Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av LÅ1 »

Häromdan vågade inte Keolis låta bussarna gå in till hållplatsen i Fagersjö. Åtminstone vid ett tillfälle stannade en förare vid vägkanten på Magelungsvägen för att passagerare till Fagersjö inte skulle behöva gå så långt. Vilket en del kritiserat. Andra var säkert glada. "Ny hållplats kan lösa busskrisen i Fagersjö".

En bit ner i den här artikeln kan man läsa att socialdemokratiska landstingsledamöter kräver så kallade trygghetsstopp, för att minimera avståndet till bostäderna för nattresenärer.

Hur skall man ställa sig till det? Att släppa av busspassagerare mellan hållplatserna anses ibland vara farligt. Och överallt finns det knappast utrymme att kliva ur bussen på. En lösning är ju förstås att på vissa strategiska ställen ordna speciella natthållplatser. Då kan man se till att det är en lämplig plats att släppa av folk på. För att inte förvirra så kan man markera dessa trygghetsstopplatser på ett sätt så att de avviker ordentligt från vanliga hållplatser.

I Helsingborg finns (eller har i alla fall funnits) speciella hållplatser mellan de ordinarie. För personer med rörelseproblem etc. Dessa var endast markerade med en speciell typ av bänk på trottoaren. (Det är förstås inte den lämpligaste markering för hållplatser som i första hand är till för avstigning.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Enceladus »

Tanken är god, men nattbussar är ju ingen bra idé från första början (förutom som nattrafik på ordinarie busslinjer). Belastningen är helt enkelt för stor. Om bussarna ska göra ett stopp för varje resenär så riskerar restiden att förlängas med nästan en timme! Det är som att föreslå flexibla stopp på fyran i högtrafik. Däremot borde det fungera väl på ordinarie busslinjer som har en rimlig belastning på natten. Det behövs ett helhetsgrepp på nattrafiken. Förslaget utgår i princip från att S får införa nattrafik på pendeln, Tvärbanan o.s.v., men det lär Alliansen inte gå med på (Tamsons vill inte ens utreda frågan). Förslaget måste således anpassas därefter. Eller vänta tills nästa val.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:Häromdan vågade inte Keolis låta bussarna gå in till hållplatsen i Fagersjö. Åtminstone vid ett tillfälle stannade en förare vid vägkanten på Magelungsvägen för att passagerare till Fagersjö inte skulle behöva gå så långt. Vilket en del kritiserat. Andra var säkert glada. "Ny hållplats kan lösa busskrisen i Fagersjö".
---klipp---
Eftersom problemet med bussar, halka och backar är känt även i Årsta har jag både en viss erfarenhet av detta och kan därför föreslå en lika enkel som genialisk lösning:

Ploga och sanda!

Åtminstone här i Årsta funkade vintertrafiken bra fram till för några år sedan, så det är ingen omöjlig uppgift. Kanske staden själv skulle sköta vinterväghållningen med för ändamålet lämpliga fordon, istället för den ordning som nu är? Och då stenhårt prioritera gator och vägar med busstrafik, inklusive hållplatsfickor.

(Sen finns det ytterligare finjusteringar som kan göras, som att undvika att lägga hållplatser i de brantaste backarna, utbilda förarna i vinterkörning, köpa bussar som är lämpliga för vinterväglag etc. Men man kommer långt med snöröjning och halkbekämning!)

Thomas K Ohlsson
luttrad bussresenär
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av ADDE »

Dock även om man har gjort sitt bästa med att ploga och sanda, så blir det inte så bra ändå. Varje buss på 142:an vid pliggvägen mot älvsjö halkade in mot hållplatsen efter att snön låg efter extremkylan, så de plogar inte tillräckligt bra!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Häromdan vågade inte Keolis låta bussarna gå in till hållplatsen i Fagersjö. Åtminstone vid ett tillfälle stannade en förare vid vägkanten på Magelungsvägen för att passagerare till Fagersjö inte skulle behöva gå så långt. Vilket en del kritiserat. Andra var säkert glada. "Ny hållplats kan lösa busskrisen i Fagersjö".
---klipp---
Eftersom problemet med bussar, halka och backar är känt även i Årsta har jag både en viss erfarenhet av detta och kan därför föreslå en lika enkel som genialisk lösning:

Ploga och sanda!

Åtminstone här i Årsta funkade vintertrafiken bra fram till för några år sedan, så det är ingen omöjlig uppgift. Kanske staden själv skulle sköta vinterväghållningen med för ändamålet lämpliga fordon, istället för den ordning som nu är? Och då stenhårt prioritera gator och vägar med busstrafik, inklusive hållplatsfickor.

(Sen finns det ytterligare finjusteringar som kan göras, som att undvika att lägga hållplatser i de brantaste backarna, utbilda förarna i vinterkörning, köpa bussar som är lämpliga för vinterväglag etc. Men man kommer långt med snöröjning och halkbekämning!)

Thomas K Ohlsson
luttrad bussresenär
Håller med helt om det mesta, egentligen allt förutom en detalj. Om plogning och sandning, och kanske saltning, sker i egen regi eller i entreprenad har mindre betydelse, så länge man ställer rätt krav på entreprenören och följer upp och har sanktioner.

Att jag tog med exemplet Fagersjö var mest för att där aktualiserades problemet med att stanna vid vägkanten där hållplats saknas. Det verkar ju finnas funderingar att göra det regelmässigt i framtiden, åtminstone nattetid.

Vissa vädersituationer kan ge stora problem, men att bussen inte kunnat köra in i Fagersjö vid fyra olika tillfällen i år kan knappast skyllas enbart på vädret. Vissa platser behöver kanske extra hög prioritet. Kanske skulle utsatta ställen behöva inventeras, så att man kan specialbevaka dem vid behov.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Att släppa av busspassagerare mellan hållplatserna anses ibland vara farligt.
Här är ett norskt exempel på hur det kan bli när föraren improviserar och stannar mellan hållplatserna.

SPOILER: ALLA KLARAR SIG OSKADDA.

LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Att släppa av busspassagerare mellan hållplatserna anses ibland vara farligt.
Här är ett norskt exempel på hur det kan bli när föraren improviserar och stannar mellan hållplatserna.

SPOILER: ALLA KLARAR SIG OSKADDA.

Här fanns det ju plats vid sidan om vägen, så jag ser egentligen inget som talar för att incidenten inte hänt om det hade stått en hållplatsstolpe på platsen.
Jag har hört bussförare som uppmanar barn att se sig för innan de går över vägen när de släpper av dem utmed vägar på landsbygden, oavsett om det är hållplats eller ej.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Enceladus »

Flexibla busstopp ska öka tryggheten

Det nämns att Ekerö är ett möjligt område för försök, vilket faktiskt är rimligt. Däremot är förslaget orealistiskt på merparten av linjerna. I en buss med bra beläggning, vilket är standard i miljonprogramsområden, skulle det inte fungera om någon hela tiden gick fram och frågade busschauffören om att stanna. Dessutom är det oklart hur tryggheten ska öka. Risken för överfall är ju större för ensamma personer. Det är alltså obegripligt vad Henriksson menar när han tar upp "miljonprogramsproblematik" i samband med flexibla busstopp. Förmodligen har han aldrig åkt nattbuss i de områden han avser (säg linje 191). Sedan är det förstås han själv som har skapat den problematik som påstås finnas.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Lars Ödlund »

Man måste ju även se över ansvarsfrågan innan man regelbundet börjar att stanna för avstigning på alla möjliga ställen som inte är lämpliga för en buss att utföra resandeutbyte på.

Både vad gäller annan trafik på vägen/gatan och avstigande kunders säkerhet.

Detta blir nog en svår nöt att knäcka
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Enceladus »

Nyligen rapporterade lokaltidningen att en ung kille har misshandlats på linje 119. Detta problem kommer nog att förvärras om "trygghetsstopp" införs. Finns det någon hos förespråkarna som faktiskt använder nattbussarna?

(Ju färre avstigande per hållplats, desto större risk för liknande händelser. Exempelvis är linje 550 ganska trygg att åka med, trots att det är en tresiffrig linje.)
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Ju färre avstigande per hållplats, desto större risk för liknande händelser.
Källa?
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Ju färre avstigande per hållplats, desto större risk för liknande händelser.
Källa?
Polisen har flera gånger uppmanat invånarna att inte gå ensamma på nätterna. Detta skulle öka vid flexibla nattstopp.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Enceladus »

här brukar det se ut på nattbussarna. Hur ska flexibla stopp fungera när det knappt går att röra sig i bussen? Hur ska resenärerna signalera att de ska av? De som står vid leden kan ju inte ens se var de är. Hur lång tid kommer resan att ta när bussen måste stanna runt hundra gånger? Det blir lätt kaosartat när någon ska kliva av och inser att det tar tid att ta sig förbi folkmassan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av LÅ1 »

Man skal tydligen testa stopp "on demand" på linje 396.
Nattstopp "on demand" för busspassagerare som känner sig otrygga
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Man skal tydligen testa stopp "on demand" på linje 396.
Nattstopp "on demand" för busspassagerare som känner sig otrygga
Som jag skrev tidigare är Ekerö ett av få områden där flexibla stopp är rimliga. Kontrasten mellan rikemansbussar och förortsbussar är dock slående. Faktorn 20 som jag nämnde i en annan tråd kan vara en underskattning!
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Enceladus »

På grund av avsaknaden av nattrafik på Tvärbanan måste trafiken på Hagsätragrenen ersättas med nattbussar på helgnätter. Detta innebär dock en ökad säkerhetsrisk:

Polisen söker vittnen efter våldtäkt i Rågsved
Mitt i skrev:Enligt uppgift ska gärningsmannen ha följt efter kvinnan från nattbussen och våldtagit henne i hennes hem.
Enligt min uppfattning är det kombinationen av ett stort antal resande och ett litet antal avstigande per hållplats som är problematisk. När en ensam kvinna kliver av kan någon av de andra - på helgnätter ofta berusade - resenärerna passa på att följa efter henne. I så fall skulle flexibla nattstopp bara göra situationen ännu värre. Det behövs snarare fler avstigande per stopp, inte färre.

Jag citerar ett inlägg från en annan tråd:
Enceladus skrev:”Spöktåget” till Stockholm på Valborgsnatten blev en succé

Polisen gör ytterligare en utmärkt insats för tryggheten i Stockholms kollektivtrafik. Frågan är om Tamsons inte kommer att behöva överge sitt motstånd mot spårbunden nattrafik. När både polisen och stadsbyggnadsnämndens ordförande i Täby går emot en så kan det vara hög tid att göra en omvärdering. Wennerholm backade om att tunnelbanan är färdigbyggd. Snart är det Tamsons tur. :wink:

Nu införs flexibla nattstopp i busstrafiken

Likväl görs ett försök att öka tryggheten på nattbussarna, eller i alla fall ett försök att ge sken av det. Busslinjen i fråga, linje 504Y, trafikeras nämligen endast kvällstid, inte nattetid. Förslaget innebär att en kundvärd finns med på samtliga turer. Det inses lätt att en sådan åtgärd inte kan införas på samtliga linjer. På de tunga linjerna behövs minst två kundvärdar, och även då är det tveksamt om de skulle kunna hantera situationen. På de linjer där det räcker med en kundvärd behövs egentligen ingen. :roll:

Alliansen fortsätter alltså med symbolpolitiska åtgärder. Lyckligtvis är flexibla nattstopp på en enskild linje inte en särskilt dyr åtgärd - till skillnad från pendelbåtar. Men de faktiska problemen kvarstår. Det fungerar helt enkelt inte att ersätta tung spårtrafik med bussar på helgnätter. Hög belastning kombinerad med onykterhet kommer aldrig att fungera på guppande bussar.
Om flexibla nattstopp kräver en kundvärd för att garantera säkerheten så är det ganska uppenbart att åtgärden inte kommer att införas i allmänhet. Resurserna skulle ju göra större nytta om de istället användes för att öka turtätheten och minska trängseln. Min uppfattning är nämligen att flera bråk på nattbussarna uppstår på grund av för många (berusade) stående resenärer. Den långa restiden bidrar också.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av TKO »

Man skulle också kunna vägra överfriskade resenärer att åka med bussen... så blir det drägligare för alla dom snabbköpskassörskor och undersköterskor på väg hem från jobbet som påstås vara natttrafikens viktigaste målgrupp.
Fast då kanske det blev rätt tomt på bussarna?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Man skulle också kunna vägra överfriskade resenärer att åka med bussen... så blir det drägligare för alla dom snabbköpskassörskor och undersköterskor på väg hem från jobbet som påstås vara natttrafikens viktigaste målgrupp.
Fast då kanske det blev rätt tomt på bussarna?

funderar
Thomas K Ohlsson
Det kunde man när jag var busskonduktör för nästan 60 år sedan. Nu skulle jag inte ge mig in på något sådant, och det beror inte på att jag är äldre. Kort sagt så skulle det nog kräva minst två poliser eller ordningsvakter på varje buss.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
TKO skrev:Man skulle också kunna vägra överfriskade resenärer att åka med bussen... så blir det drägligare för alla dom snabbköpskassörskor och undersköterskor på väg hem från jobbet som påstås vara natttrafikens viktigaste målgrupp.
Fast då kanske det blev rätt tomt på bussarna?

funderar
Thomas K Ohlsson
Det kunde man när jag var busskonduktör för nästan 60 år sedan. Nu skulle jag inte ge mig in på något sådant, och det beror inte på att jag är äldre. Kort sagt så skulle det nog kräva minst två poliser eller ordningsvakter på varje buss.
Jo jag förstår problematiken. Men som en början kunde man ha ordningsvakter vid cityhållplatserna som avvisade de överförfriskade, det är förmodligen där de flesta av detta klientel stiger på...

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar