Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av TKO »

Är det Transdev som kör 560?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9891
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Är det Transdev som kör 560?

undrar
Thomas K Ohlsson
Ja. Varför undrar du?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Är det Transdev som kör 560?

undrar
Thomas K Ohlsson
Ja. Varför undrar du?
Under pendeltågsavstängningen har jag använt linjen för att ta mej till mina föräldrar som bor i Norra Kallhäll.
Och då har jag ofta åkt med en för mej ny busstyp - holländsk tror jag - som gjorde ett mycket gott intryck!
Så jag har inget ont att säga om Transdev…

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9891
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Är det Transdev som kör 560?

undrar
Thomas K Ohlsson
Ja. Varför undrar du?
Under pendeltågsavstängningen har jag använt linjen för att ta mej till mina föräldrar som bor i Norra Kallhäll.
Och då har jag ofta åkt med en för mej ny busstyp - holländsk tror jag - som gjorde ett mycket gott intryck!
Så jag har inget ont att säga om Transdev…
Transdev satsar på VDL i Storstockholm

Kan det vara busstypen som visas på bilden?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Under pendeltågsavstängningen har jag använt linjen för att ta mej till mina föräldrar som bor i Norra Kallhäll.
Och då har jag ofta åkt med en för mej ny busstyp - holländsk tror jag - som gjorde ett mycket gott intryck!
Så jag har inget ont att säga om Transdev…
Transdev satsar på VDL i Storstockholm

Kan det vara busstypen som visas på bilden?
Just den ja!

Tack för info.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Verspieder »

Arriva har ju trafikerat Täby, Vallentuna och Åkersberga med en rejäl mängd VDL Citea sedan 2012, så någon nyhet i SL-trafiken är de knappast.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:Arriva har ju trafikerat Täby, Vallentuna och Åkersberga med en rejäl mängd VDL Citea sedan 2012, så någon nyhet i SL-trafiken är de knappast.
2013 om man ska vara petig :-)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av TKO »

För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Verspieder »

TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?
För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Nu underskattar du väl hur billigt det är att köra tåg. Kostnaden per sittplatskilometer för Stockholms pendeltåg är 0,31 kr. Arlanda Express har färre sittplatser per tåg men högre fart. En rimlig uppskattning är därför att Arlanda Express har ungefär samma kostnad per sittplatskilometer. Beläggningsgraden för direktlinjer brukar vara hög. Samtliga resenärer åker ju hela vägen. Däremot kan resandet vara ganska enkelriktat. Låt oss därför anta att den genomsnittliga beläggningsgraden uppgår till 50 procent. Avståndet mellan Stockholm och Arlanda är väl cirka 40 km. Kostnaden för en osubventionerad resa blir då 24,8 kr. Det finns ingen chans att Flygbussarna skulle kunna konkurrera i pris med tåg som har hög beläggning...
Det är nog snarast du som underskattar en del parametrar i detta. Busskostnader per sittplatskilometer hamnar nog ungefär på hälften gentemot tågets. Men skulle du kunna fylla multipelkopplade avgångar med X60 till Arlanda så skulle förstås kostnaden per sittplatskilometer minska. Ser man på driftkostnaderna för A-ex och räknar ungefärligt antal avgångar hamnar man på ca 0,72 kronor per sittplatskilometer.

Även kostnaden per sittplatskilometer i buss påverkas ju starkt av framkomlighet och sträckning. Vill man ha rimlig standard kan man knappast heller komma upp i en sittplatsbeläggning på 50 procent, vare sig det gäller tåg eller buss. Såvida man inte har en väldigt jämn fördelning av resenärer i båda riktningarna, eller lägger in tomkörningar (fast det senare drar ju upp kostnaden per sittplatskilometer). Man skulle också troligen bli tvungen att reducera trafiken i mellantrafiken.

Däremot har du förstås rätt i att hur väl man lyckas fylla transportmedlen är avgörande. Därför är ju personkilometer ett mer adekvat begrepp att använda, även om båda kan behövas som nyckeltal- tillsammans med vagn- och tågkilometer. Till bussens fördel hör ju att den är lättare att fylla i och med den mindre storleken och därmed också lättare att anpassa turtätheten till olika delar av trafikdygnet för att åstadkomma en god beläggning.

Flixbus erbjuder ju nu resor till Arlanda för 39 kronor. Har man full beläggning på bussarna skulle man göra en god vinst även med den prissättningen. Problemet är ju dock förstås att det inte går att fylla bussarna eftersom priskänsligheten hos kundsegmentet inte är så stort - och dessutom svårt att hitta till nya utbud för resenärerna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9891
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Det är nog snarast du som underskattar en del parametrar i detta. Busskostnader per sittplatskilometer hamnar nog ungefär på hälften gentemot tågets. Men skulle du kunna fylla multipelkopplade avgångar med X60 till Arlanda så skulle förstås kostnaden per sittplatskilometer minska. Ser man på driftkostnaderna för A-ex och räknar ungefärligt antal avgångar hamnar man på ca 0,72 kronor per sittplatskilometer.
Visst, jag tog i lite väl mycket när jag antog att kostnaden per sittplatskilometer var ungefär samma som för Stockholms pendeltåg. Pyttetågen har ju bara 228 sittplatser - innan ombyggnaden blott 190 sittplatser! Ett fullängds pendeltåg med två X60-enheter har 748 sittplatser, vilket är mer än tre gånger så många som X3. Givet att din uppskattning stämmer kan den högre farten förklara varför kostnaden endast blir drygt två gånger högre. Jag är dock inte övertygad om att bussarna har halva kostnaden. De har ju ännu färre sittplatser.
Lars_L skrev:Även kostnaden per sittplatskilometer i buss påverkas ju starkt av framkomlighet och sträckning. Vill man ha rimlig standard kan man knappast heller komma upp i en sittplatsbeläggning på 50 procent, vare sig det gäller tåg eller buss. Såvida man inte har en väldigt jämn fördelning av resenärer i båda riktningarna, eller lägger in tomkörningar (fast det senare drar ju upp kostnaden per sittplatskilometer). Man skulle också troligen bli tvungen att reducera trafiken i mellantrafiken.
Sittplatsbeläggningen på Lidingöbanan är 45 procent utan tomkörningar. I och för sig kanske den inte kan anses ha "rimlig standard"...
Lars_L skrev:Däremot har du förstås rätt i att hur väl man lyckas fylla transportmedlen är avgörande. Därför är ju personkilometer ett mer adekvat begrepp att använda, även om båda kan behövas som nyckeltal- tillsammans med vagn- och tågkilometer. Till bussens fördel hör ju att den är lättare att fylla i och med den mindre storleken och därmed också lättare att anpassa turtätheten till olika delar av trafikdygnet för att åstadkomma en god beläggning.
Med rimliga priser skulle det nog gå att fylla kapacitetsstarka tåg i tät trafik. Ännu bättre trafikekonomi skulle det väl bli om samma tåg också trafikerade Uppsala?
Lars_L skrev:Flixbus erbjuder ju nu resor till Arlanda för 39 kronor. Har man full beläggning på bussarna skulle man göra en god vinst även med den prissättningen. Problemet är ju dock förstås att det inte går att fylla bussarna eftersom priskänsligheten hos kundsegmentet inte är så stort - och dessutom svårt att hitta till nya utbud för resenärerna.
Med 0,72 kr per sittplatskilometer och 45 procent sittplatsbeläggning blir kostnaden 64 kr för en resa med Arlanda Express. Det priset skulle fortfarande vara konkurrenskraftigt jämfört med den kommersiella busstrafiken. Med kapacitetsstarkare tåg skulle den kommersiella busstrafiken inte kunna konkurrera i pris...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av TKO »

Verspieder skrev:
TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?
För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.
Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:
Verspieder skrev:
TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?
För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.
Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!

/TKO
Ja, hellre det än att mutbara 60-talsdirektörer med hornbågade brillor bestämmer det iaf!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:
Verspieder skrev:
TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?
För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.
Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!

/TKO
Så bra tycker jag kanske inte VDL är - kvalitén är ju inte så där imponerande direkt. Nu finns det ju dock upphandlingsregler - så skulle regionen upphandla så blir det än mer styrt av att ta den busstillverkare som vinner upphandlingen.

I Uppsala (stadstrafiken) blir det därför i princip bara MAN-bussar, eftersom de brukar vara billigast i upphandlingarna....
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9891
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Verspieder skrev:
TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?
För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.
Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!
Nu tycker jag faktiskt att Keolis får oförtjänt kritik. Volvo 8900 har ju hög standard med höga stolar och gardiner. De nya MAN-lederna är väl ganska trevliga, men det finns kanske för få barnvagnsplatser. Problemet är snarare att de gamla vagnarna inte håller måttet. Keolis har en förhållandevis gammal vagnpark och det märks. De gamla vagnarna hade ju inte försvunnit om Keolis valde VDL istället för Volvo.
Enceladus
Inlägg: 9891
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Enceladus »

Storslam för Transdev i SL-upphandling – Arriva och Nobina förlorare
Bussmagasinet skrev:Transdev tog hem hela den upphandling av busstrafiken i norra Storstockholm samt Norrtälje liksom trafiken på Roslagsbanan som trafiknämnden i Region Stockholm avgjorde på tisdagseftermiddagen. Förlorare är Arriva Sverige, som idag kör busstrafiken i Norrort och Roslagsbanan samt Nobina som kör Norrtäljetrafiken. De nya avtalen träder i kraft under vår och sommar 2021.
Roslagsbanan har årligen cirka 15 miljoner påstigande. Busstrafiken i Norrort har årligen cirka 23 miljoner påstigande. Busstrafiken i Norrtälje har årligen cirka 5,5 miljoner påstigande. Blir det någon överflyttning från buss till Roslagsbanan? Det kan ju inte vara effektivt att utföra en så stor del av trafiken med buss!
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av /jes »

En slags revansch för Transdevs VD Gunnar Schön som fick avgå som SL-VD för att hans fru följt med på en tjänsteresa till Paris på SL:s bekostnad. En bagatell kan man tycka jämfört med andra så kallade affärer.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Odd »

Transdev (då Veolia) hade ju även lite otur när några av deras nyckelpersoner lockades över till MTR inför anbuden på tunnelbanan, en kunskapsöverföring som troligen var helt avgörande för att MTR skulle få kontraktet.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av daniel_s »

/jes skrev:En slags revansch för Transdevs VD Gunnar Schön som fick avgå som SL-VD för att hans fru följt med på en tjänsteresa till Paris på SL:s bekostnad. En bagatell kan man tycka jämfört med andra så kallade affärer.
Det tycker jag var ett långsökt perspektiv. Undrar om han ens själv tänker så? Men i så fall är det bara att gratulera!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av TKO »

/jes skrev:En slags revansch för Transdevs VD Gunnar Schön som fick avgå som SL-VD för att hans fru följt med på en tjänsteresa till Paris på SL:s bekostnad. En bagatell kan man tycka jämfört med andra så kallade affärer.
Men till skillnad från andra händelser så slapp Schön i varje fall att bli föremål för en brottsutredning - så jag tycker inte så synd om honom...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar