kl-tt-r på C20

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

kl-tt-r på C20

Inlägg av Lennart Petersen »

I dag såg jag något sällsynt, åkte med en kl-ttr- C20 full med kl-tt-r inne i vagnen på gavelpartier och på dörrar. Fult och meningslöst. Men det slog mig att det är nog minst 10år sedan jag såg något i den dimensionen. Hoppas nu det dröjer 10år till nästa gång.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Enceladus »

Ta en tur med linje 833 till Ågestaverket (gatuvy) så behöver du inte vänta så länge. :cheesygrin:
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:Ta en tur med linje 833 till Ågestaverket (gatuvy) så behöver du inte vänta så länge. :cheesygrin:
Det var nu inte gatuvyer det handlade om utan forumdelen handlar om spårtrafik och då T-banan och där , på blå linje, har det varit exemplariskt skött nu i många år.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:Ta en tur med linje 833 till Ågestaverket (gatuvy) så behöver du inte vänta så länge. :cheesygrin:
Det var nu inte gatuvyer det handlade om utan forumdelen handlar om spårtrafik och då T-banan och där , på blå linje, har det varit exemplariskt skött nu i många år.
Ville bara påpeka att en n e d k l o t t r a d tunnelbanevagn inte behöver vara en sällsynt syn. Sedan är Ågesta utbildningsanläggning högst relevant för tunnelbanetrafiken (vilken behöver ett brandförsvar), så det är rätt forumdel.

(Går det inte att skriva kl-ttr-?)
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:Ta en tur med linje 833 till Ågestaverket (gatuvy) så behöver du inte vänta så länge. :cheesygrin:
Det var nu inte gatuvyer det handlade om utan forumdelen handlar om spårtrafik och då T-banan och där , på blå linje, har det varit exemplariskt skött nu i många år.
Ville bara påpeka att en n e d k l o t t r a d tunnelbanevagn inte behöver vara en sällsynt syn. Sedan är Ågesta utbildningsanläggning högst relevant för tunnelbanetrafiken (vilken behöver ett brandförsvar), så det är rätt forumdel.

(Går det inte att skriva kl-ttr-?)
Jo det är mycket sällsynt att se en kl-ttr- vagn i trafik. Jag är ju daglig resenär på blå linje och har inte sett något sådant på åtminstone 10år.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Jo det är mycket sällsynt att se en kl-ttr- vagn i trafik. Jag är ju daglig resenär på blå linje och har inte sett något sådant på åtminstone 10år.
Det är också min erfarenhet att blå linjen är relativt förskonad från kl-tt-r. Förmodligen beror det på att det finns ytterst få utomhussträckor. På gröna linjen är kl-tt-r något vanligare, liksom på pendeltågen. Dock inte lika vanligt som i många andra städer. Talar då om exteriören och inte interiören.
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 03 augusti 2005 7:32
Ort: Hässelby

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Jo det är mycket sällsynt att se en kl-ttr- vagn i trafik. Jag är ju daglig resenär på blå linje och har inte sett något sådant på åtminstone 10år.
Det är också min erfarenhet att blå linjen är relativt förskonad från kl-tt-r. Förmodligen beror det på att det finns ytterst få utomhussträckor. På gröna linjen är kl-tt-r något vanligare, liksom på pendeltågen. Dock inte lika vanligt som i många andra städer. Talar då om exteriören och inte interiören.
Trafikledningen på blå linje är också oftast ganska snabb med att byta ut kl-ttr- tåg och eftersom banan är kort måste vagnarna inte gå ute särskilt länge innan bytet kan ske.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Enceladus »

Företag slutar städa tunnelbanan: För mycket kl-tt-r
vd på Solreneriet skrev:kl-ttr-t har ökat med 100 procent på två år. Sen en tid tillbaka städar och kl-tt-r vi tunnelbanetågen och depåerna i Stockholm med förlust, det är inte hållbart.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Företag slutar städa tunnelbanan: För mycket kl-tt-r
vd på Solreneriet skrev:kl-ttr-t har ökat med 100 procent på två år. Sen en tid tillbaka städar och kl-tt-r vi tunnelbanetågen och depåerna i Stockholm med förlust, det är inte hållbart.
Har dom åttagit sej städningen till fast pris utan möjlighet till mängdreglering?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Sio »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Företag slutar städa tunnelbanan: För mycket kl-tt-r
vd på Solreneriet skrev:kl-ttr-t har ökat med 100 procent på två år. Sen en tid tillbaka städar och kl-tt-r vi tunnelbanetågen och depåerna i Stockholm med förlust, det är inte hållbart.
Har dom åttagit sej städningen till fast pris utan möjlighet till mängdreglering?
/TKO
Möjligen, eller så har de haft någon typ av taktikprissättning. De hade kanske lagt á-priset för "svårt kl-ttr- vagn" under sin produktionskostnad för att kunna dra upp grundersättningen för "normalstädning enligt plan" och fortfarande vinna kontraktet.

Det kanske kändes smart med de volymer som de såg när de lade sitt anbud men midre roligt när volymen på den underprissatta produkten oväntat går upp.

Då kan jag tänka mig att deras beställare inte är så tillmötesgående när de begär omförhandling.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Ute och åker »

Sio skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Företag slutar städa tunnelbanan: För mycket kl-tt-r

vd på Solreneriet: kl-ttr-t har ökat med 100 procent på två år. Sen en tid tillbaka städar och kl-tt-r vi tunnelbanetågen och depåerna i Stockholm med förlust, det är inte hållbart.
Har dom åttagit sej städningen till fast pris utan möjlighet till mängdreglering?
/TKO
Möjligen, eller så har de haft någon typ av taktikprissättning. De hade kanske lagt á-priset för "svårt kl-ttr- vagn" under sin produktionskostnad för att kunna dra upp grundersättningen för "normalstädning enligt plan" och fortfarande vinna kontraktet.

Det kanske kändes smart med de volymer som de såg när de lade sitt anbud men midre roligt när volymen på den underprissatta produkten oväntat går upp.

Då kan jag tänka mig att deras beställare inte är så tillmötesgående när de begär omförhandling.
MTR har kunskap inom huset vad det kostar att städa och sanera kl-tt-r. De som jobbar med sanering av kl-tt-r vet att volymen går uppåt och nedåt, beroende på vilka gäng som är i farten. En ökning med 100% med två års mellanrum kan inte ses som varken ovanligt eller oväntat. Jag ser två rimliga förklaringar till att MTR inte vill omförhandla avtalet:

1: Solreneriet begär högre belopp än vad MTR vet att någon annan skulle kunna utföra arbetet för. Då är det självklart att MTR inte vill omförhandla.

2: Solreneriet har underprissatt hela avtalet. Hade det bara varit kl-tt-r som var underprissatt så hade det legat i MTR:s intresse att omförhandla, eftersom en ny underentreprenör förstås kommer att räkna på den ökningen och ta betalt för den. Men vill inte MTR förhandla är det uppenbart att Solreneriet vill omförhandla även övriga delar av avtalet. I så fall är det här med kl-tt-r bara något Solreneriets vd skyller på utåt för att inte förlora ansiktet inför övriga kunder och potentiella kunder. Och MTR säger att de varit nöjda med arbetet Solreneriet utfört, när de egentligen menar att de varit nöjda med priset för Solreneriets utförda arbete. ;)

Det där var mina slutsatser, baserat på länken som gavs och lite tidigare kännedom om städningen av tunneltågen (då den utfördes av TBT). Självklart intressant med fler förklaringar! :D
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Sio »

Ute och åker skrev:Jag ser två rimliga förklaringar till att MTR inte vill omförhandla avtalet:

1: Solreneriet begär högre belopp än vad MTR vet att någon annan skulle kunna utföra arbetet för.

2: Solreneriet har underprissatt hela avtalet.
Skulle det inte kunna vara så att avtalet innehåller både överprissatta delar och underprissatta delar? Något som förstås inte undgick MTR när avtalet skulle tecknas, men MTR kanske bedömde att det samantaget skulle bli en god affär för dem ändå.

Om då Solreneriet kommer och vill omförhandla så fort det blir lite volymer på de för MTR förmånliga delarna av avtalet, då kan jag tänka mig att MTR inte är intresserade.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Ute och åker »

Sio skrev:
Ute och åker skrev:Jag ser två rimliga förklaringar till att MTR inte vill omförhandla avtalet:

1: Solreneriet begär högre belopp än vad MTR vet att någon annan skulle kunna utföra arbetet för.

2: Solreneriet har underprissatt hela avtalet.
Skulle det inte kunna vara så att avtalet innehåller både överprissatta delar och underprissatta delar? Något som förstås inte undgick MTR när avtalet skulle tecknas, men MTR kanske bedömde att det samantaget skulle bli en god affär för dem ändå.

Om då Solreneriet kommer och vill omförhandla så fort det blir lite volymer på de för MTR förmånliga delarna av avtalet, då kan jag tänka mig att MTR inte är intresserade.
Jodå, visst kan det vara både överprissatta och underprissatta delar. Men trots allt övergick avtalet från TBT till Solreneriet (eller om det var någon emellan, men har inte betydelse). Att det var underprissättning på saneringen av kl-tt-r framgår ju av artikeln. Men om det då var övriga delar som var överprissatta är det inte lätt att förstå varför avtalet gick över från TBT (nu finns det mer att säga om vad som hände med TBT, men jag blandar in det här, eftersom det blir en urspårning). Men vad är Solreneriet egentligen för företag. Ett familjeföretag som köptes upp av ett finskt företag, som framgår av den här länken: http://www.sol.se/om-oss.html

Enligt länken presenterar de sig så här: "Vår erfarenhet från besöksintensiva miljöer såsom kryssningsfartyg, flyg, tåg och processindustrin samt uppdrag inom sjukvård, hotell, livsmedel och offentliga lokaler gör vårt utbud av kompetenser i det närmaste unik."

Det står inget om tunnelbana, vilket det borde göra. Jag ville inte skriva det förut, men gör det nu, att det känns inte riktigt som att Solreneriet är ett företag som hade så mycket erfarenhet innan av att städa eller sanera kl-tt-r på Stockholms tunnelbana. Som jag skrev har MTR kunskap inom huset av de här sakerna, och om de har vetat om att det varit underprissatt så har de i så fall utnyttjat det så länge det går och tjänat pengar under tiden. Men jag vill inte gå så långt som att skriva att detta är orsaken. Däremot menar jag bestämt att en ökning av kl-tt-r med 100% under en tvåårsperiod kan inte vara ensam orsak till att de säger upp avtalet. Det är ett svepskäl. Underprissättning eller underkunskap om vad uppdraget förde med sig är troligare orsaker. Överprissättning är inte så troligt, enligt min mening. Men osvuret är bäst förstås! :D
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Lennart Petersen »

Och fortfarande står jag för att blå linje är välstädad och fri från kl-tt-r synlig för resenärerna . Nämner man nu en ökning på 100% bör man ju också jämföra med från vilken nivå ökningen sker. Är det från en låg nivå så räcker det ju med att några aktiva kl-tt-r . Sen kan man ju undra vad det är för hål i huvudet hos kl-ttr-. Kosta på färgkannor bara för något destruktivt ? Stöld, rån och bedrägeri förtjänar förakt men är ju rationellt för gärningsmannen som tillför sig ett kapital om än på helt oärligt vis. Men vari ligger nyttan med kl-tt-r ?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Och fortfarande står jag för att blå linje är välstädad och fri från kl-tt-r synlig för resenärerna . Nämner man nu en ökning på 100% bör man ju också jämföra med från vilken nivå ökningen sker. Är det från en låg nivå så räcker det ju med att några aktiva kl-tt-r . Sen kan man ju undra vad det är för hål i huvudet hos kl-ttr-. Kosta på färgkannor bara för något destruktivt ? Stöld, rån och bedrägeri förtjänar förakt men är ju rationellt för gärningsmannen som tillför sig ett kapital om än på helt oärligt vis. Men vari ligger nyttan med kl-tt-r ?
Egen tillfredsställelse kan vara en "nytta" för personen som utfört målningen.

Många dekorerade tåg fotograferas och bilderna finns säkert att finna på någon webbplats. Och i "lyckade" fall, förr i tiden, i en svenskproducerad, men engelskspråkig, tidning som hette UP. Kom ut med 40 nummer 1992 till 2012. Fanns att köpa lite här och var, t.ex. i Kulturhuset i Stockholm, till vissa politikers förargelse.

Hittade en radiointervju från 2012 som handlade om en händelse i Göteborg, när någon fotograferade ett "specialdekorerat" tåg.

(Man får använda omskrivningar, för cencurfunktionen här tar bort ändelser och sammansättningar, vilket gör texten onödigt svårläst.
(Exempel om ordet g r a f f i t i m å l a t skrivs utan alla mellanslagen blir det gr-ff-t-, ändelsen -målat faller bort.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:[
Egen tillfredsställelse kan vara en "nytta" för personen som utfört målningen.

Många dekorerade tåg fotograferas och bilderna finns säkert att finna på någon webbplats. Och i "lyckade" fall, förr i tiden, i en svenskproducerad, men engelskspråkig, tidning som hette UP. Kom ut med 40 nummer 1992 till 2012. Fanns att köpa lite här och var, t.ex. i Kulturhuset i Stockholm, till vissa politikers förargelse.

bort.)
Ja det har jag nog förstått att det är någon form av exstas som driver dessa kl-ttr-, ungefär som småungar gillar ljudet av krossat glas, men det är ju bevis för att det är hål i huvudet.
Och visst förstår jag politiker som reagerar , vi betalar inte för ett dyrt kulturhus för att dom ska marknadsföra dokumentation på olagligheter, något som uppmuntrar till mer kl-tt-r.
Och visst finns det organiserade webbsidor som dokumenterar kl-tt-r som verkar i så stor utsträckning drabba spårburna fordon, Sverige ligger relativt bra till värre är det i länder som Italien. Men att det är en svårbotad sjukdom bekräftas kanske av ett nu några år gammalt reportage i Dagens Nyheter från Stockholms tingsrätt där en kl-ttr- i mogen ålder , över 30år dömdes till skadestånd i nivå 70000kr . Men efter det här lägger du väl av undrade reportern ? Njaee kom ett svar jag tar nog en vända på stan redan i kväll.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Och fortfarande står jag för att blå linje är välstädad och fri från kl-tt-r synlig för resenärerna . Nämner man nu en ökning på 100% bör man ju också jämföra med från vilken nivå ökningen sker. Är det från en låg nivå så räcker det ju med att några aktiva kl-tt-r .
Under de senaste månaderna har vagnmålningar blivit en nästan daglig företeelse i kollektivtrafiken, speciellt på pendeltågen där vagnarna står parkerade lite varstans. Hittills har blå linjen fredats av sin utformning, men när den förlängs till Hagsätra så får även den sin beskärda del av samhällets konstnärliga amibition. Lagliga målningsväggar och centrum för gatukonst som Snösätragränd har prövats med blandade resultat. I varje fall är det inte en tillräcklig lösning då målningarna i det offentliga rummet består. Jag kan tänka mig att plattformsdörrar skulle hjälpa en hel del, men då behövs de på samtliga stationer, i synnerhet på utomhusstationerna.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Och fortfarande står jag för att blå linje är välstädad och fri från kl-tt-r synlig för resenärerna . Nämner man nu en ökning på 100% bör man ju också jämföra med från vilken nivå ökningen sker. Är det från en låg nivå så räcker det ju med att några aktiva kl-tt-r .
Under de senaste månaderna har vagnmålningar blivit en nästan daglig företeelse i kollektivtrafiken, speciellt på pendeltågen där vagnarna står parkerade lite varstans. Hittills har blå linjen fredats av sin utformning, men när den förlängs till Hagsätra så får även den sin beskärda del av samhällets konstnärliga amibition. Lagliga målningsväggar och centrum för gatukonst som Snösätragränd har prövats med blandade resultat. I varje fall är det inte en tillräcklig lösning då målningarna i det offentliga rummet består. Jag kan tänka mig att plattformsdörrar skulle hjälpa en hel del, men då behövs de på samtliga stationer, i synnerhet på utomhusstationerna.
Sker en del av kl-ttr-t under ordinarie stationsuppehåll?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:[

Sker en del av kl-ttr-t under ordinarie stationsuppehåll?

/TKO
Det verkar så , dom här vandalerna har lärt sig hantera färgkannor med stor fermitet och kan åsyadkomma et ”konstverk” med enastående snabbhet. Men mest utsatta är väl ändstationerna. Riktigt sorgligt är när ideeella museiföreningar utsätts. Läser om motorvagnsklubben SMOK jubileumsresa och hur man två gånger utsattes för vandalism med färg. Och dessemellan fick vidta en del åtgärder som övervakning m.m
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: kl-tt-r på C20

Inlägg av hgsldf »

Är det effektivt att beivra brottslighet genom att släppa ut någon efter 2 timmar som sedan på fråga säger: jag skall nog ta en ny sväng i kväll? (tidigare i tråden)

Det måste ju finnas något mera civiliserat alternativ än att ge polisen befogenhet att använda AK-47 utan att fråga, det låter ju som medeltid?
/Göran
Skriv svar