twr skrev:Med tanke på att bytesstraffet är 5 minuter återstår 6 minuter (11-5). Säg att 2,5 minuter är den genomsnittliga väntetiden vid byte, och att väntetid viktas dubbelt återstår 1 minut (6-2*2,5). Med tanke på att gångtid också viktas dubbelt måste alltså tiden att gå mellan spårväg och tunnelbana ned i 30 sekunder (1/2). Det är förstås väldigt svårt att uppnå, om det inte byggs en "Alvikslösning".
Med reservation för att jag kanske minns en del av KRESU-värdena fel, eller helt enkelt tänker fel.
Fint! Vi utgår från dina definitioner, och räknar på samma reseexempel som jag drog. Skillnaden blir att jag inte kan återge klockslag utan får lägga till viktad minuter istället. Dessutom ansågs mina gångtider i Ropsten för extrema ovan, så jag sätter gångtid mellan spårvagn och tunnelbana till 10 minuter i Ropsten och 5 minuter i T-Centralen.
Exempel 1: Lidingövagnen ankommer Ropsten, man kliver av och får bytesstraff 5 minuter. Därefter går man 10 minuter till tunnelbanan. Den har turtäthet 5 minuter, genomsnittlig väntetid är 2,5 minuter och viktad väntetid är 5 minuter. Restiden till T-Centralen är 8 minuter och därifrån till Mariatorget 5 minuter. Totalt viktad restid 5+10+5+8+5=33 minuter.
Exempel 2: Lidingövagnen ankommer Ropsten, man sitter kvar och ankommer Sergels Torg efter 19 minuter, kliver av och får bytesstraff 5 minuter, går till tunnelbanan på 5 minuter, genomsnittlig turtäthet 2 minuter med genomsnittlig väntetid 1 minut ger viktad väntetid 2 minuter. Tunnelbanan till Mariatorget tar sedan 5 minuter. Totalt viktad restid 19+5+5+2+5=36 minuter.
Trots att jag angivit gångtiden från spårvagnen till tunnelbanan 5 minuter längre i Ropsten än i T-Centralen, så ger ändå den viktade restiden 3 minuters längre restid om man sitter kvar på spårvagnen (så fick i alla fall jag det till, hoppas det blev rätt räknat).
MEN... man kan ha en opponents inställning till att utan vidare reflektion vikta väntetider dubbelt och ge bytesstraff 5 minuter när det gäller så hög turtäthet som på tunnelbanan. Om vi räknar på bytet över plattform á la "Alvikslösning" som du nämnde, så finns det ju flera exempel på sådana för tunnelbanan, både på T-Centralen, Gamla Stan och Slussen. Om vi utgår ifrån att både gröna injen och röda linjen trafikeras med två minuters turtäthet och vi har att välja mellan faktiska minuter och "KRESU-minuter" för byte över plattform, så kan det ge något att fundera över vilket värde som är "bäst".
För faktiska minuter så är bytestiden den genomsnittliga väntetiden halva turtätheten, alltså 1 minut. För "KRESU-minuter" så är bytestiden straffminuterna 5 minuter + halva genomsnittliga väntetiden dubblerad, alltså 2 minuter, totalt 7 minuter.
Låt oss säga att vi gjorde en opinionsundersökning bland de resenärerna som byter över plattform vilket minuttal som de tycker bäst återspeglar deras faktiska upplevelse av bytestiden. Där de har att välja mellan det faktiska 1 minut eller det reoretiska "KRESU-värdet" 7 minuter. De får inte välja något annat än mellan dessa två alternativ. Hur många skulle svara 1 minut och hur många skulle svara 7 minuter? Man kan naturligtvis gissa att alla skulle svara 1 minut eller att alla skulle svara 7 minuter, men den faktiska fördelningen skulle nog ligga mellan 0% och 100% på vardera alternativet. Låt oss säga att vi räknar ihop 100 resenärers svar och dividerar summan av deras minutval med 100. Skulle vi då hamna på 1 minut, 7 minuter eller något däremellan? Låt oss säga att vi hamnar mitt emellan på 4 minuter. Är det då ett bättre värde att använda än 1 minut eller 7 minuter? Det kan vara nyttigt att tänka igenom den frågeställningen.
Om jag nu får göra en återkoppling till den där utredningen, om vilken det uppges "Resandeprognosen verkar räkna med att alla resande från Lidingöbanan som ska till City väljer att sitta kvar på spårvagnen istället för att byta till tunnelbanan som tar 8 minuter in till T-centralen." Hur sannolikt är det då att "alla resande" har exakt samma värderingar kring byten? Vi har ju inte precis samma värderingar här på forumet, så varför skulle just spårvagnsresenärer från Lidingö ha det? Jag menar, även den frågeställningen kan vara nyttig att tänka igenom.