Sida 1 av 3

Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: onsdag 11 april 2018 14:00
av bark
Under sommaren 2018 kommer spåren längs Värmlandsgatan mellan Norra Promenaden och Bråbogatan att bytas ut och spåravståndet ökas. När det ändå är grävs kommer diverse rör att bytas. Buss ersätter (från Norr Tull, gissar jag).

Allt enligt en artikel i Norrköpings Tidningar.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: onsdag 11 april 2018 16:03
av vfp420b
Rätt lång avstängning från 16 april och 19 augusti på hela sträckningen Norr tull-Vidablick/Fridvalla (gissar att vagnarna vänder vid Norr tull men buss ersätter till/från Resecentrum).

Allt enl. Östgötatrafikens hemsida:
https://www.ostgotatrafiken.se/info/nyh ... -med-buss/

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: onsdag 11 april 2018 16:12
av X12
Norra promenaden - Bråbogatan är etapp 1. Bråbogatan - Hagaskolan är etapp 2, enligt kommunens hemsida.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: lördag 14 april 2018 10:35
av 20581000184197
Varför ökat spåravstånd, för framtida vagntyper eller för att det skulle passa bättre i den breda gatan?

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: lördag 14 april 2018 10:37
av bark
20581000184197 skrev:Varför ökat spåravstånd, för framtida vagntyper eller för att det skulle passa bättre i den breda gatan?
Det första. Det är ett arbete som pågått allteftersom i mer än 20 år.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: måndag 16 april 2018 21:40
av bark
Så här annonseras det på Resecentrum. Som typografi/design-intresserad kan man kanske ha lite synpunkter men budskapet går i alla fall fram.

Bild

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: onsdag 18 april 2018 17:18
av leifd
bark skrev:
20581000184197 skrev:Varför ökat spåravstånd, för framtida vagntyper eller för att det skulle passa bättre i den breda gatan?
Det första. Det är ett arbete som pågått allteftersom i mer än 20 år.
Detta är ju en av få återstående bitar av nätet, som inte har det större spårmittavståndet.
Arbetet tar lång tid, men mycke ska göras och rörarbeten och schackt tar oftast stor del av tiden.
Dessutom är det ju mycket dyrare att stressa fram sånt här, med tex skiftjobb och helger.
Kanske inte förvånande att man bygger billigare i Norrköping,

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: torsdag 19 april 2018 8:52
av TKO
leifd skrev:---klipp---
Detta är ju en av få återstående bitar av nätet, som inte har det större spårmittavståndet.
Arbetet tar lång tid, men mycke ska göras och rörarbeten och schackt tar oftast stor del av tiden.
---klipp---
När detta arbete har avslutats, vilka sträckningar har då fortfarande "litet" spåravstånd?
Och finns det någon tidsplan för att åtgärda dessa?

undrar
Thomas K Ohlsson

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: torsdag 19 april 2018 13:08
av leifd
TKO skrev:
leifd skrev:---klipp---
Detta är ju en av få återstående bitar av nätet, som inte har det större spårmittavståndet.
Arbetet tar lång tid, men mycke ska göras och rörarbeten och schackt tar oftast stor del av tiden.
---klipp---
När detta arbete har avslutats, vilka sträckningar har då fortfarande "litet" spåravstånd?
Och finns det någon tidsplan för att åtgärda dessa?

undrar
Thomas K Ohlsson
Ärligt talat så tror jag detta är sista biten. Men behöver kolla upp det för att vara helt säker.
I vilket fall, så finns nog ingen direkt tidsplan för detta, eftersom det inte finns några direkta planer på bredare vagnar.
Att man ökar spårmittavståndet, är egentligen bara en konsekvens av att man vill ha möjlighet till bredare vagnar i framtiden.
Detta är ju något man började med på 90-talet, då man beslutade att spårvägen skulle behållas och utvecklas.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: torsdag 19 april 2018 15:38
av X12
Bron över Söderleden, mellan hållplatserna Lokegatan och Skarphagsgatan ser ju ut att ha rätt smalt mellan spåren. Då utgår jag bara från mitt ögonmått.

Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: torsdag 19 april 2018 16:41
av TKO
Bron över Söderleden byggdes väl i samband med att spårvägen förlängdes till Klockaretorpet?
Hade man inte redan då bestämt sej för ett större spåravstånd?

Jag tycker denna stegvisa förbättring av spårvägsnätet är beundransvärd - det verkar vara kostnadseffektivt. Där kanske vi stockholmare har något att lära?

/TKO

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: torsdag 19 april 2018 16:54
av bark
X12 skrev:Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?
De byttes 2014, så det skulle förvåna mig om det inte breddades samtidigt.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: torsdag 19 april 2018 18:51
av leifd
X12 skrev:Bron över Söderleden, mellan hållplatserna Lokegatan och Skarphagsgatan ser ju ut att ha rätt smalt mellan spåren. Då utgår jag bara från mitt ögonmått.

Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?

Spåret på bron över Söderleden vid Skarphagen byttes 2017..Det var lite smalare där, men omkringliggande spår har alltid haft betydlig över minsta mått.

Hela sträckan från Folkets Park till Klockaretorpet har ju mittstolpar (om jag minns rätt), så det torde vara lugnt där med.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: torsdag 19 april 2018 20:16
av X12
bark skrev:De byttes 2014, så det skulle förvåna mig om det inte breddades samtidigt.
Det var väl Klockaretorpet‒Torsten Fogelqvist som byttes 2014? Bastuban‒Folkets park ser ut att ha lite risigare spår. Enligt vad man kan läsa i tekniska nämndens budget så är det planerat för spårbyte på den senare sträckan under 2019, 2020 och 2021. Där planeras ju även för en ändrad sträckning av spårvägen mellan SMHI och Folkets park.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: torsdag 19 april 2018 21:37
av leifd
leifd skrev:
X12 skrev:Bron över Söderleden, mellan hållplatserna Lokegatan och Skarphagsgatan ser ju ut att ha rätt smalt mellan spåren. Då utgår jag bara från mitt ögonmått.

Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?

Spåret på bron över Söderleden vid Skarphagen byttes 2017..Det var lite smalare där, men omkringliggande spår har alltid haft betydlig över minsta mått.

Hela sträckan från Folkets Park till Klockaretorpet har ju mittstolpar (om jag minns rätt), så det torde vara lugnt där med.
Här är f.ö. några bilder från spårbytet över Söderleden, som gjordes i oktober 2017. Bron finns i bakgrunden på bild 3, där gatubelysningen hänger i linspänn...
Bild
Bild
Bild

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: söndag 10 juni 2018 17:20
av bark
Gick förbi Värmlandsgatan igår och tog några bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: söndag 10 juni 2018 18:07
av C12C3C3C12
Var det inte på den sträckan man fick kapa av gaveln på ett hus för att kunna pressa in spårvagnsspåren, obs det gäller inte nu utan mycket tidigare.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: söndag 10 juni 2018 19:11
av Stefan Widén
Spännande att man väljer Lund modellen fast i ett annat byggsätt.

Stefan

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: söndag 10 juni 2018 21:00
av X12
Vad är det för slags spårbyggnadsteknik? Ska det gjutas betong i de där formarna?

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: söndag 10 juni 2018 21:23
av twr
TKO skrev:Bron över Söderleden byggdes väl i samband med att spårvägen förlängdes till Klockaretorpet?
Hade man inte redan då bestämt sej för ett större spåravstånd?

Jag tycker denna stegvisa förbättring av spårvägsnätet är beundransvärd - det verkar vara kostnadseffektivt. Där kanske vi stockholmare har något att lära?

/TKO
Det finns två linjer som korsar Söderleden! Den ena byggdes redan på 70-talet, det är nog den som åsyftas här.

Jag håller med om det du skriver!