Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

När det gäller Gnestapendeln så hotades den av nedläggning på sträckan mellan Gnesta och Järna för bara några år sedan. Ostlänken kommer snarare att möjliggöra en styv tidtabell!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:När det gäller Gnestapendeln så hotades den av nedläggning på sträckan mellan Gnesta och Järna för bara några år sedan. Ostlänken kommer snarare att möjliggöra en styv tidtabell!
Jag har nu inte exakt studerat hur man kommer göra - men det kanske du har? Eftersom framtida regionaltåg - och flertalet redan kör i samma hastighet som snabbtågen, så blir det väl inget mer utrymme alls för en styv tabell, såvida då inte höghastighetstågen tränger undan avgångar på regionaltågen. Alltså lär det väl bli likvärdigt. Är ju ganska liten andel av tågen som skulle gå över till höghastighetsbanan och förhoppningen med en sådan är ju att resandet ska öka och alltså även kunna öka avgångarna på regionaltågen, med risk för indragningar på Gnestapendeln.

När det gäller sträckan Södertälje Syd-Järna, så får vi väl se hur man löser det. Om de inre spåren reserveras för Gnestapendeln är det förstås inga problem.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
Lars_L skrev: Kallar man inte Mälabs tåg för regionaltåg snarare än pendeltåg? Tolkningen du gör är inget som skulle ha slagit mig.

Så antingen har han gjort ett märkligt ordval som inbjuder till missförstånd. Eller så har han inte koll på hur järnvägssystemet fungerar.
Jag tror nog ordvalet är olyckligt. Sedan om det är journalisten som rört ihop det eller om det är Tamsons som formulerat sig otydligt är väl svårt att avgöra. Min uppfattning är nog att han har god koll på hur järnvägssystemet ser ut.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev:
Lars_L skrev: Kallar man inte Mälabs tåg för regionaltåg snarare än pendeltåg? Tolkningen du gör är inget som skulle ha slagit mig.

Så antingen har han gjort ett märkligt ordval som inbjuder till missförstånd. Eller så har han inte koll på hur järnvägssystemet fungerar.
Jag tror nog ordvalet är olyckligt. Sedan om det är journalisten som rört ihop det eller om det är Tamsons som formulerat sig otydligt är väl svårt att avgöra. Min uppfattning är nog att han har god koll på hur järnvägssystemet ser ut.
Tidigare uttalanden om Trafikverket och Citybanan tyder på att han inte riktigt har koll, tycker jag. Men jag hoppas att du har rätt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:När det gäller Gnestapendeln så hotades den av nedläggning på sträckan mellan Gnesta och Järna för bara några år sedan. Ostlänken kommer snarare att möjliggöra en styv tidtabell!
Jag har nu inte exakt studerat hur man kommer göra - men det kanske du har? Eftersom framtida regionaltåg - och flertalet redan kör i samma hastighet som snabbtågen, så blir det väl inget mer utrymme alls för en styv tabell, såvida då inte höghastighetstågen tränger undan avgångar på regionaltågen. Alltså lär det väl bli likvärdigt. Är ju ganska liten andel av tågen som skulle gå över till höghastighetsbanan och förhoppningen med en sådan är ju att resandet ska öka och alltså även kunna öka avgångarna på regionaltågen, med risk för indragningar på Gnestapendeln.

När det gäller sträckan Södertälje Syd-Järna, så får vi väl se hur man löser det. Om de inre spåren reserveras för Gnestapendeln är det förstås inga problem.
En stor del av tågen på Västra stambanan borde väl flytta till Ostlänken? Allt mot Östergötland och Skåne. Om även Linköping - Borås byggs flyttas även de flesta tåg mot Göteborg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Märsta verkar ju Trafikverket ha nappat på, men inte Upplands Väsby verkar det som. I framtidsplanerna tycks man ju istället prioritera vändspår i Sollentuna.
Nja, Märsta station verkar ha bortprioriterats ur den nationella planen. Kanske dags att acceptera att Stockholms pendeltåg inte har någon framtid?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Märsta verkar ju Trafikverket ha nappat på, men inte Upplands Väsby verkar det som. I framtidsplanerna tycks man ju istället prioritera vändspår i Sollentuna.
Nja, Märsta station verkar ha bortprioriterats ur den nationella planen. Kanske dags att acceptera att Stockholms pendeltåg inte har någon framtid?
Å andra sidan ingår fyrspår upp till Uppsala i planen, vilket torde kräva en hel del åtgärder vid Märsta...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Märsta verkar ju Trafikverket ha nappat på, men inte Upplands Väsby verkar det som. I framtidsplanerna tycks man ju istället prioritera vändspår i Sollentuna.
Nja, Märsta station verkar ha bortprioriterats ur den nationella planen. Kanske dags att acceptera att Stockholms pendeltåg inte har någon framtid?
Å andra sidan ingår fyrspår upp till Uppsala i planen, vilket torde kräva en hel del åtgärder vid Märsta...

/TKO
Det är väl bara fyrspår från länsgränsen till Uppsala som ingår. Resten "finns redan" om man räknar samman stambanan och Arlandabanan. (Jag tror det är så kommunikatörerna resonerar).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av TKO »

twr skrev:Det är väl bara fyrspår från länsgränsen till Uppsala som ingår. Resten "finns redan" om man räknar samman stambanan och Arlandabanan. (Jag tror det är så kommunikatörerna resonerar).
Så är det nog. Lite synd bara att det inte är Trafikverket som förfogar över spåren förbi Arlanda...
(Jag måste kolla hur man tänkt!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av TKO »

twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag chansar. I denna artikel https://mitti.se/nyheter/skurubro-ostlig-forbindelse/ finns ett citat från Kristofer Tamsons som säger "Planen innehåller satsning på höghastighetståg fram till Järna. Ska de sedan gå på befintlig järnväg kommer de att tränga undan pendeltågen. Det här är ett av de märkligaste förslag jag sett."

Det stämmer väl inte? Pendel- och fjärrtåg har väl separata spår hela vägen mellan Stockholm och Järna? Och fjärrtågsspårens kapacitet är väl inte fullt utnyttjad? Så det finns väl ingen sådan effekt? Eller tänker jag fel?

(Jag vill inte gärna ge Enceladus vatten på sin kvarn, fast det här tyder snarare på att Enceladus har fel. Tamsons är inte det onda geni som Enceladus tror. Han har bara inte riktigt koll. Och vem har det? Vilken människa har förmågan att både vara toppolitiker och ha koll på allt i verksamheten?)
Eller så har han mer koll än vi tror?

När Ostlänken byggts har vi följande banor som kommer in från "väster" (väderstrecket skall tolkas fritt) mot Stockholm och sammanstrålar i Järna och Södertälje (Hamn/Syd):

Från Södertälje C, dubbelspår
Svealandsbanan, nästan dubbelspår
Västra Stambanan, dubbelspår
Nyköpingsbanan, enkelspår
Ostlänken, dubbelspår

Vidare österut mot Stockholm finns följande banor:
Västra Stambanan, dubbelspår
Grödingebanan, dubbelspår

Att vi har en obalans här är uppenbart. Konsekvensen kan då bli att tåg som idag leds via Grödingebanan (godståg, regionaltåg) måste flyttas över till Stambanan mot Stockholm - vilket påverkar pendeltågstrafiken.

Sedan kan vi ju undra hur Tamsons menar att regeringen skulle ha gjort?
- Stryka Ostlänken eftersom man inte har råd att att dra den ända in till Stockholm. Det tror jag inte MÄLAB och kommunerna i Sörmland och Östergötland vill!
- Bygga Ostlänken ända in till Stockholm City. Hur skulle det i så fall utformas? Hur skulle det finansieras?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag chansar. I denna artikel https://mitti.se/nyheter/skurubro-ostlig-forbindelse/ finns ett citat från Kristofer Tamsons som säger "Planen innehåller satsning på höghastighetståg fram till Järna. Ska de sedan gå på befintlig järnväg kommer de att tränga undan pendeltågen. Det här är ett av de märkligaste förslag jag sett."

Det stämmer väl inte? Pendel- och fjärrtåg har väl separata spår hela vägen mellan Stockholm och Järna? Och fjärrtågsspårens kapacitet är väl inte fullt utnyttjad? Så det finns väl ingen sådan effekt? Eller tänker jag fel?

(Jag vill inte gärna ge Enceladus vatten på sin kvarn, fast det här tyder snarare på att Enceladus har fel. Tamsons är inte det onda geni som Enceladus tror. Han har bara inte riktigt koll. Och vem har det? Vilken människa har förmågan att både vara toppolitiker och ha koll på allt i verksamheten?)
Eller så har han mer koll än vi tror?

När Ostlänken byggts har vi följande banor som kommer in från "väster" (väderstrecket skall tolkas fritt) mot Stockholm och sammanstrålar i Järna och Södertälje (Hamn/Syd):

Från Södertälje C, dubbelspår
Svealandsbanan, nästan dubbelspår
Västra Stambanan, dubbelspår
Nyköpingsbanan, enkelspår
Ostlänken, dubbelspår

Vidare österut mot Stockholm finns följande banor:
Västra Stambanan, dubbelspår
Grödingebanan, dubbelspår

Att vi har en obalans här är uppenbart. Konsekvensen kan då bli att tåg som idag leds via Grödingebanan (godståg, regionaltåg) måste flyttas över till Stambanan mot Stockholm - vilket påverkar pendeltågstrafiken.

Sedan kan vi ju undra hur Tamsons menar att regeringen skulle ha gjort?
- Stryka Ostlänken eftersom man inte har råd att att dra den ända in till Stockholm. Det tror jag inte MÄLAB och kommunerna i Sörmland och Östergötland vill!
- Bygga Ostlänken ända in till Stockholm City. Hur skulle det i så fall utformas? Hur skulle det finansieras?

funderar
Thomas K Ohlsson
Regionaltågen skulle behöva ha 15 fullsatta vagnar för att konkurrera med pendeltågen från Södertälje. Nej, de har ingen chans.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Regionaltågen skulle behöva ha 15 fullsatta vagnar för att konkurrera med pendeltågen från Södertälje. Nej, de har ingen chans.
Kapacitetstilldelning på överbelastade bansträckor sker inte alltid efter några enkla och logiska regler...

När det gäller godstrafiken ingår sträckan i TEN-korridoren "Skandinavien-Medelhavet" vilket kan innebära att det måste finnas förplanerade genomgående godståglägen. Om dessa inte får plats på Grödingebanan så återstår bara stambanan.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av ADDE »

Men kommer inte Nyköpingsbanan att läggas ner till förmån för Ostlänken? de går ju i princip parallellt och servar nyköping framförallt..
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:Men kommer inte Nyköpingsbanan att läggas ner till förmån för Ostlänken? de går ju i princip parallellt och servar nyköping framförallt..
Nyköpingsbanan behålls främst för godstrafiken, men någon typ av pendeltågstrafik kan också bli aktuell i framtiden.

Hur bör fortsättningen från Järna in mot Stockholm utformas? Ett bra förslag finns här!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av ADDE »

Jag gillar förslaget men den passar som bäst för pendeltågstrafik med viss regionala inslag.

Man använder den befintliga banan mellan Järna och Södertälje C. Södertälje syd nedre byggs om något och får ett 3:e plattformsspår för spårförbindelsen till o från Svealandsbanan och funkar bra för trafik med både pendeltåg och regionaltåg då det ligger nära Scania.

Samtliga stationer från Södertälje hamn till Rönninge läggs ner och ersätts av nya stationer.

-Ny stationsläge för Södertälje C (I deras förslag så ska den ah uppgångar på båda sidor av södertälje kanal, vilket ersätter mitt förslag att ha en mitt under centrum och en till i nån förort norr om södertälje - funkar nog bra om man har bussterminaler vid båda utgångaran), för både pendeltåg och viss regionaltågstrafik. Här borde spåren anläggas så det går att vända pendeltåg från stockholm här.

- Salems station, endast för pendeltåg, med en ny liten bussterminal då samtliga linjer matar hit än till Rönninge.

Banan återgår till den ursprungliga sträckningen vid Tumba station.

- Den gamla banan kan nog behållas för godstågstrafik och genomgående regionaltåg som inte stannar vid Södertälje C men vid Södertälje syd, eller inte får plats på grödinebanan av olika skäl.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Sio »

TKO skrev:
twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag chansar. I denna artikel https://mitti.se/nyheter/skurubro-ostlig-forbindelse/ finns ett citat från Kristofer Tamsons som säger "Planen innehåller satsning på höghastighetståg fram till Järna. Ska de sedan gå på befintlig järnväg kommer de att tränga undan pendeltågen. Det här är ett av de märkligaste förslag jag sett."

Det stämmer väl inte? Pendel- och fjärrtåg har väl separata spår hela vägen mellan Stockholm och Järna? Och fjärrtågsspårens kapacitet är väl inte fullt utnyttjad? Så det finns väl ingen sådan effekt? Eller tänker jag fel?

(Jag vill inte gärna ge Enceladus vatten på sin kvarn, fast det här tyder snarare på att Enceladus har fel. Tamsons är inte det onda geni som Enceladus tror. Han har bara inte riktigt koll. Och vem har det? Vilken människa har förmågan att både vara toppolitiker och ha koll på allt i verksamheten?)
Eller så har han mer koll än vi tror?

När Ostlänken byggts har vi följande banor som kommer in från "väster" (väderstrecket skall tolkas fritt) mot Stockholm och sammanstrålar i Järna och Södertälje (Hamn/Syd):

Från Södertälje C, dubbelspår
Svealandsbanan, nästan dubbelspår
Västra Stambanan, dubbelspår
Nyköpingsbanan, enkelspår
Ostlänken, dubbelspår

Vidare österut mot Stockholm finns följande banor:
Västra Stambanan, dubbelspår
Grödingebanan, dubbelspår

Att vi har en obalans här är uppenbart. Konsekvensen kan då bli att tåg som idag leds via Grödingebanan (godståg, regionaltåg) måste flyttas över till Stambanan mot Stockholm - vilket påverkar pendeltågstrafiken.

Sedan kan vi ju undra hur Tamsons menar att regeringen skulle ha gjort?
- Stryka Ostlänken eftersom man inte har råd att att dra den ända in till Stockholm. Det tror jag inte MÄLAB och kommunerna i Sörmland och Östergötland vill!
- Bygga Ostlänken ända in till Stockholm City. Hur skulle det i så fall utformas? Hur skulle det finansieras?

funderar
Thomas K Ohlsson
Trafikverket gjorde för ett par år sedan (ca 2013?) en utredning som hette något i stil med "Cst-Järna 2030". Den handlade dels om möjliga alternativ för lokalisering av en dubblering av Grödingebanan samt studier av diverse nödlösningar för att få i hop kapaciteten tills Grödingebanan 2.0 blivit byggd. Det senare var främst ett 6:e spår i Flemingsberg (som nu blivit byggt som en del av de förberedande arbetena inför renoveringen av Getingmidjan) och kortning av blocksträckorna på Grödingebanan (som jag förmodar att man avvaktar med i väntan på ERTMS).
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av twr »

Tack för länken! Både L, M och S gör alltså utspel om att satsa på pendeltåg! Det som enligt dig var politiskt omöjligt!

Mycket trevlig trend!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
bda157
Inlägg: 44
Blev medlem: tisdag 13 januari 2009 19:08

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av bda157 »

Trafikverket verkar ha lärt läxan från Odenplan: Trafikverket har beslutat att alla Västlänkens tre stationer redan från början skall få fyra spår.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av X12 »

Enceladus skrev:Nyköpingsbanan behålls främst för godstrafiken
Hur mycket gods går det där idag?
Skriv svar