Sida 9 av 10

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 09 juni 2022 20:23
av Diripsi
daniel_s skrev: torsdag 09 juni 2022 20:13 Kaos är väl en rätt grov överdrift, jag märkte inga problem! Tog 179an från Kista och det var hur lugnt som helst, inga ofrivilliga stående ens en gång. Men visst, för dem som gick ner till plattformen vid station City och hade tänkt åka märstapendeln ungefär som vanligt måste det förstås ha kommit som en stor förvåning att det inte alls var som vanligt!
Felet var väl att man körde ersättningbussar till Solna station överhuvudtaget. Hade varit mycket bättre att köra ersättningsbussar mellan Häggvik och Kista och hänvisa resenärerna från mellanstationerna till ordinarie trafik. Ungefär som när Bålstagrenen är avstängd, då kör man ju inte ersättningsbussar till Sundbyberg.
daniel_s skrev: torsdag 09 juni 2022 20:13
Hechtwagen skrev: torsdag 09 juni 2022 19:04 Sant! SJ ställde in samtliga uppsalapendlar och ordnade ingen ersättningstrafik!
Det var ju en ny variant! Men väldigt typiskt SJ att omedelbart avsäga sig allt ansvar så fort något inte verkar lönsamt...
SJ är ett vinstdrivande företag och då har man inget ansvar när det inte är lönsamt. Likadant med all kommersiell trafik, inget speciellt med SJ.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 09 juni 2022 20:45
av Sio
Diripsi skrev: torsdag 09 juni 2022 20:23 SJ är ett vinstdrivande företag och då har man inget ansvar när det inte är lönsamt. Likadant med all kommersiell trafik, inget speciellt med SJ.
Vitsen med offentligt ägda företag är ju just att de ska ta större ansvar.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 09 juni 2022 22:09
av daniel_s
Diripsi skrev: torsdag 09 juni 2022 20:23 Felet var väl att man körde ersättningbussar till Solna station överhuvudtaget. Hade varit mycket bättre att köra ersättningsbussar mellan Häggvik och Kista och hänvisa resenärerna från mellanstationerna till ordinarie trafik. Ungefär som när Bålstagrenen är avstängd, då kör man ju inte ersättningsbussar till Sundbyberg.
En skillnad är väl att längs stambanan finns det en naturlig parallellgående landsväg där man lätt kan stanna nära stationerna. Det är inte lika lätt längs SWB-banan. Men du har ju ändå rätt på den här punkten.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 09 juni 2022 22:21
av Enceladus
daniel_s skrev: torsdag 09 juni 2022 22:09
Diripsi skrev: torsdag 09 juni 2022 20:23 Felet var väl att man körde ersättningbussar till Solna station överhuvudtaget. Hade varit mycket bättre att köra ersättningsbussar mellan Häggvik och Kista och hänvisa resenärerna från mellanstationerna till ordinarie trafik. Ungefär som när Bålstagrenen är avstängd, då kör man ju inte ersättningsbussar till Sundbyberg.
En skillnad är väl att längs stambanan finns det en naturlig parallellgående landsväg där man lätt kan stanna nära stationerna. Det är inte lika lätt längs SWB-banan. Men du har ju ändå rätt på den här punkten.
Om det verkligen var lätt att stanna nära stationerna så hade det funnits en nattbuss som gör det. Istället finns ett tiotal olika nattbussar, och det är i princip omöjligt att åka mellan vissa stationer när tågen inte går.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 09 juni 2022 22:54
av daniel_s
Det är ju bara att titta på en karta så ser man att det går alldeles utmärkt. Till exempel finns det en hyfsat bra linjekarta över Sollentuna på sl.se, även om man måste komma på den felaktiga idén att titta under ”Stockholms kommun” och sedan klicka på ”Norrort” för att hitta den (vad är det för idiot som har gjort den där kartindelningen egentligen?!?).

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: fredag 10 juni 2022 3:26
av Enceladus
daniel_s skrev: torsdag 09 juni 2022 22:54 Det är ju bara att titta på en karta så ser man att det går alldeles utmärkt. Till exempel finns det en hyfsat bra linjekarta över Sollentuna på sl.se, även om man måste komma på den felaktiga idén att titta under ”Stockholms kommun” och sedan klicka på ”Norrort” för att hitta den (vad är det för idiot som har gjort den där kartindelningen egentligen?!?).
Ingen busslinje går mellan Ulriksdal och Helenelund. Det är bara att titta på kartan för att förstå varför. Flera stationer kräver en avstickare på cirka 10 minuter. Därför finns det många nattbussar som trafikerar några stationer var, och därför är det i princip omöjligt att åka mellan vissa stationer när tågen inte går.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: fredag 10 juni 2022 8:44
av kildor
SL körde ersättningsbuss Solna-Häggvik.
Mälartåg körde ersättningsbuss Cityterminalen-Uppsala.
SJ körde fjärrtåg via Västerås (dock utan att tillåta lokala resor på sträckan Stockholm-Uppsala).

Jag har ingen aning om det fanns någon samordning mellan SJ och Mälartåg angående ersättning av regionaltågen på sträckan Stockholm-Uppsala. Förmodligen inte, med tanke på SL:s uttalande. Men om nu problemet var att SJ inte hade ersättningsbussar för sina regionaltåg så borde det ju ha varit Mälartågs ersättningsbussar som var överfulla och inte SL:s. Jag tror ändå att den stora merparten av resenärerna som åkte Solna-Häggvik var SL-resenärer. Oavsett verkar ju lösningen med ersättningsbussar mellan Solna och Häggvik varit mindre lyckad. Men med Stockholm Maraton, nationaldagsfirande och säkert en hel del annat på stan så är det naturligtvis otroligt svårt att hitta en bra lösning på en sån avstängning.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: fredag 10 juni 2022 22:17
av BSB101
Sio skrev: torsdag 09 juni 2022 20:45
Diripsi skrev: torsdag 09 juni 2022 20:23 SJ är ett vinstdrivande företag och då har man inget ansvar när det inte är lönsamt. Likadant med all kommersiell trafik, inget speciellt med SJ.
Vitsen med offentligt ägda företag är ju just att de ska ta större ansvar.
Enligt vem? Dig? Enligt ägardirektivet ska exempelvis SJ ge avkastning. Visst finns det offentligt ägda bolag med andra direktiv än att ge vinst men det är få som finns för att man ska "ta större ansvar".
Enceladus skrev: fredag 10 juni 2022 3:26 Ingen busslinje går mellan Ulriksdal och Helenelund. Det är bara att titta på kartan för att förstå varför. Flera stationer kräver en avstickare på cirka 10 minuter. Därför finns det många nattbussar som trafikerar några stationer var, och därför är det i princip omöjligt att åka mellan vissa stationer när tågen inte går.
Att ta sig från Tureberg via Helenelund och Ulriksdal till Solna station är inget problem. Visst ingen optimal väg men det krävs inga större avstickare då alla stationer har vägar och hållplatser vid sig som kan användas. Eventuell hade man fått köra en egen linje från Ulriksdal men även det hade varit en bättre lösning än den man valde.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: lördag 11 juni 2022 20:28
av Enceladus
Sio skrev: tisdag 07 juni 2022 9:40 I helgen kopplades vändspåret i Sollentuna in.
Jag kan bekräfta att vändspåret är inkopplat. Här börjar spåret:

Bild

Och här slutar det:

Bild

Men det hade varit ännu bättre att bygga ihop spåret med vändspåret i Häggvik...

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: söndag 12 juni 2022 12:41
av Sio
Enceladus skrev: lördag 11 juni 2022 20:28 Men det hade varit ännu bättre att bygga ihop spåret med vändspåret i Häggvik...
Det utreddes men man kom väl fram till att det det var ett vändspår i Sollentuna som man framför allt behövde. Det finns förstås inget som hindrar att man kopplar i hop spåren i framtiden om man kommer på vad man ska ha det till.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: söndag 12 juni 2022 12:43
av daniel_s
Sio skrev: söndag 12 juni 2022 12:41
Enceladus skrev: lördag 11 juni 2022 20:28 Men det hade varit ännu bättre att bygga ihop spåret med vändspåret i Häggvik...
Det utreddes men man kom väl fram till att det det var ett vändspår i Sollentuna som man framför allt behövde. Det finns förstås inget som hindrar att man kopplar i hop spåren i framtiden om man kommer på vad man ska ha det till.
Som ett omkörningsspår så att man kan ha tåg som inte stannar vid Sollentuna och Helenelund, förstås. :-)

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: söndag 12 juni 2022 12:55
av BSB101
daniel_s skrev: söndag 12 juni 2022 12:43 Som ett omkörningsspår så att man kan ha tåg som inte stannar vid Sollentuna och Helenelund, förstås. :-)
Säg det inte högt för då kanske Trafikverket får för sig att det är bra att hoppa över två av de största stationerna på sträckan.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: söndag 12 juni 2022 17:22
av Enceladus
Sio skrev: söndag 12 juni 2022 12:41
Enceladus skrev: lördag 11 juni 2022 20:28 Men det hade varit ännu bättre att bygga ihop spåret med vändspåret i Häggvik...
Det utreddes men man kom väl fram till att det det var ett vändspår i Sollentuna som man framför allt behövde. Det finns förstås inget som hindrar att man kopplar i hop spåren i framtiden om man kommer på vad man ska ha det till.
Är det inte brist på uppställningsplatser på Ostkustbanan?

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: söndag 12 juni 2022 20:52
av Kantorn
Hechtwagen skrev: torsdag 09 juni 2022 17:48
Kantorn skrev: onsdag 08 juni 2022 11:43 Bror min skulle in till Lasse i parken i lördags (tror jag). Han talade om "pendeltågskaos". Men då fick jag förklaringen till det.

Trafiken inställd för banarbete och ersättningstrafik ordnad.
Detta informerades det om i god tid.
Kaos är något annat.
Att ersättningstrafik ordnats är väl ingen garanti för att inte "pendeltågskaos" (vilket naturligtvis är något helt annat än kaos) utbryter. Och min bror var där, han åker dagligen den sträckan. Och jag må vara naiv, men jag litar mer på min bror än någon jag aldrig träffat.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: måndag 13 juni 2022 11:27
av Hechtwagen
Kantorn skrev: söndag 12 juni 2022 20:52
Hechtwagen skrev: torsdag 09 juni 2022 17:48
Kantorn skrev: onsdag 08 juni 2022 11:43 Bror min skulle in till Lasse i parken i lördags (tror jag). Han talade om "pendeltågskaos". Men då fick jag förklaringen till det.

Trafiken inställd för banarbete och ersättningstrafik ordnad.
Detta informerades det om i god tid.
Kaos är något annat.
Att ersättningstrafik ordnats är väl ingen garanti för att inte "pendeltågskaos" (vilket naturligtvis är något helt annat än kaos) utbryter. Och min bror var där, han åker dagligen den sträckan. Och jag må vara naiv, men jag litar mer på min bror än någon jag aldrig träffat.
Om man kallar planerade avstängningar för kaos så har man inget att ta till när det blir kaos på riktigt.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: måndag 13 juni 2022 17:49
av 4330
kildor skrev: fredag 10 juni 2022 8:44 SL körde ersättningsbuss Solna-Häggvik.
Mälartåg körde ersättningsbuss Cityterminalen-Uppsala.
SJ körde fjärrtåg via Västerås (dock utan att tillåta lokala resor på sträckan Stockholm-Uppsala).

Men om nu problemet var att SJ inte hade ersättningsbussar för sina regionaltåg så borde det ju ha varit Mälartågs ersättningsbussar som var överfulla och inte SL:s.
Mälartågs bussar var enligt uppgift överfulla alternativt kom inte alls. Så helt bra gick det inte. Dvs som vanligt: SJ låter Mälartåg hantera problemet och Mälartåg klarar inte av det.

Samma sak som när det gäller Märsta som fick halverad trafik när Mälartåg kom in i bilden. Vare sig SJ eller Mälartåg verkar överdrivet sugna på att stanna där.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: måndag 13 juni 2022 23:56
av Lennart Petersen
Hechtwagen skrev: måndag 13 juni 2022 11:27 [
Om man kallar planerade avstängningar för kaos så har man inget att ta till när det blir kaos på riktigt.
Om planeringen inte är bättre än att det blir massiv oreda så är väl kaos rätt ord.
Exempel på massiva felplaneringar är Arlanda i nuläge och passeländet.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: tisdag 14 juni 2022 7:51
av daniel_s
”Arlanda och passeländet” är besvärliga saker, men inte kaos. Spara det ordet tills det börjar handla om krig och svält liksom!

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: tisdag 14 juni 2022 11:00
av Breitspurbahn
daniel_s skrev: tisdag 14 juni 2022 7:51 ”Arlanda och passeländet” är besvärliga saker, men inte kaos. Spara det ordet tills det börjar handla om krig och svält liksom!
Arlanda och passeländet passar bra för ordet Kaos. Krig och svält är en Katastrof.
Kaos - Katastrof.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: tisdag 14 juni 2022 16:33
av Hechtwagen
Lennart Petersen skrev: måndag 13 juni 2022 23:56
Hechtwagen skrev: måndag 13 juni 2022 11:27 [
Om man kallar planerade avstängningar för kaos så har man inget att ta till när det blir kaos på riktigt.
Om planeringen inte är bättre än att det blir massiv oreda så är väl kaos rätt ord.
Exempel på massiva felplaneringar är Arlanda i nuläge och passeländet.
Sant!