
Trots samma årgång som mig så ser den bra mycket äldre ut! Trådbuss nummer 2125 i Moldaviens huvudstad Chisinau.
Nummer 3722 var däremot 9 år äldre än mig!
//Jocke
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Tack för den historien!stockholm79 skrev:I Riga var det konduktörer på inte bara trådbussar utan även bussar och spårvagnar tills man införde blippkorten för ca 5 år sen.
Samtidigt slopade de separata biljetterna för de olika trafikslagen.
Något år innan införde man valideringsautomater med datum/tid för pappersbiljetter då det var svårt att hitta konduktörer.
Konduktörerna infördes på 90-talet då det var många som plankade.
En del bussar har fortfarande den upphöjda konduktörsstolen.
På sovjettiden och början av 90-talet hade man enkla ställ där man la upp biljetten och punchade den, som orientering.
Varje fordon hade sin egen kombination.
Klassiker från den tiden: nån ser biljettkontrollanter gå på spårvagnen och så hör man nödsignalen, vagnen stannar mitt i korsningen och öppnar dörrarna, folk bara väller ut.
/or