Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:Trafikverket har publicerat en bristanalys för Storstockholm. De fyra åtgärder för utveckling av pendeltågssystemet som är kandidater till nästa nationell plan är Upplands Väsby, Årstaberg, Märsta station och Arlanda C. Som bekant föreslogs åtgärden Märsta station redan i förra nationella planen, men sedan plockades den bort av regeringen. Vilka av kandidaterna kan tänkas överleva hela vägen den här gången? Är det ens tillräckligt att genomföra alla fyra åtgärder?

Samtidigt som pendeltågstrafiken förmodligen kollapsar planeras en kraftig utbyggnad av kringliggande motorvägar. Kan de biljoner (tusentals miljarder) kronor som har används för att subventionera parkeringsplatser äntligen komma till nytta? :roll:
Biljonerna som subventionerar parkeringsplatserna är bara en bråkdel av subventionerna av hyteslägenheterna så länge man inte har marknadshyra.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev:Trafikverket har publicerat en bristanalys för Storstockholm. De fyra åtgärder för utveckling av pendeltågssystemet som är kandidater till nästa nationella plan är Upplands Väsby, Årstaberg, Märsta station och Arlanda C. Som bekant föreslogs åtgärden Märsta station redan i förra nationella planen, men sedan plockades den bort av regeringen. Vilka av kandidaterna kan tänkas överleva hela vägen den här gången? Är det ens tillräckligt att genomföra alla fyra åtgärder?

Samtidigt som pendeltågstrafiken förmodligen kollapsar planeras en kraftig utbyggnad av kringliggande motorvägar. Kan de biljoner (tusentals miljarder) kronor som har används för att subventionera parkeringsplatser äntligen komma till nytta? :roll:
Jag är mest fascinerad över att någon hatar bilar så mycket att han gör en ironisk sida/organisation, där allt skrivs ironiskt. Vem har så mycket tid/bitterhet i sig?
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av ADDE »

Vad jag kommer ihåg så är det ganska bra planer med separata plattformar för fjärrtåg och en mittplattform för pendeltåg. Enda synpunkten jag har här är att man kanske ska flytta stationen en liten bit söderut för att ha en bättre koppling till Nymärsta.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
Den sidan blir helt blank för mig men hittar annat på Trv
https://www.trafikverket.se/contentasse ... derlag.pdf
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
En synpunkt vore att man redan i detta skede planerar för att framtida utbyggnad kan inkludera en anslutning till Roslagsbanan. Man behöver naturligtvis inte bygga nåt direkt, men om man har med det i planen så blir det bra mycket enklare när det väl blir dags för det.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Nytt krav att rusta upp Märsta station

Sigtuna kommun, SL och Trafikverket har undertecknat en avsiktsförklaring för Märsta stations ombyggnad, precis som för fyra år sedan. Förhoppningsvis plockas inte finansieringen bort den här gången heller...
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
En tanke jag haft är att det hade varit fint med en avstickare från Bålsta på Mälarbanan till Sigtuna och Märsta.
Denna hade kunnat gå vidare till Arlanda fast i en östvästlig riktning (och kanske ansluta till där en breddad Roslagsbana hade nått?).

Hade såklart varit dyrt och ännu mer orimlig om Mälarbanan och Norra Stambanan redan ska byggas samman igen med Enköping-Uppsalabanan. Men likväl; Mälarbanan till Arlanda hade öppnat en del möjligheter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala%E ... rnv%C3%A4g
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Sio »

I helgen var det inkoppling av kapacitetsförstärkande åtgärder på Citybanan.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev:I helgen var det inkoppling av kapacitetsförstärkande åtgärder på Citybanan.
Finns det något samband mellan inkopplingen och gårdagens signalfel vid Södra station?
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev:
Sio skrev:I helgen var det inkoppling av kapacitetsförstärkande åtgärder på Citybanan.
Finns det något samband mellan inkopplingen och gårdagens signalfel vid Södra station?
Nej, det var ett orelaterat transmissionsfel.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Sio »

I helgen kopplades vändspåret i Sollentuna in.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av 4330 »

Sio skrev: tisdag 07 juni 2022 9:40 I helgen kopplades vändspåret i Sollentuna in.
Gick det bra? Mälartåg hävdar att det inte är helt klart.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Sio »

4330 skrev: tisdag 07 juni 2022 9:41
Sio skrev: tisdag 07 juni 2022 9:40 I helgen kopplades vändspåret i Sollentuna in.
Gick det bra? Mälartåg hävdar att det inte är helt klart.
Jag har inte hört något om hur det gick än, men det verkar vara något kvar att göra i Solna.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Kantorn »

Bror min skulle in till Lasse i parken i lördags (tror jag). Han talade om "pendeltågskaos". Men då fick jag förklaringen till det.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Hechtwagen »

Kantorn skrev: onsdag 08 juni 2022 11:43 Bror min skulle in till Lasse i parken i lördags (tror jag). Han talade om "pendeltågskaos". Men då fick jag förklaringen till det.

Trafiken inställd för banarbete och ersättningstrafik ordnad.
Detta informerades det om i god tid.
Kaos är något annat.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: torsdag 09 juni 2022 17:48
Kantorn skrev: onsdag 08 juni 2022 11:43 Bror min skulle in till Lasse i parken i lördags (tror jag). Han talade om "pendeltågskaos". Men då fick jag förklaringen till det.

Trafiken inställd för banarbete och ersättningstrafik ordnad.
Detta informerades det om i god tid.
Kaos är något annat.
Enligt en insändare i DN så är nog kaos ett bra ord att använda. För få bussar som inte var synkade med tågen, korta tåg etc. SL har svarat att man inte räknat med så många resenärer. Enligt samma svar skyller man på att andra operatörer inte satt in ersättningstrafik.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Hechtwagen »

Sant! SJ ställde in samtliga uppsalapendlar och ordnade ingen ersättningstrafik!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Diripsi »

Ersättningstrafiken var urusel. Resenärerna från mellanstationerna fick ersättningsbussar som bara gick i kvartstrafik trots att pendeltågen i vanliga fall går dubbelt så ofta. Alla bussar gick till Solna station där pendeltågen bara gick i halvtimmestrafik (tre av fyra tåg inställda). Vem som helst kan förstå att det blir kaos då.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev: torsdag 09 juni 2022 19:53 Ersättningstrafiken var urusel. Resenärerna från mellanstationerna fick ersättningsbussar som bara gick i kvartstrafik trots att pendeltågen i vanliga fall går dubbelt så ofta. Alla bussar gick till Solna station där pendeltågen bara gick i halvtimmestrafik (tre av fyra tåg inställda). Vem som helst kan förstå att det blir kaos då.
Kaos är väl en rätt grov överdrift, jag märkte inga problem! Tog 179an från Kista och det var hur lugnt som helst, inga ofrivilliga stående ens en gång. Men visst, för dem som gick ner till plattformen vid station City och hade tänkt åka märstapendeln ungefär som vanligt måste det förstås ha kommit som en stor förvåning att det inte alls var som vanligt!
Hechtwagen skrev: torsdag 09 juni 2022 19:04 Sant! SJ ställde in samtliga uppsalapendlar och ordnade ingen ersättningstrafik!
Det var ju en ny variant! Men väldigt typiskt SJ att omedelbart avsäga sig allt ansvar så fort något inte verkar lönsamt...
Skriv svar