Sida 8 av 10

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: måndag 26 april 2021 11:21
av Hechtwagen
Enceladus skrev:Trafikverket har publicerat en bristanalys för Storstockholm. De fyra åtgärder för utveckling av pendeltågssystemet som är kandidater till nästa nationell plan är Upplands Väsby, Årstaberg, Märsta station och Arlanda C. Som bekant föreslogs åtgärden Märsta station redan i förra nationella planen, men sedan plockades den bort av regeringen. Vilka av kandidaterna kan tänkas överleva hela vägen den här gången? Är det ens tillräckligt att genomföra alla fyra åtgärder?

Samtidigt som pendeltågstrafiken förmodligen kollapsar planeras en kraftig utbyggnad av kringliggande motorvägar. Kan de biljoner (tusentals miljarder) kronor som har används för att subventionera parkeringsplatser äntligen komma till nytta? :roll:
Biljonerna som subventionerar parkeringsplatserna är bara en bråkdel av subventionerna av hyteslägenheterna så länge man inte har marknadshyra.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: tisdag 27 april 2021 13:21
av Breitspurbahn
Enceladus skrev:Trafikverket har publicerat en bristanalys för Storstockholm. De fyra åtgärder för utveckling av pendeltågssystemet som är kandidater till nästa nationella plan är Upplands Väsby, Årstaberg, Märsta station och Arlanda C. Som bekant föreslogs åtgärden Märsta station redan i förra nationella planen, men sedan plockades den bort av regeringen. Vilka av kandidaterna kan tänkas överleva hela vägen den här gången? Är det ens tillräckligt att genomföra alla fyra åtgärder?

Samtidigt som pendeltågstrafiken förmodligen kollapsar planeras en kraftig utbyggnad av kringliggande motorvägar. Kan de biljoner (tusentals miljarder) kronor som har används för att subventionera parkeringsplatser äntligen komma till nytta? :roll:
Jag är mest fascinerad över att någon hatar bilar så mycket att han gör en ironisk sida/organisation, där allt skrivs ironiskt. Vem har så mycket tid/bitterhet i sig?

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 03 juni 2021 12:02
av Enceladus
Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 03 juni 2021 12:59
av ADDE
Vad jag kommer ihåg så är det ganska bra planer med separata plattformar för fjärrtåg och en mittplattform för pendeltåg. Enda synpunkten jag har här är att man kanske ska flytta stationen en liten bit söderut för att ha en bättre koppling till Nymärsta.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 03 juni 2021 19:13
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
Den sidan blir helt blank för mig men hittar annat på Trv
https://www.trafikverket.se/contentasse ... derlag.pdf

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 03 juni 2021 19:24
av Odd
Enceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
En synpunkt vore att man redan i detta skede planerar för att framtida utbyggnad kan inkludera en anslutning till Roslagsbanan. Man behöver naturligtvis inte bygga nåt direkt, men om man har med det i planen så blir det bra mycket enklare när det väl blir dags för det.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: fredag 04 juni 2021 0:25
av Enceladus
Nytt krav att rusta upp Märsta station

Sigtuna kommun, SL och Trafikverket har undertecknat en avsiktsförklaring för Märsta stations ombyggnad, precis som för fyra år sedan. Förhoppningsvis plockas inte finansieringen bort den här gången heller...

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: fredag 04 juni 2021 10:58
av Breitspurbahn
Enceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
En tanke jag haft är att det hade varit fint med en avstickare från Bålsta på Mälarbanan till Sigtuna och Märsta.
Denna hade kunnat gå vidare till Arlanda fast i en östvästlig riktning (och kanske ansluta till där en breddad Roslagsbana hade nått?).

Hade såklart varit dyrt och ännu mer orimlig om Mälarbanan och Norra Stambanan redan ska byggas samman igen med Enköping-Uppsalabanan. Men likväl; Mälarbanan till Arlanda hade öppnat en del möjligheter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala%E ... rnv%C3%A4g

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: måndag 08 november 2021 7:17
av Sio
I helgen var det inkoppling av kapacitetsförstärkande åtgärder på Citybanan.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: onsdag 10 november 2021 18:39
av Enceladus
Sio skrev:I helgen var det inkoppling av kapacitetsförstärkande åtgärder på Citybanan.
Finns det något samband mellan inkopplingen och gårdagens signalfel vid Södra station?

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: fredag 12 november 2021 13:24
av Sio
Enceladus skrev:
Sio skrev:I helgen var det inkoppling av kapacitetsförstärkande åtgärder på Citybanan.
Finns det något samband mellan inkopplingen och gårdagens signalfel vid Södra station?
Nej, det var ett orelaterat transmissionsfel.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: tisdag 07 juni 2022 9:40
av Sio
I helgen kopplades vändspåret i Sollentuna in.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: tisdag 07 juni 2022 9:41
av 4330
Sio skrev: tisdag 07 juni 2022 9:40 I helgen kopplades vändspåret i Sollentuna in.
Gick det bra? Mälartåg hävdar att det inte är helt klart.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: tisdag 07 juni 2022 9:54
av Sio
4330 skrev: tisdag 07 juni 2022 9:41
Sio skrev: tisdag 07 juni 2022 9:40 I helgen kopplades vändspåret i Sollentuna in.
Gick det bra? Mälartåg hävdar att det inte är helt klart.
Jag har inte hört något om hur det gick än, men det verkar vara något kvar att göra i Solna.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: onsdag 08 juni 2022 11:43
av Kantorn
Bror min skulle in till Lasse i parken i lördags (tror jag). Han talade om "pendeltågskaos". Men då fick jag förklaringen till det.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 09 juni 2022 17:48
av Hechtwagen
Kantorn skrev: onsdag 08 juni 2022 11:43 Bror min skulle in till Lasse i parken i lördags (tror jag). Han talade om "pendeltågskaos". Men då fick jag förklaringen till det.

Trafiken inställd för banarbete och ersättningstrafik ordnad.
Detta informerades det om i god tid.
Kaos är något annat.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 09 juni 2022 18:01
av BSB101
Hechtwagen skrev: torsdag 09 juni 2022 17:48
Kantorn skrev: onsdag 08 juni 2022 11:43 Bror min skulle in till Lasse i parken i lördags (tror jag). Han talade om "pendeltågskaos". Men då fick jag förklaringen till det.

Trafiken inställd för banarbete och ersättningstrafik ordnad.
Detta informerades det om i god tid.
Kaos är något annat.
Enligt en insändare i DN så är nog kaos ett bra ord att använda. För få bussar som inte var synkade med tågen, korta tåg etc. SL har svarat att man inte räknat med så många resenärer. Enligt samma svar skyller man på att andra operatörer inte satt in ersättningstrafik.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 09 juni 2022 19:04
av Hechtwagen
Sant! SJ ställde in samtliga uppsalapendlar och ordnade ingen ersättningstrafik!

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 09 juni 2022 19:53
av Diripsi
Ersättningstrafiken var urusel. Resenärerna från mellanstationerna fick ersättningsbussar som bara gick i kvartstrafik trots att pendeltågen i vanliga fall går dubbelt så ofta. Alla bussar gick till Solna station där pendeltågen bara gick i halvtimmestrafik (tre av fyra tåg inställda). Vem som helst kan förstå att det blir kaos då.

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Postat: torsdag 09 juni 2022 20:13
av daniel_s
Diripsi skrev: torsdag 09 juni 2022 19:53 Ersättningstrafiken var urusel. Resenärerna från mellanstationerna fick ersättningsbussar som bara gick i kvartstrafik trots att pendeltågen i vanliga fall går dubbelt så ofta. Alla bussar gick till Solna station där pendeltågen bara gick i halvtimmestrafik (tre av fyra tåg inställda). Vem som helst kan förstå att det blir kaos då.
Kaos är väl en rätt grov överdrift, jag märkte inga problem! Tog 179an från Kista och det var hur lugnt som helst, inga ofrivilliga stående ens en gång. Men visst, för dem som gick ner till plattformen vid station City och hade tänkt åka märstapendeln ungefär som vanligt måste det förstås ha kommit som en stor förvåning att det inte alls var som vanligt!
Hechtwagen skrev: torsdag 09 juni 2022 19:04 Sant! SJ ställde in samtliga uppsalapendlar och ordnade ingen ersättningstrafik!
Det var ju en ny variant! Men väldigt typiskt SJ att omedelbart avsäga sig allt ansvar så fort något inte verkar lönsamt...