Sommartid

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

USA:s senat röstar igenom permanent sommartid

Det är inte många länder som fortfarande har tidsomställning. Enligt Wikipedia är det bara Europa och några få länder i resten av världen. Vad håller vi på med egentligen? Stämmer det att vi har blivit byråkratins högborg? När ska vansinnet få ett slut även i Europa?
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Sommartid

Inlägg av Joakim W »

Tack för påminnelsen! Alltså dags att byta tid i forumet, som varje användare får göra manuellt i kontrollpanelen :D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommartid

Inlägg av Odd »

Ja, dumhet verkar hålla på att bli en folksport.

Man har ju till och med talat om att införa "permanent sommartid"... jag har sällan hört något så dumt. Då kan ju man lika gärna gå upp en timma tidigare och gå och lägga sig en timme tidigare så får man samma effekt... Vänta nu!?! Det är ju precis det man gör med sommartid...

Det finns en anledning till att vi går upp när vi går upp och går och lägger oss när vi går och lägger oss. Det är extremt starkt kopplat till just solen och att permanent ändra på detta artificiellt, som man skulle göra om man inför permanent sommartid, kommer bara resultera i att vi efter ett tag (oklart hur länge) kommer att justera våra tider i samhället så att effekten av sommartiden raderas ut. Vad skall man göra då? Ställa fram klockan permanent en timme till?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sommartid

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 28 mars 2022 6:37 Ja, dumhet verkar hålla på att bli en folksport.

Man har ju till och med talat om att införa "permanent sommartid"... jag har sällan hört något så dumt. Då kan ju man lika gärna gå upp en timma tidigare och gå och lägga sig en timme tidigare så får man samma effekt... Vänta nu!?! Det är ju precis det man gör med sommartid...

Det finns en anledning till att vi går upp när vi går upp och går och lägger oss när vi går och lägger oss. Det är extremt starkt kopplat till just solen och att permanent ändra på detta artificiellt, som man skulle göra om man inför permanent sommartid, kommer bara resultera i att vi efter ett tag (oklart hur länge) kommer att justera våra tider i samhället så att effekten av sommartiden raderas ut. Vad skall man göra då? Ställa fram klockan permanent en timme till?
Ingen dum idé att ställa fram klockan två timmar. Det skulle väl vara en bättre anpassning till hur majoriteten av befolkningen faktiskt lever idag. Men de flesta länder i Europa vill ha samma tidszon som Tyskland. Då är det permanent sommartid som är aktuell nu. Finland kan ju också passa på att synkronisera sig.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Odd skrev: måndag 28 mars 2022 6:37 Ja, dumhet verkar hålla på att bli en folksport.

Man har ju till och med talat om att införa "permanent sommartid"... jag har sällan hört något så dumt. Då kan ju man lika gärna gå upp en timma tidigare och gå och lägga sig en timme tidigare så får man samma effekt... Vänta nu!?! Det är ju precis det man gör med sommartid...

Det finns en anledning till att vi går upp när vi går upp och går och lägger oss när vi går och lägger oss. Det är extremt starkt kopplat till just solen och att permanent ändra på detta artificiellt, som man skulle göra om man inför permanent sommartid, kommer bara resultera i att vi efter ett tag (oklart hur länge) kommer att justera våra tider i samhället så att effekten av sommartiden raderas ut. Vad skall man göra då? Ställa fram klockan permanent en timme till?
Men vi lever ju INTE som om klockan 12 vore "mitt på dan". Om vi sover åtta timmar och vill göra det under den mörkaste tiden på dygnet för att utnyttja dagsljuset när vi är vakna, så borde vi rimligen sova mellan klockan 20 och klockan 4. Men få vill stiga upp klockan fyra för att det "låter" så tidigt. Inte heller vill man gå till sängs klockan åtta på kvällen. Som det är nu (och ännu mer med "ständig vintertid") sover vi ju bort mycket dagsljus och är mer uppe i artificiellt ljus.

I vår del av världen är dessutom skillnaderna i dagsljus mellan årstiderna väldigt stora, så det är svårt att få detta optimalt i vilket fall.

Men jag är så "dum" (som i din folksport) att jag föredrar en ljusare timme på kvällen än på morgonen. Så hellre "ständig sommartid" än "ständig vintertid". Sedan tycker jag att själva skiftet är rätt "kul", så jag har inget emot det.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommartid

Inlägg av Odd »

Anders Hanquist skrev: måndag 28 mars 2022 9:06
Odd skrev: måndag 28 mars 2022 6:37 Ja, dumhet verkar hålla på att bli en folksport.

Man har ju till och med talat om att införa "permanent sommartid"... jag har sällan hört något så dumt. Då kan ju man lika gärna gå upp en timma tidigare och gå och lägga sig en timme tidigare så får man samma effekt... Vänta nu!?! Det är ju precis det man gör med sommartid...

Det finns en anledning till att vi går upp när vi går upp och går och lägger oss när vi går och lägger oss. Det är extremt starkt kopplat till just solen och att permanent ändra på detta artificiellt, som man skulle göra om man inför permanent sommartid, kommer bara resultera i att vi efter ett tag (oklart hur länge) kommer att justera våra tider i samhället så att effekten av sommartiden raderas ut. Vad skall man göra då? Ställa fram klockan permanent en timme till?
Men vi lever ju INTE som om klockan 12 vore "mitt på dan". Om vi sover åtta timmar och vill göra det under den mörkaste tiden på dygnet för att utnyttja dagsljuset när vi är vakna, så borde vi rimligen sova mellan klockan 20 och klockan 4. Men få vill stiga upp klockan fyra för att det "låter" så tidigt. Inte heller vill man gå till sängs klockan åtta på kvällen. Som det är nu (och ännu mer med "ständig vintertid") sover vi ju bort mycket dagsljus och är mer uppe i artificiellt ljus.

I vår del av världen är dessutom skillnaderna i dagsljus mellan årstiderna väldigt stora, så det är svårt att få detta optimalt i vilket fall.

Men jag är så "dum" (som i din folksport) att jag föredrar en ljusare timme på kvällen än på morgonen. Så hellre "ständig sommartid" än "ständig vintertid". Sedan tycker jag att själva skiftet är rätt "kul", så jag har inget emot det.
Tänk på att tiden är naturlig men klockan är artificiell.

Det spelar därför ingen roll eftersom vi ändå, över några generationer, ändå kommer att ha justerat klockslag och tidpunkter i samhället till att motsvara dom vi har idag, eftersom det är så människan fungerar. Så även om vi får en permanent förskjutning idag, som gynnar oss i ett par år, så kommer vi ändå ha kompenserat för detta om 100 år. Om man då fortsätter att ställa om klockan för att "få mer tid på kvällen" så kommer dygnsskiftet att inträffa mitt på dagen om 1000 år.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Sommartid

Inlägg av kildor »

Här är en artikel som förklarar varför det är en dålig idé att införa permanent sommartid:
https://www.forskning.se/2021/10/26/vin ... r-kroppen/
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sommartid

Inlägg av BSB101 »

kildor skrev: måndag 28 mars 2022 20:03 Här är en artikel som förklarar varför det är en dålig idé att införa permanent sommartid:
https://www.forskning.se/2021/10/26/vin ... r-kroppen/

"Normen för ljus inomhus är 50 lux och det ger ingen som helst biologisk påverkan."


Undrar vilken norm man kollat i? Ljus och rum är det i alla fall inte. Sedan är hela diskussionen rätt lustig egentligen, istället för att diskutera om klockan ska visa sju eller åtta är det väl bättre att diskutera hur vi utnyttjar dygnets ljusa timmar på bästa sätt?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommartid

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev: tisdag 29 mars 2022 20:40
kildor skrev: måndag 28 mars 2022 20:03 Här är en artikel som förklarar varför det är en dålig idé att införa permanent sommartid:
https://www.forskning.se/2021/10/26/vin ... r-kroppen/

"Normen för ljus inomhus är 50 lux och det ger ingen som helst biologisk påverkan."


Undrar vilken norm man kollat i? Ljus och rum är det i alla fall inte. Sedan är hela diskussionen rätt lustig egentligen, istället för att diskutera om klockan ska visa sju eller åtta är det väl bättre att diskutera hur vi utnyttjar dygnets ljusa timmar på bästa sätt?
Exakt. Det märkliga är att sommartidsförespråkarna på något sätt tror att en omställning av klockan skulle vara en lösning. Omställning till sommartid ger inte fler ljustimmar, ej heller längre kvällar. Lustigt nog ger det exakt samma effekt om man går upp en timme tidigare och går och lägger sig en timme tidigare. Om man under normaltid inte är villig att "ta tillvara på dygnets ljus timmar på bästa sätt", vad säger då att man gör det med en förskjuten klocka?

Däremot ställer det till med problem i samhället. Krångligare planering av scheman och datasystem som måste anpassas. Ett bra exempel är när man ställer tillbaka tiden på hösten, under en timme på natten så inträffar ett och samma klockslag två gånger. För de som sover då behöver kanske inte bry sig men varför ställa till det för de personer eller de system som drabbas av det?
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Sommartid

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev: tisdag 29 mars 2022 20:40
kildor skrev: måndag 28 mars 2022 20:03 Här är en artikel som förklarar varför det är en dålig idé att införa permanent sommartid:
https://www.forskning.se/2021/10/26/vin ... r-kroppen/

"Normen för ljus inomhus är 50 lux och det ger ingen som helst biologisk påverkan."


Undrar vilken norm man kollat i? Ljus och rum är det i alla fall inte. Sedan är hela diskussionen rätt lustig egentligen, istället för att diskutera om klockan ska visa sju eller åtta är det väl bättre att diskutera hur vi utnyttjar dygnets ljusa timmar på bästa sätt?
Om det är den här handboken som avses: https://ljuskultur.se/teknik-bransch/la ... s-rum-pdf/
så nämns 50 lux som minimikrav flera gånger i den löpande texten, bl.a. i kapitlet "Rummet och Arbetsplatsen". De tabellariska sammanställningarna av normerna finns inte med där, eftersom de ägs av SIS, som tar dyrt betalt för sina publikationer. Aktuell norm är förmodligen denna: SS-EN 12464-1
(preview: https://www.sis.se/api/document/preview/33947/ )

Det intressanta är emellertid inte om det är fråga om 50 eller 300 eller 500 lux, utan att den belysning som finns i inomhusmiljöer inte är i närheten av vad dagsljuset kan erbjuda. Vill man ha någon biologisk effekt av artificiell belysning måste man upp i flera tusen lux - minst.

Och som jag har påpekat redan tidigare: viewtopic.php?p=377897#p377897
blir vi snuvade på morgonljuset om dumheten får regera så till den milda grad att vi flyttar Sverige till Finland (permanent förflyttning av Sveriges tidszon till UTC + 2h, eller med andra ord ständig "sommartid"). Komplett vansinne! Då är t.o.m. det här ständiga flyttandet hit och dit "bättre". Bäst vore att återgå till normaltid, vilket fungerade utmärkt fram till 1980, då Ola Ullsten fick för sig att vi skulle behöva börja mixtra med klockan. Det har sina fördelar att följa soltiden, även om Sverige är ett antal minuter brett i förhållande till sin tidsmeridian och sann middag svänger en del kring medelsolmiddag pga. tidsekvationen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sommartid

Inlägg av Anders Hanquist »

Om vi ska "följa soltiden" ska vi ju också leva efter den, vilket ju de flesta inte gör. De allra flesta (som inte har skiftarbete) är ju vakna kanske 5-6 timmar före middagshöjd (c:a kl 12), men hela 10-11 timmar efter. Jag minns att jag tyckte det var jättetrist att började kännas "höstigt" redan i augusti när det mörknade vid 20-tiden. Efter 1980 blev det 21 istället och sommaren kändes längre. Men det skiljer ju rätt mycket mellan olika delar av landet och olika årstider och det kan vi ju inte göra något åt. Jag vet inte hur de gör i Kina, där de har samma klocktid över hela landet, trots att det är rätt stort i öst/västlig riktning. Tror att "middagshöjden" är ungefär kl 15 i de västra delarna. Det går säkert att leva med det också.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sommartid

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 29 mars 2022 23:26
BSB101 skrev: tisdag 29 mars 2022 20:40
kildor skrev: måndag 28 mars 2022 20:03 Här är en artikel som förklarar varför det är en dålig idé att införa permanent sommartid:
https://www.forskning.se/2021/10/26/vin ... r-kroppen/

"Normen för ljus inomhus är 50 lux och det ger ingen som helst biologisk påverkan."


Undrar vilken norm man kollat i? Ljus och rum är det i alla fall inte. Sedan är hela diskussionen rätt lustig egentligen, istället för att diskutera om klockan ska visa sju eller åtta är det väl bättre att diskutera hur vi utnyttjar dygnets ljusa timmar på bästa sätt?
Om det är den här handboken som avses: https://ljuskultur.se/teknik-bransch/la ... s-rum-pdf/
så nämns 50 lux som minimikrav flera gånger i den löpande texten, bl.a. i kapitlet "Rummet och Arbetsplatsen". De tabellariska sammanställningarna av normerna finns inte med där, eftersom de ägs av SIS, som tar dyrt betalt för sina publikationer. Aktuell norm är förmodligen denna: SS-EN 12464-1
(preview: https://www.sis.se/api/document/preview/33947/
Nu var det tabellerna med lux-krav jag främst tänkte på då det är dessa som anger minimikrav och som flertalet kravställare hänvisar till. Med andra ord det som är intressant när man pratar och lux. Dessa är en del av det som i dagligt tal kallas ljus och rum. Går, om inget ändras senaste åren, ens att få tag i som PDF.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Sommartid

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Anders Hanquist skrev: torsdag 31 mars 2022 0:50 Om vi ska "följa soltiden" ska vi ju också leva efter den, vilket ju de flesta inte gör. De allra flesta (som inte har skiftarbete) är ju vakna kanske 5-6 timmar före middagshöjd (c:a kl 12), men hela 10-11 timmar efter. Jag minns att jag tyckte det var jättetrist att började kännas "höstigt" redan i augusti när det mörknade vid 20-tiden. Efter 1980 blev det 21 istället och sommaren kändes längre. Men det skiljer ju rätt mycket mellan olika delar av landet och olika årstider och det kan vi ju inte göra något åt. Jag vet inte hur de gör i Kina, där de har samma klocktid över hela landet, trots att det är rätt stort i öst/västlig riktning. Tror att "middagshöjden" är ungefär kl 15 i de västra delarna. Det går säkert att leva med det också.
Kina är ju, trots alla framsteg de senaste decennierna, i stor utsträckning ett ruralt land fortfarande vilket gör att där följer man nog, på den västliga landsbygden, soltiden och struntar i vad klockan och kommunistpartiet säger.

Det enda som är någotsånär klarlagt vetenskapligt är att morgonljuset är viktigare än kvällsljuset. I övrigt blir det mest personligt tyckande, och egentligen ingenting av sommartidens föregivna fördelar har gått att påvisa. Dessutom får man ju inte fler timmar eller ljusare kvällar genom att manipulera med klockan.

Signaturen BSB101 är inne på rätt spår när han säger:
BSB101 skrev: tisdag 29 mars 2022 20:40 Sedan är hela diskussionen rätt lustig egentligen, istället för att diskutera om klockan ska visa sju eller åtta är det väl bättre att diskutera hur vi utnyttjar dygnets ljusa timmar på bästa sätt?
I ett fritt land är det väl upp till individen att ovangöra på vilket sätt ovanstående görs bäst, istället för tvångsmedicinering i form av sommartid.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar