I den här kontexten talar jag ju om högtrafik. Jag har ju ovan skrivit att man aldrig bör planera för mer än 75 procent av sittplatserna utanför högtrafik. Sedan kan man förstås aldrig helt gardera sig för allt. Om 791 i genomsnitt har 34 passagerare per avgång på vardagskvällar, är det ganska troligt att man åtminstone ligger på över 50 passagerare per avgång i riktning från stan och därmed också betydligt högre på avgångarna vid nattrafikens början. Minst tjugominuterstrafik borde vara rimligt på vardagskvällar. Detta motsvarar väl minst femminuterstrafik på helgnätter - vilket väl kanske antyder att man borde ha en annan trafiklösning då med direktbussar till Södertälje (ev via Fittja).Enceladus skrev:Variationer förekommer på alla linjer, men de är inte alls störst på högtrafikerade linjer i högtrafik, utan just på linjer som går i halvtimmestrafik på natten. Det är en enorm skillnad i belastning mellan större helger och vanliga nätter. Även på vanliga nätter kan ett större evengemang eller ett större sällskap från samma område göra en stor skillnad i trafiken. DN:s faktaredaktör Hugo Ewald skriver att det inte direkt är ovanligt att behöva "stå hela vägen i bussen" mellan Medborgarplatsen och Flemingsberg. Restiden som ståplatsresenär är då över en halvtimme! Hur vanligt är det i rusningen? Den största trängseln finns inte i rusningen, utan på nätterna...Lars_L skrev:Detta är ju ett av problemen också med högtrafikerade linjer. Egentligen kan man inte räkna med fler resenärer där per avgång än linjer som går mer sällan. Ja, snarare tvärtom. En linje som går i halvtimmestrafik kommer ha ganska konstant antal resenärer oavsett dag, medan variationer på högtrafikerade linjer blir väldigt stora (även om det ju då finns andra skäl till att öka turtätheten på halvtimmeslinjen).
Sedan kan man förstås inte ha för mycket överkapacitet. Någonstans måste ju ändå restidsgarantin få gälla. Däremot ska man klara av vanliga variationer som att det är lönehelg etc. Men man kan ju inte gardera sig för att ett helt gäng på 60 personer helt plötsligt tänker åka med en specifik nattbuss. Då skulle man ju i princip behöva placera ut ett stort antal extrabussar i länet, till ganska marginell nytta och förhållandevis hög kostnad. Inte ens det skulle ju egentligen innebära att man undviker den primära trängseln, eftersom extrabussen skulle behöva en viss transportsträcka för att kunna täcka upp för den fullsatta avgången - vilket gör att det ändå antagligen går lika fort att invänta nästkommande ordinarie avgång på linjen.