Sida 1 av 1

Uttran pendeltågsstation

Postat: söndag 13 oktober 2002 1:52
av AeroSol
Hej!
Jag undrar (mitt i dessa diskussioner om utbyggnader och nedläggningar i Stockholm och Oslo) om någon har hört något mer om Uttran station, mellan Tumba och Rönninge.
För [snusk] år sen talades det om att åter öppna stationen, nu när stambanan (Grödingebanan) dragits om. Det talades också om att stänga av järnvägsövergången vid Uttran (eftersom Banverket inte ville ha korsning med väg i plan på pendeltågssträckorna?).

Stationen har faktiskt haft pendeltågstrafik.
Läst i Salemsboken:
Under 1960-talet aviserade SJ om inte bara tågindragningar utan också om stationsnedläggelser på linjen Stockholm-Södertälje Södra. Det gällde b la indragning av Uttran station, som visserligen låg utanför Salems gräns men som Salemstadens innevånare begagnade sig av. Detta lyckades ortsborna dock avvärja till en början. I stället kom Rönninge station i farozonen...
Den 12:e maj 1968 tog SL över driften av pendeltågs- och busstrafiken i b la Salemsområdet. Uttran station lades ned den 1:a juni 1969. Alltså hade stationen pendeltågstrafik i drygt ett år (vartannat tåg stannade i Uttran, vartannat i Rönninge.)
Området runt f.d. stationen är idag ganska slummigt. Gångtunneln (med igenbommad uppgång till perrongen), några cykelställ och gamla lyktstolpar i buskarna och rälsmellanrummet är de enda kvarlämningarna efter stationen.

||Glöm inte bort Uttran station!!||

Postat: söndag 13 oktober 2002 2:58
av Johan Eriksson
x

Uttrans station

Postat: söndag 13 oktober 2002 11:33
av Kalle Slät
Uttrans station har vid ett par tillfällden varit uppe i fullmäktige i Botkyrka. Bl.a. Botkyrkapartiet o. Folkpartiet har framfört förslag om att öppna stationen igen.
SJ o Banverket har sagt nej med motiveringen att resandeunderlaget är för lågt och att det skulle bli för många stopp, och därmed förlänga restiden till och från Stockhilm. I viss mån spelar även vägövergången viss roll. Där går gränsen mella Salem o Botkyrka aldeles intill och som vanligt vill ingen ta på sig kostnaden. Man tycks heller inte kunna dela på kostnaden för ev. station o vägövergång. :(

Postat: måndag 14 oktober 2002 23:00
av AeroSol
Stämmer Kalle. Vad jag har läst så tycker man att bilkön ibland blir för lång och stör övrig trafik vid tågpassage. Förslaget att låta den södra bilkön använda båda väghalvorna vid tågpassage har vad jag vet inte kommenterats av Banverket/Vägverket.
BV/VV har nog insett att man nog måste låta övergången få vara kvar, omvägen via Tumba skulle bli ca. 5km!

Förresten vet jag att Bussmicke har ett antal bilder från stället på sin hemsida...

Snälla, rara Bussmicke, du kan väl visa några (gärna "opublicerade") bilder? :P

Postat: tisdag 15 oktober 2002 0:51
av Bussmicke
Bild

Var?

Postat: måndag 21 oktober 2002 10:20
av grepen
Vilken stationssignatur hade Uttran och var låg den??

Re: Var?

Postat: tisdag 22 oktober 2002 16:43
av AeroSol
grepen skrev:Vilken stationssignatur hade Uttran och var låg den??
Öhh... UTR gissar jag.
Här låg den:
Bild