SSB hästspårvagnar en eller två hästar: några svar.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
SSB hästspårvagnar en eller två hästar: några svar.
I en tidigare tråd https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39007 ifrågasatte jag att SSB verkligen körde vagnarna tvåspänt, helt enkelt för att befintligt antal hästar inte räckte till det.
Sedan dess har jag haft tillfälle att studera en hästrulla som SSB förde 1887-1890, och genom att analysera den kan man dra följande slutsatser:
Under första tiden kördes vagnarna enspänt med förspann på tre eller fyra ställen.
Förspannshästar fanns alltid stationerade på tre ställen: Björngårdsgatan, Maria Högbergsgata och Götgatan. Dessutom förekom ytterst sporadiskt förspannshästar på Folkungagatan. Mer exakt plats än så framgår inte av källan.
I samband med linjeomläggningen till Ragvaldsgatan drogs en tur in, medan totala hästanvändningen ökade något (SSB styrelseberättelse).
Från den dagen gick spårvagnarna tvåspänt mellan Ragvaldgagan och (troligen) hörnet Götgatan/Folkungagatan, och fortsatte enspänt resten av linjen. Det är mer än troligt att det var hästbyte där (istället för att sela om hästarna).
Hjälpspann (som var SSB namn på förspann) förekom på Ragvaldsgatan (och endast där).
På rullans försättsblad finns hjälpuppgifter för beräkningen av hästarnas dagsinsats (i kilometer), och där talas det om parhästar och enhästar.
Hjälpspannshästarna var för övrigt två till antalet för varje ställe och dag. Det är med andra ord troligt att endast en förspannshäst användes för varje vagn. Den andra hästen gick i skift.
SI
Sedan dess har jag haft tillfälle att studera en hästrulla som SSB förde 1887-1890, och genom att analysera den kan man dra följande slutsatser:
Under första tiden kördes vagnarna enspänt med förspann på tre eller fyra ställen.
Förspannshästar fanns alltid stationerade på tre ställen: Björngårdsgatan, Maria Högbergsgata och Götgatan. Dessutom förekom ytterst sporadiskt förspannshästar på Folkungagatan. Mer exakt plats än så framgår inte av källan.
I samband med linjeomläggningen till Ragvaldsgatan drogs en tur in, medan totala hästanvändningen ökade något (SSB styrelseberättelse).
Från den dagen gick spårvagnarna tvåspänt mellan Ragvaldgagan och (troligen) hörnet Götgatan/Folkungagatan, och fortsatte enspänt resten av linjen. Det är mer än troligt att det var hästbyte där (istället för att sela om hästarna).
Hjälpspann (som var SSB namn på förspann) förekom på Ragvaldsgatan (och endast där).
På rullans försättsblad finns hjälpuppgifter för beräkningen av hästarnas dagsinsats (i kilometer), och där talas det om parhästar och enhästar.
Hjälpspannshästarna var för övrigt två till antalet för varje ställe och dag. Det är med andra ord troligt att endast en förspannshäst användes för varje vagn. Den andra hästen gick i skift.
SI
- Stefan Widén
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: SSB hästspårvagnar en eller två hästar: några svar.
Denna typ av inlägg gör mig glad. Historiska beskrivningar som resultat av forskning eller lycksalig upptäckt är så intressanta.
Just hästtiden har man ju inte sett så mycket om. Ja lite finns beskrivet på olika ställen men detaljerna. Och speciellt om de mytomspunna "hjälpspannen" med dess ryttare, beskrivna i skönlitteraturen, som några riktiga hejdukar på att hantera hästarna. Nu får man lite mera bakgrund.
Stefan
Just hästtiden har man ju inte sett så mycket om. Ja lite finns beskrivet på olika ställen men detaljerna. Och speciellt om de mytomspunna "hjälpspannen" med dess ryttare, beskrivna i skönlitteraturen, som några riktiga hejdukar på att hantera hästarna. Nu får man lite mera bakgrund.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: SSB hästspårvagnar en eller två hästar: några svar.
Håller med! Kul nya uppgifter!
Stefan B
Stefan B
Re: SSB hästspårvagnar en eller två hästar: några svar.
Jag håller med Stefan!
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: SSB hästspårvagnar en eller två hästar: några svar.
Mycket intressanta fakta och teorier. Det är ju 130 år sedan och otroligt häftigt att så mycket fakta går att samla in genom rapporter och protokoll. Stort tack Stefan för det.
Vår gamle nu avlidne medlem Allan Olsson hade under 80-talet forskat i dessa frågor. Finns hans material bevarat eller är det ny forskning som krävs? Tror att jag ställt samma fråga för några år sedan men att svaret fastnade i luften....eller cyberspace. Allan var den "gamla" farbror som kom på möten i Stockholms avdelningen, han var också rätt nördig på Örbyvagnsmotorer (LJ 39?!)! RIP Allan.
Vår gamle nu avlidne medlem Allan Olsson hade under 80-talet forskat i dessa frågor. Finns hans material bevarat eller är det ny forskning som krävs? Tror att jag ställt samma fråga för några år sedan men att svaret fastnade i luften....eller cyberspace. Allan var den "gamla" farbror som kom på möten i Stockholms avdelningen, han var också rätt nördig på Örbyvagnsmotorer (LJ 39?!)! RIP Allan.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: SSB hästspårvagnar en eller två hästar: några svar.
Jag måste svara som jag svarade förra gången: jag har inte tillgång till Allan Olssons forskningar, jag kände honom aldrig (jag tror jag vet vem det var, men jag är osäker på om jag ens pratade med honom, tyvärr).Leif Steen skrev:Vår gamle nu avlidne medlem Allan Olsson hade under 80-talet forskat i dessa frågor. Finns hans material bevarat eller är det ny forskning som krävs? Tror att jag ställt samma fråga för några år sedan men att svaret fastnade i luften....eller cyberspace. Allan var den "gamla" farbror som kom på möten i Stockholms avdelningen, han var också rätt nördig på Örbyvagnsmotorer (LJ 39?!)! RIP Allan.
Nördandet om Örbyvagnsmotorer hade intresserat mig, och min far hade det säkert intresserat ännu mer.
SI
Re: SSB hästspårvagnar en eller två hästar: några svar.
Allan Olsson hade arbetat med elmotorer inom industrin och hade stort intresse för många aspekter av elektrisk järnvägs- och spårvägsteknik. Att Allan även forskat kring hästspårvagnar kände jag inte till, däremot berättade han t ex vid flera tillfällen om att han på 1920-talet (?) observerat Ulricehamns spårvägs enda motorvagn (som då fortfarande stod avställd utanför en vagnhall i Göteborg). Jag vet att Magnus Vessla (numera också dessvärre bortgången) hade kontakt med Allan Olsson efter att Allan blivit alltför krasslig för att ta sig till SJK och SSS möten. Kanske lyckades Magnus rädda något material från Allans forskning?Stefan Isaksson skrev:Jag måste svara som jag svarade förra gången: jag har inte tillgång till Allan Olssons forskningar, jag kände honom aldrig (jag tror jag vet vem det var, men jag är osäker på om jag ens pratade med honom, tyvärr).
Nördandet om Örbyvagnsmotorer hade intresserat mig, och min far hade det säkert intresserat ännu mer.
SI
/Gunnar Ekeving
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SSB hästspårvagnar en eller två hästar: några svar.
Professorn överväger inte att skriva en bok om spårvägens första 30 år i Stockholm?
Hur många spårvägshästar fanns det som mest samtidigt i Stockholm och var låg stallen?
Och hur lades växlarna om ute på linjerna? Man ser aldrig några växelspett eller hållare för dessa på vagnarna!
Hur många spårvägshästar fanns det som mest samtidigt i Stockholm och var låg stallen?
Och hur lades växlarna om ute på linjerna? Man ser aldrig några växelspett eller hållare för dessa på vagnarna!