Tja, själva bussen levererades ju i december 1982 tabm.
Sen tyder väl klädstilen (?) samt skateboarden på att det är nån gång i mitten av decenniet.
Det tresiffriga vagnsnumret tyder väl på att det var före nån reform där alla östgötska fordon bytte nummer (vilket de gjorde ungefär varje gång de bytte radiosystem) och det gissar jag skedde 1987 eller 88.
Så min gissning är 1986 men den grundas helt och hållet på påhittade fakta!
Det är tveklöst en arrangerad bild. Efter den där hållplatsen är det bara fem hållplatser i Ryd kvar innan bussen vänder. Det hade varit rimligare om de stått åt andra hållet.
Ska man gå på uteslutningsmetoden så efter november 1982. Innan dess fanns inte linjerna 255/256. Först infördes de som nattrafiklinjer, och senare som lågtrafiklinjer. Så jag gissar att bilden är tagen 1983-1987 om man tittar på kläderna.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
När det gäller årsmodeller på bilar är jag inte att räkna med. Men en annan ledtråd är tidtabellskassetterna på stolpen. Jag tycker de är i modell mindre, men det kanske är en synvilla? Annars skaffade Östgötatrafiken nya i
A3-storlek någon gång runt 1985/86 om inte minnet sviker mig totalt.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
PS:Eftersom jag ligger knappt 200 inlägg efter "Kantorn" måste jag skriva många tramsinlägg för att komma ikapp!
A) jag trodde inte det var en tävling
B) jag vet att jag är tramsig...
På A svarar jag att det kanske inte är en tävling - men att jag ändå har en viss ambition att nå upp till den högre nivån.
Och på B svarar jag att när det gäller tramsighet är jag svårslagen! (Även om det inte heller är en tävling)
tramsar
Thomas K Ohlsson
(Nu har jag tittat närmare på bilden. Är det en CR 112:a? Snygg buss i varje fall. Och väldigt progressivt med en kvinnlig fotbollsspelare!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!