Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: tisdag 14 juni 2022 7:51 ”Arlanda och passeländet” är besvärliga saker, men inte kaos. Spara det ordet tills det börjar handla om krig och svält liksom!
Så enligt dig är krig och svält "kaos"? Jag tror det är få som skulle hålla med dig i att nedvärdera krig och svält så.

Om man misslyckas med sitt uppdrag, oavsett hur mycket man planerat, så kan kaos vara ett bra ord att beskriva det med.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: onsdag 15 juni 2022 21:13
daniel_s skrev: tisdag 14 juni 2022 7:51 ”Arlanda och passeländet” är besvärliga saker, men inte kaos. Spara det ordet tills det börjar handla om krig och svält liksom!
Så enligt dig är krig och svält "kaos"? Jag tror det är få som skulle hålla med dig i att nedvärdera krig och svält så.

Om man misslyckas med sitt uppdrag, oavsett hur mycket man planerat, så kan kaos vara ett bra ord att beskriva det med.
Kaos är när det inte är någon ordning alls. Så blir det vid krig och svält, men inte vid något underdimensionerad ersättningstrafik där turerna trots allt går ungefär som planerat. Vi behöver inte förhandla om detta, jag meddelar härmed vad som är rätt :-)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Kantorn »

Hechtwagen skrev: måndag 13 juni 2022 11:27
Kantorn skrev: söndag 12 juni 2022 20:52
Att ersättningstrafik ordnats är väl ingen garanti för att inte "pendeltågskaos" (vilket naturligtvis är något helt annat än kaos) utbryter. Och min bror var där, han åker dagligen den sträckan. Och jag må vara naiv, men jag litar mer på min bror än någon jag aldrig träffat.
Om man kallar planerade avstängningar för kaos så har man inget att ta till när det blir kaos på riktigt.
Som jag sa: "pendeltågskaos" (med vidhängande citattecken) är något annat än kaos.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 12 juni 2022 17:22
Sio skrev: söndag 12 juni 2022 12:41
Enceladus skrev: lördag 11 juni 2022 20:28 Men det hade varit ännu bättre att bygga ihop spåret med vändspåret i Häggvik...
Det utreddes men man kom väl fram till att det det var ett vändspår i Sollentuna som man framför allt behövde. Det finns förstås inget som hindrar att man kopplar i hop spåren i framtiden om man kommer på vad man ska ha det till.
Är det inte brist på uppställningsplatser på Ostkustbanan?
Från Kollektivtrafikplan 2050:
Region Stockholm skrev:Pendeltågen behöver ny uppställningskapacitet längs Ostkustbanan, förslagsvis i Märsta samt i Fullerödepån (tillsammans med regionaltågstrafiken).
Skulle det inte vara bra med ett uppställningsspår mellan Sollentuna och Häggvik innan genomförandet av den ständigt uppskjutna ombyggnaden av Märsta station och anläggningen av den nya tågdepån i Fullerö?
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: torsdag 09 juni 2022 20:13
Hechtwagen skrev: torsdag 09 juni 2022 19:04 Sant! SJ ställde in samtliga uppsalapendlar och ordnade ingen ersättningstrafik!
Det var ju en ny variant! Men väldigt typiskt SJ att omedelbart avsäga sig allt ansvar så fort något inte verkar lönsamt...
Fler inställda Uppsalapendlar:
Mälartåg skrev:Movingo: Färre avgångar Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala v. 25

20 juni – 23 juni reduceras SJs regionaltågstrafik på Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala, vilket påverkar Movingoresenärer på denna sträcka. De inställda avgångarna Märsta-Knivsta-Uppsala ersätts med buss. Resenärer med Movingobiljett kan även resa med Mälartåg och SLs pendeltåg. Mälartåg har fyra färre dagliga avgångar mellan Stockholm-Uppsala under dessa dagar till följd av tidigarelagd sommartrafik.
Men skulle någon verkligen åka buss mellan Stockholm och Uppsala när det går tåg till samma pris?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av daniel_s »

Nej det tror jag inte. Men det är ju hedervärt att de i alla fall ersätter sig själva mellan Märsta och Uppsala den här gången!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 13:15
daniel_s skrev: torsdag 09 juni 2022 20:13
Hechtwagen skrev: torsdag 09 juni 2022 19:04 Sant! SJ ställde in samtliga uppsalapendlar och ordnade ingen ersättningstrafik!
Det var ju en ny variant! Men väldigt typiskt SJ att omedelbart avsäga sig allt ansvar så fort något inte verkar lönsamt...
Fler inställda Uppsalapendlar:
Mälartåg skrev:Movingo: Färre avgångar Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala v. 25

20 juni – 23 juni reduceras SJs regionaltågstrafik på Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala, vilket påverkar Movingoresenärer på denna sträcka. De inställda avgångarna Märsta-Knivsta-Uppsala ersätts med buss. Resenärer med Movingobiljett kan även resa med Mälartåg och SLs pendeltåg. Mälartåg har fyra färre dagliga avgångar mellan Stockholm-Uppsala under dessa dagar till följd av tidigarelagd sommartrafik.
Men skulle någon verkligen åka buss mellan Stockholm och Uppsala när det går tåg till samma pris?
Jag tolkar det som att bussarna bara går mellan Märsta och Uppsala och där går det ju knappt några tåg alls utom SJ:s tåg.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: onsdag 15 juni 2022 21:30
BSB101 skrev: onsdag 15 juni 2022 21:13
daniel_s skrev: tisdag 14 juni 2022 7:51 ”Arlanda och passeländet” är besvärliga saker, men inte kaos. Spara det ordet tills det börjar handla om krig och svält liksom!
Så enligt dig är krig och svält "kaos"? Jag tror det är få som skulle hålla med dig i att nedvärdera krig och svält så.

Om man misslyckas med sitt uppdrag, oavsett hur mycket man planerat, så kan kaos vara ett bra ord att beskriva det med.
Kaos är när det inte är någon ordning alls. Så blir det vid krig och svält, men inte vid något underdimensionerad ersättningstrafik där turerna trots allt går ungefär som planerat. Vi behöver inte förhandla om detta, jag meddelar härmed vad som är rätt :-)
Att tro att man har rätt är långt ifrån att ha rätt, oftast brukar tro peka på motsatsen.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av daniel_s »

Jag tror inte, jag vet!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev: måndag 20 juni 2022 20:10 Jag tror inte, jag vet!
Det är lite med ordet "kaos" som med ordet "ganska", att betydelsen har förskjutits något. Ganska hade från början samma betydelse som tyskans "ganz" vilket inte är så konstigt eftersom det kommer därifrån. Ganz betyder "helt" - typ som "ganz klar" = helt klart. Men Ganska har fått betydelseförskjutning till "rätt så" (vilket f ö på tyska heter "rechts" tror jag.) Kaos har som ursrpungsbetydelse det du säger - motsats till kosmos, dvs total oordning. Men kaos kan också betyda "Ovanligt stora problem som får följdproblem" typ.
SAOB skrev:bildl.: oredig o. förvirrad massa, oredig sammanblandning; tillstånd av oreda o. förvirring, oreda, villervalla.
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev: onsdag 22 juni 2022 14:29 Men Ganska har fått betydelseförskjutning till "rätt så" (vilket f ö på tyska heter "rechts" tror jag.)
Snarare "recht" i så fall (rechts = till höger). Men att kalla ett rent missförstånd för "betydelseförskjutning" är ju lite som att kalla stöld för "lånförsök", vem försöker man lura egentligen? :cheesygrin:
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Här är en bild från Västberga allé på två norrgående pendeltåg strax före Årstaberg:

Bild

Tåget till vänster kommer från Älvsjös vänstra plattform (del av Västra stambanan) och tåget till höger kommer från Älvsjös högra plattform (del av Nynäsbanan). Är Årstaberg att betrakta som grenstation ur kapacitetssynpunkt, och är det verkligen optimalt att låta ett av tågen vänta mitt på banan?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: söndag 11 juni 2023 22:31 Tåget till vänster kommer från Älvsjös vänstra plattform (del av Västra stambanan) och tåget till höger kommer från Älvsjös högra plattform (del av Nynäsbanan). Är Årstaberg att betrakta som grenstation ur kapacitetssynpunkt, och är det verkligen optimalt att låta ett av tågen vänta mitt på banan?
Det blir inte bättre om man låter ena tåget vänta i Älvsjö. Det som är avgörande för kapaciteten är främst uppehållstiderna och signaleringen före och efter plattform. Det är framförallt uppehållen i Odenplan som begränsar kapaciteten eftersom det är en station med många resenärer, plattformsdörrar och bara en plattform.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Lennart Petersen »

kildor skrev: måndag 12 juni 2023 15:19
Enceladus skrev: söndag 11 juni 2023 22:31 Tåget till vänster kommer från Älvsjös vänstra plattform (del av Västra stambanan) och tåget till höger kommer från Älvsjös högra plattform (del av Nynäsbanan). Är Årstaberg att betrakta som grenstation ur kapacitetssynpunkt, och är det verkligen optimalt att låta ett av tågen vänta mitt på banan?
Det blir inte bättre om man låter ena tåget vänta i Älvsjö. Det som är avgörande för kapaciteten är främst uppehållstiderna och signaleringen före och efter plattform. Det är framförallt uppehållen i Odenplan som begränsar kapaciteten eftersom det är en station med många resenärer, plattformsdörrar och bara en plattform.
Något bättre blir det väl av att vänta vid station än ute på linjen. Vid station blir det ju alltid några som hinner tåget som annars i te skulle gjort det.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av kildor »

Lennart Petersen skrev: måndag 12 juni 2023 17:59 Något bättre blir det väl av att vänta vid station än ute på linjen. Vid station blir det ju alltid några som hinner tåget som annars i te skulle gjort det.
Ur kapacitetssynpunkt gör det ingen skillnad. Lite bättre blir det för några enstaka resenärer. Men då krävs det å andra sidan en aktiv trafikledning eller ett signalsystem som håller tillbaka "rätt" tåg. Inget av dessa finns i nuläget.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Odd »

kaos [kao´s] substantiv ~et
• total o­ordning
Om det är oordning endast i delar av den kontext man försöker beskriva, exempelvis pendeltågen, gröna linjen etc, så är det inte kaos… ;-)
Genius on call
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Sio »

kildor skrev: måndag 12 juni 2023 18:37
Lennart Petersen skrev: måndag 12 juni 2023 17:59 Något bättre blir det väl av att vänta vid station än ute på linjen. Vid station blir det ju alltid några som hinner tåget som annars i te skulle gjort det.
Ur kapacitetssynpunkt gör det ingen skillnad. Lite bättre blir det för några enstaka resenärer. Men då krävs det å andra sidan en aktiv trafikledning eller ett signalsystem som håller tillbaka "rätt" tåg. Inget av dessa finns i nuläget.
Jo det är bättre ur kapacitetssynpunkt att vänta in luckan på den gemensamma sträckan en plats där man ändå skulle ha stannat. Det blir en retardation och en acceleration mindre. Samt att väntetiden kan utnyttjas till ett förlängt trafikantutbyte vilket kanske kortar det för följande tåg.

Edit: Eller så kan det bli så här med en tvåspårig grenstation när trafiken kört kommit ir fas:
Först får tåget vänta före växlarna för att det är tåg före, sedan blir det ett extra långt uppehåll vid plattformen för att det är mycket folk ute.

Edit2: Sedan genererar ju grenstationer fler på och avstigande på tågen än andra stationer. Naturligtvis de bytesresenärer som gör vinkelbyten, men även en ande av de som byter mellan tåg i samma riktning kommer att göra det på grenstationen. En bytesresenär genererar dessutom både en påstigning och en avstigning, då är det ju bra med dubbla spår och plattformar i båda riktningarna. Der ger mer tid för resandeutbyte och dubbelt så många kvadratmeter plattform att hantera resenärerna på
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev: måndag 12 juni 2023 21:00
kaos [kao´s] substantiv ~et
• total o­ordning
Om det är oordning endast i delar av den kontext man försöker beskriva, exempelvis pendeltågen, gröna linjen etc, så är det inte kaos… ;-)
Det var det jag skrev om för ett år sedan, om betydelseförskjutning. Det är ungefär som att skriva "Totalstopp på E4 på grund av brinnande bil utanför Nyköping". Men det var sannerligen inte stopp utanför Ljungby vid det tillfället. Ta bara bort förledet "total-" så blir det sant - men ointressant.
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inlägg av daniel_s »

Sio skrev: tisdag 13 juni 2023 8:37 Jo det är bättre ur kapacitetssynpunkt att vänta in luckan på den gemensamma sträckan en plats där man ändå skulle ha stannat. Det blir en retardation och en acceleration mindre.
Ja, men detta förutsätter att växlarna ligger tillräckligt långt efter plattformen för att man ska kunna köra in till plattformen med en normal bromsning. På tunnelbanan krävs bortåt 100 meters avstånd mellan plattform och hinderfrihetspunkt för att det ska möjliggöras. Så som det är gjort vid Västra skogen söderut är ok, däremot är det inte alls bra vid Gullmarsplan och Liljeholmen, där ankommande tåg tvingas till en bromsning långt före plattformens slut.

(För er som inte fattar hur det kan vara ett problem att man kör ikapp ett tåg på spåret bredvid, så är det alltså så att det av säkerhetsskäl krävs att det finns marginaler om tåget skulle passera den punkt där det ska stanna, därför ska det vara ett visst avstånd från den punkten till den punkt där spåren går ihop så att en kollision kan ske, och ju mindre det avståndet är desto mer försiktigt måste tåget köra sista biten.)
Skriv svar