Plattan och Sergels torg

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Plattan och Sergels torg

Inlägg av Thomas Lange »

LÅ1 skrev:Jag gillar Plattan. Nu har man också äntligen demonterat den tillfälliga trottoaren. Jag hoppas att man renoverar själva torgytan med fina svarta och vita plattor i det befintliga mönstret som det var från början. Inte den sort plattor som man använt för att reparera med. Och absolut inte byta färg till ljus- respektive mörkgrått, som man gjort på andra ställen runt torget.

Den del av torget som ligger under tak fick ju ett litet lyft när man målade taket vitt. Tidigare var det omålad betong.

Varför bytte man namn på Hästskogången till Sergelgången när den blev instängd? Det gamla namnet härstammade från ett kvartersnamn. Och gången leder ju ner till Hästskopalatset Fast det är ju inga namn som används i dag. Lite tråkigt. Wikipedia antyder att gången hetat Sergelgången parallellt med Hästskogången, men det var väl i så fall bara i folkmun, lite okunnigt?

(Nu har tråden spårat ut. Kunde en aktoriserad operatör dela tråden så vore det tacksamt. För jag tror att ämnet Sergels torg intreservar många.)

Just levererat, hälsar Jourmaster
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Plattan och Sergels torg

Inlägg av Odd »

Det kanske snart blir dags att snacka om det ingen politiker vill prata om eller kännas vid, att man inom 20-30 år, möjligen tidigare, kommer till ett läge där hela T-centralenkomplexet ovanför tunnelbana 3 måste göras om till en ny stor byggrop och byggas om från grunden. Det kommer att få Slussen att verka som en barnlek, och de som fasade inför Slussenombyggnaden kommer troligen krevera när de så småningom kommer att inse att Åhlenshuset, delar av Klarabergsgatan, Sergels Torg, Klaratunneln och möjligen delar av Kulturhuset kommer tvingas att rivas. Anläggningen är utdaterad, underdimensionerad och inte i sitt bästa skick.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattan och Sergels torg

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Det kanske snart blir dags att snacka om det ingen politiker vill prata om eller kännas vid, att man inom 20-30 år, möjligen tidigare, kommer till ett läge där hela T-centralenkomplexet ovanför tunnelbana 3 måste göras om till en ny stor byggrop och byggas om från grunden. Det kommer att få Slussen att verka som en barnlek, och de som fasade inför Slussenombyggnaden kommer troligen krevera när de så småningom kommer att inse att Åhlenshuset, delar av Klarabergsgatan, Sergels Torg, Klaratunneln och möjligen delar av Kulturhuset kommer tvingas att rivas. Anläggningen är utdaterad, underdimensionerad och inte i sitt bästa skick.
Förmodligen är både grundläggning och betongkvalitén bättre här än vid Slussen. Och kanske även det kontinuerliga underhållet. Men förr eller senare måste man kanske byta betongen mellan Gamla stan och T-centralen, inklusive den senare stationen. Men det betyder väl inte att byggnaderna ovanför behöver påverkas mer än marginellt.

Hade grundläggningen vid Slussen varit gjorts med modern teknik och gått ända ner till berggrunden så hade nog även Slussen kunnat bevaras. Med kontinuerligt underhåll.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Plattan och Sergels torg

Inlägg av Stefan Widén »

Mycket hände efter kriget med den tekniska utvecklingen. Och för konstruktioner som inte utsatts för väder och vind skulle jag bedöma kräva väldigt lite underhåll. Slussen byggdes i mellankrigstiden och var även då ett komplicerat bygge men med sämre metoder och material. Men det är intressant att se vad bedömningen blir på Västerbron, hur väl har den bärande konstruktionen klarat sig?

Nu har man täppt till översta tätskiktet, så då är den delen klar. Nästa stora projekt är att göra om tätskiktet på själva plattan. Borde komma inom kort kan man anta.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Plattan och Sergels torg

Inlägg av bark »

Som stockholmsintresserad i landsorten och intresserad av efterkrigstidens arkitektur har jag alltid varit fascinerad av Hötorgscity och Sergels Torg. Inte minst för den gränslösa framtidstro som hela projektet utstrålade.

Att det sedan i många delar både var övertänkt och ogenomtänkt på samma gång ökar ytterligare min fascination. Som tidens modefenomen Public spaces där stressade kontorsråttor kunde dra sig undan och vila några minuter. Men att lägga sådana undanskymda platser, prång, trappor och pelare bara några kvarter från slummen i Klara och Brunkebergsåsen måste betraktas som naivt redan då.

Samtidigt som jag är glad att få ha upplevt området relativt oförändrat under senare åttiotalet så var det en tid när just detta område var som mest nergånget, både vad gäller byggnader som befolkning.
Skriv svar