Sommartid

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Sommartid

Inlägg av LÅ1 »

Först och främst vill jag rekommendera forumanvändarna att gå in i kontrollpanelen och välja inställningar för att där markera att det är sommartid. Då blir alla tidangivelser rätt. Detta påverkar bara vad man själv ser i forumet. Alla med rätt inställning ser rätt tider på inläggen oavsett skribentens inställningar.

Sedan till sommartiden som sådan. Dess vara eller inte vara har ju börjat diskuteras. Själv älskar jag den. Omställningen är inget problem. Går man och lägger sig före klockan 2 så kan man ju ställa om de klockorsom måste ställas om tidigare på kvällen! :wink:
Mina sovtider är inte så regelbundna, så jag märker knappt av omställningen. SvT nyheter skriver "I natt förlorar vi en timmes sömn – dags att ställa om till sommartid". Men varför är det just sovtimmar man förlorar? Kan väl lika väl vara vakentimmar? Jo, jag förstår att det kan vara lite värre för de som jobbar helg och de som har småbarn eller djur som inte är införstådda med finessen med sommartid.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

Enligt välrenommerade KI dör det drygt 30 personer varje år till följd av den stress som bytet till sommartid medför. Lyckligtvis har Finland sett till att EU utreder frågan ordentligt. Själv tror jag inte att tidsomställningen överlever mer än ytterligare ett decennium.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Det är jätteskönt när sommartiden börjar. Men den största fördelen kommer i augusti/september. Förr kändes det höstlikt redan i augusti när de blev mörkt alldeles för tidigt. Hoppas verkligen inte att man avskaffar den. OM man vill slopa de årliga omställningarna (vilka jag personligen bara tycker är kul) så hellre då "sommartid" året om än det motsatta. Visserligen blir det väldigt mörka morgnar i december/januari. Men det får man väl leva me, det ljusnar ju under dagen.

Har svårt att förstå dem som lider så förskräckligt av dessa omställningar. Kan de ens åka till Finland utan att må dåligt?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sommartid

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Det är jätteskönt när sommartiden börjar. Men den största fördelen kommer i augusti/september. Förr kändes det höstlikt redan i augusti när de blev mörkt alldeles för tidigt. Hoppas verkligen inte att man avskaffar den. OM man vill slopa de årliga omställningarna (vilka jag personligen bara tycker är kul) så hellre då "sommartid" året om än det motsatta. Visserligen blir det väldigt mörka morgnar i december/januari. Men det får man väl leva me, det ljusnar ju under dagen.

Har svårt att förstå dem som lider så förskräckligt av dessa omställningar. Kan de ens åka till Finland utan att må dåligt?
Kan någon det? :mrgreen:
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sommartid

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:Enligt välrenommerade KI dör det drygt 30 personer varje år till följd av den stress som bytet till sommartid medför. Lyckligtvis har Finland sett till att EU utreder frågan ordentligt. Själv tror jag inte att tidsomställningen överlever mer än ytterligare ett decennium.
Då bör vi förbjuda resor till bl.a just Finland och även England då man utsätter sig för tidsomställning. Och för längre resor dör väl dom flesta av tidsomställningen eller ? Går det nu att bevisa att folk dör av omställningen så kan vi väl gissa att det är människor så sköra och svaga att dom i alla fall skulle falla av pinn en vecka senare eller så.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sommartid

Inlägg av daniel_s »

När man vidarebefordrar akademiska påståenden om vetenskapliga samband är det väldigt praktiskt att uppge referenser, så att den intresserade kan kontrollera vad det är för studie(r) som man hänvisar till, hur dessa är utförda och vad de egentligen säger. En sak är säker, de "bevisar" ingenting utan frågan är vad de kan ge stöd för, men de brukar vara väl genomförda och de är oftast duktiga på att kontrollera för störande variabler, den största felkällan är troligtvis folk som citerar dem felaktigt.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

Jag bifogade ingen länk eftersom flera större tidningar har diskuterat företeelsen, t.ex. här och här. Siffran på 30 svenska liv per år har nämnts i många artiklar, dock utan att uppge referenser. Förmodligen avses denna studie från KI.
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Sommartid

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Personligen ser jag debatten om sommartidens avskaffande som rent trams. Sommartid innebär dagsljus långt ut på kvällarna medan Normaltid förskjuter en större del av dagsljuset till en tidpunkt på morningen när de allra flesta ändå sover. Under den mörka delen av året ser Normaltiden till att vi i vart fall får lite dagsljus tidigare på dagen. Personligen är jag väldigt glad i dagsljuset och tycker att växling mellan normaltid och sommartid är suveränt. Men självfallet har man olika prioriteringar, den som inte bryr sig om sol och dagsljus tycker antagligen att det är helt meninigslöst med att växla mellan tidszoner.

Själv har jag seglat till sjöss större delen av livet och flyttat klockan fram och tillbaka mellan tidszoner hela tiden. Ser inte något som helst problem med den saken. Skall vi se rent geografiskt så ligger Sverige ganska exakt i tidszonen +1 från UTC. Medan sommartiden +2 blir en manipulering av tiden till ljusets förmån sommartid.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

Enligt färska opinionsundersökningar är det dock bara en fjärdedel som vill fortsätta med tidsomställningen. Borde vi kanske hålla en folkomröstning i frågan? Det blir ju ganska jämnt om permanent sommartid respektive vintertid anges som olika alternativ. Däremot skulle det antagligen behöva vara en folkomröstning i hela EU, och någon sådan har ännu inte gjorts.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Man kan bara hoppas att det hela dras i långbänk så att vi får ha kvar det nuvarande systemet ett bra tag till. Men är det så himla besvärligt med detta så hellre UTC+2 än UTC+1.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Sommartid

Inlägg av Per Lind »

Jag skulle helst se sommartid året runt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sommartid

Inlägg av Lennart Petersen »

Per Lind skrev:Jag skulle helst se sommartid året runt.
-Per
Det skulle väl i vart fall inte vara någon större nackdel med en förskjutning även under vinterhalvåret. För morgontimmarna bryr sig väl de flesta inte om det är mörkt eller ljust. Annars så framhåller Grönköpings veckoblad att man i Grönköping överväger en kompromiss nämligen att bara ändra tid en gång om året.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sommartid

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
Per Lind skrev:Jag skulle helst se sommartid året runt.
-Per
Det skulle väl i vart fall inte vara någon större nackdel med en förskjutning även under vinterhalvåret. För morgontimmarna bryr sig väl de flesta inte om det är mörkt eller ljust. Annars så framhåller Grönköpings veckoblad att man i Grönköping överväger en kompromiss nämligen att bara ändra tid en gång om året.
Man har ju också en poäng i att alla inte har sommarmöbler eller grill att ställa fram eller ta tillbaka in, och därför har svårare än andra att komma ihåg åt vilket håll klockan skall vridas! :D
Länk.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Sommartid

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Att ha en gemensam tidszon i större delen av Europa ger ju en del andra intressanta effekter. Nedanstående hänvisar till normaltid.

Ser vi till tidszon = UTC så har vi UK och Portugal. Där står solen som högst ungefär 1200 i nästan hela UK men en halvtimme tidigare i Portugal. Samt klockan 1030 i Reykjavik - vilket ger väldigt tidigt ljus på morgon men mörka kvällar, där ger självfallet sommartiden stor effekt.

Ser vi till tidszon UTC+1 så står solen på topp ungefär 1200 i Sverige, Tyskland, Italien och storparten av centrala Europa. Men i Spanien står solen som högst 1030 till 1100 beroende på var i landet man är. Och går vi över kölen till Norge så har vi solen som högst 1130 på Vestlandet och 1300 i Kirkenes.

För övrigt sägs det att Spanien hade UTC eller GMT som det hette den gången ända fram till Francotiden. Men Franco önskade samma tid som i Tyskland så man gick in för GMT+1. Vilket gör att en större del av normal arbetstid hamnar under dygnets varmaste timmar, något som i kombination med en tradition att börja arbetsdgen senare än i resten av Europa påstås vara orsaken till den långa siesta man har mitt på dagen. Hade man haft UTC och dessutom börjat arbetsdagen vid 07 eller 08 som är normalt i storparten av Europa skulle man ha slutat arbetsdagen och gått hem när det blev som varmst. Om detta är en skröna vet inte undertecknad.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sommartid

Inlägg av Lennart Petersen »

Tradition i Spanien är väl tvärtom att arbetstiden börjar mycket tidigt på morgonen, så tar man siesta mitt på dagen och så ett nytt arbetspass sent på dagen mot kvällen. Och sen middag, många turister är nog förvånade över hur glest det kan vara vid vanlig middagstid för att sedan bli fullt sent på kvällen. Metron i t.ex Madrid har med detta 4 rusningstider
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Om vi skulle utnyttja mörker (för sömn) och dagsljus (för fritid efter jobbet) optimalt skulle vi med solen som högst klockan 12 på dagen egentligen helt ändra våra vanor. Sova från 2000 till 0400 (åtta timmar) frukost+restid, sen arbete cirka 0500-1400 (åtta timmar plus lunch) och sedan övriga aktiviteter 1400-2000. Jag vet att alla inte jobbar "kontorstid" utan att det finns stora variationer.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sommartid

Inlägg av daniel_s »

Claes Thure Moberg skrev:För övrigt sägs det att Spanien hade UTC eller GMT som det hette den gången ända fram till Francotiden. Men Franco önskade samma tid som i Tyskland så man gick in för GMT+1. Vilket gör att en större del av normal arbetstid hamnar under dygnets varmaste timmar, något som i kombination med en tradition att börja arbetsdgen senare än i resten av Europa påstås vara orsaken till den långa siesta man har mitt på dagen. Hade man haft UTC och dessutom börjat arbetsdagen vid 07 eller 08 som är normalt i storparten av Europa skulle man ha slutat arbetsdagen och gått hem när det blev som varmst. Om detta är en skröna vet inte undertecknad.
Nu rör du väl ihop begreppen lite. GMT är en tidszon som utgår från soltid. UTC är en standard som utgår från atomur.

Det finns ju för övrigt en del av Spanien där solen står som högst kl 13 normaltid och kl 14 sommartid. Aningen förvirrande!

Du som har varit runt halva jorden kan kanske även förklara varför man på vissa håll envisas med att ha en halvtimmes tidsskillnad. Har t ex för mig att mittre tidszonen i Australien ligger en halvtimme förskjuten mot hur den borde ligga.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sommartid

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev:
Per Lind skrev:Jag skulle helst se sommartid året runt.
-Per
Det skulle väl i vart fall inte vara någon större nackdel med en förskjutning även under vinterhalvåret. För morgontimmarna bryr sig väl de flesta inte om det är mörkt eller ljust.
Enligt rykten nere på byn så föredrar många ljus framför mörker på morgnarna, i alla fall om man ändå är uppe.

I det stora hela är det dock under en relativ kort period som det skulle spela någon roll så vi kan lika gärna ha normaltid året om.

Angående detta med att ha "fel" tidszon kan man även göra som Kina, köra samma tidszon i hela landet.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sommartid

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev:
Per Lind skrev:Jag skulle helst se sommartid året runt.
-Per
Det skulle väl i vart fall inte vara någon större nackdel med en förskjutning även under vinterhalvåret. För morgontimmarna bryr sig väl de flesta inte om det är mörkt eller ljust.
Enligt rykten nere på byn så föredrar många ljus framför mörker på morgnarna, i alla fall om man ändå är uppe.

I det stora hela är det dock under en relativ kort period som det skulle spela någon roll så vi kan lika gärna ha normaltid året om.

Angående detta med att ha "fel" tidszon kan man även göra som Kina, köra samma tidszon i hela landet.
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Sommartid

Inlägg av Claes Thure Moberg »

daniel_s skrev: Nu rör du väl ihop begreppen lite. GMT är en tidszon som utgår från soltid. UTC är en standard som utgår från atomur.


Visst är det så men för alla praktiska ändamål är GMT och UTC lika.
daniel_s skrev: Du som har varit runt halva jorden kan kanske även förklara varför man på vissa håll envisas med att ha en halvtimmes tidsskillnad. Har t ex för mig att mittre tidszonen i Australien ligger en halvtimme förskjuten mot hur den borde ligga.
Det finns många platser på jorden som ligger i "fel" tidszon. Men man har valt att av praktiska skäl ha samma tid i ett större område. Det kanske mest spektakulära är ju som nämnts Kina som rent geografiskt borde ha 4 tidszoner. Vilket till exempel USA har, men som blir 6 om man tar hänsyn till Alaska och Hawaii.

Så finns det ett antal zoner med 1/2-timmes förskjutning. Jag kommer i all hast på New Foundland (-3 1/2), Iran (+3 1/2), Afganistan (+4 1/2), Burma (+6 1/2), NordKorea (+8 1/2) samt Centrala Australia (+9 1/2). Kanske det finns fler. Men gemensamt för alla dessa är att de mest tätbefolkade delarna av landet får "rätt" tid i förhållande till solens gång. I Australiens fall är det Northern Territory och South Australia som har den här "halvtimmeszonen". Ett område som är påfallande glest befolkat bortsett från det sydöstra hörnet där Adelaide och en del andra lite större orter ligger. Och just där ger "halvtimmen" rätt tid i förhållande till solen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Skriv svar