Busstrafik i Stockholms Söderort
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Busstrafik i Stockholms Söderort
Startar en tråd för ett samlat grepp kring busstrafik i Söderort, nu och i framtiden. Hoppas den inte överlappar med redan befintliga trådar.
Jag är bland annat intresserad av hur busstrafiken kan tänkas förändras av utbyggnaden av Stockholmsförhandlingens Blå linje och Sverigeförhandlingens Röda.
Jag funderar även på busstrafik mellan Älvsjö och Liljeholmen. Hur viktig är denna funktion? Förut fanns linje 152 och linje 745, men de verka vara borta nu? I stället finns linje 145, som dock gör en lite märklig omväg via Årstaberg.
Jag är bland annat intresserad av hur busstrafiken kan tänkas förändras av utbyggnaden av Stockholmsförhandlingens Blå linje och Sverigeförhandlingens Röda.
Jag funderar även på busstrafik mellan Älvsjö och Liljeholmen. Hur viktig är denna funktion? Förut fanns linje 152 och linje 745, men de verka vara borta nu? I stället finns linje 145, som dock gör en lite märklig omväg via Årstaberg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Blå linjens förlängning till Gullmarsplan kan eventuellt innebära att några direktbussar till City dras in (detta påverkar främst Tyresö och Haninge, men även Sköndal). Några faktorer som kan avgöra är trängsel och framkomlighet. Om det fortfarande är trångt i tunnelbanan och det går snabbare att köra buss så kan vissa direktbussar behållas. Gullmarsplans bussterminal kan behöva högre kapacitet.
Röda linjens förlängning till Fridhemsplan borde innebära att de flesta direktbussar till Fridhemsplan dras in. Linje 151 och 153 kan försvinna helt, medan 743 och 745 kan kortas av till Liljeholmen. Linje 726 kan antingen kortas av eller dras in. Liljeholmen bussterminal kan behöva högre kapacitet.
Det har funnits flera busslinjer mellan Älvsjö och Liljeholmen. För några år sedan gick linje 143 mellan Högdalen och Liljeholmen samt linje 152 mellan Älvsjö och Bromma flygplats. På grund av framkomlighetsproblem delades linje 152 upp i två delar: linje 152 mellan Liljeholmen och Bromma flygplats samt linje 154 mellan Älvsjö och Liljeholmen. När Tvärbanan blev genomgående reducerades utbudet kraftigt på linje 152 mellan Liljeholmen och Solna centrum, och när Kistagrenen öppnas lär denna linjedel försvinna helt. Linje 154 kunde inte riktigt konkurrera med pendeltågets och Tvärbanans högre turtäthet, så resandet minskade och linjen drogs in. Sedermera delades också linje 143 upp i två delar: linje 143 mellan Högdalen och Älvsjö samt linje 145 mellan Älvsjö och Liljeholmen. Eftersom det inte fanns underlag för en något genare busslinje mellan Älvsjö och Liljeholmen så fick den en sträckning för lokalt resande, bl.a. till Västberga och Liljeholmskajen, därav omvägen via Årstaberg. Den snabbaste bussen mellan Älvsjö och "Liljeholmen" (Marievik) är linje 726, och den finns fortfarande kvar.
(Linje 745 är alltså en annan linje.)
Den viktigaste frågan för busstrafiken i Söderort borde vara om Sköndal får tunnelbana. Det planeras för tusentals nya bostäder i området, och de linjer som går där idag har redan stort resande. Linje 188 föreslås få 5-minuterstrafik nästa år. Detta kan bli länets tyngsta busslinje på längre sikt!
Röda linjens förlängning till Fridhemsplan borde innebära att de flesta direktbussar till Fridhemsplan dras in. Linje 151 och 153 kan försvinna helt, medan 743 och 745 kan kortas av till Liljeholmen. Linje 726 kan antingen kortas av eller dras in. Liljeholmen bussterminal kan behöva högre kapacitet.
Det har funnits flera busslinjer mellan Älvsjö och Liljeholmen. För några år sedan gick linje 143 mellan Högdalen och Liljeholmen samt linje 152 mellan Älvsjö och Bromma flygplats. På grund av framkomlighetsproblem delades linje 152 upp i två delar: linje 152 mellan Liljeholmen och Bromma flygplats samt linje 154 mellan Älvsjö och Liljeholmen. När Tvärbanan blev genomgående reducerades utbudet kraftigt på linje 152 mellan Liljeholmen och Solna centrum, och när Kistagrenen öppnas lär denna linjedel försvinna helt. Linje 154 kunde inte riktigt konkurrera med pendeltågets och Tvärbanans högre turtäthet, så resandet minskade och linjen drogs in. Sedermera delades också linje 143 upp i två delar: linje 143 mellan Högdalen och Älvsjö samt linje 145 mellan Älvsjö och Liljeholmen. Eftersom det inte fanns underlag för en något genare busslinje mellan Älvsjö och Liljeholmen så fick den en sträckning för lokalt resande, bl.a. till Västberga och Liljeholmskajen, därav omvägen via Årstaberg. Den snabbaste bussen mellan Älvsjö och "Liljeholmen" (Marievik) är linje 726, och den finns fortfarande kvar.
(Linje 745 är alltså en annan linje.)
Den viktigaste frågan för busstrafiken i Söderort borde vara om Sköndal får tunnelbana. Det planeras för tusentals nya bostäder i området, och de linjer som går där idag har redan stort resande. Linje 188 föreslås få 5-minuterstrafik nästa år. Detta kan bli länets tyngsta busslinje på längre sikt!
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Tack för fylligt svar! Just det, 726 heter den, blandade ihop det. Tack!Enceladus skrev:Blå linjens förlängning till Gullmarsplan kan eventuellt innebära att några direktbussar till City dras in (detta påverkar främst Tyresö och Haninge, men även Sköndal). Några faktorer som kan avgöra är trängsel och framkomlighet. Om det fortfarande är trångt i tunnelbanan och det går snabbare att köra buss så kan vissa direktbussar behållas. Gullmarsplans bussterminal kan behöva högre kapacitet.
Röda linjens förlängning till Fridhemsplan borde innebära att de flesta direktbussar till Fridhemsplan dras in. Linje 151 och 153 kan försvinna helt, medan 743 och 745 kan kortas av till Liljeholmen. Linje 726 kan antingen kortas av eller dras in. Liljeholmen bussterminal kan behöva högre kapacitet.
Det har funnits flera busslinjer mellan Älvsjö och Liljeholmen. För några år sedan gick linje 143 mellan Högdalen och Liljeholmen samt linje 152 mellan Älvsjö och Bromma flygplats. På grund av framkomlighetsproblem delades linje 152 upp i två delar: linje 152 mellan Liljeholmen och Bromma flygplats samt linje 154 mellan Älvsjö och Liljeholmen. När Tvärbanan blev genomgående reducerades utbudet kraftigt på linje 152 mellan Liljeholmen och Solna centrum, och när Kistagrenen öppnas lär denna linjedel försvinna helt. Linje 154 kunde inte riktigt konkurrera med pendeltågets och Tvärbanans högre turtäthet, så resandet minskade och linjen drogs in. Sedermera delades också linje 143 upp i två delar: linje 143 mellan Högdalen och Älvsjö samt linje 145 mellan Älvsjö och Liljeholmen. Eftersom det inte fanns underlag för en något genare busslinje mellan Älvsjö och Liljeholmen så fick den en sträckning för lokalt resande, bl.a. till Västberga och Liljeholmskajen, därav omvägen via Årstaberg. Den snabbaste bussen mellan Älvsjö och "Liljeholmen" (Marievik) är linje 726, och den finns fortfarande kvar.
(Linje 745 är alltså en annan linje.)
Den viktigaste frågan för busstrafiken i Söderort borde vara om Sköndal får tunnelbana. Det planeras för tusentals nya bostäder i området, och de linjer som går där idag har redan stort resande. Linje 188 föreslås få 5-minuterstrafik nästa år. Detta kan bli länets tyngsta busslinje på längre sikt!
145 infördes ju först i och med att bron för Västberga allé revs, men då gick den till Telefonplan och inte Älvsjö. Linje 145 har följande (möjliga) funktioner, om jag tänker rätt:
* Förbinda Västberga industriområde med pendeltåg i Älvsjö. Kan nog vara en bra funktion, även om även linje 726 täcker delar av industriområdet.
* Förbinda Västberga industriområde med pendeltåg i Årstaberg. Denna förbindelse fanns inte före 2015. Hur viktig är den?
* Försörja Liljeholmskajen. Här behövs det förstås bussar, men inte nödvändigtvis en linje som fortsätter just till Västberga industriområde. Även (var tredje tur på) linje 160 går här.
* Förbindelse mellan Älvsjö och Liljeholmen. Tveksamt om detta är en viktig funktion i sig? Det täcks delvis av linje 726, även om den stannar i Marievik och inte Liljeholmen. Efter 2035 finns tunnelbana, då är behovet ännu mindre.
Håller ni med om min analys?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Jo, så var det. Inte lätt att komma ihåg hela händelseförloppet. När både Telefonplan och Årstaberg förtätas kan det återigen bli aktuellt med en busslinje mellan dessa knutpunkter. Det är dock svårt att veta hur det lokala resandet kommer att utvecklas i framtiden. Saker som högskolor och sjukhus påverkar mycket. Lyckligtvis behöver lokala busslinjer inte planeras i förväg. Det är bara att pröva olika linjevarianter och se vilka som får tillräckligt underlag. Det är främst bussterminaler som behöver dimensioneras. Där kan nya Telefonplan eventuellt bli ett bekymmer när den gamla bussterminalen bebyggs.twr skrev:145 infördes ju först i och med att bron för Västberga allé revs, men då gick den till Telefonplan och inte Älvsjö.
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Även Årstaberg finns det säkert intresse av att bebygga, och då kan linje 145 påverka. För den går väl in i terminalen och vänder nu?Enceladus skrev:Jo, så var det. Inte lätt att komma ihåg hela händelseförloppet. När både Telefonplan och Årstaberg förtätas kan det återigen bli aktuellt med en busslinje mellan dessa knutpunkter. Det är dock svårt att veta hur det lokala resandet kommer att utvecklas i framtiden. Saker som högskolor och sjukhus påverkar mycket. Lyckligtvis behöver lokala busslinjer inte planeras i förväg. Det är bara att pröva olika linjevarianter och se vilka som får tillräckligt underlag. Det är främst bussterminaler som behöver dimensioneras. Där kan nya Telefonplan eventuellt bli ett bekymmer när den gamla bussterminalen bebyggs.twr skrev:145 infördes ju först i och med att bron för Västberga allé revs, men då gick den till Telefonplan och inte Älvsjö.
Med eventuella byggplaner vid Telefonplan, Årstaberg, Gullmarsplan, Skärholmen (utformningen av Spårväg syd), Älvsjö (gamla mässområdet), kanske även exploateringstryck i Farsta centrum och Farsta strand (?) berör många av Söderorts busslinjer en bussterminal. Liljeholmen finns redan. Då kanske det ändå behöver tänkas långsiktigt, i den mån det går?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Det finns några bussterminaler som är större än vad man skulle kunna tro. Om någon hade frågat mig vilken som är Söderorts fjärde största bussterminal, så hade jag gissat på Skärholmen. Då skulle jag ha fel. Följande stationer har bussterminaler med minst tusen påstigande per dag:twr skrev:Med eventuella byggplaner vid Telefonplan, Årstaberg, Gullmarsplan, Skärholmen (utformningen av Spårväg syd), Älvsjö (gamla mässområdet), kanske även exploateringstryck i Farsta centrum och Farsta strand (?) berör många av Söderorts busslinjer en bussterminal. Liljeholmen finns redan. Då kanske det ändå behöver tänkas långsiktigt, i den mån det går?
Gullmarsplan 30 700
Liljeholmen 11 100
Älvsjö 8 700
Högdalen 5 900
Farsta 5 600
Fruängen 5 100
Skärholmen 4 300
Telefonplan 3 000
Årstaberg 3 000
Hökarängen 1 800
Rågsved 1 800
Bredäng 1 400
Skärholmen blir dock den fjärde största stationen när alla trafikslag räknas samman. Jag tror att bussresandet hade varit större om bussarna ginge lite snabbare. I många relationer lönar det sig nu att byta till tunnelbana vid Slussen, Liljeholmen eller Masmo. Inte ens mellan Skärholmen och Fruängen är "stomlinje" 173 det snabbaste alternativet. Snacka om att urvattna konceptet! Mellan Skärholmen och Huddinge går det snabbare att cykla än att åka kollektivt, trots att det handlar om cirka 7,5 km.
Det är också intressant att notera att Farsta strand inte finns med på listan. Det beror nog på att de flesta bussar i närheten går till Farsta. Det är väldigt olyckligt att knutpunkten och det stora centrumet ligger vid olika tunnelbanestationer - det är dålig stadsplanering. Samma misstag får inte göras i Skärholmen och/eller Kungens kurva!
Varifrån kommer då det stora resandet i Högdalen? Om det är linje 172 så verkar det finnas underlag för någon sorts spårförbindelse mellan Rågsved/Högdalen och Huddinge/Flemingsberg. Det borde inte vara så dyrt att förlänga tunnelbanan ovanpå Rågsvedsvägen och Huddingevägen. Hagsätra skulle dock behöva flyttas över till tunnelbanan mot Fridhemsplan, och då blir det inte längre billigt, även om Hagsätra skulle tjäna en del på en sådan omlänkning. Pendeltåg kan också vara ett alternativ, men stationen skulle ligga en bit ifrån både Högdalen och Rågsved. Men vi behöver inte vänta på detta för att göra förbättringar. Linje 172 föreslås både få nattrafik och förlängas till Tyresö!
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Spårväg direkt till Gullmars på egen banvall i mittfil på Nynäsvägen? Skulle kunna fortsätta in till stan som linje 4?Enceladus skrev:
Den viktigaste frågan för busstrafiken i Söderort borde vara om Sköndal får tunnelbana. Det planeras för tusentals nya bostäder i området, och de linjer som går där idag har redan stort resande. Linje 188 föreslås få 5-minuterstrafik nästa år. Detta kan bli länets tyngsta busslinje på längre sikt!
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Spännande idé, och spårväg är ju alltid trevligt. Men då känns det ändå betydligt enklare att förlänga tunnelbanan från Skarpnäck till Sköndal.Söderort FTW skrev:Spårväg direkt till Gullmars på egen banvall i mittfil på Nynäsvägen? Skulle kunna fortsätta in till stan som linje 4?Enceladus skrev:
Den viktigaste frågan för busstrafiken i Söderort borde vara om Sköndal får tunnelbana. Det planeras för tusentals nya bostäder i området, och de linjer som går där idag har redan stort resande. Linje 188 föreslås få 5-minuterstrafik nästa år. Detta kan bli länets tyngsta busslinje på längre sikt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Nja, spårväg till flemingsberg från Högdalen blir lite väl krokigt, däremot till Älvsjö hade nog passat utmärkt, men då kanske idéerna på T-baneutbyggnad Hagsätra-älvsjö dör...Enceladus skrev:Varifrån kommer då det stora resandet i Högdalen? Om det är linje 172 så verkar det finnas underlag för någon sorts spårförbindelse mellan Rågsved/Högdalen och Huddinge/Flemingsberg. Det borde inte vara så dyrt att förlänga tunnelbanan ovanpå Rågsvedsvägen och Huddingevägen. Hagsätra skulle dock behöva flyttas över till tunnelbanan mot Fridhemsplan, och då blir det inte längre billigt, även om Hagsätra skulle tjäna en del på en sådan omlänkning. Pendeltåg kan också vara ett alternativ, men stationen skulle ligga en bit ifrån både Högdalen och Rågsved. Men vi behöver inte vänta på detta för att göra förbättringar. Linje 172 föreslås både få nattrafik och förlängas till Tyresö!
Från flemingsberg så kanske är nog en snabbspårväg längs södertörnsleden till Handen mera lämplig. Från åbde Högdalen och Handen kan man till slut möta dessa ändar av spårväg syd vid Tyresö.
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Spårväg Syd bör förstås fortsätta mot Handen. Det som föreslogs här är en annan spårförbindelse!ADDE skrev:Nja, spårväg till flemingsberg från Högdalen blir lite väl krokigt, däremot till Älvsjö hade nog passat utmärkt, men då kanske idéerna på T-baneutbyggnad Hagsätra-älvsjö dör...Enceladus skrev:Varifrån kommer då det stora resandet i Högdalen? Om det är linje 172 så verkar det finnas underlag för någon sorts spårförbindelse mellan Rågsved/Högdalen och Huddinge/Flemingsberg. Det borde inte vara så dyrt att förlänga tunnelbanan ovanpå Rågsvedsvägen och Huddingevägen. Hagsätra skulle dock behöva flyttas över till tunnelbanan mot Fridhemsplan, och då blir det inte längre billigt, även om Hagsätra skulle tjäna en del på en sådan omlänkning. Pendeltåg kan också vara ett alternativ, men stationen skulle ligga en bit ifrån både Högdalen och Rågsved. Men vi behöver inte vänta på detta för att göra förbättringar. Linje 172 föreslås både få nattrafik och förlängas till Tyresö!
Från flemingsberg så kanske är nog en snabbspårväg längs södertörnsleden till Handen mera lämplig. Från åbde Högdalen och Handen kan man till slut möta dessa ändar av spårväg syd vid Tyresö.
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Landstinget föreslår "Ny linje Tyresö-Liljeholmen/Älvsjö". Det framgår inte hur den är tänkt att gå, men det är en av länkarna som Saweståhl tjatade om förra året.
Ett annat förslag är "Dubbeldäckare linje 809 Svartbäcken-Gullmarsplan". Tyvärr stannar den inte vid Sköndal, men det är alltid trevligt att se fler dubbeldäckare i länet.
En gammal klassiker är "Ny färjelinje 340 Ekerö-Fittja". Äntligen?
Ett annat förslag är "Dubbeldäckare linje 809 Svartbäcken-Gullmarsplan". Tyvärr stannar den inte vid Sköndal, men det är alltid trevligt att se fler dubbeldäckare i länet.
En gammal klassiker är "Ny färjelinje 340 Ekerö-Fittja". Äntligen?
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Jag är inte säker på att resandet från Tyresö mot Liljeholmen/Älvsjö är så stort, dessutom torde bil alltid bara ett snabbare alternativ i denna relation. Men en fördel med busstrafik gentemot spårtrafik är att det går att köra till destinationer som inte har så stort resande - det är ju därför det går buss från Bredäng till Fridhemsplan men inte tunnelbana. Men visst testa gärna - busstrafik är billig!Enceladus skrev:Landstinget föreslår "Ny linje Tyresö-Liljeholmen/Älvsjö". Det framgår inte hur den är tänkt att gå, men det är en av länkarna som Saweståhl tjatade om förra året.
Varför ska man köra dubbeldäckare på just denna linje? Busstypen är mindre lämplig i lokaltrafik tycker jag, räcker inte nuvarande trafik till så kör lite tätare med ledbussar. Att bussen inte stannar i Sköndal är naturligt, detta är en kompletterande högtrafikslinje och då är det ingen mening med en massa stopp på vägen mellan start- och målpunkt.Enceladus skrev:Ett annat förslag är "Dubbeldäckare linje 809 Svartbäcken-Gullmarsplan". Tyvärr stannar den inte vid Sköndal, men det är alltid trevligt att se fler dubbeldäckare i länet.
Men visst testa gärna - busstrafik är billig!
Hur ofta kommer bussen att gå? Vilket resandeunderlag finns det? Hur länge kommer försöket att pågå?Enceladus skrev:En gammal klassiker är "Ny färjelinje 340 Ekerö-Fittja". Äntligen?
Men testa gärna - busstrafik är billig!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Om man upprepar något tillräckligt många gånger blir det sant! Busstrafik är billig har jag hört!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Det har ju gått buss via färjan upp till Fitja för ett antal år sedan. När var det? Varför la man ner linjen?TKO skrev:Hur ofta kommer bussen att gå? Vilket resandeunderlag finns det? Hur länge kommer försöket att pågå?Enceladus skrev:En gammal klassiker är "Ny färjelinje 340 Ekerö-Fittja". Äntligen?
Men testa gärna - busstrafik är billig!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Busslinje föreslås återigen till Fittja via färjan (artikel från 2017)
Planeringsstudie E32 inför busstrafikupphandling Ekerö (rapport från 2017)Direktpress skrev:För ett år sedan föreslogs en ny busslinje från Ekerö till Fittja. Sedan togs den bort. Nu föreslår trafikförvaltningen återigen busstrafik via färjan.
Trafikförvaltningen skrev:Stråket mellan Ekerö C och Fittja via färjan saknar idag trafik. Ekerö kommun och trafikförvaltningen har i samarbete utrett förutsättningarna för trafiken och kommit fram till att den är samhällsekonomiskt motiverad och därtill betydelsefull för den regionala tillgängligheten. Trafiken i stråket kan om entreprenören så önskar förlängas bortom Ekerö C samt från Fittja till Flemingsberg eller Kungens Kurva och Skärholmen. En förutsättning för trafikeringen är att kommunens planerade ombyggnader av färjelägenas klaffar färdigställts. När förbifart Stockholm öppnar ändras stråket till Skärholmen via tunneln. Trafikering av stråket bör inledas så snart det är praktiskt möjligt, vilket dock förutsätter att nödvändiga budgetmedel finna avsatta.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
303:an gick till Fittja några år i mitten av 90-talet (Bussmicke kanske har bild?). Antalet resande var obetydligt de gånger jag åkte (och det var i högtrafik i vissa fall)LÅ1 skrev:Det har ju gått buss via färjan upp till Fitja för ett antal år sedan. När var det? Varför la man ner linjen?TKO skrev:Hur ofta kommer bussen att gå? Vilket resandeunderlag finns det? Hur länge kommer försöket att pågå?Enceladus skrev:En gammal klassiker är "Ny färjelinje 340 Ekerö-Fittja". Äntligen?
Men testa gärna - busstrafik är billig!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Mälarömotorvägen ger väl nya möjligheter att förflytta sig i dylika relationer? En busslinje för tjänstefolket som servar de nya bostadsområdena på mälaröarna kanske kan vara en bra affärsidé.
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
Jag tog en titt på motsvarande tråd i grannforumet och håller med om slutsatsen: Finns flera tvärförbindelser som saknas!
Eftersom hållplatsen på Stambanevägen 76 inte trafikeras är mitt förslag följande: Förläng linje 141 till Stuvsta!
Eftersom hållplatsen på Stambanevägen 76 inte trafikeras är mitt förslag följande: Förläng linje 141 till Stuvsta!
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
TKO skrev:Men visst testa gärna - busstrafik är billig!
TKO skrev:Men visst testa gärna - busstrafik är billig!
Stämmer detta verkligen?TKO skrev:Men testa gärna - busstrafik är billig!
För ett år sedan undersökte VTI subventionsgraden för olika linjer i Stockholm. Pendeltågslinjen Märsta–Södertälje hade subventionsgraden 0,31 och tunnelbanelinjen Hagsätra–Hässelby strand hade subventionsgraden 0,29. Visserligen är dessa två av de mest populära spårtrafiklinjerna, men de andra borde inte ligga så långt ifrån. Den totala subventionsgraden låg på 0,45. Detta borde betyda att busstrafiken har högre subventionsgrad, d.v.s. den är inte alls så billig som många tycks tro!
Jag har för mig att flera tåglinjer i Skåne har nästan full täckningsgrad, och att det också är busstrafiken som tynger där!
Re: Busstrafik i Stockholms Söderort
I Stockholm med omgivning är stora delar av väg och gatunätet reserverat för bussar (33-50%) och det innebär ju att i vissa fall halva kostnaden för att anlägga och underhålla vägnätet borde belastas bussföretagen.Om det skall kosta dessa bolag 20-30-40 tusen varje gång en buss äntrar en bussfil, eller om det skall kosta mer kan jag inte bedöma. Hur som helst betalar inte busstrafiken relevanta kostnader i storstadsområden. Busstrafik är befogad på många håll där den samsas med övriga fordon och utgör den bästa lösningen av transportbehov.
Där politiker och deras politrucker tänker bussfiler tänker man fel, om resadeunderlaget och trafiksituationen talar mot buss måste man tänka spår!
/Göran
Där politiker och deras politrucker tänker bussfiler tänker man fel, om resadeunderlaget och trafiksituationen talar mot buss måste man tänka spår!
/Göran