Sommartid

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag deltog också i denna "omröstning". Förespråkande bibehållna tidsomställningar, vilka inte stör mig ett dugg. Snarare tycker jag det är lite kul. Men skulle man fastna för att avskaffa dem så föredrar jag det vi nu kallar "sommartid" som ny "normaltid" året om. Detta eftersom vi ju inte lever som om 12 vore "mitt på dan", vilket jag försökt utveckla ovan. En nackdel blir att de blir mörkare morgnar under vintern. Men hellre det än mörka kvällar på för- och sensommaren. Annars kan vi naturligtvis ha "vintertid" året om. Men att försöka justera tiderna i samhället blir mycket svårare. Gå upp en timme tidigare, gå i säng en timme tidigare, Rapport 1830, Aktuellt 2000 etc etc kräver ju att väldigt många aktörer är med på noterna. Ställer man om klockan fortsätter ju bara allt på sina vanliga klockslag men mer bättre utnyttjande av de ljusa timmarna.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Sommartid

Inlägg av ADDE »

äsch! Flytta fram tiden ett par timmar så vi nattuglor kan få sköna sovmorgnar och ändå komma till jobbet kl. 08 ;)

#Sommartidforthewin
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sommartid

Inlägg av LÅ1 »

För den som intresserar sig för detta med tidszoner i Europa finns det en artikel här: "EU-förslag: Vinter- och sommartid slopas 2019". (Tror den är "öppen".)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

Dags att vrida tillbaka klockan!
SL skrev:Undantag:

Busslinjer som avgår i anslutning till nattens sista pendeltåg körs endast en gång (sommartid), alltså kör de endast i anslutning till ankommande tåg.
De flesta tidsomställningar har skapat problem för nattrafiken. Denna lär inte vara ett undantag. :roll:
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sommartid

Inlägg av daniel_s »

Jag kan i alla fall konstatera att klassikern med att SL påstår att det ska gå två extra avgångar på 497:an ser ut att upprepas! Ska bli intressant att se hur många besvikna resenärer som står där på söndag morgon!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommartid

Inlägg av Odd »

Ingen verkar tänka på att vårt moderna samhälle har tagit fram de tider vi har i dag utifrån solen och ljuset. Vad kommer då att hända om vi inför en permanent förskjutning av tiden?

Jag tror att inom 25-50 år så kommer samhällets tider att ha anpassats så att det blir som om det vore normaltid, och vi har till mycket möda och stort besvär åstadkommit ingenting...

Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sommartid

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:Jag kan i alla fall konstatera att klassikern med att SL påstår att det ska gå två extra avgångar på 497:an ser ut att upprepas! Ska bli intressant att se hur många besvikna resenärer som står där på söndag morgon!
Mjaha , enligt tidtabellen är det avgångar 02:20,02:50, 03:20 och 03:50
SL lovar ju att trafiken 02-03 körs två gånger, menar du att man kommer att ställa in två avgångar 02-03 vintertid och sedan köra 03:20 ?
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Men som jag tjatat om förut: Vi lever ju inte som om kl 12 vore "mitt på dan" och 00 "mitt i natten". De allra flesta av oss är ju vakna långt flera timmar efter kl 12 än före. Om vi ska sova åtta timmar så borde vi ju göra det under den mörkaste tiden alltså mellan cirka 2000 och 0400 (om solen står som högst kl 12). Det lär vara svårt att åstadkomma. Men om solen står som högst kl 13 så stämmer det ju i alla fall lite bättre med våra vanor. Förklara då varför du tror att samhällets tider skulle förskjutas. Jag kan hålla med kritikerna om det blir mörka morgnar på vintern om vi går över till UTC+2 året om. Därför skulle jag helst önska bibehållna omställningar men med 8 månader sommartid och 4 månader vintertid. Men så lär det ju tyvärr inte bli.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommartid

Inlägg av Odd »

Anders Hanquist skrev: ...Förklara då varför du tror att samhällets tider skulle förskjutas. ...
Helt enkelt för att de tider vi har idag när folk går upp, verksamheter startar, folk lever mm, har utmejslats under lång tid. Vi är människor helt enkelt.
Samhällstiderna kommer fortsätta att förändras och anpassas till behovet. Det finns därför all anledning att tro att om vi inför "permanent sommartid" så kommer vi gradvis att justera dessa tider till vårt behov så att vi till slut helt har upphävt den effekt som sommartiden vill åstadkomma.

Min killgissning är att när vi har dessa växlingar mellan normaltid och "sommartid" så håller normaltidsperioderna förmodligen dessa justeringar i schack (justeringarna fortsätter, men tar inte samma hänsyn till "sommartiden"), men om vi upphör med det och inför "sommartid" så kommer det inom några generationer bli ogjort. Med andra ord, en permanent "sommartid" är en åtgärd som är helt onödig!

Lustigt nog så finns det en artikel om dygnsrytm i DN just nu, Då är det bäst att äta och sova – enligt vetenskapen. Den avslutas med följande citat:
Satchin Panda, professor vid det biomedicinska forskningsinstitutet Salk i Kalifornien, USA skrev:Vi har bott på den här planeten i tusentals år och trots att många saker har förändrats, har det alltid funnits en konstant: varje dag stiger solen, och på natten går den ned
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sommartid

Inlägg av LÅ1 »

Några vill ha sommartid året om, medan andra vill ha normaltid (ä.k.s. vintertid). Kalle Lind kom med ett kompromissförslag i radion i går. Varannan vecka sommartid, varannan normaltid! :cheesygrin:
Fast bättre vore kanske ett halvår av varje! :roll:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sommartid

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Några vill ha sommartid året om, medan andra vill ha normaltid (ä.k.s. vintertid). Kalle Lind kom med ett kompromissförslag i radion i går. Varannan vecka sommartid, varannan normaltid! :cheesygrin:
Fast bättre vore kanske ett halvår av varje! :roll:
Vi behöver den här timmen eftersom det tar sådan tid att ställa tillbaks alla klockor.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sommartid

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Några vill ha sommartid året om, medan andra vill ha normaltid (ä.k.s. vintertid). Kalle Lind kom med ett kompromissförslag i radion i går. Varannan vecka sommartid, varannan normaltid! :cheesygrin:
Fast bättre vore kanske ett halvår av varje! :roll:
Vi behöver den här timmen eftersom det tar sådan tid att ställa tillbaks alla klockor.
Många mekaniska klockor mår bäst av att ställas fram 11 (eller 23) timmar, påstod en urmakare. Men det finns ju gott om tid mellan klockan två och klockan två.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sommartid

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Några vill ha sommartid året om, medan andra vill ha normaltid (ä.k.s. vintertid). Kalle Lind kom med ett kompromissförslag i radion i går. Varannan vecka sommartid, varannan normaltid! :cheesygrin:
Fast bättre vore kanske ett halvår av varje! :roll:
Vi behöver den här timmen eftersom det tar sådan tid att ställa tillbaks alla klockor.
Många mekaniska klockor mår bäst av att ställas fram 11 (eller 23) timmar, påstod en urmakare. Men det finns ju gott om tid mellan klockan två och klockan två.
Det är nog sant, då går nog hela timmen åt till att skruva. Men den här urmakaren sabbar ju hela grejen med att ställa fram och tillbaks utegrillen. Få se : vi ställer fram grillen en gång på våren och 23 gånger på hösten eller ?
Senast redigerad av Lennart Petersen den söndag 28 oktober 2018 16:17, redigerad totalt 1 gånger.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sommartid

Inlägg av BSB101 »

Jag är övertygad om att i dagens samhället påverkar solens upp- och nedgång väldigt lite på hur vi lägger upp vårt dygn. Grunden är självklart att vi är vakna när det är ljust och sover när det är mörk men en justering av tiden på en timme kommer inte sätta något avtryck eller få till följd några samhällsändringar.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sommartid

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Jag är övertygad om att i dagens samhället påverkar solens upp- och nedgång väldigt lite på hur vi lägger upp vårt dygn. Grunden är självklart att vi är vakna när det är ljust och sover när det är mörk men en justering av tiden på en timme kommer inte sätta något avtryck eller få till följd några samhällsändringar.
Alla är inte lika övertygad om att klockslagen samspelar med solen saknar betydelse. Forskare varnar för slopad vintertid: ”Ett jättelikt experiment med vår hälsa”
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommartid

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:...
Alla är inte lika övertygad om att klockslagen samspelar med solen saknar betydelse. Forskare varnar för slopad vintertid: ”Ett jättelikt experiment med vår hälsa”
Jag tror inte det spelar roll för folks uppfattning eftersom det har blivit mer eller mindre accepterat att inte lägga någon större vikt vid vetenskapliga aspekter på ämnet i fråga. I stället söker folk efter information som stöder deras redan beslutade uppfattning och avfärdar all annan information med hänvisning till olika anledningar. Vetenskapligt belagda fakta kan tvärtom användas för att "bevisa" en konspiration.

Så, jag är rädd att den alternativa sanningen om att man får en timme mer soltid med sommartid än normaltid kommer att bestå och möjligen även vara avgörande för vilket beslut politikerna tar...
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sommartid

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:...
Alla är inte lika övertygad om att klockslagen samspelar med solen saknar betydelse. Forskare varnar för slopad vintertid: ”Ett jättelikt experiment med vår hälsa”
Jag tror inte det spelar roll för folks uppfattning eftersom det har blivit mer eller mindre accepterat att inte lägga någon större vikt vid vetenskapliga aspekter på ämnet i fråga. I stället söker folk efter information som stöder deras redan beslutade uppfattning och avfärdar all annan information med hänvisning till olika anledningar. Vetenskapligt belagda fakta kan tvärtom användas för att "bevisa" en konspiration.

Så, jag är rädd att den alternativa sanningen om att man får en timme mer soltid med sommartid än normaltid kommer att bestå och möjligen även vara avgörande för vilket beslut politikerna tar...
Jag är själv av uppfattningen att det är trevligt med ljusa kvällar. Och varmare. Men på vintern spelar det mindre roll. Måste jag inte upp tidigt så är det sällan jag stiger upp i mörker. Kanske undantaget en kort tid runt midvinter. Så jag skulle nog inte rösta för ständig vintertid. Antingen skulle jag rösta för ständig sommartid eller rösta blankt. Jag tror förstås inte på en omröstning, utan detta var ett hypotetiskt resonemang.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sommartid

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Jag är övertygad om att i dagens samhället påverkar solens upp- och nedgång väldigt lite på hur vi lägger upp vårt dygn. Grunden är självklart att vi är vakna när det är ljust och sover när det är mörk men en justering av tiden på en timme kommer inte sätta något avtryck eller få till följd några samhällsändringar.
Alla är inte lika övertygad om att klockslagen samspelar med solen saknar betydelse. Forskare varnar för slopad vintertid: ”Ett jättelikt experiment med vår hälsa”
Ge mig en åsikt så kan jag hitta en forskare och en forskningsrapport som stöder din tes.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Sommartid

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det finns en hel del vilseförda individer som har fått för sig att det vore bra att förflytta Sverige en timma österut, vilket vilket den sk. permanenta sommartiden skulle innebära. Min bestämda uppfattning är att man inte ska manipulera med tidszonerna, sådant hör hemma i kommunistdiktaturer. Ex.vis som när lillefar Stalin vred fram klockan en timma och skapade den sk. Moskvatiden (UTC+3 tim.). Eller i KIna, där Mao bestämde att landet ska ha en enda tidszon (UTC+8 tim), vilket får till följd att i västligaste Kina så står solen i söder kl. 15 på eftermiddagen (fast där bor ju mest uigurer, och de tar onkel Xi itu med på annat sätt - också). Det blir en sorts tvångsmedicinering, ungefär som fluoridering av dricksvatten. Vore det så i vårt sk. moderna samhälle helt släppt kopplingen mellan soltid och klocktid, så finns det ju ingen anledning att nöja sig med bara en timme. För närmare studier anbefalles "Tidsstudieman Urban LIndeman https://www.youtube.com/watch?v=4zY81uQ33ew "


Att det skulle vara kallare och mörkare om vår och sommar(kvällarna) utan sommartid är dessutom ett kraftigt överdrivet argument. De flesta här var inte ens födda när Ola Ullstens folkpartiregering lurade på oss sommartiden, och har inga minnen av epoken dessförinnan. Däremot, om vi håller oss till Stockholms horisont (för det är den jag räknat på) inleds (den borgerliga) gryningen aldrig senare än kl. 7:49 (kl. 6:49 UTC) fn.. Om vi istället skulle gå över till östeuropeisk tid skulle gryningen aldrig börja före kl. 8 ( kl. 6 UTC) under perioden 18 nov. - 7 feb. ungefär. Alltså nästan tre månader med kolmörka morgnar, mörkare än de vi har nu. Men det är klart, vi skulle få samma tid som Finland, de verkar inte så pigga på sommartid överhuvud taget: https://www.hbl.fi/tagg/sommartid/

PS. I Ryssland slopade man sommartiden och satte Moskvatid till UTC+ 4 tim. men kom efter några år fram till det vansinniga i detta och ändrade tillbaka till UTC+ 3 tim. Allt är inte heltokigt, inte ens under Vladimir Vladimirovitjs styre.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Sommartid

Inlägg av Hans Wibacke »

dr Cassandra Nojdh skrev:[...] Men det är klart, vi skulle få samma tid som Finland [...]
Det är just precis det jag ser fram emot. Att slippa bli jetlaggad av mina resor fram och tillbaka över Östersjön. :D
Skriv svar