Sommartid

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sommartid

Inlägg av Kantorn »

Lennart Petersen skrev:Men är detta en fara så borde vi förbjuda resor, bara till England och Finland är det ju tidsomställning en timme och då måste man ändå ställa tillbaks en gång till ganska omgående.
Fånig kommentar. Resor gör man på eget bevåg. Tidsomställningen är påtvingad.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev:I och för sig kan man väl använda UTC överallt, vilket kanske görs i vissa sammanhang. Men det vore kanske lite "otympligt" i det dagliga livet om ett dygnsskifte skulle äga rum någon gång på eftermiddagen, typ kl 14 enligt zontid. Så tidszonerna behövs nog.
Lika otympligt som att använda meter istället för fot? I början var det säkert svårt att vänja sig, men idag är det snarare det "naturliga" alternativet som är otympligt.

Precis som sommartid är zonindelningen en kvarleva från en svunnen tid. Förutsättningarna har förändrats. Vi har inte längre ytterst begränsade kommunikationsmöjligheter mellan olika tidszoner.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Men håll ändå med om att det vore väldigt opraktiskt med samma tid runt hela jorden. På vissa platser skulle dygnsskiftet infalla mitt under pågående arbetsdag. Självklart vore det inte omöjligt, det finns ju folk som arbetar natt. Men jag tor nog ändå att nackdelarna skulle vara större än fördelarna. Tidszonerna kommer nog att bli kvar.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev:Men håll ändå med om att det vore väldigt opraktiskt med samma tid runt hela jorden. På vissa platser skulle dygnsskiftet infalla mitt under pågående arbetsdag. Självklart vore det inte omöjligt, det finns ju folk som arbetar natt. Men jag tor nog ändå att nackdelarna skulle vara större än fördelarna. Tidszonerna kommer nog att bli kvar.
Jag har ingen illusion om att alla länder lyckas komma överens om en gemensam tid. Det är nog politiskt omöjligt under överskådlig tid. Samtidigt är det inte orealistiskt att EU avskaffar omställningen till sommartid på kontinental nivå. Jag anser fortfarande att både sommartid och tidszoner är förlegade idéer, men inte lika förlegade - den tidigare är avsevärt mer förlegad än den senare. Jag tänker inte göra det bästa till det godas fiende, så jag nöjer mig med avskaffandet av den ena. :)
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Sommartid

Inlägg av Kristofer »

Odd skrev:För att interaktionen mellan olika regioner skall fungera bra så krävs det en förutsägbar tidshantering, och det viktigaste är alltså att tiden står still och inte flyttas fram och tillbaka hela tiden.
(min kursivering)

Det verkar som att pendeln håller med dig. Där är ju klockan numera alltid 12:00. Och tänk så billigt det blir för kollektivtrafiken när man inte längre behöver betala ut någon förseningsersättning. Står tiden still så kommer man ju alltid fram i tid!

Detta inlägg är ironiskt. Det ska därför inte tas på allvar
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

EU låter folk rösta om sommartiden

Omröstningen är öppen fram till den 16 augusti!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sommartid

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:EU låter folk rösta om sommartiden

Omröstningen är öppen fram till den 16 augusti!
Skippa Aftonbladet, gå direkt till EU:s sida om omröstningen: https://ec.europa.eu/info/consultations ... gements_sv
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommartid

Inlägg av Odd »

De skriver "Bevis antyder att gemensamma EU-regler på detta område är mycket viktiga för att säkerställa en väl fungerande inre marknad". Men de visar inga länkar eller dokument som belägger detta påstående.

Klart att vi skall överge sommartid, det är helt självklart enligt mig.

Om vi inför permanent "sommartid", så kommer effekten bli att vi kommer justera scheman i vardagen så att vi inom 20-50 år kommer att ha tider som motsvarar dagens tider i förhållande till solen eftersom vi sedan industrirevolutionen startade har utarbetat fungerande scheman för verkligheten. För att bespara oss detta så är det lika bra att använda "vintertid" direkt. Egentligen borde "sommartiden" avskaffas i Sverige redan till nästa år, och helt enkelt köra över EU i frågan.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sommartid

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:De skriver "Bevis antyder att gemensamma EU-regler på detta område är mycket viktiga för att säkerställa en väl fungerande inre marknad". Men de visar inga länkar eller dokument som belägger detta påstående.
Nej, det gör man väl aldrig i EU-sammanhang, utan de påståenden som anges i motiven till en ny reglering har i princip status av axiom.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

Sommartid på väg att försvinna

Folket har sagt sitt. Aldrig tidigare har så många engagerat sig i en fråga. Nu är det för sent att backa. :wink:
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sommartid

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Sommartid på väg att försvinna

Folket har sagt sitt. Aldrig tidigare har så många engagerat sig i en fråga. Nu är det för sent att backa. :wink:
Är nog för tidigt att säga verken bu eller bä ännu. Var tydligen även mest tyskar som tyckte till så frågan verkar inte engagera övriga EU-medborgare särskilt mycket.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Hoppas det drar ut på tiden. Vill inte ha "vintertid" året om. Speciellt nu ger nu sommartiden lite respit innan det blir mörkt redan vid sjutiden. Blir jag tvungen att välja så får det bli "sommartid" året om. Passar bättre till de arbetstider och den dygnsrytm vi har skapat. De flesta sover ju fler ljusa morgontimmar och är vakna fler mörka kvällstimmar.
Senast redigerad av Anders Hanquist den fredag 31 augusti 2018 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev:Hoppas det drar ut på tiden. Vill inte ha "vintertid" året om. Speciellt nu ger nu sommartiden lite respit innan det blir mörkt redan vid sjutiden.
EU vill sluta med tidsomställningen
Jean-Claude Juncker skrev:Miljoner har hört av sig och sagt att de vill ha sommartid året runt och det kommer att ske.

Huruvida vintertid eller sommartid ska gälla året om är upp till de enskilda EU-länderna att avgöra.
Det lutar nog åt att det blir permanent sommartid, men det är alltså en svensk angelägenhet och inget annat.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommartid

Inlägg av Odd »

Om man inför "sommartid" året runt så biter man sig själv i svansen. Om vi i samhället verkligen ville ha "permanent sommartid" så skulle tidpunkterna när vi människor gör saker och ting redan ha anpassat sig till det, och det för länge sedan, men så är inte fallet.

Men om nu dumheterna infaller och man inför "permanent sommartid" så kommer tider i samhället inom några få generationer (kanske 10-30 år eller så) att justera sig så att själva poängen med permanent sommartid försvinner. Det kommer innebära att folk går upp en timme senare, öppnar butiker och verksamheter en timme senare, går i skolan en timme senare, rusningstrafiken kommer justera till en timme senare, nattrafiken kommer gå en timme senare, korna kommer mjölkas en timme senare osv. Folk kommer att anpassa sig till solen och dagen.

Därför skall vi ha den tid som klockan ursprungligen konstruerades för att indikera i relation till solens läge.
Genius on call
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Varför i jösse namn då? Vi lever ju inte efter att kl 12 är mitt på dan. De allra flesta är ju uppe 10-11 timmar efter 12 "noon", men bara 5-6 timmar före. Om mitt på dan är kl 13 så blir det ju lite utjämnat. Med 12 som mitt på dan skulle vi egentligen sova 20.00 - 04.00 för att utnyttja de ljusa timmarna på bästa sätt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sommartid

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Varför i jösse namn då? Vi lever ju inte efter att kl 12 är mitt på dan. De allra flesta är ju uppe 10-11 timmar efter 12 "noon", men bara 5-6 timmar före. Om mitt på dan är kl 13 så blir det ju lite utjämnat. Med 12 som mitt på dan skulle vi egentligen sova 20.00 - 04.00 för att utnyttja de ljusa timmarna på bästa sätt.
Håller i grunden med. Egentligen har det ju minimal betydelse vad man kallar de olika klockslagen. Men de allra flesta är ju präglade på att kl. 12 är när solen står som högst och att det är "mitt på dagen".
Man kan ju tycka att länder som USA och Ryssland skulle kunna ha en enhetlig tid av praktiska skäl. Men det har man inte, vilket kanske visar att det finns en strävan att ha tiden inställd på att 12 är mitt på dagen.

Det finns ju (numera) en ologisk benämning på våra måltider, åtminstone i delar av landet. Vid middagstid äter man inte middag, vilket vore logiskt, utan lunch. Middag äter man på sen eftermiddag eller på kvällen. :?

Tyvärr får vi ju inte mer ljuvligt sommarväder om vi har ständig sommartid. Det blir kallt och mörkt i alla fall! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sommartid

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
Anders Hanquist skrev:Varför i jösse namn då? Vi lever ju inte efter att kl 12 är mitt på dan. De allra flesta är ju uppe 10-11 timmar efter 12 "noon", men bara 5-6 timmar före. Om mitt på dan är kl 13 så blir det ju lite utjämnat. Med 12 som mitt på dan skulle vi egentligen sova 20.00 - 04.00 för att utnyttja de ljusa timmarna på bästa sätt.
Håller i grunden med. Egentligen har det ju minimal betydelse vad man kallar de olika klockslagen. Men de allra flesta är ju präglade på att kl. 12 är när solen står som högst och att det är "mitt på dagen".
Man kan ju tycka att länder som USA och Ryssland skulle kunna ha en enhetlig tid av praktiska skäl. Men det har man inte, vilket kanske visar att det finns en strävan att ha tiden inställd på att 12 är mitt på dagen.

Det finns ju (numera) en ologisk benämning på våra måltider, åtminstone i delar av landet. Vid middagstid äter man inte middag, vilket vore logiskt, utan lunch. Middag äter man på sen eftermiddag eller på kvällen. :?

Tyvärr får vi ju inte mer ljuvligt sommarväder om vi har ständig sommartid. Det blir kallt och mörkt i alla fall! :wink:
Det beror nog på, min moster nere i Skåne äter fortfarande middag vid 12-tiden och även min mor så länge hon levde betraktade nog detta som middagstid. På kvällen var det kvällsmat.
För ett land som Ryssland är det nog praktiskt med tidszoner, tidigare körde järnvägen med gemensam Moskvatid men nu är det lokal tid som gäller även där.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sommartid

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:
Anders Hanquist skrev:Varför i jösse namn då? Vi lever ju inte efter att kl 12 är mitt på dan. De allra flesta är ju uppe 10-11 timmar efter 12 "noon", men bara 5-6 timmar före. Om mitt på dan är kl 13 så blir det ju lite utjämnat. Med 12 som mitt på dan skulle vi egentligen sova 20.00 - 04.00 för att utnyttja de ljusa timmarna på bästa sätt.
Håller i grunden med. Egentligen har det ju minimal betydelse vad man kallar de olika klockslagen. Men de allra flesta är ju präglade på att kl. 12 är när solen står som högst och att det är "mitt på dagen".
Man kan ju tycka att länder som USA och Ryssland skulle kunna ha en enhetlig tid av praktiska skäl. Men det har man inte, vilket kanske visar att det finns en strävan att ha tiden inställd på att 12 är mitt på dagen.

Det finns ju (numera) en ologisk benämning på våra måltider, åtminstone i delar av landet. Vid middagstid äter man inte middag, vilket vore logiskt, utan lunch. Middag äter man på sen eftermiddag eller på kvällen. :?

Tyvärr får vi ju inte mer ljuvligt sommarväder om vi har ständig sommartid. Det blir kallt och mörkt i alla fall! :wink:
Det beror nog på, min moster nere i Skåne äter fortfarande middag vid 12-tiden och även min mor så länge hon levde betraktade nog detta som middagstid. På kvällen var det kvällsmat.
För ett land som Ryssland är det nog praktiskt med tidszoner, tidigare körde järnvägen med gemensam Moskvatid men nu är det lokal tid som gäller även där.
Visst, jag skrev "åtminstone i delar av landet" främst med tanke på Skåneland. Och hur det är i Norrland, norr om Upplands Väsby har jag ingen aning om.

När det gäller stora, eller snarare breda, länder och tidszoner finns det nog fördelar både med och utan tidszoner, men det är nog som sagt bäst med olika tidszoner. När järnvägen var ny i Sverige så körde man med Göteborgstid. Alla orter hade ju soltid, så Göteborg låg 8 minuter efter, om jag mins rätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sommartid

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: När det gäller stora, eller snarare breda, länder och tidszoner finns det nog fördelar både med och utan tidszoner, men det är nog som sagt bäst med olika tidszoner. När järnvägen var ny i Sverige så körde man med Göteborgstid. Alla orter hade ju soltid, så Göteborg låg 8 minuter efter, om jag mins rätt.
Och det var järnvägen som ledde till att vi fick en gemensam tid i Sverige. Det blev bara virrvarr med lokala tider.
Från början innan stambanorna var ihopknutna tillämpades Stockholmstid på de delar som var närmast Stockholm och Göteborgstid för delen närmast Göteborg men även för Skåne som var rätt nära Göteborgstid. När stambanorna var sammanbundna införde man från 1864 gemensam Göteborgstid för alla stationer, eftersom Göteborg låg sist i tid kunde man egentligen inte missa tåget bara komma förtidigt om man missat något. Men man insåg nu det nödvändiga med en gemensam tid och detta infördes från 1/1 1879. Man utgick från en meridian ungefär vid Örebro som också ungefär sammanföll med mellaneuropeisk tid. Något fel blev det ändå för 1899 korrigerades den med 14 sekunder vilket nog inte märktes så mycket bland vanligt folk.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sommartid

Inlägg av BSB101 »

Jag röstade för att vi ska ha normaltid året om, finns inga hållbara argument för att ha "sommartid", även om man tittat djupt i glaset.
Skriv svar