Tja, svårt att säga om det hade så stor betydelse i det sammanhanget. Nyckelpersonerna gick över så pass sent att de knappast kan haft någon avgörande betydelse för att ta fram underlaget. Men onekligen hade det viss betydelse för att klara av driftstarten. Det var väl nog snarare en allmän svacka för Transdev - kanske försökte man snarare få upp vinstnivån lite som gjorde att man blev mindre attraktiv.Odd skrev:Transdev (då Veolia) hade ju även lite otur när några av deras nyckelpersoner lockades över till MTR inför anbuden på tunnelbanan, en kunskapsöverföring som troligen var helt avgörande för att MTR skulle få kontraktet.
Men sen är det ju också så att det både kan vara en fördel och nackdel att ha haft trafiken innan. Fördelen finns i och med att man har bra koll på området och vet var det finns effektiviseringar att göra (om avtalet inte styrt mot det). Men nackdelen kan just vara att man är lite fast i hur man tänkt tidigare. Om då Trafikförvaltningen får lite nya idéer, eller vill se nytänk, så kan det vara svårt att få fram sådana idéer i anbudet. Jag tror att det senare var lite av fallet i tunnelbaneupphandlingen.
MTR lockade väl exempelvis med att köra med automatdrift. Har man kört tunnelbanan vet man att det inte ger så stor nytta, men är just sådant man säljer på om vare sig kunden eller företrädarna för köparen riktigt vet hur systemet fungerar och vad som går att göra. Här kunde väl också MTR locka lite med den goda punktligheten på deras hemmamarknad som nog kunde imponera lite.