Visst finns det två uppställningsspår men med bara ett plattformsspår så det blir alldeles för störningskänsligt. Tiden för på/avstigning och för att köra till/från uppställningsspåren tar helt enkelt för lång tid.Ute och åker skrev:Stämmer det? Tittar jag på ett flygfoto (länk: https://kartor.eniro.se/m/sBQBx) så ser jag två vändspår bakom stationen (med tillhörande två stoppbockar). I så fall kan tågen växelvis tas in till vardera vändspåret, och det är då 20 minuter mellan varje gång tåg tas in till vardera vändspåret. In- och utfart kan ju ändå ske via mittspåret. Dessutom finns ytterligare en teoretisk möjlighet, att låta förbipasserande pendeltåg passera på ytterspår (fjärrtågspår) medan pendeltåg vänder vid något av de ordinarie pendeltågsspåren. Den teoretiska möjligheten är förstås störningskänslig, men att säga att det är omöjligt har vi väl lärt oss på tv att man inte ska säga! Man har ju vänt pendeltåg vid stationer med totalt bara två spår för både pendeltåg och fjärrtåg förr (längs Mälarbanan väl rätt många tåg) så har man fyra spår varav ett används för vändande tåg så...Lars_L skrev:Men att vända 6 tåg i timmen vid Upplands Väsby är omöjligt innan man byggt om Upplands Väsby station till två mittspår och några sådana planer vet jag inte ens om Trafikverket har, eller om det ens ingår i Upplands Väsbys planer för att bygga om stationsområdet.
Trafikverket har ju en fyrstegsprincipen (länk: https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/Planera-och-utreda/Planerings--och-analysmetoder/fyrstegsprincipen/ som lyder: 1. Tänk om, 2: Optimera, 3: Bygg om. 4: Bygg nytt. Istället för att första bästa tanke är att hojta på steg 3 "Bygg om", så kan man ju kanske börja lite försiktigt med steg 1: "Tänk om"? Bara en tanke, alltså...
Framförallt går ju inte detta med kvartstrafik (med sex tåg i timmen)där det i vissa fall blir tre minuter mellan tågen som ska använda samma plattform i samma tågriktning.
Hade man bättre punktlighet går det väl med jämn tiominuterstrafik att vända sex tåg, men då blir det nog ändå stabilare att vända alla avgångar vid plattformen ändå. Kräver väl också hopparlag etc.
Visst kan man i krissitutation vända vid de andra plattformarna, men med sex tåg i timmen som passerar dessa, blir ju vändtiden ändå för kort.