Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

Ute och åker skrev:
Lars_L skrev:Men att vända 6 tåg i timmen vid Upplands Väsby är omöjligt innan man byggt om Upplands Väsby station till två mittspår och några sådana planer vet jag inte ens om Trafikverket har, eller om det ens ingår i Upplands Väsbys planer för att bygga om stationsområdet.
Stämmer det? Tittar jag på ett flygfoto (länk: https://kartor.eniro.se/m/sBQBx) så ser jag två vändspår bakom stationen (med tillhörande två stoppbockar). I så fall kan tågen växelvis tas in till vardera vändspåret, och det är då 20 minuter mellan varje gång tåg tas in till vardera vändspåret. In- och utfart kan ju ändå ske via mittspåret. Dessutom finns ytterligare en teoretisk möjlighet, att låta förbipasserande pendeltåg passera på ytterspår (fjärrtågspår) medan pendeltåg vänder vid något av de ordinarie pendeltågsspåren. Den teoretiska möjligheten är förstås störningskänslig, men att säga att det är omöjligt har vi väl lärt oss på tv att man inte ska säga! Man har ju vänt pendeltåg vid stationer med totalt bara två spår för både pendeltåg och fjärrtåg förr (längs Mälarbanan väl rätt många tåg) så har man fyra spår varav ett används för vändande tåg så...

Trafikverket har ju en fyrstegsprincipen (länk: https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/Planera-och-utreda/Planerings--och-analysmetoder/fyrstegsprincipen/ som lyder: 1. Tänk om, 2: Optimera, 3: Bygg om. 4: Bygg nytt. Istället för att första bästa tanke är att hojta på steg 3 "Bygg om", så kan man ju kanske börja lite försiktigt med steg 1: "Tänk om"? Bara en tanke, alltså... :)
Visst finns det två uppställningsspår men med bara ett plattformsspår så det blir alldeles för störningskänsligt. Tiden för på/avstigning och för att köra till/från uppställningsspåren tar helt enkelt för lång tid.

Framförallt går ju inte detta med kvartstrafik (med sex tåg i timmen)där det i vissa fall blir tre minuter mellan tågen som ska använda samma plattform i samma tågriktning.

Hade man bättre punktlighet går det väl med jämn tiominuterstrafik att vända sex tåg, men då blir det nog ändå stabilare att vända alla avgångar vid plattformen ändå. Kräver väl också hopparlag etc.

Visst kan man i krissitutation vända vid de andra plattformarna, men med sex tåg i timmen som passerar dessa, blir ju vändtiden ändå för kort.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Breddat spårområde är en väsentlig del av Väsby Entré:

Bild

Vidare börjar framtidens Märsta station ta form. Den ökar också kapaciteten.
Märsta verkar ju Trafikverket ha nappat på, men inte Upplands Väsby verkar det som. I framtidsplanerna tycks man ju istället prioritera vändspår i Sollentuna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Breddat spårområde är en väsentlig del av Väsby Entré:

Bild

Vidare börjar framtidens Märsta station ta form. Den ökar också kapaciteten.
Märsta verkar ju Trafikverket ha nappat på, men inte Upplands Väsby verkar det som. I framtidsplanerna tycks man ju istället prioritera vändspår i Sollentuna.
Ja, och det är väl en rimlig prioritering med tanke på vagnbristen? När landstinget beställer fler vagnar lär Väsby bli mer aktuellt. Det projektet skulle dock vara ett stort lyft för området, så jag hoppas verkligen att det blir av!
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Ute och åker »

Lars_L skrev:Visst finns det två uppställningsspår men med bara ett plattformsspår så det blir alldeles för störningskänsligt. Tiden för på/avstigning och för att köra till/från uppställningsspåren tar helt enkelt för lång tid.

Framförallt går ju inte detta med kvartstrafik (med sex tåg i timmen)där det i vissa fall blir tre minuter mellan tågen som ska använda samma plattform i samma tågriktning.

Hade man bättre punktlighet går det väl med jämn tiominuterstrafik att vända sex tåg, men då blir det nog ändå stabilare att vända alla avgångar vid plattformen ändå. Kräver väl också hopparlag etc.

Visst kan man i krissitutation vända vid de andra plattformarna, men med sex tåg i timmen som passerar dessa, blir ju vändtiden ändå för kort.
Nu när det ska satsas på nya spår både här och där, det är Västlänken, snabbtåg, Norrbotniabanan och allt vad det är, och det finns politiska partier som är emot eller skära ner vissa av dessa projekt, så kan man nog inte hoppas på att bygga bort alla störningskänsliga platser i järnvägsnätet. När pendeltågstrafiken startade delade de överallt spår med fjärrtågen och det var långa enkelspårssträckor på Mälarbanan och Nynäsbanan. Då sade man inte att det är "omöjligt" eller "alldeles för störningskänsligt" och så skapade man en trafik som visserligen var störningskänslig men ändå rullade.

Att ställa om från inställningen "bygg nytt" eller "bygg om" till "tänk om" eller "optimera" kan kännas obekvämt. Om man tittar på biltrafiken idag så kan man inte säga att den inte drabbas av trafikstockningar och störningar. Ändå sätter sig tusentals i bilen varje dag och köar sig genom störningrna. De som åker pendeltåg vet att det även i pendeltågstrafiken uppstår störningar. Men bara tågen går så är de tacksamma. Om det nu uppstår vissa störningar vid Upplands Väsby om man under korta perioder vänder 6 tåg i timmen, men det ändå går så pass många tåg, så tror jag de kan acceptera några minuters försening ibland.

Oavsett hur man lägger upp en tidtabell så ska man ju inte konstruera den så att på en enskild pendeltågsgren så går det 3 pendeltåg efter varandra med 3 minuters mellanrum. Om det nu skulle vara 3 minuter mellan vissa tåg, och tåg nr 2 blir några minuter försenat, så ska det ju inte ha ytterligare ett tåg i bakhasorna. Alltså kan man hantera den förseningen. Gitvetvis är det norrgående tåg vid Upplands Väsby som får ta "smällen" när det blir för trångt vid plattformarna på stationen.

Även om det skulle vara en kvart mellan vändande tåg på de där vändspåren bakom stationen, så ska ju tidtabellen vara så att ankomsttiden och avgångstiden på vändspåret väl understiger 15 minuter. Om tågen systematiskt vänder på vändspåren, så behöver de bara stanna på mittspåret vid plattformen en kort stund för av- och påstigning. Det är störningskänsligt, men det är möjligt. Om ett tåg ankommer söderifrån samtidigt som ett tåg står på plattformen för att avgår, så uppstår en försening för det ankommande tåget. Har det då ytterligare ett tåg bakom sig uppstår en försening även för det tåget. Men man ska ju lägga tidtabellen så att det inte sker tidtabellsmässigt. Om det ändå uppstår så är det för att något av tågen är försenat. Då har vi en störning som inte uppstått vid Upplands Väsby utan någon annanstans i systemet.

Det jag beskrev är som sagt "störningskänsligt". Men det är inte samma begrepp som "omöjligt". Körtiden Stockholm City - Upplands Väsby är ca en timme tur och retur. Om man begränsar sig till att vända 6 tåg i timmen vid Upplands Väsby under maxtimmen, och något färre vid sidan om maxtimmen så är det bara enstaka tåg som drabbas av de här extra besvärligheterna. Ett tåg som lämnar Stockholm City precis i början av maxtimmen och vänder vid Upplands Väsby, återkommer till Stockholm City först i slutet av maxtimmen.

Nej, tyvärr, jag köper inte resonemanget om att det skulle vara omöjligt att under de korta perioder det är aktuellt vända 6 tåg i timmen vid Upplands Väsby. Att det är störningskänsligt under de korta perioder det sker, oavsett om man vill kalla det "mycket" eller "hanterligt", det köper jag. Eller rättare sagt, det köpte jag inte, för det hade jag ju redan från början. ;)
Senast redigerad av Ute och åker den söndag 03 juni 2018 9:43, redigerad totalt 1 gånger.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Ja, och det är väl en rimlig prioritering med tanke på vagnbristen? När landstinget beställer fler vagnar lär Väsby bli mer aktuellt. Det projektet skulle dock vara ett stort lyft för området, så jag hoppas verkligen att det blir av!
Är inte så säker på det. Tror det blir för svårt just att få till en jämn beläggning. Avgångarna från Sollentuna får för få passagerare, medan fördelen med avgångar som går längre ut på grenen är att man har ganska många avstigande vid Sollentuna och efterföljande stationer, vilket gör att det totala passagerarantalet inte påverkas så mycket. Resultatet blir alltså att man förflyttar maxbeläggningen på tågen till före Sollentuna istället för efter.

Ser man på statistiken från våren 2015, så ökar antalet resenärer efter påstigande vid station Sollentuna med 488 personer under maxtimmen. Vid Helenelund och Ulriksdal är ju nettotillskottet än mer blygsamt, omkring 300. Säg alltså 800 passagerare. Räknar man med 12 avgångar per timme, ökar antalet resenärer från station Sollentuna och framåt med ca 70 personer per avgång. Det krävs alltså ganska omfattande nyproduktion vid Sollentuna för att en sådan trafikering ska vara meningsfull som investering, om det nu inte bara är servicen med fler avgångar man vill erbjuda.


Det är 1-2 fordonsomlopp man sparar in på detta. Har inte så stor betydelse för det totala antalet vagnar heller och går att "kapa" på andra sätt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Det är 1-2 fordonsomlopp man sparar in på detta. Har inte så stor betydelse för det totala antalet vagnar heller och går att "kapa" på andra sätt.
Man sparar in betydligt fler vagnar på vändspåret i Sollentuna. Detta eftersom tågen därifrån kan vara korta.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Det är 1-2 fordonsomlopp man sparar in på detta. Har inte så stor betydelse för det totala antalet vagnar heller och går att "kapa" på andra sätt.
Man sparar in betydligt fler vagnar på vändspåret i Sollentuna. Detta eftersom tågen därifrån kan vara korta.
Men det är under förutsättning att man hittar en förbindelse på andra sidan av stan som det fungerar för. Men visst, om de vänder vid Handen skulle det väl fungera. Å andra sidan lägger man då ner resurser på trafik som ger väldigt liten nytta och slösar på så sätt istället med fordonsflottan och resurserna.

Det går ju med korta tåg även från Upplands Väsby - handlar ju om tid till föregående tåg, vilket gör att det däremot fungerar dåligt tillsammans med snabbtågsupplägg.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Det är 1-2 fordonsomlopp man sparar in på detta. Har inte så stor betydelse för det totala antalet vagnar heller och går att "kapa" på andra sätt.
Man sparar in betydligt fler vagnar på vändspåret i Sollentuna. Detta eftersom tågen därifrån kan vara korta.
Men det är under förutsättning att man hittar en förbindelse på andra sidan av stan som det fungerar för. Men visst, om de vänder vid Handen skulle det väl fungera. Å andra sidan lägger man då ner resurser på trafik som ger väldigt liten nytta och slösar på så sätt istället med fordonsflottan och resurserna.

Det går ju med korta tåg även från Upplands Väsby - handlar ju om tid till föregående tåg, vilket gör att det däremot fungerar dåligt tillsammans med snabbtågsupplägg.
Trafikverket tänker sig en linje mellan Sollentuna och Flemingsberg. Bra eller dåligt kan diskuteras, men det är vad planeringen utgår från!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Trafikverket tänker sig en linje mellan Sollentuna och Flemingsberg. Bra eller dåligt kan diskuteras, men det är vad planeringen utgår från!
Visst (fast i detta avseende är det ju mer en planeringskiss) och då får man samma problem på Södertäljegrenen som på Ostkkustbanan. Istället för att ge de som åker långt sittplats, så gynnar man de som har relativt korta sträckor att få åka i relativt tomma tåg (så länge punktligheten är bra). Med 20-minuterstrafik på de olika linjerna, blir det omöjligt att få till ett upplägg som fungerar på Södertäljegrenen och där kommer det ju behövas 12 fullängdståg i timmen - eftersom det troligen blir omöjligt att planera så att det fungerar annars (troligen behöver man nog då ha 9 tåg i timmen till Södertälje exempelvis)

Snacka om att inte sätta in resurserna där de behövs!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Trafikverket tänker sig en linje mellan Sollentuna och Flemingsberg. Bra eller dåligt kan diskuteras, men det är vad planeringen utgår från!
Visst (fast i detta avseende är det ju mer en planeringskiss) och då får man samma problem på Södertäljegrenen som på Ostkkustbanan. Istället för att ge de som åker långt sittplats, så gynnar man de som har relativt korta sträckor att få åka i relativt tomma tåg (så länge punktligheten är bra). Med 20-minuterstrafik på de olika linjerna, blir det omöjligt att få till ett upplägg som fungerar på Södertäljegrenen och där kommer det ju behövas 12 fullängdståg i timmen - eftersom det troligen blir omöjligt att planera så att det fungerar annars (troligen behöver man nog då ha 9 tåg i timmen till Södertälje exempelvis)

Snacka om att inte sätta in resurserna där de behövs!
Självklart är förslaget uselt. Idag är det 7,5-minuterstrafik från Södertälje i morgonrusningen och det räcker inte. 12 tåg/h på banan kommer ju inte ens att räcka när Spårväg Syd har byggts, vilket är långt innan år 2040. Det jag ville säga är att det inte finns någon plan för Stockholms pendeltåg. Varken landstinget eller staten är intresserad. Kommunerna börjar rikta in sig på eventuella tunnelbanor.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Trafikverket tänker sig en linje mellan Sollentuna och Flemingsberg. Bra eller dåligt kan diskuteras, men det är vad planeringen utgår från!
Visst (fast i detta avseende är det ju mer en planeringskiss) och då får man samma problem på Södertäljegrenen som på Ostkkustbanan. Istället för att ge de som åker långt sittplats, så gynnar man de som har relativt korta sträckor att få åka i relativt tomma tåg (så länge punktligheten är bra). Med 20-minuterstrafik på de olika linjerna, blir det omöjligt att få till ett upplägg som fungerar på Södertäljegrenen och där kommer det ju behövas 12 fullängdståg i timmen - eftersom det troligen blir omöjligt att planera så att det fungerar annars (troligen behöver man nog då ha 9 tåg i timmen till Södertälje exempelvis)

Snacka om att inte sätta in resurserna där de behövs!
Självklart är förslaget uselt. Idag är det 7,5-minuterstrafik från Södertälje i morgonrusningen och det räcker inte. 12 tåg/h på banan kommer ju inte ens att räcka när Spårväg Syd har byggts, vilket är långt innan år 2040. Det jag ville säga är att det inte finns någon plan för Stockholms pendeltåg. Varken landstinget eller staten är intresserad. Kommunerna börjar rikta in sig på eventuella tunnelbanor.
Nja 12 tåg i timmen räcker rätt långt. Men man måste planera så att fördelningen av resenärer blir jämt. Sedan är det ju mycket optimistiskt att det ändå räcker 2040, men det är en annan sak.

Men visst, det är ju lättare med infrastrukturutbyggnad om man inte behöver förlita sig på Trafikverkets ointresse för Stockholmsregionen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av twr »

Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag chansar. I denna artikel https://mitti.se/nyheter/skurubro-ostlig-forbindelse/ finns ett citat från Kristofer Tamsons som säger "Planen innehåller satsning på höghastighetståg fram till Järna. Ska de sedan gå på befintlig järnväg kommer de att tränga undan pendeltågen. Det här är ett av de märkligaste förslag jag sett."

Det stämmer väl inte? Pendel- och fjärrtåg har väl separata spår hela vägen mellan Stockholm och Järna? Och fjärrtågsspårens kapacitet är väl inte fullt utnyttjad? Så det finns väl ingen sådan effekt? Eller tänker jag fel?

(Jag vill inte gärna ge Enceladus vatten på sin kvarn, fast det här tyder snarare på att Enceladus har fel. Tamsons är inte det onda geni som Enceladus tror. Han har bara inte riktigt koll. Och vem har det? Vilken människa har förmågan att både vara toppolitiker och ha koll på allt i verksamheten?)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av twr »

twr skrev: (Jag vill inte gärna ge Enceladus vatten på sin kvarn, fast det här tyder snarare på att Enceladus har fel. Tamsons är inte det onda geni som Enceladus tror. Han har bara inte riktigt koll. Och vem har det? Vilken människa har förmågan att både vara toppolitiker och ha koll på allt i verksamheten?)
Jag startade en annan tråd i Ordet är fritt för att kunna dryfta denna typ av övergripande frågor om vad vi egentligen förväntar oss av vårt planeringssystem. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =5&t=41141
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag chansar. I denna artikel https://mitti.se/nyheter/skurubro-ostlig-forbindelse/ finns ett citat från Kristofer Tamsons som säger "Planen innehåller satsning på höghastighetståg fram till Järna. Ska de sedan gå på befintlig järnväg kommer de att tränga undan pendeltågen. Det här är ett av de märkligaste förslag jag sett."

Det stämmer väl inte? Pendel- och fjärrtåg har väl separata spår hela vägen mellan Stockholm och Järna? Och fjärrtågsspårens kapacitet är väl inte fullt utnyttjad? Så det finns väl ingen sådan effekt? Eller tänker jag fel?

(Jag vill inte gärna ge Enceladus vatten på sin kvarn, fast det här tyder snarare på att Enceladus har fel. Tamsons är inte det onda geni som Enceladus tror. Han har bara inte riktigt koll. Och vem har det? Vilken människa har förmågan att både vara toppolitiker och ha koll på allt i verksamheten?)
Nu är ju Tamsons även styrelseordförande för Mälab, så pendeltågen i Mälardalen påverkas. Ev. kan också Gnestatågen drabbas om yttre spåren reserveras för HH-tåg mellan Södertälje Hamn och Järna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag chansar. I denna artikel https://mitti.se/nyheter/skurubro-ostlig-forbindelse/ finns ett citat från Kristofer Tamsons som säger "Planen innehåller satsning på höghastighetståg fram till Järna. Ska de sedan gå på befintlig järnväg kommer de att tränga undan pendeltågen. Det här är ett av de märkligaste förslag jag sett."

Det stämmer väl inte? Pendel- och fjärrtåg har väl separata spår hela vägen mellan Stockholm och Järna? Och fjärrtågsspårens kapacitet är väl inte fullt utnyttjad? Så det finns väl ingen sådan effekt? Eller tänker jag fel?

(Jag vill inte gärna ge Enceladus vatten på sin kvarn, fast det här tyder snarare på att Enceladus har fel. Tamsons är inte det onda geni som Enceladus tror. Han har bara inte riktigt koll. Och vem har det? Vilken människa har förmågan att både vara toppolitiker och ha koll på allt i verksamheten?)
Nu är ju Tamsons även styrelseordförande för Mälab, så pendeltågen i Mälardalen påverkas. Ev. kan också Gnestatågen drabbas om yttre spåren reserveras för HH-tåg mellan Södertälje Hamn och Järna.
Tror inte att uttalandet avser Gnestapendeln. Det är sträckan mellan Gnesta och Järna som är överbelastad, och där ökar ju kapaciteten när Ostlänken byggs. Eftersom landstinget inte har några planer på att utöka kapaciteten genom Citybanan kan det vara så att Tamsons hade planerat att köra några pendeltåg på fjärrtågsspåren. Som permanent lösning är dock idén usel, så här får han faktiskt skylla sig själv om detta var hans avsikt.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev: Tror inte att uttalandet avser Gnestapendeln. Det är sträckan mellan Gnesta och Järna som är överbelastad, och där ökar ju kapaciteten när Ostlänken byggs. Eftersom landstinget inte har några planer på att utöka kapaciteten genom Citybanan kan det vara så att Tamsons hade planerat att köra några pendeltåg på fjärrtågsspåren. Som permanent lösning är dock idén usel, så här får han faktiskt skylla sig själv om detta var hans avsikt.
Fast nu läste du inte vad jag skrev. Men det skulle förstås stå Södertälje Syd till Järna. Som ordförande i Mälab ansvarar han också för pendeltågstrafiken till Nyköping och Eskilstuna. De kommer påverkas. Eventuellt skrev jag att sträckan mellan Södertälje och Järna påverkas. Visst, det är inget problem idag - men det är ju för att det är fyrspår. Eftersom man bara valt att bygga länken från Järna, är det ju en tanke att utnyttja spåren för höghastighetståg. Men jag tror alltså att det var det förstnämnda som Tamsons ansåg och som han är ytterst ansvarig för.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev: Tror inte att uttalandet avser Gnestapendeln. Det är sträckan mellan Gnesta och Järna som är överbelastad, och där ökar ju kapaciteten när Ostlänken byggs. Eftersom landstinget inte har några planer på att utöka kapaciteten genom Citybanan kan det vara så att Tamsons hade planerat att köra några pendeltåg på fjärrtågsspåren. Som permanent lösning är dock idén usel, så här får han faktiskt skylla sig själv om detta var hans avsikt.
Fast nu läste du inte vad jag skrev. Men det skulle förstås stå Södertälje Syd till Järna. Som ordförande i Mälab ansvarar han också för pendeltågstrafiken till Nyköping och Eskilstuna. De kommer påverkas. Eventuellt skrev jag att sträckan mellan Södertälje och Järna påverkas. Visst, det är inget problem idag - men det är ju för att det är fyrspår. Eftersom man bara valt att bygga länken från Järna, är det ju en tanke att utnyttja spåren för höghastighetståg. Men jag tror alltså att det var det förstnämnda som Tamsons ansåg och som han är ytterst ansvarig för.
Det är knappast någon som kallar regionaltåg för pendeltåg. Menar du att Tamsons försöker vilseleda sina väljare eftersom nästan ingen i Stockholms län använder regionaltågen? Den tanken har aldrig slagit mig. Sedan är det märkligt att han som ordförande i Mälab inte gör mer för att göra regionaltågen användbara för det län som han faktiskt representerar. Är inte detta en intressekonflikt?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev: Tror inte att uttalandet avser Gnestapendeln. Det är sträckan mellan Gnesta och Järna som är överbelastad, och där ökar ju kapaciteten när Ostlänken byggs. Eftersom landstinget inte har några planer på att utöka kapaciteten genom Citybanan kan det vara så att Tamsons hade planerat att köra några pendeltåg på fjärrtågsspåren. Som permanent lösning är dock idén usel, så här får han faktiskt skylla sig själv om detta var hans avsikt.
Fast nu läste du inte vad jag skrev. Men det skulle förstås stå Södertälje Syd till Järna. Som ordförande i Mälab ansvarar han också för pendeltågstrafiken till Nyköping och Eskilstuna. De kommer påverkas. Eventuellt skrev jag att sträckan mellan Södertälje och Järna påverkas. Visst, det är inget problem idag - men det är ju för att det är fyrspår. Eftersom man bara valt att bygga länken från Järna, är det ju en tanke att utnyttja spåren för höghastighetståg. Men jag tror alltså att det var det förstnämnda som Tamsons ansåg och som han är ytterst ansvarig för.
Det är knappast någon som kallar regionaltåg för pendeltåg. Menar du att Tamsons försöker vilseleda sina väljare eftersom nästan ingen i Stockholms län använder regionaltågen? Den tanken har aldrig slagit mig. Sedan är det märkligt att han som ordförande i Mälab inte gör mer för att göra regionaltågen användbara för sina väljare. Är inte detta en intressekonflikt?
Nja, Mälabtågen (som körs av SJ) till Uppsala brukar ju kallas för Uppsalapendeln, fast det är missvisande. Men sedan kan det ju vara journalistens språkbruk också. Pratminus brukar ju sällan vara exakta. Men oavsett är det väl denna problematik han avser. I Mälab är ju de andra länens kollektivtrafikmyndigheter medlemmar också. Men visst kan det bli en intressekonflikt mellan framförallt tågutbud för de regionala pendeltågen och Stockholms. I huvudsak leder ju dock samarbete till att resurserna utnyttjas mer effektivt, vilket ju Movingo är ett bra steg i rätt riktning mot.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Nja, Mälabtågen (som körs av SJ) till Uppsala brukar ju kallas för Uppsalapendeln, fast det är missvisande. Men sedan kan det ju vara journalistens språkbruk också. Pratminus brukar ju sällan vara exakta. Men oavsett är det väl denna problematik han avser. I Mälab är ju de andra länens kollektivtrafikmyndigheter medlemmar också. Men visst kan det bli en intressekonflikt mellan framförallt tågutbud för de regionala pendeltågen och Stockholms. I huvudsak leder ju dock samarbete till att resurserna utnyttjas mer effektivt, vilket ju Movingo är ett bra steg i rätt riktning mot.
Det som har förändrats i Stockholms län under det senaste året är att Märsta har fått ett halverat utbud. Ett steg i rätt riktning? Beror på om Tamsons representerar företagen i Stockholms innerstad eller pendlarna i ytterkommunerna!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev: Tror inte att uttalandet avser Gnestapendeln. Det är sträckan mellan Gnesta och Järna som är överbelastad, och där ökar ju kapaciteten när Ostlänken byggs. Eftersom landstinget inte har några planer på att utöka kapaciteten genom Citybanan kan det vara så att Tamsons hade planerat att köra några pendeltåg på fjärrtågsspåren. Som permanent lösning är dock idén usel, så här får han faktiskt skylla sig själv om detta var hans avsikt.
Fast nu läste du inte vad jag skrev. Men det skulle förstås stå Södertälje Syd till Järna. Som ordförande i Mälab ansvarar han också för pendeltågstrafiken till Nyköping och Eskilstuna. De kommer påverkas. Eventuellt skrev jag att sträckan mellan Södertälje och Järna påverkas. Visst, det är inget problem idag - men det är ju för att det är fyrspår. Eftersom man bara valt att bygga länken från Järna, är det ju en tanke att utnyttja spåren för höghastighetståg. Men jag tror alltså att det var det förstnämnda som Tamsons ansåg och som han är ytterst ansvarig för.
Kallar man inte Mälabs tåg för regionaltåg snarare än pendeltåg? Tolkningen du gör är inget som skulle ha slagit mig.

Så antingen har han gjort ett märkligt ordval som inbjuder till missförstånd. Eller så har han inte koll på hur järnvägssystemet fungerar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar