Tråkiga förändringar i forumet

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:De senaste åren har jag bara läst sporadiskt här på forumet. Nu har jag ägnat morgonen åt att gå igenom den senaste tidens trådar, och när jag jämför med hur det såg ut för fem år sedan kan jag inte låta bli att ställa mig följande frågor:

* Varför handlar så mycket om Stockholm? Händer det ingenting i resten av landet? Eller avhandlas det på andra forum numera?

* Vart tog alla skribenter vägen? Jag får en känsla av att 10 personer står för 90% av inläggen.

* Varför är det så tråkig ton i många trådar? Som exempel kan jag ta tråden om järnvägsspåret under SÖS, där en och samma skribent skriver följande:
De behöver inte förklara någonting och till skillnad från alla andra som söker slingra sig och skriva nonsenssvar medmera finns det en rimlighet med det i det här fallet.
eftersom de inte förstår att hela världen inte kretsar kring vad just de råkar veta.
Förvånande dock att så många så enfaldigt faller in i en diskussion utifrån den utgångspunkten
Det jag vänder mig mot är att det är så många som har den infantila idén att de kan göra bedömningen utifrån endast vad de själva vet.
De frågar sig inre varför spåret blivit skyddat från början och när de inte får ihop bättre än att "det är för att transportra patienter", så för de över den egna infantila tankegången på försvaret och att de är de som kommit på att transportera patienter med tåg.
Att några "urban explorers" eller "lokförare" skulle vara universalvetande och rapporterat om det fanns något är en befängd tanke.
Jag förstår att aktuella politiska ämnen kan väcka starka känslor, men varför kalla andra för enfaldiga och infantila i en diskussion om ett gammalt järnvägsspår?
Vad hittar du alla de citaten? Allvarligt talat, verkar den aktuella personen blivit borttagen från forumet. Helt och hållet. Han, för jag antar att det var en han, syns bara där han blivit citerad.
Det kan göra att vissa inlägg blir svåra att sätta i sitt sammanhang, eller bara verka konstiga, när någon svarat personen utan citering. Men det är en smäll jag gärna tar. Får se om vi får en bättre ton i trådarna framöver.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av TKO »

Att en skribents inlägg tagits bort helt och hållet har jag inte sett tidigare här. En annan av mina favoritantagonister löste det själv genom att gå in och radera texten i alla sina inlägg - men rubrikerna står kvar.

Vi får väl liksom "Team Uffe" försöka uppträda som vuxna efter detta!

hoppas
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:Att en skribents inlägg tagits bort helt och hållet har jag inte sett tidigare här. En annan av mina favoritantagonister löste det själv genom att gå in och radera texten i alla sina inlägg - men rubrikerna står kvar.

Vi får väl liksom "Team Uffe" försöka uppträda som vuxna efter detta!

hoppas
Thomas K Ohlsson
Kan man radera text hur länge som helst ? I andra forum brukar det vara en gräns på 30min eller 1 timme.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av TKO »

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:Att en skribents inlägg tagits bort helt och hållet har jag inte sett tidigare här. En annan av mina favoritantagonister löste det själv genom att gå in och radera texten i alla sina inlägg - men rubrikerna står kvar.

Vi får väl liksom "Team Uffe" försöka uppträda som vuxna efter detta!

hoppas
Thomas K Ohlsson
Kan man radera text hur länge som helst ? I andra forum brukar det vara en gräns på 30min eller 1 timme.
Ja det verkar så!

NÄ - det kan man inte. Men tidigare fanns ingen tidsgräns, vad jag minns... (vilket inte är någon säker bevisföring).

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Lennart Petersen »

Nu ser jag när jag prövar att mina inlägg från i går kan ändras, och således få en helt annan innebörd. Att man fritt kan ändra är väl inte så bra om någon svarat på det och i värsta fall står där som en fåntratt om man inte tagit med ordentligt med citat. Att en kontroversiell skribent stängs av är väl inte helt märkligt men konstigt att alla inlägg raderas. Dom har ju faktiskt godkänts och fått vara kvar en gång.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Odd »

Egentligen anser jag att det borde vara en rättighet att få "glömmas bort" och det handlar även om att få ta bort gamla inlägg som man gjort.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Egentligen anser jag att det borde vara en rättighet att få "glömmas bort" och det handlar även om att få ta bort gamla inlägg som man gjort.
Om det inte kommit något svar på inlägget så ja. Men har någon svarat och kanske bemödat sig en del med svaret så kommer ju det svaret att sväva fritt i luften. Men har man skrivit något så får man nog stå för det. Själv har jag väl ett antal insändare publicerade i tidningar och även ett par längre artiklar och väl tryckt kommer ju detta att finnas arkiverat för evigt.
Men den nu försvunne I stod ju för ett icke föraktligt underhållningsvärde med sina ordkaskader.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Egentligen anser jag att det borde vara en rättighet att få "glömmas bort" och det handlar även om att få ta bort gamla inlägg som man gjort.
Om det inte kommit något svar på inlägget så ja. Men har någon svarat och kanske bemödat sig en del med svaret så kommer ju det svaret att sväva fritt i luften. Men har man skrivit något så får man nog stå för det. Själv har jag väl ett antal insändare publicerade i tidningar och även ett par längre artiklar och väl tryckt kommer ju detta att finnas arkiverat för evigt.
Men den nu försvunne I stod ju för ett icke föraktligt underhållningsvärde med sina ordkaskader.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Egentligen anser jag att det borde vara en rättighet att få "glömmas bort" och det handlar även om att få ta bort gamla inlägg som man gjort.
Om det inte kommit något svar på inlägget så ja. Men har någon svarat och kanske bemödat sig en del med svaret så kommer ju det svaret att sväva fritt i luften. Men har man skrivit något så får man nog stå för det. Själv har jag väl ett antal insändare publicerade i tidningar och även ett par längre artiklar och väl tryckt kommer ju detta att finnas arkiverat för evigt.
Men den nu försvunne I stod ju för ett icke föraktligt underhållningsvärde med sina ordkaskader.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Enceladus »

En kompromiss är kanske att behålla inläggen men ta bort skribentens namn?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av ADDE »

Användaren kunde ju ha försvunnit, men att inläggen har funnits kvar. Nu finns ju bara citaten kvar, för de måste användarnamnet i citaten tas bort manuellt!

Jag undrar vad som har hänt... men jag tror den frågan blir nog obesvarad...

Nu vet jag inte om phpBB3 sparar undan raderade inlägg i nån backup, men jag tror att de försvinner helt. så nu när inläggen är borta så är de borta för gott...

Och i slutändan kan det lika gärna ha varit Inge som har bett admin att radera användaren helt och hållet inkl. alla dess inlägg.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av LÅ1 »

En konsekvens borde vara att direktlänkar till specifika inlägg kommer att peka fel. Tror jag, jag har inte kollat upp det. Men man länkar ju relativt, inte absolut, alltså till exempel till inlägg 58 i en viss tråd. Är då en del inlägg före nr 58 borta så är det ju ett helt annat inlägg som är det 58:e.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:En konsekvens borde vara att direktlänkar till specifika inlägg kommer att peka fel. Tror jag, jag har inte kollat upp det. Men man länkar ju relativt, inte absolut, alltså till exempel till inlägg 58 i en viss tråd. Är då en del inlägg före nr 58 borta så är det ju ett helt annat inlägg som är det 58:e.
Nu är inläggen istället dubblerade (exempeltråd), vilket också är ett problem, men väl ett annat problem.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Jag har visserligen lite koll på Facebook, men sprider dom "news" överhuvudtaget? Det är väl i så fall deras användare? Eller är det något jag missat eller inte förstått?
Facebook sprider det annonsörerna betalar för att sprida.
Hur? (Jag har som sagt nästan noll koll på Facebook.)
The Guardian: Facebook enables 'fake news' by reliance on digital advertising

Nu har detta inte mycket att göra med trådstarten, men om ämnet anses vara intressant så förtjänar det säkert en egen tråd.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Stefan Isaksson »

TKO skrev:Det vore väldigt tråkigt om den kunnige skribenten Harald försvinner för gott från detta forum!

tycker
Thomas K Ohlsson
Instämmer!

SI
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av NerdBoy »

Lennart Petersen skrev:FB är fantastiskt roligt tycker jag. Dels är det den inre vänkretsen där man diskuterar allt möjligt, uppvaktar varann på födelsedag o.s.v Så är det diskussionsgrupperna och där är jag med i några med spåranknytning och ibland kan det vara intresanta bilder. Så är det några nostalgigrupper om min hemstad och det är ju fascinerande att få se bilder från barndomen och kanske än mer roligt när gamla skolkamrater oväntat dyker. Så någon nostalgigrupp från jobbet och där är det kul,när gamla arbetskamrater dyker upp. Och även andra som diskuterar gemensamma erfarenheter. Och så något forum för grannsämja där det diskuteras ditt och datt om området. Väljer man rätt så är det nästan bara positivt och som Odd säger så använder man FB som man själv vill. Det finns gränser för vad man får skriva även där, tycker man något går över gränsen så kan man anmäla och normalt kommer det svar efter en halvtimme eller så (två gånger har jag använt funktionen ) Nackdel:det går åt tid....
Jag kan bara hålla med.

Jag försöker hänga med i vad som händer i min kommun, framför allt på det politiska planet. Tidigare har jag fått förlita mig på vinklade debattartiklar i lokaltidningen och mer eller mindre opålitliga rykten på stan. Numera diskuteras de här frågorna på Facebook och när någon kommer med ett helt galet påstående så är det snart dementerat av någon som vet bättre. Det går snabbt att lära sig vilka som brukar veta vad de talar om och vilka som upprört sprider vidare överdrifter och konstiga vinklingar.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Vad hittar du alla de citaten? Allvarligt talat, verkar den aktuella personen blivit borttagen från forumet. Helt och hållet. Han, för jag antar att det var en han, syns bara där han blivit citerad.
Det kan göra att vissa inlägg blir svåra att sätta i sitt sammanhang, eller bara verka konstiga, när någon svarat personen utan citering. Men det är en smäll jag gärna tar. Får se om vi får en bättre ton i trådarna framöver.
Ja, det återstår att se om storstädningen får den effekt som önskas.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:En kompromiss är kanske att behålla inläggen men ta bort skribentens namn?
Vad exakt skulle man vinna på det?
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tråkiga förändringar i forumet

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:En kompromiss är kanske att behålla inläggen men ta bort skribentens namn?
Vad exakt skulle man vinna på det?
Det är en kompromiss mellan rätten att bli glömd och möjligheten att sätta kvarvarande inlägg i sitt ursprungliga sammanhang.
Skriv svar