Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av bark »

Under sommaren 2018 kommer spåren längs Värmlandsgatan mellan Norra Promenaden och Bråbogatan att bytas ut och spåravståndet ökas. När det ändå är grävs kommer diverse rör att bytas. Buss ersätter (från Norr Tull, gissar jag).

Allt enligt en artikel i Norrköpings Tidningar.
vfp420b
Inlägg: 143
Blev medlem: söndag 10 augusti 2003 22:41
Ort: Mjölby
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av vfp420b »

Rätt lång avstängning från 16 april och 19 augusti på hela sträckningen Norr tull-Vidablick/Fridvalla (gissar att vagnarna vänder vid Norr tull men buss ersätter till/från Resecentrum).

Allt enl. Östgötatrafikens hemsida:
https://www.ostgotatrafiken.se/info/nyh ... -med-buss/
Av Tobias

©2022 by Tobias
Hemsida med tåg- och bussbilder: http://www.tobbebilder.se
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av X12 »

Norra promenaden - Bråbogatan är etapp 1. Bråbogatan - Hagaskolan är etapp 2, enligt kommunens hemsida.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av 20581000184197 »

Varför ökat spåravstånd, för framtida vagntyper eller för att det skulle passa bättre i den breda gatan?
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av bark »

20581000184197 skrev:Varför ökat spåravstånd, för framtida vagntyper eller för att det skulle passa bättre i den breda gatan?
Det första. Det är ett arbete som pågått allteftersom i mer än 20 år.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av bark »

Så här annonseras det på Resecentrum. Som typografi/design-intresserad kan man kanske ha lite synpunkter men budskapet går i alla fall fram.

Bild
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av leifd »

bark skrev:
20581000184197 skrev:Varför ökat spåravstånd, för framtida vagntyper eller för att det skulle passa bättre i den breda gatan?
Det första. Det är ett arbete som pågått allteftersom i mer än 20 år.
Detta är ju en av få återstående bitar av nätet, som inte har det större spårmittavståndet.
Arbetet tar lång tid, men mycke ska göras och rörarbeten och schackt tar oftast stor del av tiden.
Dessutom är det ju mycket dyrare att stressa fram sånt här, med tex skiftjobb och helger.
Kanske inte förvånande att man bygger billigare i Norrköping,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av TKO »

leifd skrev:---klipp---
Detta är ju en av få återstående bitar av nätet, som inte har det större spårmittavståndet.
Arbetet tar lång tid, men mycke ska göras och rörarbeten och schackt tar oftast stor del av tiden.
---klipp---
När detta arbete har avslutats, vilka sträckningar har då fortfarande "litet" spåravstånd?
Och finns det någon tidsplan för att åtgärda dessa?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av leifd »

TKO skrev:
leifd skrev:---klipp---
Detta är ju en av få återstående bitar av nätet, som inte har det större spårmittavståndet.
Arbetet tar lång tid, men mycke ska göras och rörarbeten och schackt tar oftast stor del av tiden.
---klipp---
När detta arbete har avslutats, vilka sträckningar har då fortfarande "litet" spåravstånd?
Och finns det någon tidsplan för att åtgärda dessa?

undrar
Thomas K Ohlsson
Ärligt talat så tror jag detta är sista biten. Men behöver kolla upp det för att vara helt säker.
I vilket fall, så finns nog ingen direkt tidsplan för detta, eftersom det inte finns några direkta planer på bredare vagnar.
Att man ökar spårmittavståndet, är egentligen bara en konsekvens av att man vill ha möjlighet till bredare vagnar i framtiden.
Detta är ju något man började med på 90-talet, då man beslutade att spårvägen skulle behållas och utvecklas.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av X12 »

Bron över Söderleden, mellan hållplatserna Lokegatan och Skarphagsgatan ser ju ut att ha rätt smalt mellan spåren. Då utgår jag bara från mitt ögonmått.

Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av TKO »

Bron över Söderleden byggdes väl i samband med att spårvägen förlängdes till Klockaretorpet?
Hade man inte redan då bestämt sej för ett större spåravstånd?

Jag tycker denna stegvisa förbättring av spårvägsnätet är beundransvärd - det verkar vara kostnadseffektivt. Där kanske vi stockholmare har något att lära?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av bark »

X12 skrev:Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?
De byttes 2014, så det skulle förvåna mig om det inte breddades samtidigt.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av leifd »

X12 skrev:Bron över Söderleden, mellan hållplatserna Lokegatan och Skarphagsgatan ser ju ut att ha rätt smalt mellan spåren. Då utgår jag bara från mitt ögonmått.

Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?

Spåret på bron över Söderleden vid Skarphagen byttes 2017..Det var lite smalare där, men omkringliggande spår har alltid haft betydlig över minsta mått.

Hela sträckan från Folkets Park till Klockaretorpet har ju mittstolpar (om jag minns rätt), så det torde vara lugnt där med.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av X12 »

bark skrev:De byttes 2014, så det skulle förvåna mig om det inte breddades samtidigt.
Det var väl Klockaretorpet‒Torsten Fogelqvist som byttes 2014? Bastuban‒Folkets park ser ut att ha lite risigare spår. Enligt vad man kan läsa i tekniska nämndens budget så är det planerat för spårbyte på den senare sträckan under 2019, 2020 och 2021. Där planeras ju även för en ändrad sträckning av spårvägen mellan SMHI och Folkets park.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av leifd »

leifd skrev:
X12 skrev:Bron över Söderleden, mellan hållplatserna Lokegatan och Skarphagsgatan ser ju ut att ha rätt smalt mellan spåren. Då utgår jag bara från mitt ögonmått.

Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?

Spåret på bron över Söderleden vid Skarphagen byttes 2017..Det var lite smalare där, men omkringliggande spår har alltid haft betydlig över minsta mått.

Hela sträckan från Folkets Park till Klockaretorpet har ju mittstolpar (om jag minns rätt), så det torde vara lugnt där med.
Här är f.ö. några bilder från spårbytet över Söderleden, som gjordes i oktober 2017. Bron finns i bakgrunden på bild 3, där gatubelysningen hänger i linspänn...
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av bark »

Gick förbi Värmlandsgatan igår och tog några bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av C12C3C3C12 »

Var det inte på den sträckan man fick kapa av gaveln på ett hus för att kunna pressa in spårvagnsspåren, obs det gäller inte nu utan mycket tidigare.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av Stefan Widén »

Spännande att man väljer Lund modellen fast i ett annat byggsätt.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av X12 »

Vad är det för slags spårbyggnadsteknik? Ska det gjutas betong i de där formarna?
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av twr »

TKO skrev:Bron över Söderleden byggdes väl i samband med att spårvägen förlängdes till Klockaretorpet?
Hade man inte redan då bestämt sej för ett större spåravstånd?

Jag tycker denna stegvisa förbättring av spårvägsnätet är beundransvärd - det verkar vara kostnadseffektivt. Där kanske vi stockholmare har något att lära?

/TKO
Det finns två linjer som korsar Söderleden! Den ena byggdes redan på 70-talet, det är nog den som åsyftas här.

Jag håller med om det du skriver!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar