Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

heasm skrev:Även Krigslida och Tungelsta har bytt plats år 2040...
Det finns många brister med förslaget. Södertäljegrenen behöver 12 tåg/h nu, inte år 2040. Hemfosa kanske blir den största stationen på Nynäsbanan. Då räcker inte 3 tåg/h dit. Men tunnelbana till Hemfosa är ju ingen ny idé. :)
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

Problemet med de där skisserna på framtida trafik är ju just när man inte diskuterar beläggning på fordonen. Det kan ju låta bra att vända vid exempelvis Sollentuna och det är ju utmärkt som extra vändmöjlighet. Men eftersom det alltjämt kommer finnas begränsningar för trafikeringen på andra delsträckor och längre ut i systemet är det inte helt enkelt att få till det på ett bra sätt. Särskilt inte om Sollentuna löses med uppställningsspåren bakom plattformen.

Pendeltågen är ju också väldigt känsliga för hög beläggning. De är liksom inte planerade för 1200 resenärer. Då får man problem även om man snabbar upp stängningsproceduren
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av BSB101 »

Detta med vändspår i Sollentuna är säkert en bra idé men med tanke på vad som har börjas byggs i Häggvik och Väsjön samt hur planerna ser för bostadsbyggande i det området kanske det kan vara bra att tänka till innan och lägga vändspåret i Häggvik? Visst är vi på väg in i en lågkonjunktur men det kommer på sin höjd bara dra ner på byggtakten och vändspåret kommer ändå inte byggas "i morgon".
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

BSB101 skrev:Detta med vändspår i Sollentuna är säkert en bra idé men med tanke på vad som har börjas byggs i Häggvik och Väsjön samt hur planerna ser för bostadsbyggande i det området kanske det kan vara bra att tänka till innan och lägga vändspåret i Häggvik? Visst är vi på väg in i en lågkonjunktur men det kommer på sin höjd bara dra ner på byggtakten och vändspåret kommer ändå inte byggas "i morgon".
Allvarligt talat tror jag det bästa vore att bygga ut Upplands Väsby och vända tågen där. Det begränsas ju idag av att man bara har ett mittspår. Men med en Tumbalösning men med tre uppställningsspår bakom gör att man får rejäl kapacitet. Ser man på belastningen idag så ligger den på i snitt närmare 600 redan vid Häggvik under maxtimmen (ej räknat på snabbtågsupplägget) men med 8 tåg i timmen. Sedan ökar inte maxbeläggningen så mycket eftersom så många stiger av tågen norrifrån mellan Sollentuna och Solna. 3 avgångar i timmen från Sollentuna som inte ens stannar i Ulriksdal ger alltså mycket liten nytta in mot stan i rusningen. Särskilt som luckan till framförvarande tåg knappast kan vara speciellt stor.

Men det är ju samma problem med förslaget på södra sidan med att vända tåg vid Flemingsberg.

Det verkar nästan som att utredarna här tänker dig att maxbeläggningen är i högtrafikens motriktning.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av TKO »

Eftersom det var jag - tror jag - som drog in "vändspår i Sollentuna" i den här debatten - som egentligen handlar om något annat - vill jag nämna att jag bara använde det som ett exempel. Poängen var att få bort restriktioner "utanför" Citybanan för att diskussionen skulle handla om just Citybanans kapacitet - nu och i framtiden. Och för detta spelar det ingen roll var vändspåret/n ligger, bara anslutande banor klarar av att mata Citybanan med "tillräckligt många tåg".

Det innebär inte att det är ointressant att diskutera var eventuella nya vändspår skall lokaliseras, men det påverkar inte frågan om Citybanans möjliga kapacitet.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:Eftersom det var jag - tror jag - som drog in "vändspår i Sollentuna" i den här debatten - som egentligen handlar om något annat - vill jag nämna att jag bara använde det som ett exempel. Poängen var att få bort restriktioner "utanför" Citybanan för att diskussionen skulle handla om just Citybanans kapacitet - nu och i framtiden. Och för detta spelar det ingen roll var vändspåret/n ligger, bara anslutande banor klarar av att mata Citybanan med "tillräckligt många tåg".

Det innebär inte att det är ointressant att diskutera var eventuella nya vändspår skall lokaliseras, men det påverkar inte frågan om Citybanans möjliga kapacitet.

/TKO
Förvisso, fast nu är det ju så som både Trafikverket och Trafikförvaltningen är inne på när man diskuterar pendeltågens kapacitet 2040 och att man därmed menar att citybanan ska klara 22 tåg i timmen. Det är svårt att se med ett sådant upplägg eftersom belastningen blir för ojämn. Det oroväckande är ju att ingen av ovanstående myndigheter ser att man endera måste ha dubbla plattformar genom city till dess, eller ha bytt till annan tågmodell (dubbeldäckare).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:
TKO skrev:Eftersom det var jag - tror jag - som drog in "vändspår i Sollentuna" i den här debatten - som egentligen handlar om något annat - vill jag nämna att jag bara använde det som ett exempel. Poängen var att få bort restriktioner "utanför" Citybanan för att diskussionen skulle handla om just Citybanans kapacitet - nu och i framtiden. Och för detta spelar det ingen roll var vändspåret/n ligger, bara anslutande banor klarar av att mata Citybanan med "tillräckligt många tåg".

Det innebär inte att det är ointressant att diskutera var eventuella nya vändspår skall lokaliseras, men det påverkar inte frågan om Citybanans möjliga kapacitet.

/TKO
Förvisso, fast nu är det ju så som både Trafikverket och Trafikförvaltningen är inne på när man diskuterar pendeltågens kapacitet 2040 och att man därmed menar att citybanan ska klara 22 tåg i timmen. Det är svårt att se med ett sådant upplägg eftersom belastningen blir för ojämn. Det oroväckande är ju att ingen av ovanstående myndigheter ser att man endera måste ha dubbla plattformar genom city till dess, eller ha bytt till annan tågmodell (dubbeldäckare).
Dubbeldäckare torde knappast vara lämpligt på Citybanan - då får vi ännu längre uppehållstider på stationerna.
Men den intressanta frågan är hur korta stationsuppehållen måste vara för att det skall gå att köra 22 tåg/timme? I en internationell jämförelse känns det ju inte som en överdrivet hög tågtäthet...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
heasm skrev:---skippat---
Idag går det 16 tåg/h, men det borde utan några kapacitetshöjande åtgärder (förutom att skippa skip-stop) gå att köra 18 tåg/h.
---skippat---
Vad jag vet förekommer inte skip-stop på Citybanan, så den frågan är irrelevant.
(Även om Trafikverket gärna vill köra det argumentet för att dölja sina egna tillkortakommanden...)

Det kan kanske vara dags att identifiera alla trångsektorer i pendeltågssystemet, så att inte allt skall lösas med "fler spår vid Odenplan/Södra/Årstaberg". Om det räcker med vändspår i Sollentuna så är det en betydligt billigare lösning...

Thomas K Ohlsson
sparsamhetsivrare i Möllersk anda
Trafikverket: Tågtrafik i Basprognos 2040

Med vändspår i Sollentuna kan det gå 22 tåg/h, se sidan 11.
Om jag tolkar Trafikverkets text rätt så anses detta möjligt utan fler plattformsspår vid Odenplan - begränsande infrastruktur ligger utanför Citybanan.
Har dom rätt eller fel?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
heasm skrev:Även Krigslida och Tungelsta har bytt plats år 2040...
Det finns många brister med förslaget. Södertäljegrenen behöver 12 tåg/h nu, inte år 2040. Hemfosa kanske blir den största stationen på Nynäsbanan. Då räcker inte 3 tåg/h dit. Men tunnelbana till Hemfosa är ju ingen ny idé. :)
Vad talar för att Södertäljegrenen behöver 12 t/h "nu"?
Det är 50% fler tåg än "idag"...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
heasm skrev:Även Krigslida och Tungelsta har bytt plats år 2040...
Det finns många brister med förslaget. Södertäljegrenen behöver 12 tåg/h nu, inte år 2040. Hemfosa kanske blir den största stationen på Nynäsbanan. Då räcker inte 3 tåg/h dit. Men tunnelbana till Hemfosa är ju ingen ny idé. :)
Vad talar för att Södertäljegrenen behöver 12 t/h "nu"?
Det är 50% fler tåg än "idag"...

/TKO
Det faktum att ståplatserna regelbundet tar slut med 8 tåg/h talar för att det behövs en högre turtäthet. Enligt Trafikförvaltningens egna riktlinjer ska sittplats erbjudas vid resor längre än 15 minuter. Detta är en utopi på Södertäljelinjen, men med 12 tåg/h blir det inte så många stående - idag. År 2040 behövs det förstås betydligt fler avgångar.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av TKO »

Hur ofta tar ståplatserna slut?

Finns det någon allmänt tillgänglig "belastningsstatistik" för pendeln?

(Jag har en känsla av att detta diskuterats tidigare på forumet...)

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Hur ofta tar ståplatserna slut?

Finns det någon allmänt tillgänglig "belastningsstatistik" för pendeln?

(Jag har en känsla av att detta diskuterats tidigare på forumet...)

undrar
Thomas K Ohlsson
Jag hänvisar till detta inlägg. Länken fungerar inte längre, men skribentens tips borde fortfarande gälla.

(Resandet har dock ökat en del sedan 2014. Turtätheten är förstås densamma, inklusive 7,5-minuterstrafiken från Södertälje då belastningen överstiger 1 200 resenärer.)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av TKO »

Nu hinner jag inte gå igenom alla dessa tabeller på nytt, men hur många tåg där "ståplatserna tagit slut" hittar vi?

Och som redan påpekats är siffrorna inte aktuella.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Nu hinner jag inte gå igenom alla dessa tabeller på nytt, men hur många tåg där "ståplatserna tagit slut" hittar vi?

Och som redan påpekats är siffrorna inte aktuella.

/TKO
Det finns inte en magisk gräns för när ståplatserna tar slut. Packningsgraden varierar och viljan att trängas är personberoende. Rimligen går gränsen för acceptabel standard vid tusen resenärer. För att uppnå detta krävs antingen jämn 5-minuterstrafik från Södertälje eller insatståg från Tumba kanske 3 minuter innan Södertäljetågen där insatstågen inte får avgå mer än 7 minuter efter Södertäljetågen för att själva inte bli överbelastade. I båda fallen blir det 12 tåg/h.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av heasm »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
heasm skrev:---skippat---
Idag går det 16 tåg/h, men det borde utan några kapacitetshöjande åtgärder (förutom att skippa skip-stop) gå att köra 18 tåg/h.
---skippat---
Vad jag vet förekommer inte skip-stop på Citybanan, så den frågan är irrelevant.
(Även om Trafikverket gärna vill köra det argumentet för att dölja sina egna tillkortakommanden...)

Det kan kanske vara dags att identifiera alla trångsektorer i pendeltågssystemet, så att inte allt skall lösas med "fler spår vid Odenplan/Södra/Årstaberg". Om det räcker med vändspår i Sollentuna så är det en betydligt billigare lösning...

Thomas K Ohlsson
sparsamhetsivrare i Möllersk anda
Trafikverket: Tågtrafik i Basprognos 2040

Med vändspår i Sollentuna kan det gå 22 tåg/h, se sidan 11.
Varför behövs det vändspår i Sollentuna? Är det för att tågen inte räcker till för att köra trafik längre ut på grenarna (t ex Upplands Väsby), eller är det för att öka återställningskapaciteten efter störningar och förseningar?
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av heasm »

Det här med att minska uppehållstiderna. Är det något som Trafikverket/SL/MTR upplever som ett problem och arbetar med åtgärder för? Lite extra signaler o dyl, intrimning av plattformsdörrar och ändrade rutiner vid dörrstängning låter i mina öron inte som speciellt dyra åtgärder.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

heasm skrev:Varför behövs det vändspår i Sollentuna? Är det för att tågen inte räcker till för att köra trafik längre ut på grenarna (t ex Upplands Väsby), eller är det för att öka återställningskapaciteten efter störningar och förseningar?
Vändspåret kan vara användbart i vissa fall, men det är vagnbristen som är grundorsaken till idén att vända där. Som Lars säger är Upplands Väsby att föredra ur kapacitetssynpunkt.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av heasm »

Enceladus skrev:
heasm skrev:Varför behövs det vändspår i Sollentuna? Är det för att tågen inte räcker till för att köra trafik längre ut på grenarna (t ex Upplands Väsby), eller är det för att öka återställningskapaciteten efter störningar och förseningar?
Vändspåret kan vara användbart i vissa fall, men det är vagnbristen som är grundorsaken till idén att vända där. Som Lars säger är Upplands Väsby att föredra ur kapacitetssynpunkt.
Då tycker jag nog att man åtgärdar vagnbristen istället och vänder i Uppland Väsby...
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

heasm skrev:Det här med att minska uppehållstiderna. Är det något som Trafikverket/SL/MTR upplever som ett problem och arbetar med åtgärder för? Lite extra signaler o dyl, intrimning av plattformsdörrar och ändrade rutiner vid dörrstängning låter i mina öron inte som speciellt dyra åtgärder.
Det är X60 som är det största problemet. Att skrota 129 vagnar kostar mer än att bygga tre nya plattformar.
TKO skrev:Dubbeldäckare torde knappast vara lämpligt på Citybanan - då får vi ännu längre uppehållstider på stationerna.
MI 09 är dubbeldäckare och har mycket kortare uppehållstider!
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av heasm »

Enceladus skrev:
heasm skrev:Det här med att minska uppehållstiderna. Är det något som Trafikverket/SL/MTR upplever som ett problem och arbetar med åtgärder för? Lite extra signaler o dyl, intrimning av plattformsdörrar och ändrade rutiner vid dörrstängning låter i mina öron inte som speciellt dyra åtgärder.
Det är X60 som är det största problemet. Att skrota 129 vagnar kostar mer än att bygga tre nya plattformar.
TKO skrev:Dubbeldäckare torde knappast vara lämpligt på Citybanan - då får vi ännu längre uppehållstider på stationerna.
MI 09 är dubbeldäckare och har mycket kortare uppehållstider!
Att X60 är det största problemet innebär ju inte att man inte kan göra något åt de andra problemen...
Skriv svar