Hissar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hissar
Trasiga hissar i T-banan. Summa 10 st . Skandal!
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Hissar
Syftar ni på underhållsarbeten så är det totalutbyte till helt nya hissar som de jobbar med!
EDIT: Kontaktade SLs kundtjänst och frågade om de hade fler hissar att byta ut snart, fick denna till svar:
EDIT: Kontaktade SLs kundtjänst och frågade om de hade fler hissar att byta ut snart, fick denna till svar:
SL skrev:Hej Andreas!
Tack för att du hör av dig.
Den lista över preliminärt planerade arbeten på hissar/rulltrappor jag kan få fram på rak arm omfattar endast våren/sommaren 2018 och ser ut som följande:
SAB 18251 (v. 15-21)
HÖÄ 18651 (v. 15-21)
HÖÄ 18652 (v. 19-25)
BJH 19251 (v. 19-25)
KÄT 16351 (v. 15-21)
GUP 15555 (v. 15-21)
GUP 15556 (v. 19-25)
ASU 26151 (v. 21-27)
ÖBG 26251 (v. 15-21)
HSÅ 28351 (v. 15-21)
SKS 66352 (v. 21-27)
SKS 66353 (v. 21-27)
DUV 34402 (v. 15-22)
FHP 31572 (v. 14-22)
GUP 15504 (v. 17-20)
GUP 15505 (v. 15-19)
GÄR 21272 (v. 11-20)
LIH 26003 (v. 20-22)
LIH 26004 (v. 16-19)
MRT 25172 (v. 12-21)
UNT 22371 (v. 10-19)
(Med möjlighet att dessa veckor kan komma att ändras framöver).
Du är alltid välkommen att kontakta oss igen via webbformuläret eller på telefon 08-600 10 00.
Vänliga hälsningar,
Marcus Winqvist
SL Kundtjänst
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: Hissar
Man vill numera ha innerdörrar i alla hissar, som följer med hisskorgen uppåt och nedåt. De som ännu inte utrustats med innerdörrar brukar ha en sådan här varningsskylt med tillhörande text:

Skylten ska ju vara tydlig, men man förstår ju att den avser även barnvagnar, rullatorer, käppar etc som kan fastna på liknande sätt.
Det tar ju några veckor att sätta in innerdörrar och under tiden står hissen stilla. Om man samtidigt byter ut den gamla hissen, även om den inte nått sin ekonomiska livslängd, så sparar man ju in en stilleståndsperiod vid ett senare tillfälle.
Jag har dessutom noterat att de nya hissarna man sätter in är märkbart snabbare än de gamla, så de ökar kapaciteten på ett positivt sätt när tunneltåg med flera barnvagnar ankommit och folk står i kö för att åka med. De pratar också vilken våning de befinner sig på, vilket underlättar för de med nedsatt syn. Bara positivt med dessa arbeten alltså, tycker jag nog.
Det här sker ju överallt inom kollektivtrafiken, bostäder, kontor etc. Som en kuriosadetalj kan jag nämna att min egen hiss hade längden och även höjden på hissdörren drygt 2 m, dimensionerad för att lätt transportera sängar alltså. Efter att den stått stilla några veckor och fått innerdörrar monterade (hissen i övrigt samma som tidigare) så var innerlängden bara ca 1,9 m. Och höjden på de nya innerdörrarna var också ca 1,9 m. Allt för att få plats med dörrar, dörrmaskineriet eller nåt. Gissa om det blev trubbel när det skulle tranporteras en vanlig tvåmeterssäng i hissen vid ett tillfälle. Vi stod några stycken och försökte hjälpas åt att få in den hissen.
Efter lite klagande babbel (kan ligga närmast till hands), blev det lite tänk. Med lite tillämpning av lagen om rätvinkliga trianglar, där hypotenusan ska vara lite längre än längsta kateterna, så kom vi på att vi fick skjuta in den på höjden diagonalt till slut. Med benen bortmonterade! Ursäkta den lilla utvikningen.
Rulltrappor, och incidenter med dem, har skrivits om i andra trådar (Gör Avancerat Sök vid behov!), men som den observante resenär jag är (hrmm?) så har jag noterat att rulltrappor står stilla betydligt oftare nu än tidigare. Några dagar typ och så står det att det är inspektion/underhåll eller något sånt som pågår. Det låter betryggande, att sådant sker kanske oftare än tidigare. Jag har hittills inte noterat att både hissar och rulltrappor står stilla samtidigt för underhåll, och jag vägrar tro att det är slumpen, utan det är säkert någon fiffig planering som ligger bakom det.

Skylten ska ju vara tydlig, men man förstår ju att den avser även barnvagnar, rullatorer, käppar etc som kan fastna på liknande sätt.
Det tar ju några veckor att sätta in innerdörrar och under tiden står hissen stilla. Om man samtidigt byter ut den gamla hissen, även om den inte nått sin ekonomiska livslängd, så sparar man ju in en stilleståndsperiod vid ett senare tillfälle.
Jag har dessutom noterat att de nya hissarna man sätter in är märkbart snabbare än de gamla, så de ökar kapaciteten på ett positivt sätt när tunneltåg med flera barnvagnar ankommit och folk står i kö för att åka med. De pratar också vilken våning de befinner sig på, vilket underlättar för de med nedsatt syn. Bara positivt med dessa arbeten alltså, tycker jag nog.

Det här sker ju överallt inom kollektivtrafiken, bostäder, kontor etc. Som en kuriosadetalj kan jag nämna att min egen hiss hade längden och även höjden på hissdörren drygt 2 m, dimensionerad för att lätt transportera sängar alltså. Efter att den stått stilla några veckor och fått innerdörrar monterade (hissen i övrigt samma som tidigare) så var innerlängden bara ca 1,9 m. Och höjden på de nya innerdörrarna var också ca 1,9 m. Allt för att få plats med dörrar, dörrmaskineriet eller nåt. Gissa om det blev trubbel när det skulle tranporteras en vanlig tvåmeterssäng i hissen vid ett tillfälle. Vi stod några stycken och försökte hjälpas åt att få in den hissen.
Efter lite klagande babbel (kan ligga närmast till hands), blev det lite tänk. Med lite tillämpning av lagen om rätvinkliga trianglar, där hypotenusan ska vara lite längre än längsta kateterna, så kom vi på att vi fick skjuta in den på höjden diagonalt till slut. Med benen bortmonterade! Ursäkta den lilla utvikningen.

Rulltrappor, och incidenter med dem, har skrivits om i andra trådar (Gör Avancerat Sök vid behov!), men som den observante resenär jag är (hrmm?) så har jag noterat att rulltrappor står stilla betydligt oftare nu än tidigare. Några dagar typ och så står det att det är inspektion/underhåll eller något sånt som pågår. Det låter betryggande, att sådant sker kanske oftare än tidigare. Jag har hittills inte noterat att både hissar och rulltrappor står stilla samtidigt för underhåll, och jag vägrar tro att det är slumpen, utan det är säkert någon fiffig planering som ligger bakom det.

Re: Hissar
Det är lagkrav på innerdörrar på alla hissar, förutom hissar i bostäder som inte förändras på annat vis efter att laget träddes igenom.
Lagen kom 2007 och man hade till 2012 på sig att sätta in innerdörrar. SL hade tydligen dispans då det fortfarande finns innerdörrslösa hissar.
Men numera verkar man satsa stort på att riva och byta ut hissar helt, och det är flera hissar som har passerat sin tekniska livslängd för länge sedan (nyare hissar är 15 år, äldre hissar från 80-talet och bakåt, 30 år, enligt branschen.), så jag anser att SL gör rätt som byter ut gamla långsamma hydraulhissar till moderna linhissar med en hissmotor placerad i toppen av schaktet, vilket ger den snabbare hastigheten.
Jag har märkt att det är flera hissar som byts ut än de som finns på SLs störningsinfo, t.ex. vid Odenplan.
Lagen kom 2007 och man hade till 2012 på sig att sätta in innerdörrar. SL hade tydligen dispans då det fortfarande finns innerdörrslösa hissar.
Men numera verkar man satsa stort på att riva och byta ut hissar helt, och det är flera hissar som har passerat sin tekniska livslängd för länge sedan (nyare hissar är 15 år, äldre hissar från 80-talet och bakåt, 30 år, enligt branschen.), så jag anser att SL gör rätt som byter ut gamla långsamma hydraulhissar till moderna linhissar med en hissmotor placerad i toppen av schaktet, vilket ger den snabbare hastigheten.
Jag har märkt att det är flera hissar som byts ut än de som finns på SLs störningsinfo, t.ex. vid Odenplan.
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: Hissar
Tekniska livslängd har de nog inte passerat, om de fortfarande fungerar. Däremot givetvis ekonomiska livslängd, eftersom de är underhållskrävande. Vissa är inte ens lönt att reparera då de går sönder för mycket utan då byter man direkt.ADDE skrev:Det är lagkrav på innerdörrar på alla hissar, förutom hissar i bostäder som inte förändras på annat vis efter att laget träddes igenom.
Lagen kom 2007 och man hade till 2012 på sig att sätta in innerdörrar. SL hade tydligen dispans då det fortfarande finns innerdörrslösa hissar.
Men numera verkar man satsa stort på att riva och byta ut hissar helt, och det är flera hissar som har passerat sin tekniska livslängd för länge sedan (nyare hissar är 15 år, äldre hissar från 80-talet och bakåt, 30 år, enligt branschen.), så jag anser att SL gör rätt som byter ut gamla långsamma hydraulhissar till moderna linhissar med en hissmotor placerad i toppen av schaktet, vilket ger den snabbare hastigheten.
Linhissar kan väl sägas vara en återgång till den "gamla" tekniken innan hydraulhissarna. Det finns många gamla pålitliga linhissar i äldre bostadshus.

Det finns en viktig orsak till att man valde hydraulhissar då man i stor omfattning skulle börja installera hissar på gamla tunnelbanestationer, bostäder etc, som kan nämnas. Linhissar kräver med nödvändighet en anordning ovanför hissen som hissar upp den (eller i värsta fall lite vid sidan om via några hjul). Hydraulhissar kan ha maskinrummet placerat vid sidan om, eftersom det är hydraulolja som ska trycka upp den, flytandes i rör. En hydraulhiss var alltså många gånger lättare att bygga in i utrymmen som från början inte var förberedda för hissar. Därmed i många fall billigare att installera. Vid väldigt höga lyfthöjder användes de dock inte. Är man lite intresserad så kan man roa sig med att se var maskinrummet är placerat i förhållande till de hydraulhissar som finns.
Men med tiden kom de att stå alltmer stilla, och krävde massa underhåll, så de var väl inte så bra ändå i längden. Speciellt inte vid så frekvent användning som på tunnelbanestationer. Lite lustigt också att i hissarnas barndom så fanns det ju "innerdörrar" (läs: gallergrindar), så när det gäller hissar kan man kanske säga att det var bättre förr.

Påpekas ska för säkerhets skull att hissar utan innerdörrar är fortfarande allmänt förekommande överallt i samhället, bostadshus m m. Jag har åkt flera stycken sådana idag, och det var INTE inom SL:s domäner. Det är nog krångliga regler kring detta, men som jag förstår det så kan man också (vid små enkla långsamgående hissar) ersätta det med avkännare (typ fotoceller och liknande) som är kopplat till nödstopp. Det finns dock många hissar utan det ena eller andra, men det ligger väl långt utanför (lin-)tråden.

Re: Hissar
Sant! Det är nog Ekonomisk livlängd. De gamla hydraulhissarna i Tunnelbanan är rätt så underhållskrävande, tro mig. jag har sett hur de underhåller de gamla hydraulrören för att bl.a. göra packningsbyten under min hissutbildning. (Och jag har bra koll på vart maskinrummen brukar placeras).Ute och åker skrev:Tekniska livslängd har de nog inte passerat, om de fortfarande fungerar. Däremot givetvis ekonomiska livslängd, eftersom de är underhållskrävande. Vissa är inte ens lönt att reparera då de går sönder för mycket utan då byter man direkt.ADDE skrev:Det är lagkrav på innerdörrar på alla hissar, förutom hissar i bostäder som inte förändras på annat vis efter att laget träddes igenom.
Lagen kom 2007 och man hade till 2012 på sig att sätta in innerdörrar. SL hade tydligen dispans då det fortfarande finns innerdörrslösa hissar.
Men numera verkar man satsa stort på att riva och byta ut hissar helt, och det är flera hissar som har passerat sin tekniska livslängd för länge sedan (nyare hissar är 15 år, äldre hissar från 80-talet och bakåt, 30 år, enligt branschen.), så jag anser att SL gör rätt som byter ut gamla långsamma hydraulhissar till moderna linhissar med en hissmotor placerad i toppen av schaktet, vilket ger den snabbare hastigheten.
Linhissar kan väl sägas vara en återgång till den "gamla" tekniken innan hydraulhissarna. Det finns många gamla pålitliga linhissar i äldre bostadshus.
Det finns en viktig orsak till att man valde hydraulhissar då man i stor omfattning skulle börja installera hissar på gamla tunnelbanestationer, bostäder etc, som kan nämnas. Linhissar kräver med nödvändighet en anordning ovanför hissen som hissar upp den (eller i värsta fall lite vid sidan om via några hjul). Hydraulhissar kan ha maskinrummet placerat vid sidan om, eftersom det är hydraulolja som ska trycka upp den, flytandes i rör. En hydraulhiss var alltså många gånger lättare att bygga in i utrymmen som från början inte var förberedda för hissar. Därmed i många fall billigare att installera. Vid väldigt höga lyfthöjder användes de dock inte. Är man lite intresserad så kan man roa sig med att se var maskinrummet är placerat i förhållande till de hydraulhissar som finns.
Men med tiden kom de att stå alltmer stilla, och krävde massa underhåll, så de var väl inte så bra ändå i längden. Speciellt inte vid så frekvent användning som på tunnelbanestationer. Lite lustigt också att i hissarnas barndom så fanns det ju "innerdörrar" (läs: gallergrindar), så när det gäller hissar kan man kanske säga att det var bättre förr.
Påpekas ska för säkerhets skull att hissar utan innerdörrar är fortfarande allmänt förekommande överallt i samhället, bostadshus m m. Jag har åkt flera stycken sådana idag, och det var INTE inom SL:s domäner. Det är nog krångliga regler kring detta, men som jag förstår det så kan man också (vid små enkla långsamgående hissar) ersätta det med avkännare (typ fotoceller och liknande) som är kopplat till nödstopp. Det finns dock många hissar utan det ena eller andra, men det ligger väl långt utanför (lin-)tråden.
Och lagen för innerdörrskrav har mycket riktigt många undantagsregler osv, bl.a. Ljusridåer (heltäckande fotocellslister) som sätts in på hissar där innedörrar inte får plats. Men i bostadshus så kommer innerdörrskraven bara om man moderniserar en gammal hiss, eller renoverar/handikapssanpassar hisskorgen. Hissar i offentliga miljöer eller på arbetsplatser har denna innerdörrskrav retroaktivt, så där har SL brytit denna lag i flera år nu...
Om du har missat det så finns det en teknik med linhissar där man har en liten växellös hissmotor som monteras högst upp i hissschaktet, där linföringen dras. I princip alla nya hissar byggs med en hissmotor högst upp i schaktet istället för en dedikerad maskinrum ovanför eller vid sidan om hissen. Väldigt effektivt och utrymmesbesparande!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hissar
Vill särskillt flagga för Gärdet som har nya hissar sedan några år, vad gör de på listan?
Re: Hissar
Är de stora hissarna upp till Gärdeshöjden utbytta?Hechtwagen skrev:Vill särskillt flagga för Gärdet som har nya hissar sedan några år, vad gör de på listan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Hissar
Ja, de stora hissarna byttes ut 2011-2012.LÅ1 skrev:Är de stora hissarna upp till Gärdeshöjden utbytta?Hechtwagen skrev:Vill särskillt flagga för Gärdet som har nya hissar sedan några år, vad gör de på listan?
Just nu renoverar man snedbanehissarna ner till plattformen, vilket man har gjort på många håll i tunnelbanan på sistone.
GÄR 21272 tror jag är hissen som går till BH mot Värtan/Gärdeshöjden.
Re: Hissar
Superskandal!
Även infotexten där man hänvisar till hiss på angränsande station! Man får ta sig dit man kan åka tydligen inte dit man vill åka! Det finns väl ett skäl varför man vill åka hiss också? Om man åtminstone kunde hänvisa till hiss på angränsande uppgång på samma station!
Apropå hiss är linje 200/Nybohovshissen i sin traditionella form nedlagd nu?
//218
Även infotexten där man hänvisar till hiss på angränsande station! Man får ta sig dit man kan åka tydligen inte dit man vill åka! Det finns väl ett skäl varför man vill åka hiss också? Om man åtminstone kunde hänvisa till hiss på angränsande uppgång på samma station!
Apropå hiss är linje 200/Nybohovshissen i sin traditionella form nedlagd nu?
//218
Re: Hissar
"Nybohovshissen ersätts med minibussar" Oklart när, dock.218 skrev:Apropå hiss är linje 200/Nybohovshissen i sin traditionella form nedlagd nu?
"Nybohovshissen kan få dubbla banor" Här försöker man sig på en tidsbestämning: "Förhoppningen är att arbetet kommer i gång under 2018 men vi vet ännu inte när under året, säger Christian Hoffmann på SL."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Hissar
Det finns en egen tråd om Nybohovshissen tror jag.LÅ1 skrev:"Nybohovshissen ersätts med minibussar" Oklart när, dock.218 skrev:Apropå hiss är linje 200/Nybohovshissen i sin traditionella form nedlagd nu?
"Nybohovshissen kan få dubbla banor" Här försöker man sig på en tidsbestämning: "Förhoppningen är att arbetet kommer i gång under 2018 men vi vet ännu inte när under året, säger Christian Hoffmann på SL."
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Hissar
Ingen generell, Men flera olika. bl.a. dessa tre:twr skrev:Det finns en egen tråd om Nybohovshissen tror jag.
Två om den aktuella (kommande) ombyggnaden:
Nybohovshissen ersätts med minibussar
Frågor rörande Nybohovshissen
Dessutom en som bland annat handlar om tidigare ombyggnad:
Personal i Nybohovshissen
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Hissar
Insändare på Stockholm direkt: SL:s nya hissar – ett felbygge
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling