Tårdbusskonduktörer

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Tårdbusskonduktörer

Inlägg av Joakim W »

Hur vanliga är dessa? Vi stötte på dessa när vi åkte trådbuss i Chisinau. Om de fanns på vanliga bussar också vet jag inte, sånt vågar jag aldrig åka utomlands. Man kan ju hamna var som helst, och kan inte med enkelhet spåra sig tillbaka :D

Bild
Trots samma årgång som mig så ser den bra mycket äldre ut! Trådbuss nummer 2125 i Moldaviens huvudstad Chisinau.

Bild
Nummer 3722 var däremot 9 år äldre än mig!

//Jocke
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Tårdbusskonduktörer

Inlägg av stockholm79 »

I Riga var det konduktörer på inte bara trådbussar utan även bussar och spårvagnar tills man införde blippkorten för ca 5 år sen.
Samtidigt slopade de separata biljetterna för de olika trafikslagen.
Något år innan införde man valideringsautomater med datum/tid för pappersbiljetter då det var svårt att hitta konduktörer.

Konduktörerna infördes på 90-talet då det var många som plankade.
En del bussar har fortfarande den upphöjda konduktörsstolen.

På sovjettiden och början av 90-talet hade man enkla ställ där man la upp biljetten och punchade den, som orientering.
Varje fordon hade sin egen kombination.
Klassiker från den tiden: nån ser biljettkontrollanter gå på spårvagnen och så hör man nödsignalen, vagnen stannar mitt i korsningen och öppnar dörrarna, folk bara väller ut.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tårdbusskonduktörer

Inlägg av Joakim W »

stockholm79 skrev:I Riga var det konduktörer på inte bara trådbussar utan även bussar och spårvagnar tills man införde blippkorten för ca 5 år sen.
Samtidigt slopade de separata biljetterna för de olika trafikslagen.
Något år innan införde man valideringsautomater med datum/tid för pappersbiljetter då det var svårt att hitta konduktörer.

Konduktörerna infördes på 90-talet då det var många som plankade.
En del bussar har fortfarande den upphöjda konduktörsstolen.

På sovjettiden och början av 90-talet hade man enkla ställ där man la upp biljetten och punchade den, som orientering.
Varje fordon hade sin egen kombination.
Klassiker från den tiden: nån ser biljettkontrollanter gå på spårvagnen och så hör man nödsignalen, vagnen stannar mitt i korsningen och öppnar dörrarna, folk bara väller ut.

/or
Tack för den historien! :D I detta fall handlade det om springkonduktörer, fanns inga konduktörsbås.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Skriv svar