Ny städare på forumet

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Ny städare på forumet

Inlägg av Odd »

Hallå forumdebattanter.

Tänkte introducera mig lite här.

De senaste veckorna har jag aktivt börjat att städa bort spam på forumet, och det handlar än så länge om riktigt spam från användare som fulregistrerar, inte de normala användarna och deras inlägg. Tidigare har jag haft tillgång till forumets adminsitration men egentligen inte gjort något. Just nu gör jag alltså ingen moderering men det är möjligt att jag kommer att få den rollen så småningom, och då kommer jag att vara rätt hård mot inlägg som inte följer reglerna.

Jag försöker hålla koll på fulregistreringarna med jämna mellanrum, och om det är så att det dyker upp spam så gör gärna en anmälan som vanligt. Vid svårartade eller akuta fall så går det bra att maila mig direkt på odd :arrow: digitum.se. Jag är alltså inte anonym, som en del av er har trott hittills. Det går bra att maila mig även i andra fall eller om du behöver komma i kontakt med mig.

I vanliga fall arbetar jag på Arrivas IT-avdelning, och då och då upprätthåller jag förar- och trafikledarkompetens. Jag har varit i branschen i över 20 år och har en bakgrund både i spårvägen och på tuben. Som ibland väl insatt i saker som händer i branschen så är det inte alltid det är lämpligt att lämna ut information i alla lägen, och det hoppas jag att ni respekterar och förstår.

Frågor på det? :-D
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Ny städare på forumet

Inlägg av Stefan Widén »

Härligt Odd

Låt kvastarna sopa.....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Ny städare på forumet

Inlägg av ADDE »

Jag funderade lite på anonymiteten av moderatorer och admins på detta forum (speciellt nu när debatten om facebook kom upp på sistone), då de döljer sig bakom signaturen Jourmaster och Webmaster. Inte någon annan stans har jag sett detta, utan det är ordinarie användare som visar upp sig att ha dessa roller (i phpBBs fall med grön och röd färg till varje användare).

Så jag uppskattar att någon kommer fram som en av de som är bakom moderatorarbetet. städningen uppskattas och jag tar gärna och hjälper till att motverka spam och ser till så regler upprätthålls. :D

//ADDE
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Ny städare på forumet

Inlägg av 2763 »

Jag kan väl redogöra lite för varför vi som utgjorde gruppen bakom forum valde att göra så.

Med gamla forum (som alltså liknade gamla postvagnen på parsimony) hade vi en moderator som då även var webmaster. Det var mycket konflikter kring hur det hela sköttes och allmänt bråkigt. Den som då skötte det hela gjorde det under eget namn.

Vi ansåg då att det var viktigt att skilja på våra personliga inlägg och de inlägg vi gjorde som moderatorer. Vad jag kan se fungerar de flesta Facebookgrupper så. Att skilja person och funktion är fortfarande rätt.

Sen kan man diskutera om teamet ska vara offentligt eller inte.

Mvh en före detta jourmaster
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Ny städare på forumet

Inlägg av ADDE »

näe, vad jag har sett så fungerar inte facebookgrupper så, utan man vet vilka som är med i gruppen och vilka som är admins osv, och vilka som inte är det. Sedan är det skillnad på en grupp och en s.k. gilla-sida, där man publicerar som sidan. många blandar ihop dessa.

Jag är okej att man behåller det nuvarande systemet, bara vi vet vilka som är ansvariga för forum, samt att ni kan hålla reda på vilka som gjorde vad, då alla sköter det genom 2-4 gemensamma konton...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Ny städare på forumet

Inlägg av 2763 »

ADDE skrev:näe, vad jag har sett så fungerar inte facebookgrupper så, utan man vet vilka som är med i gruppen och vilka som är admins osv, och vilka som inte är det. Sedan är det skillnad på en grupp och en s.k. gilla-sida, där man publicerar som sidan. många blandar ihop dessa.

Jag är okej att man behåller det nuvarande systemet, bara vi vet vilka som är ansvariga för forum, samt att ni kan hålla reda på vilka som gjorde vad, då alla sköter det genom 2-4 gemensamma konton...
Det finns inget egenvärde i att veta vilken administratör som gjort vad. Du som användare ska aldrig behöva hamna i konflikt med en enskild administratör och administratörerna ska också kunna debattera utan att vara "stämplade" som bättre än vanliga användare.

Är det så att du känner dig orättvist behandlad ska du vända dig till Infomaster (som är namngiven) och som då också kan reda ut vad som blivit fel.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2227
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Ny städare på forumet

Inlägg av Thomas Lange »

ADDE skrev:Jag funderade lite på anonymiteten av moderatorer och admins på detta forum (speciellt nu när debatten om facebook kom upp på sistone), då de döljer sig bakom signaturen Jourmaster och Webmaster. Inte någon annan stans har jag sett detta, utan det är ordinarie användare som visar upp sig att ha dessa roller (i phpBBs fall med grön och röd färg till varje användare).

Så jag uppskattar att någon kommer fram som en av de som är bakom moderatorarbetet. städningen uppskattas och jag tar gärna och hjälper till att motverka spam och ser till så regler upprätthålls. :D

//ADDE
Det är jag som Infomaster. Det redogörs i Svenska Spårvägssällskapets verksamhetsberättelse (publiceras i MfSS nr 1 varje år) vilka som är ansvariga för informationsarbetet inkl Forum.

Infomaster är alltså namngiven med den grupp användare som uppträder som Jourmaster under gemensam beteckning är anonym som 2763 redogjort för på annan plats. Det brukar vara 3-5 individer som upprätthåller Jourmaster-rollen över tid, Man "tjänstgör" en vecka i taget med lite mer intensiv övervakning av Forum.

Så ADDE, om du är intresserad av att hjälpa till, så har vi faktiskt en vakans just nu. Skriv till mig under adress info@sparvagssallskapet.se så får vi resonera.

Hälsar och tackar för intresset!

Thomas Lange
Ju förr dess bättre.
Skriv svar