Enceladus skrev:Vislaren skrev:För alla er som propagerar för natt trafik på pendeln, i Stockholm är inte det möjligt...Det är den enda tiden på dygnet då fordonen kommer in för underhåll och reparation.
Ska man ha nattrafik här så krävs det nästa en dubbel uppsättning fordon!
Det är som att säga att det inte går att ha nattrafik i Stockholm eftersom tågen inte går på natten. Det finns inget fundamentalt som skiljer Stockholms pendeltåg från pendeltågssystemen i andra regioner. Tiden för underhåll och reparation anpassas efter trafiken. Ytterst är det en kostnadsfråga. Vid det här laget borde det dock vara klart att Stockholms landsting prioriterar tunnelbana. Ironiskt nog verkar vi ha hamnat i en situation där vi inte vill lägga några miljoner på nattlig pendeltågstrafik (dito för Tvärbanan) samtidigt som vi väljer att bygga parallella tunnelbanor för miljarder. Men det är så politiken fungerar!
(Dubbel uppsättning fordon behövs inte i något tänkbart scenario. 16 omlopp skulle räcka för halvtimmestrafik på linjerna Uppsala-Södertälje samt Nynäshamn-Bålsta, och alla delsträckor behöver inte ha halvtimmestrafik.)
Visst kan man köra nattrafik på pendeln i Stockholm, men räkna inte med det någon längre period, eftersom de fordonen kommer att stå avställda p.g.a. av att underhållet inte hinns med...Några reparationer ska vi inte tala om, de kommer aldrig bli utförda!
Då har vi 10 timmar pass ändå!
Idag har vi för lite folk och är underbemannade för det planerade underhåll som ska utföras, vilket redan idag gör att vi tvingas låta fordon stå för vi inte hinner med!
Man ska ha i åtanke att under dessa 10 timmar vi jobbar så blir den effektiva arbetstiden mellan 5-6 timmar beronde på följande: Fordon som inte kommit in eller är sent..Växling...Städning!
Under dessa 5-6 timmar ska förutom förebyggande underhåll även reparationer göras...Om vi har reservdelar!
På de gamla X60/X60A så finns följande förebyggande underhållsklasserna som vanligen utförs i Älvsjö.
A1= tar ca: 4,5-5 timmar
A3=tar ca: 12 Timmar
A4= tar ca:28 timmar
Betänk sedan att vi en normal natt kan få in typ 2 A1:or..Och samtidigt 1 eller 2 A3-A4:or, samtidigt som det ibland har varit så lite folk just de nätterna som bara en person, allt beroende på ev. sjukskrivningar eller andra ledigheter!
Försök att hinna med t.e.x 2 st A3 en natt med ett fullt nattlag på 5 personer, det är 24 timmars jobb för dessa fem!
Det blir 4,8 timmar per skalle som ska utföras (Det under dessa 5-6 Timmarna som räknas som effektiva), och då är inga repjobb inräknade, dessutom så är det bara ett nattlag som är fullbemannat!
Så era beräkningar här om underhållet håller inte, ska det köras nattrafik, ja då får man som jag nämnt tidigare utöka fordonsflottan med det dubbla!
Annars finns det inte tid för underhåll, märk då att jag bara tagit Älvsjö som exempel...Där görs de flesta dagliga underhåll som tar minst tid.
Södertälje och Bro gör en mindre del av de små underhållen ...Men en större del av det tunga underhållet!
Så glöm drömmarna om nattrafik på pendeln, kommer aldrig att ske...Inte under min livstid i vart fall (Om de inte gör som jag sa).