Tråkiga förändringar i forumet

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av NerdBoy »

De senaste åren har jag bara läst sporadiskt här på forumet. Nu har jag ägnat morgonen åt att gå igenom den senaste tidens trådar, och när jag jämför med hur det såg ut för fem år sedan kan jag inte låta bli att ställa mig följande frågor:

* Varför handlar så mycket om Stockholm? Händer det ingenting i resten av landet? Eller avhandlas det på andra forum numera?

* Vart tog alla skribenter vägen? Jag får en känsla av att 10 personer står för 90% av inläggen.

* Varför är det så tråkig ton i många trådar? Som exempel kan jag ta tråden om järnvägsspåret under SÖS, där en och samma skribent skriver följande:
De behöver inte förklara någonting och till skillnad från alla andra som söker slingra sig och skriva nonsenssvar medmera finns det en rimlighet med det i det här fallet.
eftersom de inte förstår att hela världen inte kretsar kring vad just de råkar veta.
Förvånande dock att så många så enfaldigt faller in i en diskussion utifrån den utgångspunkten
Det jag vänder mig mot är att det är så många som har den infantila idén att de kan göra bedömningen utifrån endast vad de själva vet.
De frågar sig inre varför spåret blivit skyddat från början och när de inte får ihop bättre än att "det är för att transportra patienter", så för de över den egna infantila tankegången på försvaret och att de är de som kommit på att transportera patienter med tåg.
Att några "urban explorers" eller "lokförare" skulle vara universalvetande och rapporterat om det fanns något är en befängd tanke.
Jag förstår att aktuella politiska ämnen kan väcka starka känslor, men varför kalla andra för enfaldiga och infantila i en diskussion om ett gammalt järnvägsspår?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Verspieder »

Numera går jag bara in i forumet någon gång i veckan för att läsa, just pga att det inte finns något skämtlynne eller humor här. Att vissa skribenter dessutom har en överlägsen ton full med härskartekniker och förolämpande ordval såsom "infantil", "enfaldig" och "stolpskott" gör ju inte motivationen att själv skriva direkt större.
Stockholmsfixeringen har väl däremot alltid funnit här? De gånger man skrev något om händelser utanför länsgränsen förblev gensvaret minimalt, och numera verkar ju dessutom även Roslagen och Södertörn vara ointressanta, så det geografiska området verkar krympa.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Odd »

Jag har under en längre tid noterat samma sak. Det finns en klick av skribenter som är mer eller mindre anonyma, och jag tror att det är en viktig komponent för att trollen fortsätter och att de som vill föra en vettig diskussion i stället gör det på Facebook. Det finns ofta en stark vilja att hålla rent från troll på facebook, och en stor anledning är nog att de ofta kastas ut från de grupper som de trollar i. Här får tyvärr dessa individer fortsätta anonymt (tror de) utan att någon kastar ut dem.

Egentligen finns det väl två vägar ut (kanske en tredje) och det är att kasta ut de som missköter sig upprepade gånger eller lägga ner forumet och flytta diskussionerna till Facebook (vilket redan är genomfört till stora delar). En tredje väg kanske skulle vara att helt enkelt inte tillåta overifierade användare, men det kan vara för sent för det.
Genius on call
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Jona »

HEJ

Jag skriver mycket sällan här, men mig är det främst för att jag helt enkelt inte har något och tillföra en diskussion och därför inte gör det.
Alltså jag läser tråden, men har inte någon sakkunskap i ämnet, te.x geografiska kunskaper som gör att jag kan kommentera då jag inte vet problemet, eller resande-statistik eller dylikt.
Men detta kan jag inte på något vis skylla på någon annan en mig, jag bor helt inte i en stad med spårvagnstrafik och besöker dom andra städerna för lite för att veta om jag ska tycka bu eller bä om något.

Anledning 2 till jag sällan skriver är för att profiltext och bild för skribenterna ligger till höger om inlägget, vilket gör att bildvisning är omöjligt då halva bilden försvinner under skribentprofilinformation och alltså kräver att man scrollar bilden åt sidan för att se hela.
Eftersom jag inte vill redigera 2 storlekar på alla bilder jag fixar för hemsidan, och jag kör 1280 i bredd på bilder för hemsida numera så avstår jag alltså och visa bilder i detta forum.

Så när jag hade intressanta bilder och visa på spårvagnar i Kiev 2011 då skickade jag in dessa till medlemstidningen MfSS och hade en liten artikel där istället.

Men detta är alltså jag, och mina beslut med att avstå bildvisning på grund av att jag tycker forumet är felaktigt upplagt är alltså mitt val, mitt beslut och ingen som jag kan lasta på någon annan.

/Jona
Jona i Söv
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av LÅ1 »

Det har blivit en tråkig ton på forumet. Tidigare gick jag in och läste i princip allt nyskrivet (med hjälp av funktionen Visa nya inlägg). Numera så är det många trådar som jag helt enkelt slutar att öppna, även om ämnet från början var intressant. Det händer att jag öppnar någon av dem om jag ser att senaste inlägget var skrivet av en sansad skribent. Goda exempel är de som hitintills skrivit i denna tråd. Det finns tre eller fyra skribenter som tycks göra allt för att förstöra diskussionen i många trådar, och sedan några som försöker svara med mer sansade och faktabaserade svar på de tråkiga inläggen. På ett sätt beundrar jag de senares tålamod, även om tror att det borde vara bättre att låta trollen diskutera med varandra ifred.

Jag har också en känsla av att moderatorerna var mer alerta förr, och varnade skribenter och även raderade inlägg och spärrade trådar. Jag kan förstå att det kan vara svårt att rekrytera moderatorer, för det är ingen avundsvärd uppgift, och det tar säkert en hel del tid. Men det verkar som om de gett upp nu. Till och med spaminlägg från botar har fått ligga kvar länge de senaste dagarna.

Apropå Stockholmsfixeringen. Jag har lagt upp trådar om andra orter, framför allt Skåne. Men de trådarna dör ganska fort tyvärr.

Jag hör till den lilla grupp som inte skaffat konto på Facebook. Jag tror att jag skulle lägga allt för mycket tid på att hänga där om jag gjorde det. Men det känns allt med nödvändigt om man skall hänga med i många ämnen. Det känns nästan som en eremitvandring att vara utan Facebookkonto.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av daniel_s »

Jag tycker att man kan tillämpa ungefär samma perspektiv på forumet som på t ex medlemstidningar, nämligen att om man tycker att det fattas något så är det väl enklast att man själv bidrar med det. Man kan ju liksom inte klaga på att en eller annan skribent ”försvunnit”, det är ju ett forum som blir vad deltagarna gör det till och inte en tjänst man blir serverad. (Men en utmärkt bildvisningstjänst serveras ju faktiskt till medlemmarna i föreningen, den brukar jag använda nu när allt annat har blivit så krångligt!)

Visst trollas det en del men det kan man ju leva med om man lär sig att se bortom det; trots allt görs det många intressanta inlägg om själva ämnet lokaltrafik. Jag finner t ex tråden ”SL och konsten att informera” väldigt intressant och det verkar andra också göra att döma av antalet visningar. Visst är det mycket stockholmsfokus - kanske kan man säga att i genren ”busstrafik” så har Svof:s forum ett övertag och då kommer ju de 80% av Sveriges lokaltrafik som inte äger rum i ”SL-land” av naturliga orsaker gärna att diskuteras där.

Möjligheten att registrera sig anonymt tycker jag är jättebra, trots de nackdelar det kan medföra. Om man är trött på vissa användare kan man ju använda ignoreringsfunktionen. Sen finns det ju också trevliga Facebook-grupper på temat ”Vi som tycker likadant om allting”, en nackdel med dem är att det kan vara lite svårt för den riktiga sanningen att komma fram ibland. Lagom trevligt är nog bäst tycker jag!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av TKO »

Jag känner mej (naturligtvis) lite träffad av Calle:s ord:

- Jag skriver ofta/emellanåt mycket och ofta på forumet.

- Jag skriver mest om Stockholm, eftersom jag bor där. Mest skriver jag om Årsta skulle jag tro!

- Jag har emellanåt/ofta en konfrontativ ton i mina inlägg.


Jag delar Calle:s synpunkt att det minskade antalet skribenter och inlägg gör forumet mindre intressant att läsa, liksom stockholmscentreringen. Eftersom jag av principiella skäl totalboykottar Facebook tycker jag det vore tråkigt om debatten flyttades dit - nog borde SSS:s forum vara den naturliga platsen?

Sen har vi det där med "troll". Jag tycker faktiskt att det här forumet till stor del är förskonat från denna företeelse, för mej är "troll" någon som medvetet driver en åsikt för att förstöra debatten - och det tror jag inte är vanligt här. Jag tror istället att de som driver vanvettiga idéer faktiskt tror på dom! Och det får vi nog acceptera i yttrandefrihetens namn.

Nu verkar det skett en utrensning både av skribenter och inlägg - på vilkens initiativ vet jag ej. Bra eller dåligt? Vi får se!

filosoferar
Thomas K Ohlsson
(ej särskilt anonym)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Odd »

TKO skrev: ...Eftersom jag av principiella skäl totalboykottar Facebook tycker jag det vore tråkigt om debatten flyttades dit - nog borde SSS:s forum vara den naturliga platsen?...
Intressant. Du har säkert dina skäl, men det finns många intressanta och roliga diskussioner i de olika facebookgrupperna. Man behöver inte avslöja mer om sig själv än man vill.

/Odd
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:
TKO skrev: ...Eftersom jag av principiella skäl totalboykottar Facebook tycker jag det vore tråkigt om debatten flyttades dit - nog borde SSS:s forum vara den naturliga platsen?...
Intressant. Du har säkert dina skäl, men det finns många intressanta och roliga diskussioner i de olika facebookgrupperna. Man behöver inte avslöja mer om sig själv än man vill.

/Odd
FB är fantastiskt roligt tycker jag. Dels är det den inre vänkretsen där man diskuterar allt möjligt, uppvaktar varann på födelsedag o.s.v Så är det diskussionsgrupperna och där är jag med i några med spåranknytning och ibland kan det vara intresanta bilder. Så är det några nostalgigrupper om min hemstad och det är ju fascinerande att få se bilder från barndomen och kanske än mer roligt när gamla skolkamrater oväntat dyker. Så någon nostalgigrupp från jobbet och där är det kul,när gamla arbetskamrater dyker upp. Och även andra som diskuterar gemensamma erfarenheter. Och så något forum för grannsämja där det diskuteras ditt och datt om området. Väljer man rätt så är det nästan bara positivt och som Odd säger så använder man FB som man själv vill. Det finns gränser för vad man får skriva även där, tycker man något går över gränsen så kan man anmäla och normalt kommer det svar efter en halvtimme eller så (två gånger har jag använt funktionen ) Nackdel:det går åt tid....
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:
TKO skrev: ...Eftersom jag av principiella skäl totalboykottar Facebook tycker jag det vore tråkigt om debatten flyttades dit - nog borde SSS:s forum vara den naturliga platsen?...
Intressant. Du har säkert dina skäl, men det finns många intressanta och roliga diskussioner i de olika facebookgrupperna. Man behöver inte avslöja mer om sig själv än man vill.

/Odd
FB är fantastiskt roligt tycker jag. Dels är det den inre vänkretsen där man diskuterar allt möjligt, uppvaktar varann på födelsedag o.s.v Så är det diskussionsgrupperna och där är jag med i några med spåranknytning och ibland kan det vara intresanta bilder. Så är det några nostalgigrupper om min hemstad och det är ju fascinerande att få se bilder från barndomen och kanske än mer roligt när gamla skolkamrater oväntat dyker. Så någon nostalgigrupp från jobbet och där är det kul,när gamla arbetskamrater dyker upp. Och även andra som diskuterar gemensamma erfarenheter. Och så något forum för grannsämja där det diskuteras ditt och datt om området. Väljer man rätt så är det nästan bara positivt och som Odd säger så använder man FB som man själv vill. Det finns gränser för vad man får skriva även där, tycker man något går över gränsen så kan man anmäla och normalt kommer det svar efter en halvtimme eller så (två gånger har jag använt funktionen ) Nackdel:det går åt tid....
Facebook, precis som Google och många andra företag, vet alldeles för mycket om sina användare, och även om andra.
Det går att få reda på vad de vet om en. Beskrivs i denna s. k. premiumartikel: "Så får du all information Facebook har om dig".

Eftersom artikeln ligger bakom en betalvägg så citerar jag ett litet stycke:
Mappen som Facebook samlat om mig sedan starten (den 2 augusti 2007 kl. 15:35) visar sig vara 152 megabyte stor. Som exempel motsvarar det ungefär 200–250 romaner på 200 sidor styck. Med några få enkla klick går det att se vilka bolag som har min kontaktinformation och min annonshistorik, alltså vilka annonser jag aktivt klickat på
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Facebook, precis som Google och många andra företag, vet alldeles för mycket om sina användare, och även om andra.
Det går att få reda på vad de vet om en. Beskrivs i denna s. k. premiumartikel: "Så får du all information Facebook har om dig".

Eftersom artikeln ligger bakom en betalvägg så citerar jag ett litet stycke:
Mappen som Facebook samlat om mig sedan starten (den 2 augusti 2007 kl. 15:35) visar sig vara 152 megabyte stor. Som exempel motsvarar det ungefär 200–250 romaner på 200 sidor styck. Med några få enkla klick går det att se vilka bolag som har min kontaktinformation och min annonshistorik, alltså vilka annonser jag aktivt klickat på
Ett större problem är att Facebooks affärsmodell i praktiken går ut på att sprida fake news, vilket är ett verkligt hot mot demokratin.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Lennart Petersen »

Helt betydelselöst för mig. FB vet inte mer om mig än just vad jag skriver på FB,och det är inga märkvärdigheter. Dom vet exempelvis inget om mina annonsbesök eftersom jag aldrig klickar på några annonser. Och allt jag råkar skriva är ju i alla fall offentligt eftersom alla kan läsa forumen precis som alla kan läsa det här forumet. Men just nu är jag extra upprymd för nu var det någon som lyckats publicera bilder från den gård och det hus där jag bodde mina första 9år i livet och dessa bilder från en nu för länge sedan riven gård har jag aldrig sett. Och en av mina lekkamrater från gården dök upp, kvinnor byter ju ofta efternamn så henne hade jag nog aldrig mer hittat. Så vad nu än någon kan hitta för negativt finns det så mycket fördelar så det väger upp med råge för mig. Andra får ju fatta sina beslut men det bekymrar inte mig.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Facebook, precis som Google och många andra företag, vet alldeles för mycket om sina användare, och även om andra.
Det går att få reda på vad de vet om en. Beskrivs i denna s. k. premiumartikel: "Så får du all information Facebook har om dig".

Eftersom artikeln ligger bakom en betalvägg så citerar jag ett litet stycke:
Mappen som Facebook samlat om mig sedan starten (den 2 augusti 2007 kl. 15:35) visar sig vara 152 megabyte stor. Som exempel motsvarar det ungefär 200–250 romaner på 200 sidor styck. Med några få enkla klick går det att se vilka bolag som har min kontaktinformation och min annonshistorik, alltså vilka annonser jag aktivt klickat på
Ett större problem är att Facebooks affärsmodell i praktiken går ut på att sprida fake news, vilket är ett verkligt hot mot demokratin.
Jag har visserligen lite koll på Facebook, men sprider dom "news" överhuvudtaget? Det är väl i så fall deras användare? Eller är det något jag missat eller inte förstått?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Jag har visserligen lite koll på Facebook, men sprider dom "news" överhuvudtaget? Det är väl i så fall deras användare? Eller är det något jag missat eller inte förstått?
Facebook sprider det annonsörerna betalar för att sprida.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Stefan Isaksson »

Även jag ställer mig tveksam till Facebook som ersättning för forumet.
För mig är det inte i första hand en integritetsfråga (även om den aspekten är mer aktuell än någonsin i dessa Cambridge Analytics dagar), utan en praktisk:
Jag tycker inte att Facebook är en tillförlitlig kommunikationsväg: det har hänt alltför ofta att jag hittat två inlägg samtidigt som intresserar mig - jag klickar på det ena och läser det, det andra inlägget hittar jag aldrig igen.

Det må vara att jag inte lärt mig att använda Facebooks sökfunktion, men faktum kvarstår: de inlägg som når mig och när de når mig beror på Facebooks hemliga algoritmer. Därmed anser jag det som en otillförlitlig kanal för viktigare inlägg än spontana hej-vad-tänker-du-på-just-nu-typ. Det passar inte alls för de inlägg som intresserar mig mest (historiska frågor, där eftertanke och dubbelkontroll av fakta kan betyda allt för om ett inlägg ska tillföra något värde). Och så har vi det där med att hitta tillbaka till ett inlägg läst för länge sedan.

Jag har varit med om att missa viktiga inlägg i grupper som jag har ambitionen att följa noga (och som inte har alltför många inlägg dessutom). Och jag har varken tid eller lust att sitta med näsan i facebook dagarna i ända för att se om något viktigt skrivits. De inlägg som man kan vara säker på att se, är ju som bekant reklaminlägg som inte är intressanta alls.

SI
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: Facebook, precis som Google och många andra företag, vet alldeles för mycket om sina användare, och även om andra.
Det går att få reda på vad de vet om en. Beskrivs i denna s. k. premiumartikel: "Så får du all information Facebook har om dig".

Eftersom artikeln ligger bakom en betalvägg så citerar jag ett litet stycke:
Mappen som Facebook samlat om mig sedan starten (den 2 augusti 2007 kl. 15:35) visar sig vara 152 megabyte stor. Som exempel motsvarar det ungefär 200–250 romaner på 200 sidor styck. Med några få enkla klick går det att se vilka bolag som har min kontaktinformation och min annonshistorik, alltså vilka annonser jag aktivt klickat på
Hur stor kvaliteten är på den datan beror på flera faktorer, exempelvis vad du har delat med dig för personlig information. En del väljer att peta in alla sina relationer, kontaktuppgifter och till och med deras riktiga namn och porträtt, men man behöver inte gå så långt.

Å andra sidan, det är valfritt att använda Facebook. Och på nåt sätt skall dom ju ha betalt för det.
Genius on call
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev:Helt betydelselöst för mig. FB vet inte mer om mig än just vad jag skriver på FB,och det är inga märkvärdigheter. Dom vet exempelvis inget om mina annonsbesök eftersom jag aldrig klickar på några annonser. Och allt jag råkar skriva är ju i alla fall offentligt eftersom alla kan läsa forumen precis som alla kan läsa det här forumet. Men just nu är jag extra upprymd för nu var det någon som lyckats publicera bilder från den gård och det hus där jag bodde mina första 9år i livet och dessa bilder från en nu för länge sedan riven gård har jag aldrig sett. Och en av mina lekkamrater från gården dök upp, kvinnor byter ju ofta efternamn så henne hade jag nog aldrig mer hittat. Så vad nu än någon kan hitta för negativt finns det så mycket fördelar så det väger upp med råge för mig. Andra får ju fatta sina beslut men det bekymrar inte mig.
De samlar ändå in information om dig. Det räcker med att du besöker en sida som använder ett annonsnätverk så kommer de lista ut det. Och även om de inte använder cookies eller liknande trackningmetoder så lämnar du ändå ett fingeravtryck av dig som består av en kombination av webbläsarinställningar, ip-adresser, sidor du besöker, ditt unika rörelsemönster för muspekaren och tangentnedslagsmönster mm. Du ger ett mer unikt intryck än vad du anar. Jag hittar inte artikeln när jag googlar efter den, men precisionen är skrämmande hög. Det finns en anledning till att du tex får mer annonser om träningsskor om du nyss besökt sidor om träning och skor. Och det är inte alls säkert att det hjälper med inkognitoläge.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Jag har visserligen lite koll på Facebook, men sprider dom "news" överhuvudtaget? Det är väl i så fall deras användare? Eller är det något jag missat eller inte förstått?
Facebook sprider det annonsörerna betalar för att sprida.
Hur? (Jag har som sagt nästan noll koll på Facebook.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Jag tycker att man kan tillämpa ungefär samma perspektiv på forumet som på t ex medlemstidningar, nämligen att om man tycker att det fattas något så är det väl enklast att man själv bidrar med det. Man kan ju liksom inte klaga på att en eller annan skribent ”försvunnit”, det är ju ett forum som blir vad deltagarna gör det till och inte en tjänst man blir serverad. (Men en utmärkt bildvisningstjänst serveras ju faktiskt till medlemmarna i föreningen, den brukar jag använda nu när allt annat har blivit så krångligt!)
Nja, det går inte riktigt att jämföra med en medlemstidning. En artikel där står ju för sig själv och den kan man skriva ensam, men i ett diskussionsforum måste man vara flera för att det ska bli en diskussion. Som du nog minns så gjorde jag ett försök att uppbåda göteborgarna här för att tag sedan, men det har ju misslyckats. Jag har också gjort några försök att starta trådar om annat än Stockholm, men de flesta dör ganska fort till skillnad från trådar om uppehållen på Nynäsbanan eller uppehållstiden vid Odenplan.

Här finns nog också ett samband med det som jag ser att det också klagas över, mycket spam. Jag har haft en självpåtagen roll som vakthund och bevakat nyregistreringar, oftast flera gånger dagligen. Därmed har jag kunnat plocka bort de flesta spammare innan de har hunnit spamma. När jag nu inte lägre har något intresse av att följa forumet, har jag förstås också slutat med den bevakningen. Men detta borde inte behöva vara något problem. Man kan t.ex. installera ett tillägg till phpBB som automatiskt kontrollerar nyregistreringar mot samma databas som jag har använt för den manuella kontrollen.

Lev väl. Vi ses kanske en annan tid och en annan plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av TKO »

Det vore väldigt tråkigt om den kunnige skribenten Harald försvinner för gott från detta forum!

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar