Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Fem nya elbussar när bussbolaget tar över i Vallentuna
De senaste åren har SL:s bussar körts av Keolis, Arriva och Nobina. Nu står det klart att ytterligare en leverantör ska vara med och köra trafiken i länet. Transdev kommer att köra busstrafik i Vallentuna, Upplands Väsby och Sigtuna från och med juni 2019.
Den ökade konkurrensen minskar säkert kostnaderna, men hur blir det med kvaliteten?
De senaste åren har SL:s bussar körts av Keolis, Arriva och Nobina. Nu står det klart att ytterligare en leverantör ska vara med och köra trafiken i länet. Transdev kommer att köra busstrafik i Vallentuna, Upplands Väsby och Sigtuna från och med juni 2019.
Den ökade konkurrensen minskar säkert kostnaderna, men hur blir det med kvaliteten?
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Kvalitén styrs ju av hur avtalet är konstruerat. Har inte grottat ner mig i det ännu, men sett till förra avtalsomgången har man tyvärr haft lite för låga krav på kvalitén. Men det finns ju inget direkt samband mellan vad priset på en upphandling hamnar på och vilken kvalité som levereras.Enceladus skrev:Fem nya elbussar när bussbolaget tar över i Vallentuna
De senaste åren har SL:s bussar körts av Keolis, Arriva och Nobina. Nu står det klart att ytterligare en leverantör ska vara med och köra trafiken i länet. Transdev kommer att köra busstrafik i Vallentuna, Upplands Väsby och Sigtuna från och med juni 2019.
Den ökade konkurrensen minskar säkert kostnaderna, men hur blir det med kvaliteten?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Nu är ju inte Transdev direkt någon utmanare i SL-land, utan detta får ses som ett återtåg om än till ett område man inte tidigare haft.
Men man får väl hur som helst gratulera!
Men man får väl hur som helst gratulera!
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Är inte Transdev det som tidigare var Veolia och innan dess Connex? Så nya i SL-trafiken är de väl inte då.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3058
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Så är det, och till detta kan du lägga att Connex köpte Linjebuss.Anders Hanquist skrev:Är inte Transdev det som tidigare var Veolia och innan dess Connex? Så nya i SL-trafiken är de väl inte då.
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Det är inte lätt att hänga med i de hel- och halvstatliga franska kollektivtrafiksbolagens namnbyten och fusioner.
För att göra det lättare att identifiera dessa företag föreslår jag en lagstiftning som gör det obligatoriskt för de anställda i dessa företag att ikläda sej svart basker, mustasch samt tvärrandig ylletröja från Coop Maritime!
/TKO
För att göra det lättare att identifiera dessa företag föreslår jag en lagstiftning som gör det obligatoriskt för de anställda i dessa företag att ikläda sej svart basker, mustasch samt tvärrandig ylletröja från Coop Maritime!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Egentligen är det ju inte speciellt intressant med ännu ett utlandsägt halvstatligt bolag i stordriftens SL. Å andra sidan brukar väl Transdev numera räknas som en förhållandemässigt seriös aktör, som inte prisdumpar eller lägger underbud, till skillnad från andra.
Att Veolia Transport bytte namn till Transdev i mars 2013 (efter några mellanår som "Veolia Transdev") var ju någorlunda omskrivet där de hade trafik. Men detta kanske undgick Stockholms län mångt och mycket, pga den tillfälliga avsaknaden av trafik just då?
Länkar även in det officiella pressmeddelandet:
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressre ... na-2549303
Att Veolia Transport bytte namn till Transdev i mars 2013 (efter några mellanår som "Veolia Transdev") var ju någorlunda omskrivet där de hade trafik. Men detta kanske undgick Stockholms län mångt och mycket, pga den tillfälliga avsaknaden av trafik just då?
Länkar även in det officiella pressmeddelandet:
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressre ... na-2549303
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Lite pinsamt att man har en Täbybuss på Täbylinje 604 med på bilden i tidningen. Det är ju ett trafikområde som inte har något med entreprenörsbytet i Upplands Väsby och Vallentuna att göra.Enceladus skrev:Fem nya elbussar när bussbolaget tar över i Vallentuna
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Följande avtal borde vara aktuella (rätta mig om jag har fel):
Bromma/Solna/Sundbyberg/Sollentuna - Arriva, incitament
Ekerö - Arriva, kombination
Handen/Nynäshamn/Tyresö - Nobina, incitament
Huddinge/Botkyrka/Söderort - Keolis, produktion
Innerstan/Lidingö - Keolis, incitament
Järfälla/Upplands-Bro - Nobina, kombination
Nacka/Värmdö - Keolis, produktion
Norrort - Arriva, incitament
Norrtälje - Nobina, kombination
Södertälje - Nobina, incitament
Vallentuna/Sigtuna/Upplands-Väsby - Transdev, kombination
Det är alltså bara Huddinge/Botkyrka/Söderort samt Nacka/Värmdö som fortfarande inte har någon form av VBP, och det är inte långt kvar innan dessa avtalsområden upphandlas på nytt. Det verkar också finnas ett visst samband mellan avtalstyp och trafikutövare - Keolis har alla renodlade produktionsavtal och få incitamentsavtal - men det kanske är ett sammanträffande. Keolis kan dock ligga risigt till om Transdev utmanar ytterligare.
Något samband mellan avtalstyp och sittplatsutnyttjande finns däremot inte - områden med VBP kan ha både högt (innerstan, Tyresö) och lågt (Sollentuna, Nynäshamn) utnyttjande. Ekerö kanske borde slås ihop med Bromma/Solna/Sundbyberg/Sollentuna, liksom Norrtälje med Norrort?
Bromma/Solna/Sundbyberg/Sollentuna - Arriva, incitament
Ekerö - Arriva, kombination
Handen/Nynäshamn/Tyresö - Nobina, incitament
Huddinge/Botkyrka/Söderort - Keolis, produktion
Innerstan/Lidingö - Keolis, incitament
Järfälla/Upplands-Bro - Nobina, kombination
Nacka/Värmdö - Keolis, produktion
Norrort - Arriva, incitament
Norrtälje - Nobina, kombination
Södertälje - Nobina, incitament
Vallentuna/Sigtuna/Upplands-Väsby - Transdev, kombination
Det är alltså bara Huddinge/Botkyrka/Söderort samt Nacka/Värmdö som fortfarande inte har någon form av VBP, och det är inte långt kvar innan dessa avtalsområden upphandlas på nytt. Det verkar också finnas ett visst samband mellan avtalstyp och trafikutövare - Keolis har alla renodlade produktionsavtal och få incitamentsavtal - men det kanske är ett sammanträffande. Keolis kan dock ligga risigt till om Transdev utmanar ytterligare.
Något samband mellan avtalstyp och sittplatsutnyttjande finns däremot inte - områden med VBP kan ha både högt (innerstan, Tyresö) och lågt (Sollentuna, Nynäshamn) utnyttjande. Ekerö kanske borde slås ihop med Bromma/Solna/Sundbyberg/Sollentuna, liksom Norrtälje med Norrort?
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Det blir ju dock lite fyrkantigt att i Trafikförvaltningsanda dela upp företagen i produktion, kontra incitament enbart beroende på VBP. Keolis innerstan och Transdev Sigtuna får ju dessutom samma grad av incitament i VBP. Sedan har ju Norrtälje bara VBP på tre linjer och övriga linjer är rena produktionsavtal. I Keolis avtal för Huddinge/Bortkyrka och Södertörn, samt Nacka/Värmdö, så är det ju också ganska kraftiga incitament - även om man får ersättning per produktionskilometer. Detta styr ju alltså också rätt mycket trafiken.Enceladus skrev:Följande avtal borde vara aktuella (rätta mig om jag har fel):
Bromma/Solna/Sundbyberg/Sollentuna - Arriva, incitament
Ekerö - Arriva, kombination
Handen/Nynäshamn/Tyresö - Nobina, incitament
Huddinge/Botkyrka/Söderort - Keolis, produktion
Innerstan/Lidingö - Keolis, incitament
Järfälla/Upplands-Bro - Nobina, kombination
Nacka/Värmdö - Keolis, produktion
Norrort - Arriva, incitament
Norrtälje - Nobina, kombination
Södertälje - Nobina, incitament
Vallentuna/Sigtuna/Upplands-Väsby - Transdev, kombination
Det är alltså bara Huddinge/Botkyrka/Söderort samt Nacka/Värmdö som fortfarande inte har någon form av VBP, och det är inte långt kvar innan dessa avtalsområden upphandlas på nytt. Det verkar också finnas ett visst samband mellan avtalstyp och trafikutövare - Keolis har alla renodlade produktionsavtal och få incitamentsavtal - men det kanske är ett sammanträffande. Keolis kan dock ligga risigt till om Transdev utmanar ytterligare.
Något samband mellan avtalstyp och sittplatsutnyttjande finns däremot inte - områden med VBP kan ha både högt (innerstan, Tyresö) och lågt (Sollentuna, Nynäshamn) utnyttjande. Ekerö kanske borde slås ihop med Bromma/Solna/Sundbyberg/Sollentuna, liksom Norrtälje med Norrort?
Sedan gäller det också att undvika Trafikförvaltningens misstag att jämföra sittplatsbeläggning för busstrafik i olika avtalsområden. Det är ju bara i princip Trafikförvaltningens konsulter som verkar tro att det har någon koppling till effektiviteten i avtalsområdet. Eller, det kan förstås finnas en sådan variabel - men den mäter ju inte egentligen på ett vettigt sätt hur bra beläggning man har i den dimensionerande trafiken, eller överutbud annan tid. Utan snarare speglar den vilken typ av trafik som finns i avtalsområdet. Men det behöver inte ens vara ett bra mått på effektiviteten, eftersom man i vissa avtalsområden kan köra en stor andel tomkörningar som driver upp priset per produktionskilometer, men ger ju bra sittplatsbeläggning, medan andra avtalsområden har helt andra förutsättningar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Önsketänka kan man ju alltid. I själva verket spelar det ju väldigt stor roll hur förfrågningsunderlaget och utvärderingskriterierna är utformade i detalj. Många gånger spelar det i praktiken ingen roll hur "smart" man räknar, det enda man kan vinna på är att sänka sina priser. Om kvaliteten förbättras på ett trafikområde efter en upphandling så beror det i princip alltid på att beställaren har förändrat avtalskonstruktionen så att kvaliteten uppvärderats, och inte på att den nya operatören liksom på något magiskt sätt är bättre.Verspieder skrev:Egentligen är det ju inte speciellt intressant med ännu ett utlandsägt halvstatligt bolag i stordriftens SL. Å andra sidan brukar väl Transdev numera räknas som en förhållandemässigt seriös aktör, som inte prisdumpar eller lägger underbud, till skillnad från andra
Sen kan man ju betrakta ett företag åt gången och fundera över vad som driver dem att överhuvudtaget lägga anbud. Det är ju inte precis expanderande småföretag som driver utvecklingen framåt, utan snarare är det en total inavel bland existerande storföretag, med samma s k förändringsidéer som återvinns om och om igen.
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: söndag 12 juli 2009 9:42
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Nej, Connex köpte inte Linjebuss. CGEA köpte Linjebuss. Senare köpte CGEA Connex. Ännu senare beslutade man att all persontrafik man körde skulle samlas under namnet Connex, och då fick bland annat Linjebuss byta namn till Connex.Hechtwagen skrev:Så är det, och till detta kan du lägga att Connex köpte Linjebuss.Anders Hanquist skrev:Är inte Transdev det som tidigare var Veolia och innan dess Connex? Så nya i SL-trafiken är de väl inte då.
/Christer
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
En annan lite lustig gemensam nämnare är att oavsett vilket land (eller vilken världsdel) som operatören hör hemma i så dyker det förr eller senare upp en massa märkliga britter från nåt huvudkontor i London och berättar hur allt ska göras!
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Om man ser lite bakåt i tiden så körde Linjebuss faktiskt i Vallentuna fram till 1994? då Swebus tog över.daniel_s skrev:Nu är ju inte Transdev direkt någon utmanare i SL-land, utan detta får ses som ett återtåg om än till ett område man inte tidigare haft.
Men man får väl hur som helst gratulera!
Linjebuss köpte nämligen Vallentuna buss en gång i tiden.
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Informationsärende: Information om trafikaffärer spår (E34) och buss (E35-E38)
Bland annat får Roslagsbanan ett separat trafikavtal.
Bland annat får Roslagsbanan ett separat trafikavtal.
TF skrev:Det nuvarande trafikavtalet för Roslagsbanan har både delar som fungerat bra, och delar som kan förbättras. Exempelvis har synergier och positiva effekter från det gemensamma spår- och busstrafikavtalet i stora stycken uteblivit.
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Flygbussarna Door to Gate läggs ner
Transdev lägger ner konceptet "Door to Gate". Bristande lönsamhet sägs vara orsaken. Vem hade trott att taxi i bussform, d.v.s. buss för taxipriser, inte efterfrågas på marknaden?
För övrigt känns det som att hela branschen håller på att genomgå en global konsolidering:
Fantastisk sommar för FlixBus: Tredubblade passagerarsiffror i Sverige och 50 procent tillväxt i Europa
Swebus blir FlixBus idag – Alla bussar blir gröna innan årsskiftet
En efter en försvinner de lokala aktörerna. Inte oväntat, men väl värt att notera.
Transdev lägger ner konceptet "Door to Gate". Bristande lönsamhet sägs vara orsaken. Vem hade trott att taxi i bussform, d.v.s. buss för taxipriser, inte efterfrågas på marknaden?
För övrigt känns det som att hela branschen håller på att genomgå en global konsolidering:
Fantastisk sommar för FlixBus: Tredubblade passagerarsiffror i Sverige och 50 procent tillväxt i Europa
Swebus blir FlixBus idag – Alla bussar blir gröna innan årsskiftet
En efter en försvinner de lokala aktörerna. Inte oväntat, men väl värt att notera.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Artikeln är från den 13 augusti, så någon nyhet i branschen är det knappast. Det var ju snarare nästan allmänt känt redan under våren, att försöket skulle fasas ut någon gång under året.Enceladus skrev:Flygbussarna Door to Gate läggs ner
Transdev lägger ner konceptet "Door to Gate". Bristande lönsamhet sägs vara orsaken. Vem hade trott att taxi i bussform, d.v.s. buss för taxipriser, inte efterfrågas på marknaden?
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Även här en "nyhet" från i våras?Enceladus skrev:Fantastisk sommar för FlixBus: Tredubblade passagerarsiffror i Sverige och 50 procent tillväxt i Europa
Swebus blir FlixBus idag – Alla bussar blir gröna innan årsskiftet
En efter en försvinner de lokala aktörerna. Inte oväntat, men väl värt att notera.
Inte är väl Nobinaägda Swebus Express någon direkt "lokal aktör", med sitt ägandeskap i ett flertal utländska riskkapitalister? Fast de verkliga lokala aktörerna, dvs helsvenskägda buss -och taxiföretag, drabbas dock hårt även de. Pga att landstingen och kommunerna numera gärna väljer storbolagen framför lokal kompetens.
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Upphandlingen där allt gick fel – nu kommer domen
I bussbranschen har de internationella bjässarna sedan länge insett att underfinansierade anbud är receptet för att vinna upphandlingar. Nu har aktörerna i båtbranschen tydligen hunnit lära sig detta.
I bussbranschen har de internationella bjässarna sedan länge insett att underfinansierade anbud är receptet för att vinna upphandlingar. Nu har aktörerna i båtbranschen tydligen hunnit lära sig detta.
Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Ja visst är det irriterande, men nu är du väl ändå i fel tråd...Enceladus skrev:Upphandlingen där allt gick fel – nu kommer domen
I bussbranschen har de internationella bjässarna sedan länge insett att underfinansierade anbud är receptet för att vinna upphandlingar. Nu har aktörerna i båtbranschen tydligen hunnit lära sig detta.