Sköndal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Magnus Cedergren

Sköndal

Inlägg av Magnus Cedergren »

Att förlänga T-banan vid Skarpnäck till Tyresö/Bollmora, har det funnits planer på. Det vet jag.

Att förlänga den till Sköndal, är det någon som tänkt den tanken tidigare? Det går väldigt många bussar till Sköndal, så det borde finnas rätt många som bor där, och skulle vilja åka T-bana?

Sen skulle man kunna förlänga banan till Farsta C och ansluta, så att tågen fortsätter till Farsta strand, med anknytning till Pendeltågen.

Nu stack jag ut hakan igen, och väntar på smörj.
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1550
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sköndal

Inlägg av mjtag »

Magnus Cedergren: Att förlänga T-banan vid Skarpnäck till Tyresö/Bollmora, har det funnits planer på. Det vet jag.

Att förlänga den till Sköndal, är det någon som tänkt den tanken tidigare? Det går väldigt många bussar till Sköndal, så det borde finnas rätt många som bor där, och skulle vilja åka T-bana?

Sen skulle man kunna förlänga banan till Farsta C och ansluta, så att tågen fortsätter till Farsta strand, med anknytning till Pendeltågen.

Nu stack jag ut hakan igen, och väntar på smörj.



Det räcker väl som det är i Sköndal. Sködalsborna har ju bussar till Skarpnäcks, Hökarängens & Farstas tunnelbanestationer.
Dom kan ju även ta buss 181 till Farsta strand för pendeltågsanslutning.
Det räcker väl?
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Magnus Cedergren

Ingen spårtrafik behövs...

Inlägg av Magnus Cedergren »

Näe, du kanske har rätt... Man kanske inte behöver spårtrafik alls. Framför fler bussar! Lägg ner alla spårvagnar, tunnelbanan och alla tåg.
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Jodå, jag har tjatat om den förlängningen flera gånger här på forumet!
Det är ett lysande förslag! Bortsett från att man låser sig för bollmoraförlängningen (bygg pendel!).

Att ta sig till och från Sköndal (bortsett från norra sköndal) är tidsödslande som fan. "Matarbussar" är ett djävulens påfund! Vill man ge Skönalsborna någonting vettigt så drar man ner jättemycket på 181/182:an och kör 188:an hela trafikdygnet, åt båda hållen (för övrigt lattjo att SL vägrar köra denna buss i trafik åt båda hållen. Den åker tillbaka tom!).

Vet inte hur många nätter tuben till Hökis varit 3-4 minuter sen och 182:an (som är helgnattbussen till sköndal) har hunnit gå.. 30 minuter till nästa. Örbyleden är jättekul nattetid.. NOT!

/Gammal Sköndalsbo..
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1550
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ingen spårtrafik behövs...

Inlägg av mjtag »

Magnus Cedergren: Näe, du kanske har rätt... Man kanske inte behöver spårtrafik alls. Framför fler bussar! Lägg ner alla spårvagnar, tunnelbanan och alla tåg.


Nu överreagerade du väl ändå lite. Jag föredrar i och för sig tunnelbanetåg framför bussar men jag tycker Sköndal har det tillräckligt bra med sina komunikationer åt nästan alla håll.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sköndal

Inlägg av Enceladus »

Här ska byggas för tusentals nya Sköndalsbor
Mitt i skrev:Fundersam. Kul med nytt – men hur ska alla få plats på bussen, undrar Ella Ekelin.
Enligt Stockholms kommuns statistiksamling "Områdesfakta" bor det redan drygt 10 000 personer i Sköndal, vilket är ungefär lika mycket som i tunnelbaneförorterna Tallkrogen och Gubbängen tillsammans! Även Hökarängen har något färre invånare än Sköndal.

Nu ska befolkningen fördubblas i Sköndal (se sidan 43). Utmärkt, men flera undrar hur alla ska få plats på bussen. Både kommunen och regionen har föreslagit en förlängning av den relativt korta Skarpnäcksgrenen, med möjlig fortsättning till Farsta. Stockholms handelskammare föreslår istället en förlängning av den nya tunnelbanan till Fagersjö, Sköndal och Tyresö.

Ett annat förslag är att bygga ut den södra uppgången i Skarpnäck - som i dagsläget enbart är en nödutgång - till en riktig uppgång. Norra Sköndal behöver också utvecklas som bytespunkt. Det är en skam att linje 803 inte kan stanna där på grund av kapacitetsproblem!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sköndal

Inlägg av Lennart Petersen »

Lite av rekord att återuppväcka en 17år gammal tråd.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sköndal

Inlägg av Anders Hanquist »

Satt just och räknade på det. Är de någon slags tävling på gång?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sköndal

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Lite av rekord att återuppväcka en 17år gammal tråd.
Finns det någon bättre tråd? Inläggen är fortfarande relevanta, och ämnet är desto mer aktuellt.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sköndal

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Här ska byggas för tusentals nya Sköndalsbor
Mitt i skrev:Fundersam. Kul med nytt – men hur ska alla få plats på bussen, undrar Ella Ekelin.
Enligt Stockholms kommuns statistiksamling "Områdesfakta" bor det redan drygt 10 000 personer i Sköndal, vilket är ungefär lika mycket som i tunnelbaneförorterna Tallkrogen och Gubbängen tillsammans! Även Hökarängen har något färre invånare än Sköndal.

Nu ska befolkningen fördubblas i Sköndal (se sidan 43). Utmärkt, men flera undrar hur alla ska få plats på bussen. Både kommunen och regionen har föreslagit en förlängning av den relativt korta Skarpnäcksgrenen, med möjlig fortsättning till Farsta. Stockholms handelskammare föreslår istället en förlängning av den nya tunnelbanan till Fagersjö, Sköndal och Tyresö.

Ett annat förslag är att bygga ut den södra uppgången i Skarpnäck - som i dagsläget enbart är en nödutgång - till en riktig uppgång. Norra Sköndal behöver också utvecklas som bytespunkt. Det är en skam att linje 803 inte kan stanna där på grund av kapacitetsproblem!
Idén i sig är ju vettig, frågan är om den är värd pengarna. Vill Stockholms stad betala kan ju regionen nappa på det. Och hålla öppet för en fortsättning mot Farsta eller Farsta strand.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
testola
Inlägg: 126
Blev medlem: onsdag 14 januari 2004 15:41

Re: Sköndal

Inlägg av testola »

Kul att ämnet fortfarande verkar aktuellt...! :-)

Magnus Cedergren
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sköndal

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Lite av rekord att återuppväcka en 17år gammal tråd.
Finns det någon bättre tråd? Inläggen är fortfarande relevanta, och ämnet är desto mer aktuellt.
Det är inte nödvändigt att återanvända en gammal tråd, som jag ser det bör man starta en ny och sedan kan man om man så vill skriva in en länk till den gamla tråden.
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Sköndal

Inlägg av Qus »

Skulle det inte vara möjligt att få Tvärbanan att gå till Sköndal på något vis? Sköndal växer ju enormt då tusentals nya bostäder ska byggas där gamla villor står idag och bussarna i rusningen är proppfulla även fast dom går var 5e minut på morgonen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sköndal

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Lite av rekord att återuppväcka en 17år gammal tråd.
Finns det någon bättre tråd? Inläggen är fortfarande relevanta, och ämnet är desto mer aktuellt.
Det är inte nödvändigt att återanvända en gammal tråd, som jag ser det bör man starta en ny och sedan kan man om man så vill skriva in en länk till den gamla tråden.
Varför skapa nya trådar när det finns en som tar upp ämnet? Det är väl bättre att få diskussionen samlad, även om det är en lång lucka i tiden. Däremot kan det vara lämpligt att påpeka att tråden är gamma när man väcker upp den igen.
Qus skrev:Skulle det inte vara möjligt att få Tvärbanan att gå till Sköndal på något vis? Sköndal växer ju enormt då tusentals nya bostäder ska byggas där gamla villor står idag och bussarna i rusningen är proppfulla även fast dom går var 5e minut på morgonen.
Men fem minuters intervall är väl inget maxintervall för bussar, så det är väl "bara" att sätta in bussar var tredje eller var annan minut? :) (Hur ofta gick 76:an när den var som tätas och bara gick med korta bussar? Hur ofta ska 4:an gå i rusningstid?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sköndal

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev: Finns det någon bättre tråd? Inläggen är fortfarande relevanta, och ämnet är desto mer aktuellt.
Det är inte nödvändigt att återanvända en gammal tråd, som jag ser det bör man starta en ny och sedan kan man om man så vill skriva in en länk till den gamla tråden.
Varför skapa nya trådar när det finns en som tar upp ämnet? Det är väl bättre att få diskussionen samlad, även om det är en lång lucka i tiden. Däremot kan det vara lämpligt att påpeka att tråden är gamma när man väcker upp den igen.
Precis, det finns ingen anledning att starta nya och framför allt finns det ingen regel som säger att trådar blir ”för gamla”. Så kan vi få slippa detta ständiga tjat, som ju faktiskt bryter mot en regel: Håll er till ämnet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sköndal

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev: Finns det någon bättre tråd? Inläggen är fortfarande relevanta, och ämnet är desto mer aktuellt.
Det är inte nödvändigt att återanvända en gammal tråd, som jag ser det bör man starta en ny och sedan kan man om man så vill skriva in en länk till den gamla tråden.
Varför skapa nya trådar när det finns en som tar upp ämnet? Det är väl bättre att få diskussionen samlad, även om det är en lång lucka i tiden. Däremot kan det vara lämpligt att påpeka att tråden är gamma när man väcker upp den igen.
Precis. Kan vi nu få slippa detta ständiga tjat om gamla trådar? Det finns ju faktiskt en regel som säger ”håll er till ämnet”.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Sköndal

Inlägg av Joakim W »

twr skrev: Precis. Kan vi nu få slippa detta ständiga tjat om gamla trådar? Det finns ju faktiskt en regel som säger ”håll er till ämnet”.
Problemet med många gamla trådar är att de saknar inlägg från en användare som blev borttagen, och när man trycker på ämnet för att komma till senast olästa inlägget hamnar du på helt fel ställe i tråden, och det blir svårt och otydligt vad man har läst och inte läst. Mycket är ju upprepning om nattrafik i olika trådar bara :-D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sköndal

Inlägg av Anders Hanquist »

En tråd kan få bli hur gammal som helst så länge den regelbundet fylls på. Detta till exempel om man följer ett löpande projekt med bilder från ett bygge och följer det från början till slut. Men att bara "hänga på" och kommentera något som skrevs för mer än ett decennium sedan blir bara förvirrande. Ofta har de som skrivit det lämnat forumet. Men tyvärr verkar de flesta här tycka det är helt okej, och för vissa verkar det snarast ha blivit en "sport" att försöka "ragga upp" så gamla trådar som möjligt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sköndal

Inlägg av LÅ1 »

Största problemet med att gamla trådar väcks är att det får tråden att spåra ur. Diskussionen om ålderstigna trådar borde diskuteras under delforumet Frågor, kommentarer och förslag.
Tyvärr har jag inget mer att säga om Sköndal just nu, så detta blir tyvärr ett inlägg helt utanför ämnet,
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sköndal

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:En tråd kan få bli hur gammal som helst så länge den regelbundet fylls på. Detta till exempel om man följer ett löpande projekt med bilder från ett bygge och följer det från början till slut. Men att bara "hänga på" och kommentera något som skrevs för mer än ett decennium sedan blir bara förvirrande. Ofta har de som skrivit det lämnat forumet. Men tyvärr verkar de flesta här tycka det är helt okej, och för vissa verkar det snarast ha blivit en "sport" att försöka "ragga upp" så gamla trådar som möjligt.
Det är ju bara spekulation från din sida. Det finns ingen anledning att tillskrivs andra skribenter så märkliga motiv. Du skapar bara dålig stämning helt i onödan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar