Sommartid

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Men vilken tid är "rätt" i förhållande till tidens gång? Rent "matematiskt" borde det vara att solen står som högst omkring 12. Men dygnsrytmen för de allra flesta passar ju dåligt med det. Man är ju i allmänhet vaken betydligt fler timmar efter 12 än före, och därmed utnyttjar man dagsljuset dåligt.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sommartid

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Men vilken tid är "rätt" i förhållande till tidens gång? Rent "matematiskt" borde det vara att solen står som högst omkring 12. Men dygnsrytmen för de allra flesta passar ju dåligt med det. Man är ju i allmänhet vaken betydligt fler timmar efter 12 än före, och därmed utnyttjar man dagsljuset dåligt.
Det är väl ingen matematisk självklarhet att solen står som högst klockan 12, det är heltigenom en social konstruktion.

Praktiskt sett skulle det väl egentligen vara mer logiskt att eftersträva att solen går upp samma tid varje dag. Men det skulle ge rätt stora tidsomställningar på våra breddgrader så en timme är väl en rätt bra kompromiss. Sen kan man ju fråga sig varför man alls ska ändra på själva tiden, är det inte bättre att ändra tidtabeller och öppettider i stället? Skolorna borde rent generellt börja en timme senare, helst två, men börja med att skjuta upp allt en timme så har man genast ett bättre samhälle.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

Tidsomställningen har alltid ställt till det för nattbussarna i Fisksätra. Det är väl bland annat därför sommartid diskuteras så mycket på detta forum?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sommartid

Inlägg av daniel_s »

Tja, vissa gillar väl att upprepa samma diskussionsämnen om och om igen. Om någon t ex är extremt intresserad av nattbussar, så är det ju inte så konstigt att tidsomställningen blir ett extra intressant samtalsämne för den personen.

På Postvagnen brukar diskussionerna mest handla om hur persontågen har framförts under natten.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Sommartid

Inlägg av hgsldf »

Det spelar väl ingen roll om vi har östsibirisk tid, bara den inte ändras. Jag går upp när solen går upp och går och lägger mig när den går ner och det har inget med klockan att göra! Jag vill bara inte ställa om 30 klockor två gånger om året och vissa ställer jag inte om därför att dom är för komplicerade och jag vet att det är ju bara ett halvår.

Sluta, sluta, sluta!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sommartid

Inlägg av daniel_s »

hgsldf skrev:Det spelar väl ingen roll om vi har östsibirisk tid, bara den inte ändras. Jag går upp när solen går upp och går och lägger mig när den går ner och det har inget med klockan att göra! Jag vill bara inte ställa om 30 klockor två gånger om året och vissa ställer jag inte om därför att dom är för komplicerade och jag vet att det är ju bara ett halvår.

Sluta, sluta, sluta!
Nu är ju inte alla pensionärer som gör som de vill utan vissa av oss måste ta hänsyn till tågtider, parkeringsskyltar och öppettider; inte minst på barer och systembolag är det ju bra om man hinner dit före stängningsdags.

Varför har du förresten 30 klockor om du är så oberoende av tiden? Kan du inte bara slänga alla gamla klockor och använda en vanlig modern telefon som ställer om sig själv i stället? Om du nu alls behöver en klocka alltså, kan du inte bara låta solen visa dig när det är dags att traska hem? Bussar och T-bana åker du väl av princip ändå inte med.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

hgsldf skrev:Det spelar väl ingen roll om vi har östsibirisk tid, bara den inte ändras. Jag går upp när solen går upp och går och lägger mig när den går ner och det har inget med klockan att göra! Jag vill bara inte ställa om 30 klockor två gånger om året och vissa ställer jag inte om därför att dom är för komplicerade och jag vet att det är ju bara ett halvår.

Sluta, sluta, sluta!
När är du inte ställer om vissa klockor? Det borde vara på hösten eftersom vintertiden är fem månader men sommartiden sju månader. Men om du bor i Sverige torde det vara rätt svårt att "gå upp när solen går upp och gå och lägga sig när den går ner". Då sover du väldigt lite på sommaren och så går du och slaggar vid 16-tiden på vintern.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sommartid

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:
hgsldf skrev:Det spelar väl ingen roll om vi har östsibirisk tid, bara den inte ändras. Jag går upp när solen går upp och går och lägger mig när den går ner och det har inget med klockan att göra! Jag vill bara inte ställa om 30 klockor två gånger om året och vissa ställer jag inte om därför att dom är för komplicerade och jag vet att det är ju bara ett halvår.

Sluta, sluta, sluta!
När är du inte ställer om vissa klockor? Det borde vara på hösten eftersom vintertiden är fem månader men sommartiden sju månader. Men om du bor i Sverige torde det vara rätt svårt att "gå upp när solen går upp och gå och lägga sig när den går ner". Då sover du väldigt lite på sommaren och så går du och slaggar vid 16-tiden på vintern.
Ibland önskar jag att det var så man kunde göra! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
sonder
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 30 april 2018 12:25

Re: Sommartid

Inlägg av sonder »

Jag föredrar sommartid hela året...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sommartid

Inlägg av Kantorn »

Jag är motvalls. Jag vill ha svensk normaltid (populärt kallat vintertid) året om. Och jag tänker inte motivera.
Professionell tyckare
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Sommartid

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Det jag gillar med sommartiden är att man får längre dagar i början på våren och längre in på hösten. De fem månaderna med normaltid är mörka och trista redan som de är, med sommartid blev det ännu värre. Förstår inte heller behovet av att ändra tingens ordning. Kan inte förstå vad det är för problem med att byta mellan normaltid och sommartid och tillbaka.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommartid

Inlägg av Odd »

För att interaktionen mellan olika regioner skall fungera bra så krävs det en förutsägbar tidshantering, och det viktigaste är alltså att tiden står still och inte flyttas fram och tillbaka hela tiden. Det enklaste är då att utgå ifrån soltid och sedan approximera denna utifrån tillgängliga tidmätningssystem (timmar) och praktisk geografisk indelning. Alltså, nuvarande tidszoner fungerar rätt bra. Många som inte upplever sommartiden som något problem har ofta den uppfattningen eftersom dom inte drabbas av nackdelarna med systemet. Vi som exempelvis jobbar med system som drabbas av tidsomställningen kan vittna om att det är problematiskt, och det av många olika skäl. Som ett simpelt exempel kan jag nämna följande.

Du bestämmer träff med en person. Ni har kommit överens om att träffas exakt kl 02:30 den 29 oktober 2017 och kan inte vänta mer än fem minuter. Med dagens system så är det endast 50% chans att ni kommer att träffa varandra.

Men, om problemet är att alla i samhället har ett problem med att man måste gå och lägga sig innan solen går ner och därmed inte kan utnyttja solen optimalt, så är ju inte lösningen att införa permanent sommartid, utan att faktiskt anpassa samhällets tider till detta. Tron på att att permanent sommartid löser problemet är självbedrägeri.

Det finns väldigt många anledningar till att slopa systemet med sommartid och införa en fast, statisk, normaltid. Men det finns bara en anledning att behålla sommartidssystemet, såväl permanent eller intermittent.
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sommartid

Inlägg av Kantorn »

Förutom de förhållandevis få dödsfall som förekommer, så minskar produktiviteten på arbetsplatser med icke försumbar procent första veckan efter omställning till f a sommartid. Antalet hjärtinfarkter och andra sjukdomar ökar så pass markant att det är "statistiskt säkerställt". Frågan är: varför? Varför ska vi ha ett system där man ruckar på dygnsrytmen?
Professionell tyckare
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Att det ska var ett sådant tjafs om det här. Personligen har jag inga som helst problem med detta och det torde gälla de flesta. Det enda negativa är att det blir så mörkt på eftermiddagarna när man går över till vintertid. Om man nu tycker det är så förbaskat krångligt med dessa skiften (jag tycker snarast att det är lite kul) så hellre då "sommartid" även på vintern än tvärt om. Jag minns när det började kännas som höst redan i augusti, när solen gick ned vid åttatiden (bor i Stockholm). Nu blir det förskjutet en månad, vilket är positivt.
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Sommartid

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Anders Hanquist skrev: Jag minns när det började kännas som höst redan i augusti, när solen gick ned vid åttatiden (bor i Stockholm). Nu blir det förskjutet en månad, vilket är positivt.
Där kom du med ännu ett argument. Jag minns mycket väl ungdomens deprimerande mörka Augustikvällar när man hade de ljusa Juninätterna i färskt minne. Det som någon författare kallade "kräftmörkret". Nej, nej, nej ..... snälla - ta inte bort sommartiden.

För övrigt har vi ännu större nytta och glädje av sommartiden där jag bor nu (Tromsø, NordNorge) jämfört med ungdomens Stockholm.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sommartid

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev:Förutom de förhållandevis få dödsfall som förekommer, så minskar produktiviteten på arbetsplatser med icke försumbar procent första veckan efter omställning till f a sommartid. Antalet hjärtinfarkter och andra sjukdomar ökar så pass markant att det är "statistiskt säkerställt". Frågan är: varför? Varför ska vi ha ett system där man ruckar på dygnsrytmen?
Om man nu mäter förhöjd risk för infarkt så är det väl veckan efter omställning och det är väl då sådana i så skröpligt skick att de ändå skulle ha trillat av pinn. Men är detta en fara så borde vi förbjuda resor, bara till England och Finland är det ju tidsomställning en timme och då måste man ändå ställa tillbaks en gång till ganska omgående. Det anses väl annars att kroppen har förmåga att ställa om en timme per dygn vilket altså för de flesta funkar på den helg vi byter. Har man inte t.ex arbetstider att passa kan man ju annars anpassa sig själv efter önskemål och starta dagen timme tidigare eller senare.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Kantorn skrev:Förutom de förhållandevis få dödsfall som förekommer, så minskar produktiviteten på arbetsplatser med icke försumbar procent första veckan efter omställning till f a sommartid. Antalet hjärtinfarkter och andra sjukdomar ökar så pass markant att det är "statistiskt säkerställt". Frågan är: varför? Varför ska vi ha ett system där man ruckar på dygnsrytmen?
Om man nu mäter förhöjd risk för infarkt så är det väl veckan efter omställning och det är väl då sådana i så skröpligt skick att de ändå skulle ha trillat av pinn. Men är detta en fara så borde vi förbjuda resor, bara till England och Finland är det ju tidsomställning en timme och då måste man ändå ställa tillbaks en gång till ganska omgående. Det anses väl annars att kroppen har förmåga att ställa om en timme per dygn vilket altså för de flesta funkar på den helg vi byter. Har man inte t.ex arbetstider att passa kan man ju annars anpassa sig själv efter önskemål och starta dagen timme tidigare eller senare.
Varför behövs tidszoner från första början? Namnen på timmarna är ändå bara en social konstruktion. Vad spelar det för roll om det exempelvis blir mörkt mellan 3 och 11 i Europa och mellan 9 och 17 i Amerika? Många länder använder inte ens 24-timmarsklockan!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommartid

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: Varför behövs tidszoner från första början? Namnen på timmarna är ändå bara en social konstruktion. Vad spelar det för roll om det exempelvis blir mörkt mellan 3 och 11 i Europa och mellan 9 och 17 i Amerika? Många länder använder inte ens 24-timmarsklockan!
Tidszoner är en bra kompromiss för att dels ha samma tid i en region, dels att samma tidsangivelser har ungefär motsvarande funktion runt om jorden. Av praktiska skäl är dygnsskiftet mitt i natten när det är låg aktivitet i samhället. Alla länder använder 24-timmarsklockan men disponerar tidangivelsen på lite olika sätt. Jag påstår att tidszonerna i sig inte är något som helst problem, om man bara ser till att inte klåfingra, vilket man gör med sommar/vintertid.
Genius on call
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

I och för sig kan man väl använda UTC överallt, vilket kanske görs i vissa sammanhang. Men det vore kanske lite "otympligt" i det dagliga livet om ett dygnsskifte skulle äga rum någon gång på eftermiddagen, typ kl 14 enligt zontid. Så tidszonerna behövs nog.
Skriv svar