MTR Pendeltågen erbjuder betald utbildning till lokförare!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hans Wibacke

MTR Pendeltågen erbjuder betald utbildning till lokförare!

Inlägg av Hans Wibacke »

Jag är ledsen att jag inte sett detta tidigare (får skylla på semester och sånt). Men MTR Pendeltågen erbjuder nu med start i höst en betald utbildning till lokförare. Observera att ansökningstiden går ut redan 19 maj!

http://www.mtrnordic.se/jobba-med-oss/l ... dning/1197

Bli en del av pendeltågseländet - sök NU! :D
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: MTR Pendeltågen erbjuder betald utbildning till lokförar

Inlägg av Hechtwagen »

Det lär ha slutat lika många lokförare när kursen är klarsom de söker till kursen!

Säga vad man vill om Citypendeln men de hade häpnadsväckande låg omsättning på sina förare!

MTR har verkligen inte bedrivit någon framgångsrik personalpolitik på pendeln!

SL betalade Citypendelns förarutbildningar men det tror jag inte "SL" gör denhär gången, SLs dåvarande VD Gunnar Schön var lättare att lugga på extramiljoner!
Användarens profilbild
Roy M

Inlägg av Roy M »

Betald och betald... "Under utbildningen utgår utbildningslön", sist var det väl typ 10.000 innan skatt, om ens..? Nja.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Roy M skrev:Betald och betald... "Under utbildningen utgår utbildningslön", sist var det väl typ 10.000 innan skatt, om ens..? Nja.
Enligt SEKO var utbildningslönen förra året 10504/månad plus en del kostnader förknippade med utbildningen betalda (ca 2000kr) , redan anställda hos MTR behöll sin lön.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Roy M skrev:Betald och betald... "Under utbildningen utgår utbildningslön", sist var det väl typ 10.000 innan skatt, om ens..? Nja.
Betydligt bättre än att behöva ta studielån som sedan ska betalas tillbaka.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Fast då var det väl som YHS-utbildning? Den som börjat nu i vår ger i alla fall drygt 20 000 i utbildningslön. Fast då är det väl bara för internt sökande som jag förstått och med anställningsklausul.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Lars_L skrev:
Fast då var det väl som YHS-utbildning? Den som börjat nu i vår ger i alla fall drygt 20 000 i utbildningslön. Fast då är det väl bara för internt sökande som jag förstått och med anställningsklausul.
Hur juridiskt hållbara är dessa anställningsklausuler (att man ska arbeta X år hos bolag Y)? Finns det några vägledande domar? Livegenskapen är avskaffad sedan länge i Sverige.
Lennart Petersen

BSB101 skrev:
Lars_L skrev:
Hur juridiskt hållbara är dessa anställningsklausuler (att man ska arbeta X år hos bolag Y)? Finns det några vägledande domar? Livegenskapen är avskaffad sedan länge i Sverige.
Om inte annat borde det ju vara möjligt att straffa sig ut genom att vara allmänt otrevlig och göra ett dåligt jobb. Läste om en belgisk lokförare som blev nekad en snabb övergång från SNCB till ett privat bolag och nu gjorde vad han kunde för att försena tågen utan att bryta mot lagen.
TKO

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
Lars_L skrev:
Vägledande domar kan jag tyvärr inte bidra med - men vi har en relativt fri avtalsrätt i Sverige.
Och principen "vi ger dej betalt under din utbildning om du lovar att jobba hos oss" finns i flera sektorer, kanske främst inom sjukvården. Där har man ofta garderat sej genom att avtalen innehåller en "utstegsklausul" - fullföljer du inte ditt åttagande är du skyldig att återbetala XXX kronor. Mitt tips är att detta h¨ller vid en domstolsprövning!

Thomas K Ohlsson
amatöradvokat
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen

TKO skrev:[
Vägledande domar kan jag tyvärr inte bidra med - men vi har en relativt fri avtalsrätt i Sverige.
Och principen "vi ger dej betalt under din utbildning om du lovar att jobba hos oss" finns i flera sektorer, kanske främst inom sjukvården. Där har man ofta garderat sej genom att avtalen innehåller en "utstegsklausul" - fullföljer du inte ditt åttagande är du skyldig att återbetala XXX kronor. Mitt tips är att detta h¨ller vid en domstolsprövning!
Thomas K Ohlsson
amatöradvokat
Fältflygare var väl ett exempel, åtminstone förr där man förband sig till tjänstgöring i ett antal år efter avslutad utbildning. Men för den som absolut inte vill vara kvar på ett jobb finns ju alltid möjligheten att göra sig helt omöjlig. Men det kan ju vara jobbigt att agera så.
Skriv svar