Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Lars_L »

Odd skrev:Transdev (då Veolia) hade ju även lite otur när några av deras nyckelpersoner lockades över till MTR inför anbuden på tunnelbanan, en kunskapsöverföring som troligen var helt avgörande för att MTR skulle få kontraktet.
Tja, svårt att säga om det hade så stor betydelse i det sammanhanget. Nyckelpersonerna gick över så pass sent att de knappast kan haft någon avgörande betydelse för att ta fram underlaget. Men onekligen hade det viss betydelse för att klara av driftstarten. Det var väl nog snarare en allmän svacka för Transdev - kanske försökte man snarare få upp vinstnivån lite som gjorde att man blev mindre attraktiv.

Men sen är det ju också så att det både kan vara en fördel och nackdel att ha haft trafiken innan. Fördelen finns i och med att man har bra koll på området och vet var det finns effektiviseringar att göra (om avtalet inte styrt mot det). Men nackdelen kan just vara att man är lite fast i hur man tänkt tidigare. Om då Trafikförvaltningen får lite nya idéer, eller vill se nytänk, så kan det vara svårt att få fram sådana idéer i anbudet. Jag tror att det senare var lite av fallet i tunnelbaneupphandlingen.

MTR lockade väl exempelvis med att köra med automatdrift. Har man kört tunnelbanan vet man att det inte ger så stor nytta, men är just sådant man säljer på om vare sig kunden eller företrädarna för köparen riktigt vet hur systemet fungerar och vad som går att göra. Här kunde väl också MTR locka lite med den goda punktligheten på deras hemmamarknad som nog kunde imponera lite.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9835
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inlägg av Enceladus »

Från söndag kör ny entreprenör bussarna i Norrort
SL skrev:Söndagen den 6 november börjar Transdev köra busstrafiken i Täby, Åkersberga och Vaxholm. För resenärerna märks inga större förändringar i samband med övergången och trafiken går enligt befintlig tidtabell. Däremot sker förändringar i samband med att SL byter tidtabeller den 11 december.
Transdevs nya dubbeldäckare på linje 676 uppges ha en tendens att köra med folk i bagageutrymmet. Snart får linje 670 samma dubbeldäckare...

Dubbeldäckare till skärgårdsstad
Bussmagasinet skrev:När Transdev på söndag tar över busstrafiken i Täby, Åkersberga och Vaxholm norr om Stockholm får ytterligare en skärgårdsstad, Vaxholm, trafik med dubbeldäckare. Sedan många år körs trafiken mellan Stockholm och Norrtälje med tvåvåningsbussar.
Det här blir ett stort lyft för linje 670 förutsatt att ovanstående problem åtgärdas!
Skriv svar