Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
Ute och åker skrev:Många pratar nuförtiden (Stefan Löfven, Fredrik Reinfeldt) om att man i framtiden får räkna med att inte ha EN arbetsgivare eller yrke under sin arbetslivskarriär, {klipp]
Vilka som är födda de senaste femtio åren har räknat med att ha en arbetsgivare eller ett yrke under hela sitt arbetslivskarriär?
Nu är jag lite för gammal för att räknas till denna kategori - men beror det inte lite (eller mycket) på var man är född?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
(född för 63 år sedan)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av TKO »

Nu lämnar jag den politiskt filosofiska sfären och återvänder till utredningens delrapport.

Jag har tagit reda på att man räknar med 19 minuters restid Ropsten-Sergels torg. Sträckan är ungefär 6 km vilket ger en medelhastighet på 19 km/h, det är ungefär vad Tvärbanan har så det verkar rimligt. På Sträckan Djurgårdsbron-Ropsten krävs dock en medelhastighet på 22 km/h vilket borde vara möjligt med rätt utformning av banan.

Resandeprognosen verkar räkna med att alla resande från Lidingöbanan som ska till City väljer att sitta kvar på spårvagnen istället för att byta till tunnelbanan som tar 8 minuter in till T-centralen. Om vi utgår från att resenärerna fattar rationella val måste alltså den upplevda bytestidsförlusten vid Ropsten vara minst 11 minuter för att antagandet skall stämma. Det verkar högt tycker jag - men är naturligtvis beroende på hur "bytespunkten" utformas.

Det om detta!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av twr »

TKO skrev: Resandeprognosen verkar räkna med att alla resande från Lidingöbanan som ska till City väljer att sitta kvar på spårvagnen istället för att byta till tunnelbanan som tar 8 minuter in till T-centralen. Om vi utgår från att resenärerna fattar rationella val måste alltså den upplevda bytestidsförlusten vid Ropsten vara minst 11 minuter för att antagandet skall stämma. Det verkar högt tycker jag - men är naturligtvis beroende på hur "bytespunkten" utformas.
Det beror ju även på vart du ska i city. För vissa resor kommer du vara närmare målpunkten om du går av spårvagnen på ytan snarare än tunnelbanan en bit under mark (även om det är ganska ytligt i det här fallet).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:Jag har tagit reda på att man räknar med 19 minuters restid Ropsten-Sergels torg. Sträckan är ungefär 6 km vilket ger en medelhastighet på 19 km/h, det är ungefär vad Tvärbanan har så det verkar rimligt. På Sträckan Djurgårdsbron-Ropsten krävs dock en medelhastighet på 22 km/h vilket borde vara möjligt med rätt utformning av banan.

Resandeprognosen verkar räkna med att alla resande från Lidingöbanan som ska till City väljer att sitta kvar på spårvagnen istället för att byta till tunnelbanan som tar 8 minuter in till T-centralen. Om vi utgår från att resenärerna fattar rationella val måste alltså den upplevda bytestidsförlusten vid Ropsten vara minst 11 minuter för att antagandet skall stämma. Det verkar högt tycker jag - men är naturligtvis beroende på hur "bytespunkten" utformas.
Var det inte med den typen av resonemang man misstog sig när det gällde Tvärbanan? Man trodde väl att bytena till den skulle var för obekväma för att folk skulle göra det, även om de vann några minuter i tid? Ibland åker jag alternativa vägar för att se och lära. Jag har inte undgått att märka att gena med tvärbanan ibland ger kortare restid mellan olika tunnelbanegrenar och pendeltågsgrenar istället för att åka in centralt och byta där (och göra ett byte mindre). Det hänger naturligtvis på att man passar in turer som strax ska avgå, vilket i sin tur har koppling till turtäthet.

Istället för att argumentera visar jag två räkneexempel, där jag jämför att byta vid Ropsten till tunnelbanan eller byta vid T-Centralen till tunnelbanan. Jag tar turtätheten på tunnelbanan i beaktande:

Exempel 1: Lidingövagnen ankommer Ropsten 7:00, man kliver av, ankommer tunnelbaneplattformen 7:12:30. Tunnelbanan avgår 7:15 (halva antagna turtätheten), ankommer T-Centralen 7:23, ankomst målpunkt Mariatorget 7:28

Exempel 2: Lidingövagnen ankommer Ropsten 7:00, man sitter kvar och ankommer Sergels Torg 7:19, ankommer tunnelbaneplattformen 7:22, tunnelbanan avgår 7:23 (halva antagna turtätheten), ankomst målpunkt Mariatorget 7:28

Man kan då observera att restiden blir lika under de förutsättningarna om bytestiden är 12,5 minuter vid Ropsten och 3 minuter vid T-Centralen. Det är en skillnad i bytestid på 9,5 minuter. Om den faktiska skillnaden i bytestid mellan platserna är mindre än 9,5 minuter vinner man i restid på att byta vid Ropsten, och skillnaden är större än 9,5 minuter vinner man i restid på att byta vid T-Centralen, om man ändå ska fortsätta med Röda linjen. Behöver man åka Gröna linjen vid T-Centralen för att komma till Hötorget exempelvis, så tillkommer från Röda linjen 1 minut i halva genomsnittliga väntetiden, vilket gör att nämnda brytpunkt går vid 8,5 minuters skillnad i bytespromenadtid mellan Ropsten och T-Centralen (hoppas jag räknade rätt nu).

Den här typen av jämförelser har många av dagens tvärbaneresenärer gjort, och när tvärbanan vinner så väljer många den. Hur ställer sig Lidingöbaneresenärerna till den typen av kalkyler, om det visar sig att bytestiden vid Ropsten är mindre än 9,5 minuter längre än vid T-Centralen? Kan man verkligen lita på antagandet "Resandeprognosen verkar räkna med att alla resande från Lidingöbanan som ska till City väljer att sitta kvar på spårvagnen istället för att byta till tunnelbanan" då?

Lite kritiskt tänkande mot utredningsresonemang igen, i likhet med i en annan aktuell tråd. Men kritiskt tänkande i en riktning ska inte förväxlas med övertygelse i någon riktning. Vid disputationer finns en roll som opponent, och jag tror det finns behov av opponenter ibland. Med tanke på hur prognoserna slog fel för tvärbanan, finns det skäl för det, tycker jag. :)
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Enceladus »

12 minuters bytestid är tyvärr inte omöjlig om man går vidare med samma principer som styrde utformningen av Årstaberg och Solna...
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:12 minuters bytestid är tyvärr inte omöjlig om man går vidare med samma principer som styrde utformningen av Årstaberg och Solna...
Det är i så fall ett sätt att bygga så man får rätt i sina prognoser...

Alternativ tolkning: Man vet redan att det är så man ska bygga och det är därför man får fram det prognosresultatet...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:12 minuters bytestid är tyvärr inte omöjlig om man går vidare med samma principer som styrde utformningen av Årstaberg och Solna...
Nu är ju inte minsta bytestid vid Årstaberg 12 minuter, vilket vi som bor i Årsta väl känner till. Lite mer faktabaserade inlägg vore välkommet!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev: Resandeprognosen verkar räkna med att alla resande från Lidingöbanan som ska till City väljer att sitta kvar på spårvagnen istället för att byta till tunnelbanan som tar 8 minuter in till T-centralen. Om vi utgår från att resenärerna fattar rationella val måste alltså den upplevda bytestidsförlusten vid Ropsten vara minst 11 minuter för att antagandet skall stämma. Det verkar högt tycker jag - men är naturligtvis beroende på hur "bytespunkten" utformas.
Det beror ju även på vart du ska i city. För vissa resor kommer du vara närmare målpunkten om du går av spårvagnen på ytan snarare än tunnelbanan en bit under mark (även om det är ganska ytligt i det här fallet).
Visst är det så!
Men jag är ändå tveksam till att detta skulle förklara resandeflödet vid Ropsten…

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:12 minuters bytestid är tyvärr inte omöjlig om man går vidare med samma principer som styrde utformningen av Årstaberg och Solna...
Nu är ju inte minsta bytestid vid Årstaberg 12 minuter, vilket vi som bor i Årsta väl känner till. Lite mer faktabaserade inlägg vore välkommet!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Nej, men det är inte vad jag skrev.

Under några perioder har hållplatsläge E använts av vissa busslinjer. Hur lång tid tar det bytet?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev:Istället för att argumentera visar jag två räkneexempel, där jag jämför att byta vid Ropsten till tunnelbanan eller byta vid T-Centralen till tunnelbanan. Jag tar turtätheten på tunnelbanan i beaktande:

Exempel 1: Lidingövagnen ankommer Ropsten 7:00, man kliver av, ankommer tunnelbaneplattformen 7:12:30. Tunnelbanan avgår 7:15 (halva antagna turtätheten), ankommer T-Centralen 7:23, ankomst målpunkt Mariatorget 7:28

Exempel 2: Lidingövagnen ankommer Ropsten 7:00, man sitter kvar och ankommer Sergels Torg 7:19, ankommer tunnelbaneplattformen 7:22, tunnelbanan avgår 7:23 (halva antagna turtätheten), ankomst målpunkt Mariatorget 7:28

Man kan då observera att restiden blir lika under de förutsättningarna om bytestiden är 12,5 minuter vid Ropsten och 3 minuter vid T-Centralen. Det är en skillnad i bytestid på 9,5 minuter. Om den faktiska skillnaden i bytestid mellan platserna är mindre än 9,5 minuter vinner man i restid på att byta vid Ropsten, och skillnaden är större än 9,5 minuter vinner man i restid på att byta vid T-C, om man ändå ska fortsätta med Röda linjen. Behöver man åka Gröna linjen vid T-Centralen för att komma till Hötorget exempelvis, så tillkommer från Röda linjen 1 minut i halva genomsnittliga väntetiden, vilket gör att nämnda brytpunkt går vid 8,5 minuters skillnad i bytespromenadtid mellan Ropsten och T-Centralen (hoppas jag räknade rätt nu).

Idag är minsta bytestid mellan Lidingöbanan och tunnelbanan 3 minuter. Att då göra antagandet att det skulle ta 12½ minut att ta sej från den nya LB-terminalen till tunnelbanans plattform verkar lite magstarkt. Jag är också tveksam till bytestiden vid Sergels torg, 3 minuter verkar knappt. Därför tvingas jag tyvärr underkänna dessa räkneexempel! Bättre lycka nästa gång...

Som avhandlats på detta forum för många år sedan så slog prognoserna för Tvärbanan fel, det verkliga resandet låg länge långt under det som prognosticerats.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:12 minuters bytestid är tyvärr inte omöjlig om man går vidare med samma principer som styrde utformningen av Årstaberg och Solna...
Nu är ju inte minsta bytestid vid Årstaberg 12 minuter, vilket vi som bor i Årsta väl känner till. Lite mer faktabaserade inlägg vore välkommet!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Nej, men det är inte vad jag skrev.

Under några perioder har hållplatsläge E använts av vissa busslinjer. Hur lång tid tar det bytet?
Om det inte var det som avsågs med "12 minuters bytestid är tyvärr inte omöjlig om man går vidare med samma principer som styrde utformningen av Årstaberg" förklara då vänligen vad som avsågs!

Hållplatsläge E används inte för närvarande, och har endast varit avsett för ersättningstrafik för Tvärbanan.

(Jag håller med om att Årstaberg är gravt felutfomat - men kritik mår bäst av att vara saklig och inte flumma ut i fria fantasier...)

Thomas K Ohlsson
saklig så det förslår
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Om det inte var det som avsågs med "12 minuters bytestid är tyvärr inte omöjlig om man går vidare med samma principer som styrde utformningen av Årstaberg" förklara då vänligen vad som avsågs!

Hållplatsläge E används inte för närvarande, och har endast varit avsett för ersättningstrafik för Tvärbanan.

(Jag håller med om att Årstaberg är gravt felutfomat - men kritik mår bäst av att vara saklig och inte flumma ut i fria fantasier...)

Thomas K Ohlsson
saklig så det förslår
Det citerade påståendet säger inte att bytestiden är 12 minuters vid Årstaberg, utan att den kan bli 12 minuter vid Ropsten om samma principer används vid dess utformning.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
Ute och åker skrev:Istället för att argumentera visar jag två räkneexempel, där jag jämför att byta vid Ropsten till tunnelbanan eller byta vid T-Centralen till tunnelbanan. Jag tar turtätheten på tunnelbanan i beaktande:

Exempel 1: Lidingövagnen ankommer Ropsten 7:00, man kliver av, ankommer tunnelbaneplattformen 7:12:30. Tunnelbanan avgår 7:15 (halva antagna turtätheten), ankommer T-Centralen 7:23, ankomst målpunkt Mariatorget 7:28

Exempel 2: Lidingövagnen ankommer Ropsten 7:00, man sitter kvar och ankommer Sergels Torg 7:19, ankommer tunnelbaneplattformen 7:22, tunnelbanan avgår 7:23 (halva antagna turtätheten), ankomst målpunkt Mariatorget 7:28

Man kan då observera att restiden blir lika under de förutsättningarna om bytestiden är 12,5 minuter vid Ropsten och 3 minuter vid T-Centralen. Det är en skillnad i bytestid på 9,5 minuter. Om den faktiska skillnaden i bytestid mellan platserna är mindre än 9,5 minuter vinner man i restid på att byta vid Ropsten, och skillnaden är större än 9,5 minuter vinner man i restid på att byta vid T-C, om man ändå ska fortsätta med Röda linjen. Behöver man åka Gröna linjen vid T-Centralen för att komma till Hötorget exempelvis, så tillkommer från Röda linjen 1 minut i halva genomsnittliga väntetiden, vilket gör att nämnda brytpunkt går vid 8,5 minuters skillnad i bytespromenadtid mellan Ropsten och T-Centralen (hoppas jag räknade rätt nu).

Idag är minsta bytestid mellan Lidingöbanan och tunnelbanan 3 minuter. Att då göra antagandet att det skulle ta 12½ minut att ta sej från den nya LB-terminalen till tunnelbanans plattform verkar lite magstarkt. Jag är också tveksam till bytestiden vid Sergels torg, 3 minuter verkar knappt. Därför tvingas jag tyvärr underkänna dessa räkneexempel! Bättre lycka nästa gång...

Som avhandlats på detta forum för många år sedan så slog prognoserna för Tvärbanan fel, det verkliga resandet låg länge långt under det som prognosticerats.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Det tog lite tid innan folk lärde sig att det gick snabbare att byta till tvärbanan. Det kan nog bli samma sak vid Ropsten, att det tar lite tid innan folk urskiljer vad som är snabbaste resvägen. Speciellt om de duperas i början av fagert tal om att nu kan du resa på spårvagn hela vägen utan att byta från Lidingö in till City.

Visst var mina räkneexempel magstarka. Det var meningen att de skulle vara det. Därmed inte sagt att jag generellt vill skriva magstarkt! :cheesygrin:

Jag ville påvisa det orimliga i att "Resandeprognosen verkar räkna med att alla resande från Lidingöbanan som ska till City väljer att sitta kvar på spårvagnen istället för att byta till tunnelbanan som tar 8 minuter in till T-centralen".

Men det fiffiga är att man kan sätta in sina egna realistiska värden i mina kalkyler. Ersätt 12.5 minuter med X (realistiskt bedömd bytestid vid Ropsten), 3 minuter med Y (realistiskt bedömd bytestid vid T-Centralen) och se vad du får fram för restider då. Det kan bli en intressant räkneövning. Återkom gärna med vad dina egna bedömda minuttal ger för restider! :)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av twr »

Jag trodde det var den uppleva restiden (KRESU) för byte vi diskuterade?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:Jag trodde det var den uppleva restiden (KRESU) för byte vi diskuterade?
Det kan vi absolut diskutera. Återkom med dina egna synpunkter om KRESU!

Vad är din uppfattning om hur KRESU kommer att påverka det faktiska bytandet vid Ropsten respektive T-Centralen. Är det skillnad på KRESU i Ropsten jämfört med T-Centralen? Som att den stökigare bytesmiljön med många fler resenärer vid T-Centralen jämfört med Ropsten påverkar hur den enskilde resenären upplever KRESU eller bytet? Eller menar du att den enskilde resenären upplever bytet likvärdigt oavsett hur det ser ut på bytesplatsen? Vad blir resultatet om du tillämpar KRESU på de siffror jag redovisade? Det går att räkna på det, så gör gärna det! Då kan jag själv räkna på det du räknat på! Tycker jag det du skriver är intressant för diskussionen i ämnet, och om jag tycker jag själv möjligen kan tillföra något i ämnet, om inte för alla så åtminstone för någon, så svarar jag! :)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:
twr skrev:Jag trodde det var den uppleva restiden (KRESU) för byte vi diskuterade?
Det kan vi absolut diskutera. Återkom med dina egna synpunkter om KRESU!

Vad är din uppfattning om hur KRESU kommer att påverka det faktiska bytandet vid Ropsten respektive T-Centralen. Är det skillnad på KRESU i Ropsten jämfört med T-Centralen? Som att den stökigare bytesmiljön med många fler resenärer vid T-Centralen jämfört med Ropsten påverkar hur den enskilde resenären upplever KRESU eller bytet? Eller menar du att den enskilde resenären upplever bytet likvärdigt oavsett hur det ser ut på bytesplatsen? Vad blir resultatet om du tillämpar KRESU på de siffror jag redovisade? Det går att räkna på det, så gör gärna det! Då kan jag själv räkna på det du räknat på! Tycker jag det du skriver är intressant för diskussionen i ämnet, och om jag tycker jag själv möjligen kan tillföra något i ämnet, om inte för alla så åtminstone för någon, så svarar jag! :)
Det var där diskussionen började:
TKO skrev: Resandeprognosen verkar räkna med att alla resande från Lidingöbanan som ska till City väljer att sitta kvar på spårvagnen istället för att byta till tunnelbanan som tar 8 minuter in till T-centralen. Om vi utgår från att resenärerna fattar rationella val måste alltså den upplevda bytestidsförlusten vid Ropsten vara minst 11 minuter för att antagandet skall stämma. Det verkar högt tycker jag - men är naturligtvis beroende på hur "bytespunkten" utformas.
Med tanke på att bytesstraffet är 5 minuter återstår 6 minuter (11-5). Säg att 2,5 minuter är den genomsnittliga väntetiden vid byte, och att väntetid viktas dubbelt återstår 1 minut (6-2*2,5). Med tanke på att gångtid också viktas dubbelt måste alltså tiden att gå mellan spårväg och tunnelbana ned i 30 sekunder (1/2). Det är förstås väldigt svårt att uppnå, om det inte byggs en "Alvikslösning".

Med reservation för att jag kanske minns en del av KRESU-värdena fel, eller helt enkelt tänker fel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:Med tanke på att bytesstraffet är 5 minuter återstår 6 minuter (11-5). Säg att 2,5 minuter är den genomsnittliga väntetiden vid byte, och att väntetid viktas dubbelt återstår 1 minut (6-2*2,5). Med tanke på att gångtid också viktas dubbelt måste alltså tiden att gå mellan spårväg och tunnelbana ned i 30 sekunder (1/2). Det är förstås väldigt svårt att uppnå, om det inte byggs en "Alvikslösning".

Med reservation för att jag kanske minns en del av KRESU-värdena fel, eller helt enkelt tänker fel.
Fint! Vi utgår från dina definitioner, och räknar på samma reseexempel som jag drog. Skillnaden blir att jag inte kan återge klockslag utan får lägga till viktad minuter istället. Dessutom ansågs mina gångtider i Ropsten för extrema ovan, så jag sätter gångtid mellan spårvagn och tunnelbana till 10 minuter i Ropsten och 5 minuter i T-Centralen.

Exempel 1: Lidingövagnen ankommer Ropsten, man kliver av och får bytesstraff 5 minuter. Därefter går man 10 minuter till tunnelbanan. Den har turtäthet 5 minuter, genomsnittlig väntetid är 2,5 minuter och viktad väntetid är 5 minuter. Restiden till T-Centralen är 8 minuter och därifrån till Mariatorget 5 minuter. Totalt viktad restid 5+10+5+8+5=33 minuter.

Exempel 2: Lidingövagnen ankommer Ropsten, man sitter kvar och ankommer Sergels Torg efter 19 minuter, kliver av och får bytesstraff 5 minuter, går till tunnelbanan på 5 minuter, genomsnittlig turtäthet 2 minuter med genomsnittlig väntetid 1 minut ger viktad väntetid 2 minuter. Tunnelbanan till Mariatorget tar sedan 5 minuter. Totalt viktad restid 19+5+5+2+5=36 minuter.

Trots att jag angivit gångtiden från spårvagnen till tunnelbanan 5 minuter längre i Ropsten än i T-Centralen, så ger ändå den viktade restiden 3 minuters längre restid om man sitter kvar på spårvagnen (så fick i alla fall jag det till, hoppas det blev rätt räknat).

MEN... man kan ha en opponents inställning till att utan vidare reflektion vikta väntetider dubbelt och ge bytesstraff 5 minuter när det gäller så hög turtäthet som på tunnelbanan. Om vi räknar på bytet över plattform á la "Alvikslösning" som du nämnde, så finns det ju flera exempel på sådana för tunnelbanan, både på T-Centralen, Gamla Stan och Slussen. Om vi utgår ifrån att både gröna injen och röda linjen trafikeras med två minuters turtäthet och vi har att välja mellan faktiska minuter och "KRESU-minuter" för byte över plattform, så kan det ge något att fundera över vilket värde som är "bäst".

För faktiska minuter så är bytestiden den genomsnittliga väntetiden halva turtätheten, alltså 1 minut. För "KRESU-minuter" så är bytestiden straffminuterna 5 minuter + halva genomsnittliga väntetiden dubblerad, alltså 2 minuter, totalt 7 minuter.

Låt oss säga att vi gjorde en opinionsundersökning bland de resenärerna som byter över plattform vilket minuttal som de tycker bäst återspeglar deras faktiska upplevelse av bytestiden. Där de har att välja mellan det faktiska 1 minut eller det reoretiska "KRESU-värdet" 7 minuter. De får inte välja något annat än mellan dessa två alternativ. Hur många skulle svara 1 minut och hur många skulle svara 7 minuter? Man kan naturligtvis gissa att alla skulle svara 1 minut eller att alla skulle svara 7 minuter, men den faktiska fördelningen skulle nog ligga mellan 0% och 100% på vardera alternativet. Låt oss säga att vi räknar ihop 100 resenärers svar och dividerar summan av deras minutval med 100. Skulle vi då hamna på 1 minut, 7 minuter eller något däremellan? Låt oss säga att vi hamnar mitt emellan på 4 minuter. Är det då ett bättre värde att använda än 1 minut eller 7 minuter? Det kan vara nyttigt att tänka igenom den frågeställningen. :)

Om jag nu får göra en återkoppling till den där utredningen, om vilken det uppges "Resandeprognosen verkar räkna med att alla resande från Lidingöbanan som ska till City väljer att sitta kvar på spårvagnen istället för att byta till tunnelbanan som tar 8 minuter in till T-centralen." Hur sannolikt är det då att "alla resande" har exakt samma värderingar kring byten? Vi har ju inte precis samma värderingar här på forumet, så varför skulle just spårvagnsresenärer från Lidingö ha det? Jag menar, även den frågeställningen kan vara nyttig att tänka igenom. ;)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av twr »

Intressanta tankar.

Jag har väl svårt att tro att någon som ska byta till röda linjen till Södermalm skulle göra det i Ropsten i stället för t-centralen. Frågan som TKO ställde, som jag uppfattade den, handlade väl snarare om dem som har sin målpunkt i city, om det är värt för dem att göra ett byte. Men man kan förstås fundera på många olika relationer och hur resenärer beter sig.

Sen skulle jag väl säga att det är helt orimligt att den faktiska gångtiden vid byte i Ropsten skulle bli 10 minuter, om jag tolkar rätt vad du skriver. Nånting i stil med 3 minuter är väl troligt om spårvägen ligger i markplan, vilket är vad som planeras.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Odd »

Folk är så enkelspåriga, även i tanken...
Genius on call
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av CS »

Så om vi räknar att vi sitter på Lidingövagnen som närmar sig Ropsten och vi ska till City. Vi står inför valet byta eller sitta kvar
Väljer vi byta får vi följande ekvation:

gångtid Spv-> tub 1,5 min = > 3 KRESU-minuter
väntetid tub 2,5 min = > 5 KRESU-minuter
restid tub 9 min = > 9 KRESU-minuter
kliva upp till Sergels torg 2 min => 4 KRESU-minuter

summa 21 KRESU-minutrar

Väljer vi sitta kvar på spårvagnen får vi följande ekvation:
restid spv = 19 min => 19 KRESU-minutrar
summa 19 KRESU-minutrar

Vi kan alltid diskutera giltigheterna i de här tiderna. Min slutsats blir att för resa till City så är det lite 50/50 om man som Lidingöbo väljer att sitta kvar på spårvagnen eller byta till tuben. Sedan finns det ett antal arbetsplatser på vägen mellan Ropsten och City där alternativet att sitta kvar på spårvagnen blir mer attraktivt än byte till tunnelbana.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Skriv svar