Sida 8 av 10

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: lördag 10 oktober 2020 17:56
av Sio
Enceladus skrev:Slutrapport från genomförd utredning avseende Kollektivtrafikförsörjning av Norra Djurgårdsstaden

De fem studerade åtgärdspaketen (Spår 1, Spår 2, Spår 3, Buss 1 samt Buss 2) redovisas på sidan 15.
TF skrev:Trafiknätet i åtgärdspaket Spår 1 har mycket gemensamt med tidigare planeringsinriktning för Norra Djurgårdsstaden och innebär att Spårväg City förlängs till Ropsten och kopplas samman med Lidingöbanan. För att undvika problematiken som följer av att förlänga stombuss 4 till Loudden samt för att undvika behov av parallellgående busstrafik i citystråket görs dessutom en avgrening av spårvägen vid Lindarängsvägen till Loudden. Detta ger också möjlighet att ansluta till en eventuell framtida spårväg i Östlig förbindelse.

Trafiknätet i åtgärdspaket Spår 2 är detsamma som i Spår 1. Det som skiljer sig är mindre kapacitetsstarka spårvagnar, 40 meter, resulterande i ett begränsat depåbehov för spårvagn. Som kompensation omfattas fler åtgärder för buss.

Trafiknätet i åtgärdspaket Spår 3 är detsamma som i föregående två spår-alternativ, men med den avgörande skillnaden att den förlängda Spårväg City inte kopplas samman med Lidingöbanan i Ropsten. Det innebär mer konkret att en delsträcka av spårvägen, mellan Värtahamnen och Ropsten, utgår jämfört Spår 1 och 2. Mellan Ropsten och Värtahamnen förutsätts resandet hanteras med en lokal busslinje.
Spår 1 består av två spårvägar till Ropsten och Loudden som trafikeras med 60-metersvagnar. Sammankopplas med Lidingöbanan.
Spår 2 har samma trafiknät som ovan, men trafikeras med 40-metersvagnar.
Spår 3 består av två spårvägar till Värtahamnen och Loudden som trafikeras med 60-metersvagnar. Sammankopplas inte med Lidingöbanan.

Vilket åtgärdspaket förespråkar forumets expertpanel?
Som svar på frågan så förordar jag alt. Spår 1 kombinerat med den tidigare avförda spårsträckningen Ropsten-Odenplan som redovisas i figur 25, samt utbyggnad av Lidingöbanan som den gick före 1967 fast förlängd till Stureplan. NDS trafikförsörjs då av en linje som går Sergels torg-Loudden-Ropsten-Odenplan och Lidingöbanan får gå rakaste vägen mot Stureplan.

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: lördag 10 oktober 2020 22:52
av C12C3C3C12
Det var ju så Lidingöbanorna gick fram till 2 september 1967, dom stannade ett stenkast från Stureplan vid Humlegården, Humlegårdsgatan.

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: söndag 11 oktober 2020 9:36
av Sio
C12C3C3C12 skrev:Det var ju så Lidingöbanorna gick fram till 2 september 1967, dom stannade ett stenkast från Stureplan vid Humlegården, Humlegårdsgatan.
Jag är medveten om det. Jag menar att man om man få för sig att göra som jag föreslår, så borde man bygga det sista stenkastet fram till själva Stureplan också. Jag anar att anledningen till att det "bara" blev till Humlegården 1925 var att då var Stureplan fullt av stadens spårvagnar. Så är det ju inte längre i dag.

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: söndag 11 oktober 2020 12:13
av Hechtwagen
Sio skrev:
C12C3C3C12 skrev:Det var ju så Lidingöbanorna gick fram till 2 september 1967, dom stannade ett stenkast från Stureplan vid Humlegården, Humlegårdsgatan.
Jag är medveten om det. Jag menar att man om man få för sig att göra som jag föreslår, så borde man bygga det sista stenkastet fram till själva Stureplan också. Jag anar att anledningen till att det "bara" blev till Humlegården 1925 var att då var Stureplan fullt av stadens spårvagnar. Så är det ju inte längre i dag.
Tror faktiskt att en ändhållplats på Humlegårdsgatan skulle vara det enda tänkbara alternativet även idag. Var på Stureplan hade du tänkt dig att klämma in en sådan spåranläggning?

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: söndag 11 oktober 2020 13:07
av Sio
Hechtwagen skrev:
Sio skrev:
C12C3C3C12 skrev:Det var ju så Lidingöbanorna gick fram till 2 september 1967, dom stannade ett stenkast från Stureplan vid Humlegården, Humlegårdsgatan.
Jag är medveten om det. Jag menar att man om man få för sig att göra som jag föreslår, så borde man bygga det sista stenkastet fram till själva Stureplan också. Jag anar att anledningen till att det "bara" blev till Humlegården 1925 var att då var Stureplan fullt av stadens spårvagnar. Så är det ju inte längre i dag.
Tror faktiskt att en ändhållplats på Humlegårdsgatan skulle vara det enda tänkbara alternativet även idag. Var på Stureplan hade du tänkt dig att klämma in en sådan spåranläggning?
På torgytan mellan Svampen och Sturegallerian.

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: söndag 11 oktober 2020 13:24
av LÅ1
Sio skrev:
Hechtwagen skrev:Tror faktiskt att en ändhållplats på Humlegårdsgatan skulle vara det enda tänkbara alternativet även idag. Var på Stureplan hade du tänkt dig att klämma in en sådan spåranläggning?
På torgytan mellan Svampen och Sturegallerian.
Det vore ju att döda Stureplan. Det behövs torg i staden!

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: söndag 11 oktober 2020 13:45
av Ulrik Berggren
LÅ1 skrev:
Sio skrev:
Hechtwagen skrev:Tror faktiskt att en ändhållplats på Humlegårdsgatan skulle vara det enda tänkbara alternativet även idag. Var på Stureplan hade du tänkt dig att klämma in en sådan spåranläggning?
På torgytan mellan Svampen och Sturegallerian.
Det vore ju att döda Stureplan. Det behövs torg i staden!
Har spårvägen dödat Clemenstorget i Lund?

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: söndag 11 oktober 2020 13:50
av LÅ1
Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:Det vore ju att döda Stureplan. Det behövs torg i staden!
Har spårvägen dödat Clemenstorget i Lund?
Ingen aning! Har inte varit i Lund på tre år, eller nått.
Men det blir ju knappast någon torgyta kvar på Stureplan om man klämmer in hållplatsen "mellan Svampen och Sturegallerian". En liten yta i Biblioteksgatan återstår. Om nu inte den måste tas i annspråk för att få fram övrig trafik, som t.ex. bussar och cyklar.

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: söndag 11 oktober 2020 16:52
av twr
LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:Det vore ju att döda Stureplan. Det behövs torg i staden!
Har spårvägen dödat Clemenstorget i Lund?
Ingen aning! Har inte varit i Lund på tre år, eller nått.
Men det blir ju knappast någon torgyta kvar på Stureplan om man klämmer in hållplatsen "mellan Svampen och Sturegallerian". En liten yta i Biblioteksgatan återstår. Om nu inte den måste tas i annspråk för att få fram övrig trafik, som t.ex. bussar och cyklar.
Du har rätt. Fast det är ännu svårare än du beskriver. Sträckan är inte ens tillräckligt lång för att överhuvudtaget rymma en hållplats.

Den större frågan är dock varför man skulle dra Lidingöbanan i Lidingövägen och Sturegatan. Det är mycket att motivera varför detta skulle byggas när tunnelbanan redan går nästan samma sträcka.

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: söndag 11 oktober 2020 16:54
av twr
Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev: Det vore ju att döda Stureplan. Det behövs torg i staden!
Har spårvägen dödat Clemenstorget i Lund?
Clemenstorget har utrymme för det, vilket inte Stureplan har. Det är inte en relevant jämförelse.

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: tisdag 13 oktober 2020 10:56
av Breitspurbahn
Sio skrev:
C12C3C3C12 skrev:Det var ju så Lidingöbanorna gick fram till 2 september 1967, dom stannade ett stenkast från Stureplan vid Humlegården, Humlegårdsgatan.
Jag är medveten om det. Jag menar att man om man få för sig att göra som jag föreslår, så borde man bygga det sista stenkastet fram till själva Stureplan också. Jag anar att anledningen till att det "bara" blev till Humlegården 1925 var att då var Stureplan fullt av stadens spårvagnar. Så är det ju inte längre i dag.
Man ska dock komma ihåg att Sturelan ser annorlunda ut än då. Nu är det ju som bekant ett torg mellan Sturegallerian och Svampen, så var inte fallet då.
Var ska spårvagnen sluta? Ska den stå framför kontorshuset där gamla Hotel Anglais tidigare stod? Eller stå innan svängen; mittemot Sturecompagniet?
Eller rent av klampa in på torget? :)

Nej, det bästa vore nog om den svängde in och stod på Humlegårdsgatan, framför nya Hotel Anglais. Den gatan har ju blivit lite av en hållplatssamling, med pendelbussar som går ut över Engelbrektsplan.

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: tisdag 13 oktober 2020 17:55
av Per Lind
Sträckningen som före 1967 verkar bra. Skall spårvägen till Stureplan skall den givetvis dras vidare till Stureplan-Norrmalmstorg och kanske även till Åhléns.
På Norrmalmstorg finns gott om plats.
-Per

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: tisdag 13 oktober 2020 18:17
av Sio
Per Lind skrev:Sträckningen som före 1967 verkar bra. Skall spårvägen till Stureplan skall den givetvis dras vidare till Stureplan-Norrmalmstorg och kanske även till Åhléns.
På Norrmalmstorg finns gott om plats.
Ska man fortsätta vore väl Kungsgatan ned till Hötorget lämpligt, då får man bytesmöjlighet till Gröna linjen.

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: tisdag 13 oktober 2020 18:34
av Per Lind
Sio skrev:
Per Lind skrev:Sträckningen som före 1967 verkar bra. Skall spårvägen till Stureplan skall den givetvis dras vidare till Stureplan-Norrmalmstorg och kanske även till Åhléns.
På Norrmalmstorg finns gott om plats.
Ska man fortsätta vore väl Kungsgatan ned till Hötorget lämpligt, då får man bytesmöjlighet till Gröna linjen.
Jag hade det i åtanke men om jag minns rätt vill inte Staden ha spårväg där - konstigt nog.
Men, var vänder man där?
Över till Kungsholmen och Fridhemsplan?
-Per

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: tisdag 13 oktober 2020 22:22
av Enceladus
Hur stort resandeunderlag kan den föreslagna förlängningen till Stureplan, som ligger vid tunnelbanestationen Östermalmstorg, tänkas ha? Jag vill uppmärksamma forumets expertpanel på att linje 50 mellan Hornsberg och T-Centralen inte ens anses ha tillräckligt resandeunderlag för busstrafik! Varför skulle denna parallellgående trafik lyckas bättre?

Förvisso har linje 1 ett rejält resandeunderlag, men det beror på Essingeöarna och Frihamnen. Den föreslagna förlängningen till Stureplan skulle inte ha någon viktig trafikuppgift. Då är det väl bättre att förlänga Spårväg City från Ropsten till Essingetorget och sedan dra en gren från Hakberget till Odenplan?

Se även den relaterade diskussionen i tråden om linje 76:
Enceladus skrev:Varför tar den avkortade linjen en omväg via Strandvägen till Karlaplan? I tråden om Spårväg City diskuterades tidigare en möjlig gren till Karlaplan. En sträckning via Valhallavägen förordades av många eftersom den enkelt kunde förlängas till Odenplan. Är det inte bättre att slå ihop linjerna 72 och 76?

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: onsdag 14 oktober 2020 0:31
av Breitspurbahn
Per Lind skrev:Sträckningen som före 1967 verkar bra. Skall spårvägen till Stureplan skall den givetvis dras vidare till Stureplan-Norrmalmstorg och kanske även till Åhléns.
På Norrmalmstorg finns gott om plats.
-Per
Att ha en spårvagn körandes Sturegatan-Birger Jarlsgatan-Hamngatan låter tämligen krångligt. Korsningen Stureplan/Kungsgatan är trång som det är med bilar, bussar och gångtrafikanter.

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: onsdag 14 oktober 2020 7:29
av Enceladus
Jag noterar att ingen har hittills kommenterat elefanten i rummet (se sidan 72):
TF skrev:Framkomligheten för kollektivtrafiken längs sträckan Klarabergsgatan-Hamngatan-Strandvägen är i dagsläget begränsad. I samtliga studerade åtgärdspaket tillförs många fordonsrörelser med buss eller spårvagn längs denna sträcka. Idag finns förbud för allmän biltrafik på Klarabergsgatan. Olika sätt att tillskapa mer utrymme och förbättra framkomligheten för kollektivtrafik även längs Hamngatan bör studeras närmare.
I princip måste allmän biltrafik förbjuda även på Hamngatan. Hur stor politisk aptit finns det för detta?

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: onsdag 14 oktober 2020 8:25
av Stefan Widén
Enceladus skrev:Jag noterar att ingen har hittills kommenterat elefanten i rummet (se sidan 72):
TF skrev:Framkomligheten för kollektivtrafiken längs sträckan Klarabergsgatan-Hamngatan-Strandvägen är i dagsläget begränsad. I samtliga studerade åtgärdspaket tillförs många fordonsrörelser med buss eller spårvagn längs denna sträcka. Idag finns förbud för allmän biltrafik på Klarabergsgatan. Olika sätt att tillskapa mer utrymme och förbättra framkomligheten för kollektivtrafik även längs Hamngatan bör studeras närmare.
I princip måste allmän biltrafik förbjuda även på Hamngatan. Hur stor politisk aptit finns det för detta?
Vi har i olika sammanhang fört fram tanken på att göra Hamngatan bilfri mellan Kungsträdgårdsgatan och Sergels torg. Vi ser nu de positiva effekterna från Klarabergsgatan med bilfritt och alla inser att Området skulle få ett lyft. Även näringsidkare inser att miljön blir bättre.

Den utmaning som finns är att lösa trafiken mellan Strandvägen och Mäster Samuelsgatan. Just nu pågår byggen vilket stoppat körfältet mot Strandvägen. Vill man göra Hamngatan bilfritt gäller det att får ett rimligt flöde på trafiken den vägen, Från M S gatan kan man välja Regeringsgatan och Malmskillnad (när den öppnar) söderut.

Man kan även bomma helt och låta alla trafik söderut köra runt City. :D

Staden håller nu på med ett arbete att minska flödet från Strandvägen mot Kungsträdgårdsgatan och det är en bra början.

Stefan

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: onsdag 14 oktober 2020 14:05
av Breitspurbahn
Stefan Widén skrev:
Enceladus skrev:Jag noterar att ingen har hittills kommenterat elefanten i rummet (se sidan 72):
TF skrev:Framkomligheten för kollektivtrafiken längs sträckan Klarabergsgatan-Hamngatan-Strandvägen är i dagsläget begränsad. I samtliga studerade åtgärdspaket tillförs många fordonsrörelser med buss eller spårvagn längs denna sträcka. Idag finns förbud för allmän biltrafik på Klarabergsgatan. Olika sätt att tillskapa mer utrymme och förbättra framkomligheten för kollektivtrafik även längs Hamngatan bör studeras närmare.
I princip måste allmän biltrafik förbjuda även på Hamngatan. Hur stor politisk aptit finns det för detta?
Vi har i olika sammanhang fört fram tanken på att göra Hamngatan bilfri mellan Kungsträdgårdsgatan och Sergels torg. Vi ser nu de positiva effekterna från Klarabergsgatan med bilfritt och alla inser att Området skulle få ett lyft. Även näringsidkare inser att miljön blir bättre.

Den utmaning som finns är att lösa trafiken mellan Strandvägen och Mäster Samuelsgatan. Just nu pågår byggen vilket stoppat körfältet mot Strandvägen. Vill man göra Hamngatan bilfritt gäller det att får ett rimligt flöde på trafiken den vägen, Från M S gatan kan man välja Regeringsgatan och Malmskillnad (när den öppnar) söderut.

Man kan även bomma helt och låta alla trafik söderut köra runt City. :D

Staden håller nu på med ett arbete att minska flödet från Strandvägen mot Kungsträdgårdsgatan och det är en bra början.

Stefan
Nej tack. Dessa avstängningar av gator för öst-väst-trafik i centrum är väldigt enerverande och gör att det blir köer på en massa bakgator.
Ta det här med avstängningen av Kungsgatan och Klarabergsgatan. Om man ska från Kungsgatan/Sergels Torg/nedre Sveavägen till Vasagatan så måste man åka Olof Palmes Gata. Tidigare i somras fick de för sig att stänga av den ett tag; då fick man snällt åka upp till Tegnérgatan eller försöka hitta en ickestängd gata bakom Brunkebergstorg. Eller bryta mot lagen och köra på Kungsgatan.

En av de mest störiga trenderna i städer runt om i Europa är att stänga av huvudleder för trafik och helt förstöra stadsplaneringen. Värst är nog Berlin där man stängt av Branderburger Hof från trafik, trots att stadens plan går ut på att trafik ska gå genom denna. Istället måste man hitta smågator runt och att ta sig vidare med.

I Stockholm kan vi se samma sak där avstängd Kungsgata och Klarabergsgata leder till köer på Olof Palmes Gata och Mäster Samuelsgatan.

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Postat: onsdag 14 oktober 2020 19:08
av twr
Breitspurbahn skrev: En av de mest störiga trenderna i städer runt om i Europa är att stänga av huvudleder för trafik och helt förstöra stadsplaneringen. Värst är nog Berlin där man stängt av Branderburger Hof från trafik, trots att stadens plan går ut på att trafik ska gå genom denna. Istället måste man hitta smågator runt och att ta sig vidare med.
Menar du Unter den Linden?