http://www.mtrnordic.se/jobba-med-oss/l ... dning/1197
Bli en del av pendeltågseländet - sök NU!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Enligt SEKO var utbildningslönen förra året 10504/månad plus en del kostnader förknippade med utbildningen betalda (ca 2000kr) , redan anställda hos MTR behöll sin lön.Roy M skrev:Betald och betald... "Under utbildningen utgår utbildningslön", sist var det väl typ 10.000 innan skatt, om ens..? Nja.
Betydligt bättre än att behöva ta studielån som sedan ska betalas tillbaka.Roy M skrev:Betald och betald... "Under utbildningen utgår utbildningslön", sist var det väl typ 10.000 innan skatt, om ens..? Nja.
Fast då var det väl som YHS-utbildning? Den som börjat nu i vår ger i alla fall drygt 20 000 i utbildningslön. Fast då är det väl bara för internt sökande som jag förstått och med anställningsklausul.Roy M skrev:Betald och betald... "Under utbildningen utgår utbildningslön", sist var det väl typ 10.000 innan skatt, om ens..? Nja.
Hur juridiskt hållbara är dessa anställningsklausuler (att man ska arbeta X år hos bolag Y)? Finns det några vägledande domar? Livegenskapen är avskaffad sedan länge i Sverige.Lars_L skrev:Fast då var det väl som YHS-utbildning? Den som börjat nu i vår ger i alla fall drygt 20 000 i utbildningslön. Fast då är det väl bara för internt sökande som jag förstått och med anställningsklausul.Roy M skrev:Betald och betald... "Under utbildningen utgår utbildningslön", sist var det väl typ 10.000 innan skatt, om ens..? Nja.
Om inte annat borde det ju vara möjligt att straffa sig ut genom att vara allmänt otrevlig och göra ett dåligt jobb. Läste om en belgisk lokförare som blev nekad en snabb övergång från SNCB till ett privat bolag och nu gjorde vad han kunde för att försena tågen utan att bryta mot lagen.BSB101 skrev:Hur juridiskt hållbara är dessa anställningsklausuler (att man ska arbeta X år hos bolag Y)? Finns det några vägledande domar? Livegenskapen är avskaffad sedan länge i Sverige.Lars_L skrev:Fast då var det väl som YHS-utbildning? Den som börjat nu i vår ger i alla fall drygt 20 000 i utbildningslön. Fast då är det väl bara för internt sökande som jag förstått och med anställningsklausul.Roy M skrev:Betald och betald... "Under utbildningen utgår utbildningslön", sist var det väl typ 10.000 innan skatt, om ens..? Nja.
Vägledande domar kan jag tyvärr inte bidra med - men vi har en relativt fri avtalsrätt i Sverige.BSB101 skrev:Hur juridiskt hållbara är dessa anställningsklausuler (att man ska arbeta X år hos bolag Y)? Finns det några vägledande domar? Livegenskapen är avskaffad sedan länge i Sverige.Lars_L skrev:Fast då var det väl som YHS-utbildning? Den som börjat nu i vår ger i alla fall drygt 20 000 i utbildningslön. Fast då är det väl bara för internt sökande som jag förstått och med anställningsklausul.Roy M skrev:Betald och betald... "Under utbildningen utgår utbildningslön", sist var det väl typ 10.000 innan skatt, om ens..? Nja.
Fältflygare var väl ett exempel, åtminstone förr där man förband sig till tjänstgöring i ett antal år efter avslutad utbildning. Men för den som absolut inte vill vara kvar på ett jobb finns ju alltid möjligheten att göra sig helt omöjlig. Men det kan ju vara jobbigt att agera så.TKO skrev:[
Vägledande domar kan jag tyvärr inte bidra med - men vi har en relativt fri avtalsrätt i Sverige.
Och principen "vi ger dej betalt under din utbildning om du lovar att jobba hos oss" finns i flera sektorer, kanske främst inom sjukvården. Där har man ofta garderat sej genom att avtalen innehåller en "utstegsklausul" - fullföljer du inte ditt åttagande är du skyldig att återbetala XXX kronor. Mitt tips är att detta h¨ller vid en domstolsprövning!
Thomas K Ohlsson
amatöradvokat