har faktiskt tänkt mig en kremering.. när det är dags.. Men detta kommer jag inte berätta om, det stannar kollegor emellan.. :-) Det händer mycket i 'branschen'..
Det har funnits gäng som går runt och säljer kokain på bussarna (vilket tydligen är populärt i Danderyd). Det skulle de aldrig göra på ett tåg eftersom det inte är lika lätt att komma undan. Så ja, trafikslaget gör skillnad!

Den ökände Karl Henriksson kallar detta "miljonprogramsproblematik", men uppenbarligen är otryggheten varken begränsad till så kallade miljonprogramsområden eller förekommande på tunnelbanor som går genom slika områden.
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Claes Thure Moberg »

På -80-talet körde jag droska i Åkersberga ett par år. Den gången var det så att sista nattåget Söndag-Torsdag ankom Berga klockan 0200. Och alla de som körde kvällspass måste vänta till tåget hade kommit därför att det blev alltid en mängd med körningar från nattåget. På Fredag och Lördag kom sista tåget klockan 0400 och samma sak gällde då. Många gånger stod det 50-60 människor på hållplatsen som ville ha bil ut i omgivningarna. Så oavsett hur mycket (lite) det var att göra måste alla invänta sista tåget innan det var tillåtet att parkera för natten. Därför att då visste vi att det alltid kom en mängd med folk som skulle ha droska. Många gånger drog man in en stor summa på bara någon liten halvtimme efter tågankomst.

Men taxi orgnaiserade det så att de som skulle parkera snarast möjligt tog de lokala körningarna. Så fanns det också några bilar som hade nattpassning till morgonen. Och de fick ta de långa turer som dök upp var natt. Folk som skulle upp i skogen mot Östanå, Brottby, Riala eller ännu längre. Men några minuter senare kom ju tåget till Österskär och då ringdes det in turer med folk som somnat ombord och som skulle ha gått av vid Hägernäs, Viggan, Täby eller Näsby. Och detta skedde var eviga natt året runt.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
daniel_s
Inlägg: 14181
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av daniel_s »

Med andra ord bör sista tåget gå ganska tidigt, för det är lika populärt att åka med det oavsett vilken tid det går. Strax efter ett från stan är lämpligt, dvs så att det passar till tunnelbanans 0.53-avgång från T-Centralen.
Enceladus
Inlägg: 9977
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Med andra ord bör sista tåget gå ganska tidigt, för det är lika populärt att åka med det oavsett vilken tid det går. Strax efter ett från stan är lämpligt, dvs så att det passar till tunnelbanans 0.53-avgång från T-Centralen.
Ja, det vore en rimlig förbättring på vardagsnätter, speciellt på linje 28 där underlaget borde vara störst. Å andra sidan slutar linje 27 gå orimligt tidigt - till och med tidigare än linje 29!

(På vardagsnätter verkar Roslagsbanan ha fått ungefär lika stora försämringar som pendeln jämfört med den gamla goda tiden, alltså innan tunnelbana och buss sågs som den enda lösningen.)
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Karsten »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Med andra ord bör sista tåget gå ganska tidigt, för det är lika populärt att åka med det oavsett vilken tid det går. Strax efter ett från stan är lämpligt, dvs så att det passar till tunnelbanans 0.53-avgång från T-Centralen.
Ja, det vore en rimlig förbättring på vardagsnätter, speciellt på linje 28 där underlaget borde vara störst. Å andra sidan slutar linje 27 gå orimligt tidigt - till och med tidigare än linje 29!

(På vardagsnätter verkar Roslagsbanan ha fått ungefär lika stora försämringar som pendeln jämfört med den gamla goda tiden, alltså innan tunnelbana och buss sågs som den enda lösningen.)
Det är sämre än för 25 år sedan, men det är bättre än för tio år sedan. Jag kämpade nämligen igenom senare vardagsnattrafik på RB under senare Roslagstågtiden. Så nu går sista förbindelsen norrut 00:35 mot Österskär och Lindholmen (byte i Roslags Näsby) https://sl.se/ficktid/vinter/v27.pdf , innan dess var det 00:05 mot Österskär och 23:50 mot Kårsta.

Däremot verkar anslutningen mot Lindholmen med 00:35-tåget försvunnit i och med sommartidtabellen, om man får tro ficktidtabellen....
Enceladus
Inlägg: 9977
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

”Spöktåget” till Stockholm på Valborgsnatten blev en succé

Polisen gör ytterligare en utmärkt insats för tryggheten i Stockholms kollektivtrafik. Frågan är om Tamsons inte kommer att behöva överge sitt motstånd mot spårbunden nattrafik. När både polisen och stadsbyggnadsnämndens ordförande i Täby går emot en så kan det vara hög tid att göra en omvärdering. Wennerholm backade om att tunnelbanan är färdigbyggd. Snart är det Tamsons tur. :wink:

Nu införs flexibla nattstopp i busstrafiken

Likväl görs ett försök att öka tryggheten på nattbussarna, eller i alla fall ett försök att ge sken av det. Busslinjen i fråga, linje 504Y, trafikeras nämligen endast kvällstid, inte nattetid. Förslaget innebär att en kundvärd finns med på samtliga turer. Det inses lätt att en sådan åtgärd inte kan införas på samtliga linjer. På de tunga linjerna behövs minst två kundvärdar, och även då är det tveksamt om de skulle kunna hantera situationen. På de linjer där det räcker med en kundvärd behövs egentligen ingen. :roll:

Alliansen fortsätter alltså med symbolpolitiska åtgärder. Lyckligtvis är flexibla nattstopp på en enskild linje inte en särskilt dyr åtgärd - till skillnad från pendelbåtar. Men de faktiska problemen kvarstår. Det fungerar helt enkelt inte att ersätta tung spårtrafik med bussar på helgnätter. Hög belastning kombinerad med onykterhet kommer aldrig att fungera på guppande bussar.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Lars_L »

Det finns dock fördelar med busstrafik också. Särskilt på Roslagsbanan - med tanke på att många bostadsområden ligger långt från Stationerna och banans relativt låga underlag. Viss standard bör ju dock finnas då restidsvinsten på sina håll ändå blir stor.

Bussar kommer behövas ändå och frågan är väl om det löser just det här problemet med nattrafik? Här är det ju skillnad mot 12:an där nattbuss saknas och av geografiska skäl inte blir så lyckat.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9977
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Det finns dock fördelar med busstrafik också. Särskilt på Roslagsbanan - med tanke på att många bostadsområden ligger långt från Stationerna och banans relativt låga underlag. Viss standard bör ju dock finnas då restidsvinsten på sina håll ändå blir stor.

Bussar kommer behövas ändå och frågan är väl om det löser just det här problemet med nattrafik? Här är det ju skillnad mot 12:an där nattbuss saknas och av geografiska skäl inte blir så lyckat.
Det är ju inte bussar som går på natten som är problemet, utan nattbussar. Tunnelbanans matarbussar fungerar ganska bra. Det finns två faktorer som kännetecknar nattbussar: orimligt hög beläggning och orimligt lång restid. Dessa omständigheter orsakar problem när det finns onyktra resenärer ombord.

Just Nockebybanan är en av få banor som kan ersättas med nattbussar utan dessa omständigheter. Men bytet i Alvik skulle upplevas som otryggare. Jag ser faktiskt ingen poäng med nattbussar där när spårvagnarna fungerar så mycket bättre. Kostnadsbesparingen hade varit marginell.

Egentligen är hela nattbusskonceptet feltänkt. Det är bara dumt med nattlinjer som kör andra sträckor än daglinjerna. Sänkt turtäthet är rätt verktyg för att undvika överkapacitet. Har inte Göteborg redan kommit till denna insikt? Det är helt absurt att nattrafiken på vissa håll har större trängsel än motsvarande dagtrafik.

Det är dock glädjande att även moderater börjar ifrågasätta Tamsons hållning. Tamsons menar att "det kan vara bra med uppehåll i trafiken några timmar på natten för service och underhåll", men detta gäller inte tunnelbanan eftersom den har magiska egenskaper. Vi får hoppas att Tamsons möter samma öde som Wennerholm...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:---klipp---
Det är dock glädjande att även moderater börjar ifrågasätta Tamsons hållning. Tamsons menar att "det kan vara bra med uppehåll i trafiken några timmar på natten för service och underhåll", men detta gäller inte tunnelbanan eftersom den har magiska egenskaper. Vi får hoppas att Tamsons möter samma öde som Wennerholm...
Vad signaturen "Enceladus" ständigt glömmer (eller väljer att tiga om) är att tunnelbanan endast har natttrafik 2 av veckans 7 nätter... vilket ger tillfälle just till "service och underhåll".

Att tunnelbanan endast har natttrafik dessa nätter visar också att detta är en service till nattsuddarna, inte till de stackars snabbköpskassörskor med obekväma arbetstider som vissa skribenter värnar så om...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9977
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Vad signaturen "Enceladus" ständigt glömmer (eller väljer att tiga om) är att tunnelbanan endast har natttrafik 2 av veckans 7 nätter... vilket ger tillfälle just till "service och underhåll".

Att tunnelbanan endast har natttrafik dessa nätter visar också att detta är en service till nattsuddarna, inte till de stackars snabbköpskassörskor med obekväma arbetstider som vissa skribenter värnar så om...
Har vi inte redan konstaterat att enkelspårsdrift medger avbrottsfri trafik? Jag tänker inte rada upp alla system som har avbrottsfri trafik ännu en gång, men Trafikverket har i alla fall inget emot att Öresundstågen går alla nätter. Det gäller bara att trafiken inte är alltför intensiv på vardagsnätter. Köpenhamns metro visar hur tät avbrottsfri trafik ändå kan vara.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Vad signaturen "Enceladus" ständigt glömmer (eller väljer att tiga om) är att tunnelbanan endast har natttrafik 2 av veckans 7 nätter... vilket ger tillfälle just till "service och underhåll".

Att tunnelbanan endast har natttrafik dessa nätter visar också att detta är en service till nattsuddarna, inte till de stackars snabbköpskassörskor med obekväma arbetstider som vissa skribenter värnar så om...
Har vi inte redan konstaterat att enkelspårsdrift medger avbrottsfri trafik? Jag tänker inte rada upp alla system som har avbrottsfri trafik ännu en gång, men Trafikverket har i alla fall inget emot att Öresundstågen går alla nätter. Det gäller bara att trafiken inte är alltför intensiv på vardagsnätter. Köpenhamns metro visar hur tät avbrottsfri trafik ändå kan vara.
Jodå det går säkert att ha natttrafik alla dagar (eller nätter) i veckan om man vill ha det och är beredd att betala vad det kostar. Men på TUNNELBANAN i Stockholm är det ingen natttrafik 5 av veckans 7 nätter. Varför? Kanske därför att behovet anses vara för litet? För få som är ute och super kanske?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av LÅ1 »

Man hade väl natttrafik sju dagar (nätter) i veckan en kort tid, vill jag minnas. Kan det vara 15 eller 20 år sedan? Eller var det så att den trafikfria tiden minskade från cirka fem timmar till två?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9977
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jodå det går säkert att ha natttrafik alla dagar (eller nätter) i veckan om man vill ha det och är beredd att betala vad det kostar. Men på TUNNELBANAN i Stockholm är det ingen natttrafik 5 av veckans 7 nätter. Varför? Kanske därför att behovet anses vara för litet? För få som är ute och super kanske?
I tjänsteutlåtandet "Fortsatt arbete med tunnelbanans mål och syfte" skriver SL att "tunnelbanan är anpassad till samhällets utveckling mot ett dygnet-runt-samhälle och erbjuder god standard och god tillgänglighet över hela det utökade trafikdygnet". Vidare skriver SL att "signalutrustade arbetsfordon ger större möjligheter att genomföra underhåll av systemet under perioder av lågtrafik, vilket blir nödvändigt då trafikdygnet blir längre". Detta kan tolkas som att tunnelbanetrafiken är på väg att bli avbrottsfri.
LÅ1 skrev:Man hade väl natttrafik sju dagar (nätter) i veckan en kort tid, vill jag minnas. Kan det vara 15 eller 20 år sedan? Eller var det så att den trafikfria tiden minskade från cirka fem timmar till två?
Trafiken var väl inte avbrottsfri, men avbrottet var kortare?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Lars_L »

Visst kan man köra nattrafik överallt - även om det förstås relativt ofta blir bussersättning. I tunnelbanan byter man ju ut spår nästan ständigt på någon delsträcka. Så länge inte spåren går parallellt, eller att man ska byta ut växlar, går det förstås ändå att köra med enkelspårsdrift. Men man bör nog alltså inte planera för mer trafik än att det fungerar - om man nu vill köra tunnelbana även på vardagsnätter - givet då förstås att man väljer några centrala punkter där man har tågmöten, utifrån var det finns övergångsväxlar.

Men man kan inte finansiera allt genom att glesa ut till tiominuterstrafik på 160 på söndagar. För tunnelbanans del kostar ju inte minst bemanningen av stationerna och med tanke på att det är nattrafik är det nog inte lämpligt att ha dem obemannade. Med relativt få tåg ute, blir väl förvisso inte den ökade kilometerproduktionen någon alltför hög kostnad, men ändå skulle väl trafik på vardagsnätter i tunnelbanan gå på åtminstone 350 miljoner per år.

Men sedan ska man ha fungerande trafikupplägg också. På gröna linjen fungerar det väl rimligtvis ganska bra med en linje i halvtimmestrafik genom stan, men det är ju svårare på exempelvis röda linjen. Här är ju kostnadsmässigt en ganska stor skillnad jämfört med Köpenhamns Metro som går med förarlösa pyttetåg.

Pendeltågen ser inte heller jag något problem på helgnätter efter det att man slutat köra på getingmidjan, eftersom det är trafikfritt på vardagsnätter på Citybanan (om än relativt kort tid). Men Trafikverket måste ändå godkänna det och Trafikförvaltningen ansöka om det.

Sedan skulle säkert antalet perioder man blir tvungen att stänga av trafiken helt öka istället, men det kan det ju vara värt. Ska man köra på vardagsnätter, måste man dock ha ett upplägg som möjliggör enkelspårsdrift som jag ser det. Men då tror jag nog nattbussar ändå är bättre, just med tanke på anslutande nattbussar vid timmestrafik och förseningar som enkelspårsdrift ofta orsakar, blir ganska dålig och risk för att man missar anslutningsbussen.

På Roslagsbanan kräver ju tågen dubbelbemanning, så även där blir ju kostnaden relativt sett mycket högre än för busstrafik. Särskilt då om man ska ha matarbussar som ansluter. Ur det perspektivet är väl ändå enkelbemannade spårvagnar den spårlösning där merkostnaden ändå blir relatit blygsam. På 12:an sparar man ju nästan in det på att det räcker med att ha en spårvagn ute, medan bussersättning skulle kräva minst 2 vagnar i trafik för halvtimmestrafik på grund av att bussens väg blir mycket krokigare.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av roggek »

Lars_L skrev:På 12:an sparar man ju nästan in det på att det räcker med att ha en spårvagn ute, medan bussersättning skulle kräva minst 2 vagnar i trafik för halvtimmestrafik på grund av att bussens väg blir mycket krokigare.
Inte om man asfalterar banvallen från Alléparken och vidare västerut :wink:
Då kan man köra väldigt smidig ersättningstrafik när 12:an havererar...Och nattbuss!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Enceladus
Inlägg: 9977
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Men sedan ska man ha fungerande trafikupplägg också. På gröna linjen fungerar det väl rimligtvis ganska bra med en linje i halvtimmestrafik genom stan, men det är ju svårare på exempelvis röda linjen. Här är ju kostnadsmässigt en ganska stor skillnad jämfört med Köpenhamns Metro som går med förarlösa pyttetåg.
På vardagsnätter är det inte lika mycket stök som på helgnätter. Problemet är snarare att nattbussarna har ett mer begränsat upptagningsområde. Tunnelbanans matarbussar ökar upptagningsområdet avsevärt. Exempelvis har Liljeholmen matarbussar till Gröndal/Ekensberg (linje 133), Årstaberg/Östberga (linje 134), Hägerstensåsen/Hökmossen (linje 147) och Västberga/Liseberg (linje 165). Med Liljeholmen som utgångspunkt räcker det med att ha en vagn ute på såväl linje 133 som linje 134. Utan tunnelbanan behöver väl bussarna utgå från Hornstull (jämför med linje 190), och då drar kostnaderna lätt iväg. Resultatet blir att bara linje 147 trafikeras på vardagsnätter eftersom linje 192 råkar gå där. Gröndal, Östberga, Västberga o.s.v. blir utan trafik på vardagsnätter. Avbrottsfri tunnelbanetrafik till Liljeholmen hade varit guld värd.
Lars_L skrev:Pendeltågen ser inte heller jag något problem på helgnätter efter det att man slutat köra på getingmidjan, eftersom det är trafikfritt på vardagsnätter på Citybanan (om än relativt kort tid). Men Trafikverket måste ändå godkänna det och Trafikförvaltningen ansöka om det.
Situationen är ganska likartad i pendeltågsförorterna. När pendeltågen slutar gå minskar upptagningsområdet avsevärt eftersom de flesta matarbussar försvinner. Nattbussarna täcker bara vissa områden som råkar ligga mellan stationerna. Dessutom missar nattbussarna flera större stationer eftersom landsvägarna har en annan sträckning. Om mindre städer som Gdańsk klarar av att ha avbrottsfri pendeltågstrafik så måste Stockholm också göra det. Mellan Södertälje och Uppsala finns det egentligen underlag för timmestrafik utan avbrott, vilket även Trafikförvaltningen har konstaterat!
Lars_L skrev:På Roslagsbanan kräver ju tågen dubbelbemanning, så även där blir ju kostnaden relativt sett mycket högre än för busstrafik. Särskilt då om man ska ha matarbussar som ansluter. Ur det perspektivet är väl ändå enkelbemannade spårvagnar den spårlösning där merkostnaden ändå blir relatit blygsam.
Fast linjerna 610 och 690 har ju dubblerade avgångar på helgnätter. Hur effektiv resursanvändning är det?
Enceladus
Inlägg: 9977
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Förslaget: Låt Roslagsbanan rulla till 03 på natten
Mitt i skrev:Täby kommun är kritiska till detta och menar att Roslagsbanan till och med borde gå senare på helgerna. Fram tills 03.15.

– Det är en fråga som vi har lyft i flera år, säger Johan Algernon (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Trygghetsfrågan är det viktigaste argumentet för att få senare avgångar från Täby menar han. Då de som ska åka måste vänta på nattbussarna.
SL:s förmodade svar: Det tar några decennier att utreda nattrafiken. Satsa på ny tunnelbana för att få nattrafik i närtid!
Skriv svar