Stopp i tågtrafiken varje dag senaste tiden?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Stopp i tågtrafiken varje dag senaste tiden?

Inlägg av LÅ1 »

De senaste dagarna har det varit många problem med tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg och mellan Stockholm och Malmö.
Gjorde en sökning på tågtrafiken site:svt.se och begränsade svaren till senaste veckan.

8 maj: Stopp vid Flemingsberg. (Olycka)
8 maj: Stopp mellan Töreboda och Herrljunga. (Elfel)
8 maj: Stopp mellan Malmö och Hässleholm. (elförsörjningsproblem)

9 maj: Stopp i Norrköping. (Nedriven kontaktledning)
9 maj: Stopp i tågtrafiken förbi Katrineholm. (Personer i spårområdet)
9 maj: Stora problem i tågtrafiken i Västsverige. Oklart om det även gäller Göteborg - Stockholm)

10 maj: Fortsatta störningar i Norrköping efter kontaktledningsproblemet dagen innan.

13 maj: Stopp i Grästorp på linjen Stockholm - Göteborg. (Spårfel)
13 maj: Stopp i tågtrafiken mellan Malmö och Lund. (Elfel)

14 maj: Stopp mellan Alingsås och Vårgårda. Två tåg med instängda passagerare i mycket varmt tåg. (Elfel)

Dessutom har det varit problem i Gävletrakten och på Sträckan Göteborg - Malmö.

Är det jag som misslyckades med att hitta rubriker om tågstrul på de aktuella sträckorna den 11 och 12 maj, eller kan det varit så att allt flöt på nästan enligt plan?

Är det konstigt om många som inte reser ofta med tåg får en negativ inställning till tågresor? För även om det varit mycket problem senaste veckan så är knappast veckan unik i detta avseende.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stopp i tågtrafiken varje dag senaste tiden?

Inlägg av ADDE »

Igår kväll var det även spårspring nånstans mellan stockholm och uppsala. (Gjorde mig försenad hem från sundsvall med en halvtimma)
Imorse: Växelfel vid stockholms city! har nu inte kollat om det fortgår fortfarande.

Stockholmdirekt brukar bli snabba på att snappa upp problem med kollektivtrafiken i stockholmslänet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stopp i tågtrafiken varje dag senaste tiden?

Inlägg av LÅ1 »

Det är ju inte bra för Sverigebilden och sverigeturismen heller: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... tvis-sista

Och det är visst problem i Flen också. Stopp eller bara begränsad kapacitet? Jag vet inte!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Stopp i tågtrafiken varje dag senaste tiden?

Inlägg av leifd »

Att ni bara orkar...
Som exempel, så var det den 9 maj stopp på 7 olika ställen samtidigt, inkl de som räknas upp ovan.
Varje dag så är många olika stopp, de flesta viftar dock inte runt i massmedia, som väl är.
Vi som jobbar, är rätt vana...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stopp i tågtrafiken varje dag senaste tiden?

Inlägg av LÅ1 »

leifd skrev:Att ni bara orkar...
Som exempel, så var det den 9 maj stopp på 7 olika ställen samtidigt, inkl de som räknas upp ovan.
Varje dag så är många olika stopp, de flesta viftar dock inte runt i massmedia, som väl är.
Vi som jobbar, är rätt vana...
Jodå, jag har varit med om korta stopp lite då och då, som passagerare. Men de senaste dagarna har det varit många stora och långvariga stopp på de stora linjerna. Och för mig känns det som om dess frekvens har ökat. Det enda som har minskat är nog olyckor där två tåg kört in i varandra.

Att tågtrafiken fungerar har stor betydelse för dess förtroende. Det är inte rimligt att man skall behöva ha marginaler uppåt sex timmar om man absolut måste vara framme vid en viss tidpunkt.

Det vore intressant att se en jämförelse med hur det ser ut i andra europeiska länder.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stopp i tågtrafiken varje dag senaste tiden?

Inlägg av LÅ1 »

Nu har det varit ytterligare ett par dar med tågkaos. Och en minister har ansett sig tvungen att uttala sig: "Efter tågkaoset – ministern vill få upp punktligheten".

Vågar man låta gamla och värmekänsliga personer ta tåget i sommar? Eller ska man be dem stanna hemma? Jag är faktisk orolig! Flera timmar i ett soluppvärmt tåg borde kunna orsaka dödsfall. Men jag har faktiskt inte sett några rubriker som handlar om hälsoeffekter av tågstoppen, förutom en stackars kvinna som var på väg till ett sjukhus för en operation. Hon hade sådan tur så att sjukhuset kunde byta operationstid mellan två patienter.

Jag åkte för några år sedan med ett X2000-tåg som blev stående i solskenet strömlöst i cirka 20 minuter. Man märkte snabbt av temperaturstegringen och en försämrad luftkvalité. (Kanske är det för att få ett något litet bättre utgångsläge som man har så kylig luft i vagnarna på sommaren? :) Jag ser alltid till att ha en långärmad tröja extra att ta på mig när jag åker tåg varma sommardagar.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Stopp i tågtrafiken varje dag senaste tiden?

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:Nu har det varit ytterligare ett par dar med tågkaos. Och en minister har ansett sig tvungen att uttala sig: "Efter tågkaoset – ministern vill få upp punktligheten".

Vågar man låta gamla och värmekänsliga personer ta tåget i sommar? Eller ska man be dem stanna hemma? Jag är faktisk orolig! Flera timmar i ett soluppvärmt tåg borde kunna orsaka dödsfall. Men jag har faktiskt inte sett några rubriker som handlar om hälsoeffekter av tågstoppen, förutom en stackars kvinna som var på väg till ett sjukhus för en operation. Hon hade sådan tur så att sjukhuset kunde byta operationstid mellan två patienter.

Jag åkte för några år sedan med ett X2000-tåg som blev stående i solskenet strömlöst i cirka 20 minuter. Man märkte snabbt av temperaturstegringen och en försämrad luftkvalité. (Kanske är det för att få ett något litet bättre utgångsläge som man har så kylig luft i vagnarna på sommaren? :) Jag ser alltid till att ha en långärmad tröja extra att ta på mig när jag åker tåg varma sommardagar.)
Nu har väl förvisso inte punktligheten minskat generellt (fast den tar ju å andra sidan bara upp förseningar och inte antal längre stopp). Det enda som varit sämre under en längre period är ju just pendeltågen i Stockholm. I april kom man dock för första gången på lång tid i alla fall över 90 procents punktlighet.

Men som Leif D påpekat är det ju ofta ganska många fel varje dag. Tittar man bara på uppdateringen av pendeltågstrafiken är det ju ofta 3-4 störningar per dag orsakade av fel på infrastrukturen, förutom alla vagnfel som operatören har ansvar för.

När det gäller värmen och tåg är det väl dock ett ganska lättlöst problem. Kan ju knappast vara något problem att bygga om nya vagnar så att de har reservfönster som går att öppna vid varm hetta. Det vill säga fönster som är plomberade - eller dylikt. Behövs ju inte många sådana för att få till en miljö som är hanterlig. Sedan får man väl tvinga företagen som kör att ha mer uppdaterade vattenförråd. Man kanske skulle se över hur förpackningar och annat ser ut, så att man kan få plats med mer vatten, utan att det behöver ta så mycket mer plats i anspråk (som exempel). I värsta fall får man väl ta bort några säten i vagnarna om det inte går att lösa på annat sätt och där ha lådor med vatten.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar